حذف سلسله نسب امامزادگان؛ خطایی که شبهه‌آفرینی کرد/ آستان‌هایی که مردم در آن آرامش می‌گیرند
کد خبر: 3731476
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
حجت‌الاسلام موسوی:

حذف سلسله نسب امامزادگان؛ خطایی که شبهه‌آفرینی کرد/ آستان‌هایی که مردم در آن آرامش می‌گیرند

گروه جامعه ــ مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف آنچه سبب شبهه در مورد امامزادگان می‌شود را موضوع حذف نسب و شجره امامزادگان خواند و گفت: به طور مثال برای برخی افراد این شبهه مطرح می‌شود که چند امامزاده با عنوان امامزاده صالح داریم؛ این امر از حذف سلسله نسب نشئت می‌گیرد.

وضعیت بقاع متبرکه پس از انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی متقی، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به شبهه‌ای مبنی بر افزایش تعداد امامزاده‌ها در کشور پس از انقلاب، اظهار کرد: از وقتی برنامه‌های فرهنگی در آستان امامزادگان شکل گرفت و تبدیل به سنگر مبارزه با تهاجم فرهنگی شدند، دشمنان ما آن‌ها را هدف قرار دادند و این شبهه را مطرح کردند که چرا پس از انقلاب تعداد امامزاده‌ها(ع) زیاد شد، معلوم است کسی که این شبهه‌ها را مطرح می‌کند اطلاع و اشراف کاملی به موضوع امامزاده‌ها(ع) ندارد.

وی افزود: امامزاده‌ها تنها در ایران نیستند بلکه در اقصا نقاط عراق و حجاز نیز مدفون هستند، البته شکی در آن نیست که در زمان ائمه اطهار(ع)، ایران را مأمن خوبی برای حضور می‌دانستند و به علت حضور علویان تعدادی زیادی از امامزادگان به ایران آمدند.

موسوی متقی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب تعداد اما‌مزاده‌ها افزایش پیدا نکرده است؛ بلکه سازوکار احصای مدیریت بقاع مبترکه آنان ایجاد واین بزرگواران به مردم معرفی شدند، تصریح کرد: پیش از انقلاب وظایف اوقاف صرفا به مسائل وقف و موقوفات کشور محدود و امور امامزادگان به صورت مردمی دنبال می‌شد، اما پس از انقلاب یکی از وظایفی که قانون به سازمان اوقاف محول کرده اداره بقاع متبرکه بود، بدین جهت این سازمان با بررسی‌های مختلف بقاع متبرکه را احصا و بنا‌های آن را بازسازی کرد.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب بنای هیچ امامزاده ای ایجاد نشده است، بلکه تجدید بنا شده و بنای قدیمی مرمت گشته است. در برخی موارد بناها بسیار فرسوده و کوچک بوده و بنای جدید ایجاد شده توجه مردم را به خود جلب و سبب شده مردم گمان کنند این آستان امامزاده به‌تازگی در این مکان بنا شده است.

وی آنچه در این میان سبب شبهه می‌شود را موضوع نسب، سند و شجره امامزادگان خواند و گفت: به طور مثال برای برخی افراد این شبهه مطرح می‌شود که چند امامزاده با عنوان امامزاده صالح داریم. این امر از حذف سلسله نسب نشأت می‌گیرد. به حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با پنج واسطه به امام حسن(ع) می‌رسند اما در بیان ما طوری عنوان می‌کنیم که گویی فرزند امام حسن(ع) هستند و در زمان امام هادی(ع) زندگی می‌کردند. حذف نسل‌ها سبب شده است که عناوین شبیه به هم زیاد شود و مدرم دچار شبهه شوند. برخی از فرزندان بلافصل مانند حضرت معصومه(ع)، حضرت شاهچراغ، سید علاءالدین حسین، علی ابن محمد باقر در مشهد اردهال و محمد هلال ابن علی و امامزاده یحیی و ... هستند.

وی ایام دهه کرامت را بهترین فرصت برای مسئولان و مدیران اوقاف دانست تا این مسائل را به مردم منتقل کنند و گفت: سند برخی امامزادگان خودشان هستند که حاجت روایی می‌کنند و واسطه خیر شده‌اند. آستان‌هایی که مردم در آن آرامش می‌گیرند امامزاده‌هایی را در خود جای داده‌اند که باید به‌درستی به مردم معرفی شوند.

حجت‌الاسلام موسوی صدا و سیما را مهم‌ترین ابزار فرهنگی خواند که می‌تواند در زمینه معرفی امامزادگان نقش مؤثری داشته باشد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با ساخت سریال و فیلم در مورد این امامزاده‌ها شفاف‌سازی کرده و آن‌ها را برای مردم تبیین کنند. این دو دستگاه با همکاری یکدیگر می‌توانند سبب شناخت گسترده‌تر مردم از امامزادگان شوند.

انتهای پیام

captcha