سیاست‌خارجی ایران براساس اصل «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» تنظیم شده است/ ضرورت برخورد شدید با مفسدان اقتصادی
کد خبر: 3731650
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
خطیب جمعه تهران:

سیاست‌خارجی ایران براساس اصل «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» تنظیم شده است/ ضرورت برخورد شدید با مفسدان اقتصادی

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: اگر اروپا و آمریکا ببینند ما در بن‌بست هستیم، فشار خود را افزایش می‌دهند اما سیاست عزت، حکمت و مصلحت می‌گوید براساس سیاست «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» روابط خود را با دنیا تنظیم کرده‌ایم و این سیاست، حق و سیاست ثابت نظام جمهوری اسلامی است.

ارسال نشود/// سیاست‌خارجی ایران براساس اصل «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» تنظیم شده است/ ضررورت برخورد شدید با مفسدان اقتصادی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت‎رئیسه مجلس خبرگان رهبری امروز، 29 تیرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته اظهار کرد: مولا علی(ع) فرمود: پیش از آنکه مرگ شما فرا برسد، شما با اعمالتان، خودتان را آماده کنید؛ چراکه شما در گرو کارهایی هستید که انجام داده‌اید و مدیون این کارها هستید. هرچه در این دنیا انجام می‌دهید باید در قیامت ذره ذره پاسخ دهید. قیامت پنجاه ایستگاه دارد و شما باید در این ایستگاه‌ها پاسخگو باشید.
وی افزود: در این خطبه، یک مناسبت و دو تحلیل را خدمتان عرض می‌کنم. مناسبتی که باید اشاره کنم، دهه کرامت است. اول ذی‌القعده با ولادت حضرت معصومه(س) شروع می‌شود، روز پنجم این ماه با تجلیل از امامزادگان ادامه پیدا می‌کند و امروز، روز بزرگداشت شاهچراغ و چهارشنبه آینده ولادت علی ابن موسی‌الرضا(ع) است؛ بزرگی که ما زیر سایه‌اش زندگی می‌کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: من خجالت می‌کشم بگویم ما میزبان امام رضا(ع) هستیم. ما مهمان وی هستیم و ان‌شاءالله با شکوه زیاد به میزبانی ولادت وی می‌رویم. شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) نام گرفته است. بیش از 1400 امامزاده در این استان آرام گرفته‌اند و معلوم می‌شود این استان استقبال خوبی از امامزادگان داشته است. حضرت احمد ابن موسی یکی از آنهاست. وی خط خوبی داشت و هزار قرآن نوشت تا در نهایت به وسیله مأموران مأمون به شهادت رسید.
وی افزود: این امامزادگان ثروت‌های معنوی و مبلغان خاموش هستند. زمانی‌که زنده بودند، مبلغان گویا بودند و بعد از شهادت، مرقد آنها کانون معنویت است.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: در هفته گذشته مقام معظم رهبری دو دیدار داشتند که در هر دو دیدار مطالب مهمی‌فرمودند. یک دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت دولت و یک دیدار با کارگزاران حج بود. در این دیدارها، رهبر انقلاب مشخصا راهکار برای برون رفت از مشکلات کنونی عرضه کردند.
وی ادامه داد: نقشه راه اقتصاد با ثبات، تقویت بخش خصوصی، برخورد با متخلفان، اِشراف دولت بر مبادلات مالی، جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدام پیش از علاج، هماهنگی همه دستگاه‌ها با تیم اقتصادی دولت، انتشار درست اقدامات دولت توسط صدا و سیما، نشان دادن اقتدار نظام در مقابل بیگانگان و خصوصا آمریکا و جدی گرفتن توانایی داخلی از جمله این موارد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: بنده بر روی مبارزه با فساد به صورت جدی تأکید دارم. هفت نکته راجع به مبارزه با فساد نوشته‌ام که مختصرا عرض می‌کنم. اولا فساد، خوره هر نظامی است و این فساد، نظام باطل را هم متلاشی می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: فساد، کار غیرقانونی است و بدترین شکل فساد، دور زدن قانون است. اینکه کسی کار غلط انجام دهد و پوشش قانونی برای آن درست کند، همانند اقدامات بنی‌اسرائیل است. قرآن اینکار را گناه می‌داند.
وی افزود: نکته دیگر این است که باید با هر نوع فسادی مخصوصا دست انداختن به بیت‌المال برخورد شود و جدی‌ترین برخورد باید با این افراد شود. نهج‌البلاغه 79 نامه دارد که شش مورد آن در رابطه با مجازات غارتگران بیت‌المال است و حضرت علی(ع) قاطع‌ترین برخورد را با دست‌اندازان به بیت‌المال داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: نکته چهارم این است که برای برخورد با مفسدان، ملاک قانون است و هر کسی، در هر مسئولیتی که فساد می‌کند باید با وی برخورد شود. خط قرمز جعلی بعضی‌ها مورد قبول نیست و فقط قانون است که محور است.
وی افزود: نکته پنجم این است که برای مقابله با فساد، نظارت یک ضرورت است. ما هم نیازمند نظارت علنی و هم نظارت مخفی هستیم. حضرت علی(ع) چنین نظارتی داشتند. نکته ششم این است که باید گزارش شفاف و صریح به مردم داد. مردم صاحب این نظام هستند. حضرت علی(ع) فرمودند: اگر دیدی که رعیت سؤالی دارد، افشاگری کن و به آنان گزارش بده و مقام معظم رهبری هم به صدا و سیما تأکید کردند که این فسادها را گزارش بدهد.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: نکته هفتم این است که نباید در این عرصه مبالغه کرد و حق خدمتگزاران پاک را ضایع کرد. در بدنه اداری، قضایی و قانونگذاری نظام، انبوه کارگزاران پاک هستند که رفتار صالح دارند. نباید طوری برخورد کرد که فساد همه جای کشور را گرفته است؛ چراکه هم خلاف واقع و هم سیاه‌نمایی است.
وی ادامه داد: مطلب دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تکیه داشتند، فعالیت تلاش‌های دیپلماتیک است. ایشان فرمودند: به جز موارد معدودی همچون آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید هر چه بیشتر تقویت شود و تحرک عملیاتی و هدفمند دیپلماسی باید ادامه پیدا کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اولین پایه دیپلماسی خارجی ما نفی هرگونه سلطه و سلطه‌پذیری است. ما بر اساس این اصل، به غیر از آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی با همه دنیا رابطه داریم. رژیم صهیونیستی که جعلی است اما با آمریکا تا آدم نشود رابطه برقرار نمی‌کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: بنابراین ارتباط با کشورهای دنیا، متن قانون اساسی است و مرداودات ما کاملا براساس قانون است. سخن این است که اگر اروپا و آمریکا ببینند ما در بن‌بست هستیم، فشار خود را افزایش می‌دهند اما سیاست عزت، حکمت و مصلت می‌گوید براساس سیاست «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون» روابط خود را با دنیا تنظیم کرده‌ایم و این سیاست، حق و سیاست ثابت نظام جمهوری اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه این هفته، ضمن دعوت خود و دیگران به تقوای الهی و حریم‌نگهداری برای ذات مقدس ربوبی اظهار کرد: مولا علی(ع) در خطبه 190 نهج‌البلاغه فرموده‌اند: مراقب چیزی باشید که رستگاران با او رستگار می‌شوند و تبهکاران با ضایع ساختنش در خسران قرار می‌گیرند. در چارچوب دین زندگی کنید و ببینید خدا چه چیزی می‌خواهد.
وی افزود: از صبح تا شب با خود این قرار را داشته باشید که بنده باشید؛ چراکه اگر اینگونه شد فوز و سعادت نصیب شما می‌شود اما اگر خدای ناکرده از خط قرمزهای خداوند رد شدید، زندگی را از دست می‌دهید.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: این زندگی نهایت صد سال بیشتر ماندگار نیست؛ بنابراین از این سرمایه در مسیر بندگی خدا بهره بگیرید تا اگر مرگ فرا رسید بگوئیم خدا را شکر که کوله‌بار ما پر از بندگی است.
وی ادامه داد: در این خطبه از سبک زندگی قرآنی سخن می‌گویم. در آیه 10 سوره مائده آمده است: ای مؤمنین مراقب باشید سرمایه را نبازید. اما مراقب نبودن چیست. قرآن این مراقب نبودن را با خروجی خسران و غفلت بیان می‌کند. روزه هم از جلوه‌های برجسته مراقب بودن است.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: قرآن کریم از راه‎های مراقبت را داشتن باورهای دینی می‌داند. باور داشتن، یک چیز و علم چیز دیگر است. می‌گویند در مثال مناقشه نیست. همه ما باور داریم که آب جوی آلوده است و اگر تشنه باشیم سراغ آن نمی‌رویم. گاهی اوقات نسبت به برخی چیزها علم داریم اما باور نداریم. ممکن است کسی درباره توحید کتاب نوشته باشد اما رفتار خودش مشرکانه باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: قرآن می‌گوید باور مبدأ و معاد، رکن اساسی مراقبت از خود است. قرآن کریم بر علم خداوند تکیه خاصی دارد. در بسیاری از آیات قران، بعد از سخن از تقوا بر علم تکیه می‌شود. در آیه 233 سوره بقره می‌گوید: «وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» یعنی از خدا پروا كنيد و بدانيد كه خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد بيناست.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: بحث علم خداوند، بحثی مفصل است و در 15 دقیقه نمی‌توان آن را توضیح داد اما به طور مختصر سه نکته در اینباره عرض می‌کنم. اولا ملاصدرا در جلد ششم اسفار می‌گوید: علم خداوند، علم حضوری است. این علم خودمان به خودمان است. جهان هستی در محضر خداست و این روان‌ترین تفسیر در باب علم خداوند است.
وی یادآور شد: نکته دیگری که قرآن تأکید بسیاری بر آن دارد، قصه علم خداوند به پنهان و آشکار است. در آیه سوم سوره انعام آمده است: «وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ» یعنی خداوند پنهان و آشکار شما را می‌داند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی اظهار کرد: مولا علی(ع) در خطبه 76 نهج‌البلاغه می‌گوید: خداوند باطن‌ها را می‌داند و بر همه چیز احاطه و غلبه دارد و در حوزه خداوند ناتوانی نیست بلکه پنهان‌ها و باطن‌ها را هم می‌داند. بنابراین دانسته‌های خدا را به آنچه علنی انجام می‌شود محدود نکنیم.
خطیب جمعه تهران گفت: نکته سوم، خروجی این باور است و اینکه تفاوت شخص باورمند با بدون باور چیست. خروجی اول این است که در برابر گناه بیمه می‌شود. همه مقدمات گناه برای حضرت یوسف فراهم بود اما این باور، وی را حفظ و در برابر لشکر شیطان مقاومت کرد.
وی اظهار کرد: هرچقدر این باور تقویت شود، بازدارندگی از گناه بیشتر می‌شود. خروجی دوم، پشتوانه مقاومت است. حضرت نوح 90 سال تبلیغ کرد و بعد از این سال‌ها مأمور شد یک کشتی بسازد و مریدان و مؤمنان خود و یک جفت از هر حیوان در این کشتی بگذارد. در این شرایط، وی را مسخره کردند اما خداوند فرمود ما هوای تو را داریم و توجهی به این حرف‌ها نداشته باش.
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در پایان گفت: خروجی سوم هم غرورشکنی است. کسانی‌که مغرور و فرعون‌صفت می‌شوند، گرفتار می‌شوند. اگر انسان توجه داشته باشد که خداوند وی را می‌بیند، دست از طغیان برمی‌دارد بنابراین مراقبت باشید خود را نبازید و یک راه آن، تحکیم باورهای دینی است.
انتهای پیام

captcha