اجرای اساسنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مسکوت ماند
کد خبر: 3731339
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴

اجرای اساسنامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مسکوت ماند

اساسنامه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد بعد از انتقادات مرکز رسیدگی امور مساجد به برخی موارد این اساسنامه مسکوت مانده تا تغییرات پیشنهادی در آن اعمال شود و انتخاب مدیر کانون مسجد توسط امامان جماعت صورت گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری ایکنا؛ فارس نوشت: در اسفندماه گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در نشست خبری که به مناسبت ۲۵ سالگی تأسیس کانون برگزار شده بود، از تصویب اساسنامه کانون در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود. (بخوانید)

با این وجود در خردادماه سال جاری با خبر تصویب اساسنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی (اینجا) موجی از انتقادات را به برخی موارد مندرج در اساسنامه به همراه داشت.

بر اساس برخی موارد مندرج در این اساسنامه به نظر می‌رسد بعضی افراد به دنبال آن هستند که پایگاه‌های مساجد برای انتخابات و مهندسی آرای مردم و نیز تحول فرهنگی به سوی رویکرد اصلاحاتی رادیکال پیگیری کنند. بنابراین در ۵ سال گذشته سعی در تغییر ساختار و اصلاح جایگاه کانون‌های مساجد داشتند.

سپس با ایجاد تغییراتی در اساسنامه و حتی در مأموریتی که وزارت ارشاد طبق مصوبه ۳۰۲ مورخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۷۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته است، استحاله فرهنگی مساجد را مدنظر قرار داده‌اند تا از طریق خلع ید از روحانیت و به دست گرفتن امور فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی مساجد از عواید مادی نذورات و هدایای مردمی بهره‌مند شوند که در ادامه به برخی موارد آن اشاره می‌شود:

ـ در مصوبه جلسه ۳۰۲ شورای عالی که توسط وزیر ارشاد تهیه شده بود، شورای عالی صرفاً به وزیر ارشاد مأموریت تشکیل هیاتی ۵ نفره را برای تجهیز کتابخانه‌ها و دادن امکانات دولتی به مساجد می‌دهد تا در راستای احیای نقش فرهنگی و تبلیغی مساجد و مقابله با تهاجم فرهنگی گام بردارد.

در آن مصوبه مسجد کلاً مستقل بود و دولت می‌بایست همه امکانات دستگاه‌های دولتی را توسط ارشاد جذب و به خدمت مسجد درآورد، اما در مصوبه اخیر شورای معین در اسفند ۹۶ که با اعتراض اعضا مجددا در جلسه مورخ اول خرداد ۹۷ شورای معین مطرح شد، کاملاً این وظایف برعکس شد و بر اساس آن مسجد در اختیار وزارت ارشاد قرار می‌گیرد که این مصوبه در شورای معین با حضور پررنگ دولتی‌ها و عدم حضور اعضای حقیقی و غفلت مذهبی‌ها تصویب شد.

ـ در ماده ۱ اساسنامه در ماهیت کانون‌ها زیر نظر وزیر ارشاد بودن تأکید شده است، در حالی که مسجد از شئون ولایت فقیه است و امور محوله به کانون‌ها در این اساسنامه اکثر کارکردهای مسجد را به وزارت ارشاد انتقال می‌دهد. 

ـ در ماده ۳ در بندهای ۹ و ۱۰ اساسنامه نقش ائمه جماعت مساجد به پیشنهاد (صرف) یک نفر برای مدیریت کانون تنزل پیدا کرده است که حکم آن مدیر توسط وزارت ارشاد داده می‌شود و عملاً فعالیت مدیر کانون‌ها تحت امر وزارت ارشاد است و هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال روحانی مسجد ندارد. 

ـ در ماده ۹ اساسنامه رئیس‌ ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با پیشنهاد و حکم وزیر و تأیید شورایی که دارای اکثریت دولتی است، منصوب می‌شود و همه اختیارات مادی و معنوی و برنامه‌ریزی با او است.

ـ در مواد ۱۱، ۱۳، ۱۴ و ۱۶ دولت بر همه امور مساجد حتی اقتصاد مردمی دخالت می‌کند و بر اوقاف و نذورات و هدایا نیز دست‌اندازی می‌کند و از طرفی با تحصیل وام از بانک‌ها و ... زمینه نفوذ جریان ویژه‌خواری و مفاسد اقتصادی در مساجد را فراهم می‌کند.

ـ سند پشتیبان این اساسنامه در ارشاد با نام سند تحول راهبردی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تهیه شده که بسیار دقیق بر سکولار شدن مسجد و تسلط نیروهای هنری و سیاسی احزاب و هنرمندان دلالت دارد که باز هم خلع ید از پایگاه‌های بسیج، دارالقران و فعالیت‌های مردمی است و جایگزین کردن آن با دولت یا احزاب و فعالان اجتماعی داخلی و بین‌المللی حتی تسلط یونسکو و یونیسف بر مساجد و با تأکید بر زنان و کودکان زمینه فعالیت فمینیست‌ها و منحرفان را در مساجد باز می‌کند تا کنترل جمعیت و آموزش جنسی و ... را با وسعت و قدرت روحانیت و مساجد نهادینه کنند.

تا اینکه روز سه‌شنبه اول خردادماه جاری که اکثر اعضای حقیقی و متدین غایب بودند، اساسنامه با همان صورت اولیه رأی آورد. در این صورت پس از پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس و انتقال آن به مرکز رسیدگی به امور مساجد، اجرای این اساسنامه فعلاً مسکوت مانده است تا تغییراتی مبنی بر انتخاب مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مسجد توسط امام جماعت، مشخص شدن منابع مالی مسجد و گیرنده اصلی کمک‌های مالی خیران و مؤسسات (با محوریت امام جماعت)، مشخص شدن نقش امام جماعت در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت مسجد و جلوگیری از دولتی‌شدن مساجد اعمال شود و پس از اعمال تغییرات، بار دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

انتهای پیام

captcha