چرا به شاهچراغ(ع)، امین ولایت می‌گویند
کد خبر: 3731658
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷

چرا به شاهچراغ(ع)، امین ولایت می‌گویند

گروه اجتماعی ـ امروز، 6 ذی‌القعده مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) است. آن حضرت ملقب به امین ولایت است كه در این گزارش نگاهی به چرایی این نامگذاری داریم.

چرا به شاهچراغ(ع)، امین ولایت می‌گویند/ چلچراغ شیراز امروز در اوج نورافشانی است

به گزارش ایكنا از فارس، پاسی از شب گذشته بود كه صدای كلون در به گوش رسید. «كیستی؟»، «غریبه نیست؛ منم علی‌بن موسی(ع)»؛ گرچه این‌ روزها با شنیدن خبر شهادت همسرش بسیار غمگین و دل‌آزرده بود اما با شنیدن نام علی‌بن موسی(ع) دلش آرام یافت و در را باز كرده و چهره درخشان و نورانی عالم آل محمد(ص) بر قامت در نقش بست.
به گرمی هر چه تمام‌تر از فرزند همسرش پذیرایی كرد و او را به داخل منزلش فراخواند. «آمده‌ام امانتی را كه پدرم چندی پیش نزد شما سپرده بود، از شما بگیرم»؛ «سلام و درود خدا بر خاندان آل‌الله و ائمه معصومین و جانشینان بر حقش، آری! فرزندم، پدرت پیش از آنكه راهی زندان‌های هارون الرشید شود، امانتی را به نزد من سپرده و تأكید كرده بود، كه بعد از مرگم هر شخصی كه برای گرفتن انگشتر ولایت نزد تو آمد،‌ او جانشین بر حقش خواهد بود و با او باید بیعت كنیم و اینك علاوه بر تقدیم انگشتر ولایت و ادای این دین امانت سنگین الهی، در گام نخست هم من و هم تمام فرزندانم با شما جانشین بر حق سلسله پاك ائمه معصومین بیعت كرده و قول می‌دهیم كه تا آخرین نفس، یاری‌رسان خاندان عصمت و طهارت و امام حاضر خویش باشیم».

ام احمد(س)، راه و رسم امانتداری را به فرزندانش آموخت
این زن، كسی نبود جز ام احمد(س)؛ هم‌ آن كه به زیبایی هر چه تمام‌تر راه و رسم امانت‌داری را ادا كرده و تا ابد راه درخشان ولایت‌مداری را با این امانتداری خود به جهانیان نشان داد. او مادر حضرت احمدبن موسی‌بن‌الكاظم(ع) معروف به شاهچراغ(ع) بود كه اول از همه امانتداری ولایت را به عهده گرفت و به زیبایی هرچه تمامتر این راه را نیز برای فرزندانش ترسیم كرد.
صبح فردای آن شب بود كه مردم با شنیدن خبر شهادت امام زمان و حاضر خویش یعنی امام موسی‌الكاظم(ع) در زندان‌های هارون الرشید بر درب خانه احمدبن موسی(ع) تجمع كرده بودند؛ آمده بودند تا تكلیف خود را برای ادامه راه دین و دیانت مشخص كنند. چرا كه آنقدر احمدبن موسی(ع) در طول عمر پربركتش دارای فضیلت‌ها و مناقب بسیار زیادی بود كه مردم گمان می‌كردند او جانشین پدرش خواهد بود ضمن اینكه از حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نیز بزرگتر بود.
آزاد كردن بیش از یك هزار بنده در طول عمر پر بركتش، اهتمام فراوان به رسیدگی به امور فقرا و نیازمندان، توجه ویژه به نشر معارف الهی و همچنین كتابت آیات وحی به زیبایی هرچه تمام‌تر جهت حفظ و نشر آموزه‌های این كتاب آسمانی، تنها گوشه‌ای از اقدامات آن سلاله خاندان عصمت و طهارت بود و این‌گونه بود كه مردم چنین گمانی پیش خود كرده بودند.
قامتش در میان در نمایان شد؛ «ای مردم! چه می‌خواهید؟»؛ صدایی از میان جمع آمد: «آمده‌ایم تا با جانشین امام زمان خویش بیعت كنیم»؛ احمدبن موسی(ع) پاسخ داد: «چرا گمان می‌كنید، من جانشین پدرم هستم» كه جواب شنید «پس چه كسی بهتر از تو می‌تواند جانشین او باشد»، احمدبن موسی(ع) گفت: «آیا امروز همه‌تان بر تصمیم‌های خود مصمم هستید كه با من بیعت كنید»، به یكباره همه جمع گفتند «آری! آمده‌ایم تا با نائب بر حق حضرت امام موسی‌كاظم(ع) بیعت كنیم و او را به عنوان ولی خود انتخاب كنیم».
احمدبن موسی(ع) برای دقایقی به فكر فرو رفت و سپس سر بلند كرد و با صدای رسا گفت: «ای مردم! همراه من بیایید». همه آنان یكی یكی پشت سرش به راه افتادند تا به نزد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) رسیدند. سپس باز هم رو به جمعیت كرد و گفت: «ای مردم! ای كسانی كه با من به عنوان ولی زمان خود بیعت كردید، بدانید و آگاه باشید كه جانشین و نائب بر حق پدرم، كسی جز برادرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) نیست و این انتخابی از جانب خداست و من هم مانند همیشه گوش به فرمان حق هستم و با برادرم بیعت می‌كنم و از همه شما می‌خواهم كه با او بیعت كنید، چرا كه نائب بر حق و ولی شما، كسی جز او نیست».
و این‌گونه بود كه احمدبن موسی(ع) كاری كرد كارستان و چنان رسم امانتداری و ولایت‌پذیری و فرمان‌برداری از حضرت حق را به جای آورد كه تا ابدالدهر این كار و راه و رسم او بر تارك تاریخ شیعیان می‌درخشد و به همین دلیل است كه او را «امین ولایت» می‌نامند.

احمدبن موسی(ع) برای برادرش همانند ابوالفضل(ع) بود
او در اوج شهرت و مقبولیت عامه مردم، امانت الهی را به نزد صاحبش بازگرداند و بدین طریق راه هرگونه انحراف و فرقه‌سازی در میان جامعه شیعیان بست. به راستی او همانند حضرت ابوالفضل(ع) برای برادرش امام حسین(ع) بود كه تمام زندگی و عمر خود را وقف و فدای برادر و ولی و امام زمان خویش كرد و به درستی نشان داد كه فرزند همان مادر پاك و ولایت‌پذیر خودش است.
امروز، 6 ذی‌القعده مصادف با سالروز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) است كه در تقویم رسمی كشورمان در ایام دهه كرامت و به‌مناسبت گرامیداشت این امامزاده جلیل‌القدر و واجب‌التعظیم نامگذاری شده است.
بعد از آن واقعه و عاشورای دومی كه در شیراز و استان فارس رخ داد؛ شیراز میزبان بارگاه‌های ملكوتی حضرت شاهچراغ(ع) و مادرش ام احمد(س) و همچنین جمع كثیری از امامزادگان خاندان عصمت و طهارت شد.

سومین حرم اهل بیت(ع)، شهر گنبدهای برافراشته است
اینجا به گفته مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه‌ای، سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و چلچراغ شیراز همانند نگینی در این شهر می‌درخشد. اینجا شهر گنبدهای برافراشته خاندان عصمت و طهارت است.
وجود یك هزار و 400 بقعه متبركه در نقاط مختلف استان فارس و همچنین وجود بیش از 80 امامزاده بلافصل در شهر مقدس شیراز، آن را به شهر گنبدهای برافراشته و مأمن و پناهگاهی برای عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت تبدیل كرده است.

این روزها چلچراغ شیراز در اوج درخشش و نورانیت خود قرار دارد
به راستی این روزها چلچراغ شیراز در اوج درخشش و نورانیت خود قرار دارد و از ابتدای دهه كرامت هر روز برنامه‌های متعدد و فراوانی با حضور مسئولان ارشد استان فارس و حتی كشوری و خیل عظیم زائران و مجاوران در این حرم مطهر برگزار می‌شود.
برنامه‌های بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) از روز گذشته، 28 تیرماه آغاز شد. در این روز كاروان‌های پیاده زائران و دلدادگان حضرت شاهچراغ(ع) با پیاده از شهرستان‌های مختلف فارس به این حرم مطهر وارد شدند و گردهمایی عظیم 5 هزار نفر زائران پیاده در این حرم مطهر عصر دیروز با حضور و سخنرانی مسئولان ارشد استانی همچون نماینده ولی فقیه در استان، استاندار فارس، تولیت آستان مقدس، رئیس كل دادگستری فارس و اعضای هیئت امنای آستان مقدس برگزار شد.
راه‌اندازی كاروان نمادین حضرت احمدبن موسی از بلوار كوی زهرا(س) به سمت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با همراهی قریب 5 هزار نفر از مردم شیراز از دیگر برنامه‌های عصر دیروز بود كه به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام شد.
در ادامه مراسم غبارروبی و عطرافشانی مضجع شریف و نورانی حضرت احمدبن موسی(ع) با حضور مسئولان ارشد استانی و همچنین نورباران چلچراغ شیراز انجام شد و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به سخنرانی پرداخت و بعد از آن هم كاظم محمدی دعای روح‌بخش كمیل را قرائت كرد.

تجمع عظیم هیئات مذهبی شیراز در سالروز بزرگداشت احمدبن موسی(ع)
از صبح امروز برنامه‌های بزرگداشت آن حضرت با قرائت دعای ندبه و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری در این حرم مطهر آغاز شد و در ساعت 9 صبح آیین كتابت آیات وحی با حضور خوشنویسان برجسته شیراز در این حرم مطهر برگزار شد.
جشن میعاد کریمانه ویژه خادمان حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، راهپیمایی و تجمع بزرگ هیئات مذهبی شیراز در عصر روز بزرگداشت و مراسم شام بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در روز بزرگداشت آن حضرت است.
انتهای پیام

captcha