همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است
کد خبر: 3731342
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷

همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است

گروه فرهنگی - معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان را سندی برای اثبات تاریخ ایران محسوب کرد و گفت: اگر قرار باشد برای فرهنگ، ادب، هنر و گذشته هنر ایران صفحاتی درنظر بگیریم، همدان می‌تواند صفحات اصلی آن سند باشد به طوریکه این سرزمین با تمام ویژگی‌هایش همچون داشتن مفاخر و بزرگانی چون ابن‌سینا، باباطاهر و عین‌القضات همدانی قابل اعتناست.

همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است

به گزارش ایکنا از همدان، سیدهادی حسینی معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد همدان بیان کرد: هیچ وقت نمی‌گوییم گزینه‌های پیشنهادی شما فرهیخته نبوده و به درد فرهنگ نمی‌خورند بلکه بسیار هم توانمند هستند اما اصل این است که ما تشکیلات ارشاد هستیم و باید افراد متخصص وارد این عرصه شوند.
حسینی با تأکید بر اینکه اگر افراد پیشنهادی اهل تخصص نباشند، آشنایی آنها زمان‌بر است، تصریح کرد: وزارت ارشاد با همه گزینه‌های مطرح شده صحبت کرد اما نمی‌توانست از آنها استفاده کند چرا که آنها زیرمجموعه ما نیستند و تجربه خود را در آینده با خود می‌برند بنابراین بنا داشتیم از ظرفیت‌های درونی استفاده کنیم.
وی مدیرکل سابق ارشاد را یکی از پاکترین مدیران دانست وبا بیان اینکه عبادی دو سال دیگر بازنشسته می‌شود و باید مدیر جوانی جایگزین می‌شد و این چرخه باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: خانواده فرهنگ و هنر، خانواده‌ای غنی نیست و وضع مالی خوبی ندارند اما به لحاظ مالکیت فکری، هنری و ادبی، غنی هستند.
معاون حقوقی امور مجلس و ‌استان‌های وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه سرمایه ما وجود هنرمندان و اهالی فرهنگ است بنابراین خواهش دارم مدیر ما را همراهی کنید، اظهار کرد: مدیرکل جدید مدیریت استان سخت، پرمسأله و پرمشکل هرمزگان را تجربه کرده بنابراین می‌تواند از این تجربیات در همدان استفاده کند و استان مقتدر فرهنگی همدان را ارتقاء دهد.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم فرهنگ با سیاست مخلوط شود و نباید بار سیاست را به دوش بکشد چرا که فرهنگ زیرساخت همه مباحث است، بیان کرد :درویش‌نژاد مدیرکل جدید پیوندهای سیاسی ندارد.
وی خطاب به درویش‌نژاد، مدیرکل جدید ارشاد با بیان اینکه باید خود را همکار خانواده فرهنگ بداند و خود را بالادست جامعه فرهنگی نداند، گفت: نظام سلسله‌مراتبی جامعه فرهنگی نمی‌تواند کارکرد خوبی داشته باشد، همانگونه که درب اتاق شما در هرمزگان به روی همه باز بود در همدان نیز درب اتاق خود را به روی اهالی فرهنگ و هنر باز بگذارید.
حسینی با اشاره به اینکه در وزارت ارشاد به برخی از نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش توجه نشده است، افزود: آموزش و پرورش می‌تواند خاستگاه ما باشد اما در حوزه فرهنگ به این موضوع خیلی ورود نکردیم این در حالیست که با ورود به مدارس و کلاس‌ها بهتر می‌توانیم پیش برویم و سطح آنها را ارتقاء دهیم که این مسأله نیاز به سرمایه ندارد بلکه نیاز به برنامه‌ریزی دارد.
وی بیان کرد: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی همچون اوقاف، سپاه، تبلیغات، کانون پرورش فکری، صدا و سیما و... سطح دانش و فرهنگ را ارتقاء داد بنابراین باید تعامل بیشتری با نهادهای فرهنگی صورت گیرد.
وی همدان را سندی برای اثبات تاریخ ایران محسوب کرد و به چرایی تغییر در فرهنگ و هنر این استان اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد برای فرهنگ، ادب، هنر و گذشته هنر ایران صفحاتی درنظر بگیریم، همدان می‌تواند صفحات اصلی آن سند باشد به طوریکه این سرزمین با تمام ویژگی‌هایش همچون داشتن مفاخر و بزرگانی چون ابن‌سینا، باباطاهر و عین‌القضات همدانی قابل اعتناست.

همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز با اشاره به فعال بودن 69 انجمن فرهنگی و هنری در استان افزود: این انجمن‌ها در رشته‌های مختلف فعال هستند و ظرفیت خوبی است که باید با بهره‌گیری از آن گام‌های مثبتی برداریم چرا که جامعه ما بیش از هر زمانی نیاز به نشاط اجتماعی دارد بنابراین باید با برگزاری برنامه‌های مختلف زمینه‌ساز اجرای برنامه‌های شاد در جامعه باشیم.
سیدسعید شاهرخی گفت: مدیرکل جدید ارشاد همدان طبق سیاست وزارت ارشاد منصوب شد و به لحاظ قانونی نیز این حق برای آنها محفوظ است که بر اساسا کارآیی بیشتر یک مدیر جابجا شود.
وی تصریح کرد: طبق آنچه در قانون ذکر شده در انتصاب یک مدیر با مدیر استان هماهنگی‌هایی انجام می‌شود که پیشنهاد استان نیز دو گزینه بود. با رد دو پیشنهاد استان سرانجام یک مدیر زیرمجموعه وزارت ارشاد در همدان منصوب شد و امیدواریم نمایندگان مجلس نیز همراهی لازم را با مدیریت ارشد استان داشته باشند و مدیرکل جدید نیز باید بتواند انتظارات فرهنگ و هنر استان را برآورده سازد.

همدان در هر زمینه‌ای در فرهنگ حرف برای گفتن دارد
مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: آنچه مدیرکل سابق انجام داده به طور قطع با مطالعه بیشتری ادامه می‌یابد به طوریکه جشنواره‌های بزرگی که برند استان است باید بیشتر گسترش یافته و حمایت شود.
علیرضا درویش‌نژاد با بیان اینکه بخشی بزرگ از تاریخ ایران، از آن همدان است، تصریح کرد: همدان در هر زمینه‌ای حرف برای گفتن دارد به طوریکه در شعر، ادب، کلام، علم، فلسفه، دفاع مقدس و... دارای چهره‌های شاخص و برجسته‌ای است.

همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است
وی ابن‌سینا را نماد عظمت ایران و تاریخ همدان دانست و با بیان اینکه وقتی نام ابن‌سینا و باباطاهر می‌آید بدین معناست که همدان وسعت زیادی دارد، اظهار کرد: استان همدان سرزمین اندیشه‌های ناب و مهد تفکر، اندیشه، کمال و معرفت است که علمای زیادی از این شهر برخاسته‌اند.
درویش‌نژاد با بیان اینکه حضور در همدان و خدمتگزاری در این شهر مایه افتخار است، یادآور شد: فرهنگ در حوزه زیرساختی نیاز به تعامل ظرفیت‌های اجرایی استان و در حوزه گسترش برنامه‌ها نیاز به یاری اصحاب رسانه، هنر و فرهنگ و اندیشه دار به طوریکه سیاست ما تعامل با همه جریان‌های فکری است.

برای تبدیل همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان تلاش کردیم
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: همدان در عرصه فکرآفرینی و فرهنگسازی جزء استان‌های پیشرو کشور است به طوریکه صدها اثر، برنامه و ایده فرهنگی در سال‌های گذشته از این استان تولید شده و آخرین نمونه آن تقریظ‌‌های مقام معظم رهبری بر چهار کتب دفاع مقدس بود‌.
فاضل عبادی اعلام کرد: رسالت ما حرکت در مسیر دیدگاه‌های امام (ره)، فرمایشات رهبری و برنامه‌های دولت و تلاش ما تکیه بر عقلانیت، کار کارشناسی و گام نهادن در مسیر اخلاق و گسترش فعالیت‌های فرهنگی استان بود‌.

همدان سندی برای اثبات تاریخ ایران است
وی با بیان اینکه هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان درخشان است، اظهار کرد: هدفگذاری‌هایی نیز مدنظر بود که نخستین مورد اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان بود‌ به طوریکه برای تبدیل همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان تلاش کردیم.
عبادی افزود: اجرای جشنواره تئاتر بین‌المللی کودک و نوجوان، برپایی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه تصویرسازی آیات برای کودکان و نوجوانان و صدها برنامه فرهنگی کودک و نوجوان از جمله این برنامه‌ها بود.
وی یکی دیگر از برنامه‌های ارشاد استان را پاسداشت مفاخر همدان دانست و یادآور شد: برگزاری اردیبهشت مفاخر نیز در قالب همین پاسداشت بود که هر سال یکی از مفاخر همدان مورد تجلیل قرار می‌گرفت.
گفتنی است؛ در پایان از زحمات فاضل عبادی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تقدیر به عمل آمد و علیرضا درویش‌نژاد به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
انتهای پیام

captcha