حسینی: تلاش می‌کنیم با زبان سینما مبلغ فرهنگ ایثار باشیم
کد خبر: 3731853
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
گزارش ایکنا از جشنواره ملی فیلم ایثار؛

حسینی: تلاش می‌کنیم با زبان سینما مبلغ فرهنگ ایثار باشیم

گروه هنرـ دبیر جشنواره ملی فیلم ایثار گفت: اشاعه فرهنگ ایثار می‌تواند جامعه ما را به سوی سعادت رهنمون سازد به ویژه در شرایط فعلی که ما با تحریم‌های بسیاری مواجه هستیم. در همین راستا جشنواره فیلم ایثار سعی دارد مروج این فرهنگ ارزشمند باشد.

 حسینی: در صددیم با زبان سینما مبلغ فرهنگ ایثار در جامعه باشیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری دبیر دومین جشنواره ملی فیلم ایثار با حضور سید مرتضی حسینی، دبیر جشنواره امروز 30 تیرماه، برگزار شد.

حسینی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: به واسطه این رویداد سینمایی در تلاشیم تا سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را در جامعه اشاعه دهیم به‌ویژه در شرایطی که جامعه با تحریم‌های مختلف مواجه است سعی می‌کنیم اقتصاد مقاومتی را هم به بهترین شکل مد نظر قرار دهیم. شهدا و راهی که آنها پیش گرفتند برای همه ما بزرگترین کلاس درس است چون آنها اگر به فکر مادیات بودند هیچگاه جان و مالشان را ایثار نمی‌کردند. فرهنگ ایثار اجتماعی می‌تواند در شرایط موجود هم در جامعه وجود داشته باشد. برای مثال شهدای مدافع حرم ایثارگران فعلی کشور ما هستند. این جشنواره درصدد است در کنار برگزاری این رویداد سینمای تولید کننده نیز باشد. برای همین فیلمنامه‌ای تحت عنوان(ساعت صفر) نوشته فرهاد توحیدی در دست تولید داریم تا به محض تعیین شدن بودجه آن فیلمبرداری کار آغاز شود.

حسینی درباره تعداد آثار رسیده به جشنواره گفت: هزار و 150 اثر به دفتر جشنواره ارسال شد که از این تعداد با انتخاب هیئت داوران آثاری در این رویداد سینمایی به نمایش در خواهند آمد. موضوعات مد نظر در این جشنواره همگی به نوعی با فرهنگ ایثار و شهادت در ارتباط هستند با این تفاوت که هر کدام از موضوعات از دریچه‌ای خاص به موضوع پرداختند.

دبیر جشنواره فیلم ایثار ادامه داد: در نخستین بخش جشنواره فیلم‌های مستند روی پرده خواهند رفت مستند‌های به نمایش درآمده نیز دو کار را شامل می‌شود که یکی مربوط به شهدای مدافع حرم و دیگری مادران شهدا است.

وی اضافه کرد: بخش دوم فیلم‌های کوتاه داستانی را در برمی‌گیرد در این قسمت سه فیلم انتخاب شدند. سه کار انتخاب شده نیز در زمینه غزه، جانبازان و جنگ تحمیلی است. پویانمایی بخش دیگر جشنواره فیلم ایثار است در این قسمت تنها یک اثر با محوریت فلسطین به نمایش در خواهند آمد. چهارمین بخش جشنواره نماهنگ است در این قسمت نیز دو کار با محوریت شهدای غواص و شهید باغبانی عرضه خواهد شد.

حسینی دو بخش باقیمانده جشنواره را اینگونه معرفی کرد: فیلمنامه بخش مهم در این جشنواره است همانگونه که این حوزه در سینما جایگاه جدی و مهم دارد. آثار به نمایش درآمده در این بخش سه اثر هستند که در همه آنها خانواده شهدا موضوع اصلی قصه است. ایثار اجتماعی بخش پایانی آثار مرتبط با جشنواره را تشکیل می‌دهد در این کار فیلم‌های بلند داستانی که در آنها ایثار اجتماعی مد نظر فیلم ساز بوده به نمایش در می‌آید. در سه کار تولید شده در این قسمت مستقیماً به ایثار توجه نمی‌شود بلکه سعی کرده‌ایم شاخصه‌ای امروزی از ایثار را نشان دهیم. منظور اینکه راه‌های را به مردم نشان دهیم که با انجام آن قادرند در راستای فرهنگ شهدا قدم بردارند. برای مثال روشی که ما در خرید یک کالا می‌توانیم داشته باشیم از جمله این موضوعات است.

دبیر جشنواره فیلم ایثار ادامه داد: در این رویداد سینمای سعی کرده‌ایم تا حد توانمان از خانواده شهدا تجلیلی آبرومند داشته باشیم البته می‌دانیم هیچ تقدیری نمی‌تواند ایثار آنها را جبران کند اما ما موظیم هر آنچه که باید برای رسیدن به ارزش‌های والای شهدا مد نظر قرار دهیم با این توضیح در آئین اختتامیه جشنواره که روز دوشنبه(اول مرداد ماه) هفته جاری در تالار ایوان شمس برگزار خواهد شد از خانواده چهار شهید تجلیل می‌شود.

حسینی تاکید کرد: اکران آثار امروز و فردا در سالن نمایش اسوه پیگیری خواهد شد.کارهای به نمایش درآمده در این جشنواره در 5 نوبت از 9 صبح آغاز شده و تا ساعت 20 ادامه خواهد دارد. فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش در خواهند آمد در صورت تمایل تهیه کننده در سیما روی آنتن خواهد رفت. البته واضح است که قبل از پخش کارها آن آثار خریداری خواهد شد.

وی درباره فراگیر بودن موضوع ایثار گفت: پرداختن به چنین موضوعاتی تنها برای مخاطبان ایرانی کارکرد ندارد بلکه در سطح بین‌الملل نیز تماشاگرانی خواهد داشت. منظور اینکه در هر فرهنگی ایثار به عنوان رفتاری پسندیده شمرده می‌شود برای همین اگر بتوانیم به خوبی به موضوع مد نظر بپردازیم و آن را به شکلی صحیح در جهان عرضه کنیم، مطمئنا مردم جهان از آن استقبال خواهند کرد حتی این قبیل آثار ظرفیت این را دارند تا در جشنواره‌های خارجی به موفقیت دست یابند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا بعد از برگزاری دوره نخست چهار سال زمان صرف شد تا دومین دوره جشنواره ایثار برگزار شود چنین پاسخ داد: مطمئنا مشکلات مادی در این زمینه بی تاثیر نبوده است اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که اگر بخواهیم جشنواره را به صورت سالیانه برگزار کنیم شاید کارهای مد نظرمان کیفیت لازم را نداشته باشد اما تلاش ما این است که در دوره‌های بعد این جشنواره به صورت دو یا سه سالانه برگزار شود. درباره استقبال از این رویداد سینمای نیز همین اندازه باید بگویم که آثار متقاضی برای حضور در این رویداد ما را شگفت زده کرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم این رویداد بتواند پل ارتباطی خوبی بین هنرمندان و مسئولان باشد زیرا اگر این ارتباط به شکلی شایسته برگزار شود تولیداتی با محوریت ایثار و شهادت رشد خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha