ممارست لازمه قرائت قرآن است/ اعتماد بیشتر به اساتید استانی
کد خبر: 3731288
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
قره‌شیخ‌لو:

ممارست لازمه قرائت قرآن است/ اعتماد بیشتر به اساتید استانی

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه تمرین و ممارست لازمه قرائت قرآن است، افزود: در بحث آموزش باید سرمایه‌گذاری شود، در استان اساتید خوبی حضور دارند که می‌توانند زمینه ارتقا را فراهم نمایند، اما متاسفانه آفتی که در استان‌ها وجود دارد همه تهران‌زده هستند و باید اساتید از تهران باشند در حالی که باید به همشهریان اعتماد بیشتری وجود داشته باشد.

زمینه‌های مشارکت مردمی در مسابقات قرآن فراهم شود

مهدی قره‌ شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور در حاشیه برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن کریم در استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا یزد، با اشاره به تأثیر برگزاری مسابقات اوقاف در ترویج فرهنگ قرآنی اظهار کرد: این مسابقات، مسابقات تخصصی است و جامعه هدف، جامعه‌ای خاص هستند و باید به خوبی برنامه‌ریزی شود و فضاسازی صورت گیرد و اهدافی از این قبیل داشته باشد که مردم را به این حوزه جذب کند.

زمینه‌های مشارکت مردمی در مسابقات قرآن فراهم شود
وی ادامه داد: احساس می‌کنم که سازمان اوقاف آن طور که در مسابقات بین‌المللی و کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند در مسابقات استانی این اقدام صورت نمی‌گیرد، افراد حاضر در این مسابقات، شرکت‌کنندگان هستند، همان طوری که در مسابقات بین‌المللی این سیاست دنبال می‌شود که در سالن مسابقات عموم حضور داشته باشند، همین برنامه‌ریزی در استان دنبال شود و تلاش کنیم مسابقات به نحوی برنامه‌ریزی شود که مردم هم مشارکت و حضور فعال داشته باشند.
قره‌شیخلو افزود: در استان یزد در این دو روز حضور بنده، هوا بسیار گرم است و مسابقات در ساعات اداری است که اکثرا درگیر هستند، شاید بتوان مسابقات را طوری برنامه‌ریزی کرد که بعد از ظهر و از ساعت 6 تا 10 و 11 شب که مردم فراغت بیشتری دارند برگزار شود و صدا وسیما در استان نیز اهمیت بیشتری هم برای پوشش هم برای اطلاع‌رسانی قائل باشد.
وی گفت: مسابقاتی برنامه‌ریزی شود که برای عموم جذابیت داشته باشد و با وجود این فضای بزرگ اقدامات جانبی می‌توان انجام داد و برای فضایی طراحی شود که تبلیغی، ترویجی و جذب جوانان به قرآن اتفاق افتد.
قره‌شیخلو افزود: دوستان در استان برای مسابقات قرآن باید فکر و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند و این سرمایه گذاری حتما سرمایه گذاری ریالی نیست و برنامه‌ریزی باشد که از این ظرفیت استفاده شود، همه چیز تدارک دیده می‌شود فقط مشارکت پایین است و باید این جنبه تقویت شود.

یزد سیر نزولی داشته است
داور مسابقات قرآن در استان یزد در پاسخ به ایکنا در خصوص ارزیابی شما از قاریان یزدی گفت: آخرین باری که به عنوان داور مسابقات در این استان حضور یافتم، چهار، پنج سال پیش بود که نسبت به آن زمان خیلی افت کرده و به اساتید داور استانی نیز عرض کردم حیف یزد است که هم افراد قرآنی‌ برجسته‌ای دارد هم استعدادها و ظرفیت‌های خوبی دارد و باید کار بیشتری صورت گیرد.
وی ادامه داد: تمرین و ممارست لازمه قرائت قرآن است تعدادی از افراد به مرحله‌ای که می‌رسند تلاوت قرآن را رها می‌کنند و همین باعث افت آنها می‌شود، در مجموع در رشته ترتیل و قرائت که دیروز برگزار و نمره داده شد چیزی که از استان یزد انتظار داشتم محقق نشد.
قره‌شیخلو در پاسخ به راهکارهای پیشنهادی اظهار کرد: در این زمینه در بحث آموزش باید سرمایه‌گذاری شود، در استان اساتید خوبی حضور دارند که می‌توانند زمینه ارتقا را فراهم نمایند، در استان باید به همشهریان اعتماد بیشتری وجود داشته باشد متاسفانه آفتی که در استان‌ها وجود دارد همه تهران‌زده هستند و باید اساتید از تهران باشند در حالی که استان‌های ما اکثرا به ظرفیتی رسیده‌اند که اساتید خوبی دارند.

بازگشت به جایگاه اصلی در گرو توجه به استعدادهای استان است
وی ادامه داد: در استان باید از ظرفیت‌ها استفاده شود و جلسات تخصصی به صورت هفتگی برگزار و تلاوت‌ها مورد نقد و تحلیل قرار گیرد و آنچه باعث رشد و ارتقا می‌شود این است که این تعامل صورت گیرد به شرطی که خود دوستان به این حلقه اعتماد کنند و پای آن بایستند، اگر یک سال انجام شود به جرات می‌توان گفت دوباره یزد به جایگاه اصلی خود برمی گردد.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور در پاسخ به سوال ایکنا در خصوص آمار پایین وقف قرآنی گفت: در مجموع در کشور وقف قرآنی کم داریم و نیاز به فرهنگسازی و آموزش است که هم در بحث وقف هم بحث خیران افرادی به هر علتی ممکن است برای وقف آمادگی نداشته باشند ولی موردی کمک می کنند.
وی ادامه داد: باید به مردم آموزش داده شود که خیرات و نیکوکاری فقط سفره پهن کردن نیست چون معمولا این اقدام در کشور زیاد صورت می‌گیرد و تا صحبت از احسان و خیرات می‌شود، بحث سفره و اطعام مطرح است.

گسترش وقف قرآنی در گرو آموزش است
قره‌شیخلو افزود: یکی از خیراتی که می‌تواند صدقه جاریه باشد این است که وقتی یک نفر با قرآن مانوس می‌شود خیّر نیز در این اقدام شریک خواهد بود و صدقه جاریه که پس از مرگ پرونده آنها بسته نخواهد شد.
وی ادامه داد: این موارد باید آموزش داه شود که در کنار احسان و خیراتی که سفره می‌اندازیم و به ضعفا کمک می‌کنیم بحث‌های معنوی، فرهنگی، قرآنی و اعتقادی را در نظر بگیریم به عنوان مثال چند خیّر با هم همراه شده و پایگاه‌ها و موسسات قرآنی که به نوعی در برنامه‌های قرآنی با مشکل مواجه هستند را همراهی نمایند.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: در این راستا همت صدا وسیما، سازمان اوقاف و دستگاه‌های فرهنگی را می‌طلبد که مردم با این نوع کار خیر آشنا شوند تا وقف‌های قرآنی با وسعت بیشتری روبرو شود.

انتهای پیام

captcha