تعیین وقت در ظهور از سوی ائمه(ع) به شدت رد شده است
کد خبر: 3731402
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

تعیین وقت در ظهور از سوی ائمه(ع) به شدت رد شده است

گروه معارف ــ عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) توقیت را یکی از چالش‎های مهم دوران غیبت و از مهمترین مسایلی دانست که از سوی ائمه معصومین(ع) به شدت رد شده است.

تعیین وقت در ظهور از سوی اطهار(ع) به شدت رد شده است

به گزارش ایکنا از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین حائری‌پور، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) ظهر امروز، 27 تیرماه در دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی جشنواره ملی مهدویت که در مرکز تخصصی موعود(عج) برگزارشد گفت: فعالیت و صحبت کردن در خصوص امام زمان(عج) توفیقی بی‌بدیل است.
وی افزود: در یکی از ادعیه آمده است که به برکت وجود امام(عج) است که هرچه در عالم هست روزی می‌خورد و به واسطه حضور ایشان، آسمان و زمین نیز برپا است؛ چنین وجود نازنینی که بهانه عالم خلقت است، گفتگو و دانش افزایی نسبت به ایشان به عنوان یک توفیق بزرگ تلقی می‌شود و همگان باید سعی کنند که معرفت بیشتری در خصوص ایشان در سطوح جامعه، ایجاد کنند.
وی گفت: در خصوص مهدویت و چالش هایی که ممکن است ایجاد شود می توانیم در باب مساله توقیت سخن بگوییم؛ هر آموزه دینی ممکن است دچار آسیب شود و مومنان باید توجه داشته باشند که در مسیر حرکت شان گاهی لغزش گاه هایی هستند که ممکن است آنها را دچار آسیب کند؛ بهترین راه آن است که با مراجعه به قرآن و روایات اهل بیت(ع) خود را ایمان سازی کنیم تا آسیب هایی که ممکن است در دوره غیبت رخ دهد، ایجاد نشود.
استاد حوزه بیان کرد: بحث ظهور حق و تشکیل دولت ائمه از گذشته‌های دور و حتی عصر ائمه مطرح بوده است و به همین دلیل در روایات بیان شده است که شیعیان ائمه، نزد حضرات حاضر شده و راجع به امام دوازدهم سوال می پرسیدند و یکی از سوالات مهم، آن بود که چه زمانی این دولت برپا خواهد شد؛ در روایات متعددی این سوال مطرح شده است که این امر در چه زمانی رخ خواهد داد.
وی افزود: در دوره غیبت کبری امام زمان(عج) نیز این بحث وجود دارد؛ در پاسخ به این سوال طبیعی است که بیان شود که این امر یک امر غیبی است و پیدا کردن این زمان در اختیار افراد معمولی نیست؛ در این زمینه نشانه هایی برای ظهور بیان شده است که بخشی از آنها نشانه های غیر حتمی است و مابقی نیز نشانه های حتمی است؛ خروج سفیانی، خروج یمانی، خسف بیدا، قتل نفس زکیه و صیحه آخرالزمانی نشانه های اصلی هستند که هنوز رخ نداده است.
پژوهشگر عرصه مهدویت بیان کرد: نشانه‌ها، به این دلیل است که امید نسبت به ظهور را از دست ندهیم؛ نشانه ها مشخص می کنند که نسبت به گذشته در چه مسیری نسبت به ظهور هستیم؛ روایات اهل بیت(ع) مهمترین منابع ما برای فهم این مساله هستند؛ وقتی روایات را مرور می کنیم، حضرات بیان کرده اند که امر ظهور با خدا است و کسی از زمان وقوع آن خبر ندارد؛ در کتاب احتجاج مرحوم طبرسی آمده است که از قول نایب دوم نقل شده است که وقتی سوال پرسیده شده که از امام عصر(عج) بپرسید که چه زمانی ظهور خواهید کرد، ایشان فرمودند که ظهور و فرج با خدا است و هر کسی که تعیین وقت کند، دروغگو است.
وی افزود: این مساله در عمل هم ثابت شده است که در گذشته افرادی زمان تعیین کرده اند اشتباه کرده اند؛ اینکه بگوییم ظهور نزدیک است، گزاره درستی است ولی تعیین وقت درست نیست؛ موارد زیادی رخ داده است که برخی تعیین وقت کرده اند ولی این پیش گویی دروغ از آب در آمده است؛ به این مفهوم روایات دیگری نیز داریم که این مفهوم در آن تصریح شده است.
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) تصریح کرد: کلمه توقیت به معنی تعیین وقت است و در این لغت معنی گسترده ای دریافت نمی شود که آیا این تعیین با حدس و گمان باشد و یا با دقت؛ ولی در روایات و برخورد علما در این زمینه استفاده می شود که مقصود، تعیین وقت دقیق است زیرا آسیب ها و آفت های بسیاری دارد.
وی افزود: زمانی که دعبل، شاعر سرشناس محب اهل بیت(ع) شعری در خصوص امام زمان(عج) سرود، با پاسخ امام رضا(ع) مواجه شد که ایشان ائمه پس از خویش را شمردند تا به امام زمان(عج) رسید؛ حضرت در ادامه فرمودند که ظهور امام زمان(عج) به سان زمان قیامت مخفی است و تصریح کردند که این امر، ناگهانی خواهد بود.
وی اظهارکرد: امام صادق(ع) فرمودند بشارت آمدن امام زمان(عج) از سوی پیامبر اکرم(ص) مطرح شده است؛ سپس فرمودند که کسانی که وقت تعیین کرده اند، دروغ می گویند؛ این جمله دو عنصر را در خود دارد که نخستین آن عدم تعیین وقت از سوی ائمه است؛ جمله بعدی نیز که حضرت بیان کردند آن بود که کسانی که وقت، تعیین و عجله می‌کنند هلاک می شوند.
وی افزود: شیعیان مشتاق به ظهور هستند و به حدی که مشتاق هستند که هر هفته منتظر ظهور هستند ولی این مساله با عجله متفاوت است؛ کسی که عجله می‌کند هر هفته به دنبال عدم ظهور است و این سوال حکایت از استعجال دارد؛ امام صادق(ع) همچنین فرمودند که تسلیم، پادزهر تعجیل است؛ یکی از مصلحت های تاخیر در ظهور، عدم آمادگی مردم است.
حائری‌پور اظهارکرد: اگر از زبان برخی شنیده می‌شود که در زمان ظهور فلان شخص تعیین کرده است زیرا علمای ما به تاسی از اهل بیت(ع) هیچگاه تعیین وقت نمی‌کنند؛ ممکن است عالمی از نزدیکی ظهور سخن گفته است ولی قطعا هیچ یک از علمای ما به تاسی از ائمه چنین خبری مطرح نمی‌کند.
وی ادامه داد: در دعای عهد آمده است که دشمنان ظهور را دور و ما نیز آن را نزدیک می بینیم؛ معنی این مساله آن است که از نظر روانی، یک منتظر همیشه باید ظهور را نزدیک بداند که این مساله نیز باعث می شود که همیشه در مسیر بماند؛ در همین راستا به ما دستور داده اند که همیشه ظهور را نزدیک بدانید و منتظر باشید.
این محقق با بیان اینکه، مصداق سازی مرتبط با بحث توقیت است گفت: زمانی که در وادی تطبیق علائم ورود ناشیانه پیدا می کنیم، دچار توقیت می شویم؛ یکی از منشاها و عوامل توقیت، مساله علائم است که برخی این کار را به شکل غیر علمی و بی پروا انجام می دهند و یک سری علائم بیرونی را به بحث ظهور مرتبط می‌کنند
این کارشناس مهدویت بیان کرد: برخی بیان می‌کنند که حوادثی که در آخرالزمان رخ می‌دهد ممکن است ابهاماتی را در باب ارتباط این حوادث با مساله ظهور داشته باشد ولی نباید با این ابهامات، این مساله را به ظهور مرتبط کنیم؛ در سال‌های گذشته افرادی به عنوان سفیانی و نفس زکیه مطرح شده است که این مساله قضاوت صحیح و عالمانه نبوده است.

انتهای پیام

captcha