نذر اشتغال در بستر فضای مجازی کلید خورد
کد خبر: 3731763
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
فتاح به ایکنا خبر داد؛

نذر اشتغال در بستر فضای مجازی کلید خورد

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از حوزه ICT برای توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال از رونمایی نرم‌افزار اشتغال مددجویان خبر داد و گفت: نرم‌افزار و بستر اشتغال در این حوزه را وزارت ارتباطات فعال کرده است و ما هم وامی را برای مددجویان تهیه می‌کنیم، تا در قالب طرح نذر اشتغال با هزینه کم، شفاف و فعالیت زود بازده در این بستر فعالیت کنند.

نذر اشتغال در بستر فضای مجازی کلید خورد/ رونمایی از نرم‌افزار اشتغال مددجویان در بستر ICTپرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر عمده چالش‌هایی که کمیته امداد برای محرومین جامعه و شیوه توانمندی و غلبه بر این چالش‌ها دارد، گفت: نمی‌توانیم حتما نام چالش را بر این موارد بگذاریم؛ جامعه هدف ما یک مشخصه دارد و آن هم نیازمندی و فقرشان است. اما چرا ما این‌ها را تحت پوشش می‌گذاریم؟ چون از لحاظ اقتصادی ضعیف هستند.


وی افزود: زمانی که ما می‌رویم و افرادی را تحت پوشش قرار می‌دهیم، آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم؛ بعد می‌بینیم که دو سوم آن‌ها خانواده‌هایی هستند که بر اثر حوادث همسر خانواده و نان‌آور اصلی را از دست داده‌اند؛ گاهی اوقات هم سرپرست خانواده خانم است که از نظر رسیدگی آن خانواده و ما را دچار مشکل می‌کند؛ لذا شغلی را باید برای آن خانواده و خانم تعریف کنیم که بتواند خانه‌داری و بچه‌داری را با هم داشته باشد و از خانواده خیلی جدا نشود که این مسائل را محدود می‌کند.

۳۵ هزار نفر سرپرست خانواده‌، زندانی هستند
رئیس کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: برخی افراد هم ناتوان هستند؛ خانواده‌هایی که نزدیک به ۳۵ هزار سرپرست خانواده‌هایشان زندانی است؛ و یا ۳۰ هزار خانواده‌ای که سرپرستشان معتاد بوده و ما آن‌ها را تحت پوشش گرفته‌ایم؛ این‌ها عوارضی دارد و ما به راحتی نمی‌توانیم نسخه خودکفایی به آن‌ها بدهیم. در عین حال تلاش مضاعفی می‌کنیم که با همکاری دولت و مجلس این‌ها از لحاظ اقتصادی روی پای خودشان بایستند. اگر این‌کار را نتوانیم انجام بدهیم مادام‌العمر دولت، مردم و ما باید به آن‌ها خدمات ارائه بدهیم.

طی دوسال و نیم گذشته ۵ هزارخانواده از پوشش کمیته امداد رفته‌اند
فتاح تصریح کرد: ما به عنوان کمیته امداد باید پاسخگوی مردم، دولت و مجلس باشیم که با منابع چه می‌کنیم؛ امتیاز ما در خروجی فعالیت‌ها خواهد بود تا آن‌ها خودکفا بشوند، روی پای خودشان بایستند و در نهایت از کمیته بروند؛ خوشبختانه در طول دوسال و نیم گذشته حدود ۵ هزارخانواده به همین نحو از پوشش ما رفته‌اند. این ما را امیدوار کرده است و نشان داد که می‌شود و می‌توانیم؛ لذا ما این موارد را بیشتر در بحث‌های اصلی خود قرار داده‌ایم تا خود آن‌ها بروند و اقتصاد خودشان را تحت مدیریت قرار دهند، ما نیز نظارت و حمایت می‌کنیم تا آن‌ها در این شرایط بتوانند کاری بکنند.

وی در ادامه در خصوص جزئیات تفاهم‌نامه انجام شده با وزیر ارتباطات، و فناوری اطلاعات هم به ایکنا گفت: این تفاهم‌نامه هفته گذشته انجام شد، من به دفتر ایشان رفتم، که البته متن تفاهم‌نامه را خود وزیر ارتباطات و سیستم ایشان تهیه کرده بودند و درواقع آن‌ها پیش‌قدم این طرح شدند.

فعال شدن پرداخت‌ها، نفقات و صندوق‌های صدقات در حوزه ICT
رئیس کمیته امداد بیان کرد: واقعیت این است که ما کمیته امداد و اداره آن را باید از حالت سنتی خارج کنیم، چراکه اداره سنتی پاسخگوی جامعه هدف ما نخواهد بود؛ لذا باید کار‌های کمیته امداد را در بستر‌ ای سی تی انجام دهیم، یعنی پرداخت‌ها، نفقات و صندوق‌های صدقاتمان را در این حوزه فعال کنیم. به عنوان مثال در طرح اکرام ما کلا واسطه بودیم و افراد با فرزند معنوی‌شان در فضای ای‌سی تی ارتباط برقرار می‌کردند.

فضای آی‌سی تی خوب، کم‌هزینه، شفاف و زود بازده است
فتاح تصرح کرد: فضای آی‌سی تی بسیار خوب، کم‌هزینه، شفاف و زود بازده است، لذا باید سایر کارهایمان را هم در این بستر انجام دهیم؛ نکته مهم در این حوزه اشتغال مددجویان با توجه به این بستر است؛ وزیر ارتباطات اسم این اقدام را نذر اشتغال نام‌گذاری کردند؛ این عنوان متعلق به ایشان است و ما هم آن را حفظ می‌کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه نرم‌افزار و بستر اشتغال در این حوزه را وزارت ارتباطات فعال کرده است و ما هم وامی را برای آن‌ها تهیه می‌کنیم، گفت: کسانی که در این بستر فعالیت می‌کنند موفقیت‌های بسیاری را تجربه خواهند کرد چرا که بستر فضای مجازی امکانات بسیاری را برای اشتغال دارد، به طوری که در خانه هم می‌توانند شغلی داشته باشند، بدون اینکه دردسر‌های بیرون رفتن و هزینه‌های اضافی دیگر را داشته باشند.

رونمایی از نرم‌افزار نذر اشتغال و بستر مجازی برای کسب‌کار‌های مددجویان
وی اظهار کرد: این کار را شروع کرده‌ایم و ان‌شاالله تا یک ماه آینده از وزیر ارتباطات دعوت کرده‌ایم که در کمیته امداد امام خمینی (ره) حضور به‌هم رسانند و از نرم‌افزار نذر اشتغال و بستری که برای کسب‌کار‌های مددجویان ایجاد خواهد شد رونمایی کنند.
 
انتهای پیام
captcha