اسرائیل قانون «کشور قومیتی» را بررسی می‌کند
کد خبر: 3731326
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

اسرائیل قانون «کشور قومیتی» را بررسی می‌کند

گروه بین‌الملل ـ کمیسیون قانون‌گذاری کنست اسرائیل، جوانب مختلف پیش‌نویس قانون «کشور قومیتی» را امروز مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری مطبوعات فلسطین(صفا)؛ کمیسیون قانون‌گذاری اساسی پارلمان اسرائیل، جوانب مختلف پیش‌نویس قانون نژادپرستانه «قومیتی»  که اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت می‌شناسد، بررسی می‌کند.

این بررسی همزمان با رایزنی‌های بنیامین نتانیاهو با هم پیمانان خود به منظور موافقت با  این لایحه و تصویب آن در کنست پیش از تعطیلات تابستان انجام می‌شود.

مسئولان حزب لیکود نزدیک به نتانیاهو معتقدند یکی از عوامل اصلی که می‌توان در تصویب این لایحه مؤثر باشد، حمایت مطلق آمریکا از آن است، به همین دلیل علی‌رغم تمایل نتانیاهو این لایحه در سال‌های گذشته به دلیل مخالفت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصویب نشد.

برخی از بندهای این لایحه از جمله ایجاد مناطق مسکونی ویژه یهودیان و خالی از ساکنان عرب، معرفی زبان عربی به عنوان یک زبان خاص و به رسمیت شناختن زبان عبری به عنوان زبان رسمی و اعطای لقب «دولت یهودی» به اسرائیل موجب اختلاف‌نظر در اسرائیل شده است.

یادآوری می‌شود؛ کمیته وزارتی قانونگذاری اسرائیل 17اردیبهشت ماه 96 با اتفاق آراء پیش نویس‌قانون «کشور قومیتی» را که به موجب آن اسرائیل «کشور قومیتی یهودی» به شمار می‌رود و هیچ طرفی غیر از ملت یهود حق تعیین سرنوشت در این رژیم را ندارند، تصویب کرد.

انتهای پیام

 

captcha