نگاه جامع علمی به زكات را توسعه دهیم/ نظریه‌های اقتصادی مطابق با نگاه شرعی باشد
کد خبر: 3731325
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
آیت‌الله دژكام:

نگاه جامع علمی به زكات را توسعه دهیم/ نظریه‌های اقتصادی مطابق با نگاه شرعی باشد

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه در اخذ و خرج زكات باید كار دقیق علمی كنیم، گفت: در مجموعه فرایض دینی و مباحث اقتصادی باید به نقطه‌ای برسیم كه نظریه‌های ما دقیقاً مطابق با نگاه شرعی باشد و پاسخی كه در اجرا می‌گیریم مورد رضای خداوند باشد.

نگاه جامع علمی به زكات را توسعه دهیم/ نظریه‌های اقتصادی مطابق با نگاه شرعی باشد

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 27 تیرماه در همایش زكات كه با حضور رئیس شورای عالی زكات كشور در شیراز برگزار شد، با اشاره به آیه 40 سوره حج گفت: خداوند می‌فرماید كسانی هستند كه اگر ما به آن‌ها حكومت دهیم چند كار انجام می‌دهند و این‌ها مدافعان اسلام هستند.
وی افزود: كارهایی كه این افراد انجام می‌دهند اول این است كه نماز برپا می‌دارند و سپس زكات می‌دهند و بعد از آن امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند؛ این سه واجب را به یك نگاه استقلالی پشت سر هم می‌بینیم اما به نظر می‌رسد ترتیب ذكر این‌ها به ما می‌فرماید كه برخی دیگر باید قبل از برخی دیگر مورد اهمیت قرار گیرد و شاید هم این مسئله باشد كه زمینه آن امر به معروف و نهی از منكر خیلی وقت‌ها وقتی فراهم می‌شود كه این دو واجب قبلی را انجام داده باشیم.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: معمولاً ما اگر به كسی خیری رسانده باشیم بعد از آن توقعی می‌كنیم كه كار خیری بكن، جواب می‌دهد اما وقتی خیر نرساندیم سخت است كه جواب به ما دهد بنابراین باید نحوه ادا و اخذ زكات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه ما زكات را به عنوان یك واجب درنظر می‌گیریم كه وجوه مختلفی دارد، گفت: زمان مانند مسائل و مشكلات اجتماعی ماست كه هم اكنون شكل‌ها و وجوه مختلف دارد به عنوان مثال بحث مشكلات اقتصادی را مطرح می‌كنید آیا این صرفاً وجهه اقتصادی دارد؟ در تحلیلی كه ما می‌كنیم می‌گوییم نگاه فرهنگی و آسیب‌شناسی اجتماعی و اقتصادی باید با هم تلفیق شوند كه البته كمیته امداد این حركت را سال‌ها پیش آغاز كرده است.
وی ادامه داد: برخی از مسائل را نمی‌توان یك جانبه حل كرد اما باید به مرحله‌ای از رشد فعالیت‌های اداری برسیم كه تمام این‌ها با هم و متمركز بتوانیم ارائه دهیم وگرنه بخش فرهنگی كمیته امداد ناظر به نیازهایی كه مددجواها دارند، كارهای خوبی انجام می‌دهد.
آیت‌الله دژكام افزود: امروز بحث زكات را باید با همین شكل طرح كنیم كه این یك نگاه صرفا معیشتی نیست بلكه یك واجب الهی است كه از نگاه عبادی آن كه زكات پرداخت می‌كند قصد قربت كند و تنها مسئله انسان‌دوستی مطرح نیست بلكه باید حس خدادوستانه‌ای هم داشته باشیم و برای خدا زكات پرداخت كنیم تا اثرش چیز دیگری شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه همه جهات را برای تبلیغ زكات باید در نظر بگیریم، گفت: زكات غیر از مسئله مالیات و غیره است بلكه یك كار واجب و فریضه الهی با قصد قربت است و اگر از اخذش در نظر نگیریم تا صرفش مشكل پیدا می‌آید.
وی در عین حال بر این نكته نیز تأكید كرد كه زكات را باید به همین عنوانی كه خداوند فرموده واجب الهی است، اخذ كنیم، گفت: نگاه جامع علمی به زكات را توسعه دهیم و در اخذ و خرج زكات باید كار علمی دقیق كنیم و در مجامع علمی باید به تك تك این موارد بپردازیم و بازنگری داشته باشیم.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: شرعاً مكلف هستیم هرچه بعد از كسب خرج و رسیدن به حد نصاب است، را اخذ كنیم و قبل از آن موظف نیستیم كه چیز بگیریم و اگر همان چیزی كه قانون الهی است را اجرا كنیم مسلماً بركت به دنبال آن است و این بركت به غیر از محاسبه‌ای است كه در بحث‌های ریاضی می‌آوریم.
امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینكه باید برخی از حساب‌ها را كه شرع مقدس به ما یاد داده است و در آیین اسلامی ما هست یادآوری كنیم، گفت: همه كارهایی كه در اقتصاد ایران می‌خواهیم انجام دهیم به حساب كارهای اقتصادی نیست بلكه باید یك عوامل و پارامترهای دیگری در معادلات خود وارد كنیم كه در دین ما به این تأكید شده است ولی متأسفانه هنوز به آن مرحله از نظر نظریه‌پردازی نرسیده‌ایم.
وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه در باب زكات در مجموعه فرایض دینی و مباحث اقتصادی به نقطه‌ای برسیم كه نظریه‌های ما دقیقاً مطابق با نگاه شرعی باشد و پاسخی كه در اجرا می‌گیریم مورد رضای خداوند باشد.
انتهای پیام

captcha