توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!
کد خبر: 3731859
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!

گروه اجتماعی - ساحل فیلسوف، راننده تاکسی خط صیقلان به گلسار شهر رشت گفت: فشار اقتصادی ناشی از بازپرداخت وام نوسازی خودرو اجازه نمی دهد تنها تاکسی کتاب کشور دوباره حرکت کند.

توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!

به گزارش ایکنا از گیلان، یکی از مهمترین عوامل در موضوع ارتقای سطح علم و دانش در جامعه، فرهنگ مطالعه کتاب است. امروز به دلیل توسعه و پیشرفت صنایع الکترونیک و دیجیتالی توجه مردم و به‌ویژه نسل جوان معطوف به این نوع رسانه ها شده و کتاب مهجور مانده است.

ساحل فیلسوف، راننده تاکسی خط صیقلان به گلسار شهر رشت است که با حدود 43 سال سن، 20 سال در این حرفه به شهروندان خدمت می کند. وی در حال حاضر دانشجوی مدیریت امور فرهنگی است و در کنار خدمات رسانی به مردم رشت، فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز انجام می دهد.

چیزی که «ساحل فیلسوف» را از دیگر مردم متمایز کرده این است که وی دغدغه فرهنگ دارد و برای نخستین بار در کشور اقدام به راه اندازی «تاکسی کتاب» نموده است لذا در ادامه پای درددل این شهروند دوستدار کتاب نشسته ایم.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایکنای گیلان، با بیان اینکه حدود چهار سال است که نخستین «تاکسی کتاب» را در سطح کشور راه اندازی کرده ام، افزود: رشت شهر اولین‌هاست و می خواستم در حوزه فرهنگ همچنان اولین باقی بماند؛ لذا ایده راه اندازی تاکسی کتاب در ذهنم جرقه زد و اکنون راننده تنها «تاکسی کتاب کودک» کشور هستم.

توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!

آقای فیلسوف، خود را یکی از شنوندگان دائمی رادیو گیلان و رادیو جوان دانست و اظهار کرد: همواره پیگیر برنامه های رادیویی هستم و دائما پیام های تلفنی من از رادیو پخش می شود. یک بار هم به برنامه خانواده شبک یک سیما و یک بار به برنامه صبح بخیر گیلان دعوت شدم. البته خودم را نماینده گیلان و شهر رشت می دانم و به زادگاهم افتخار می کنم.

راننده تاکسی کتاب رشت، خواستار توجه بیش از پیش صداوسیمای مرکز استان به این اقدام فرهنگی شد و عنوان کرد: صداوسیمای برخی از استان ها با من تماس گرفتند و درباره چگونگی راه اندازی تاکسی کتاب مصاحبه کردند و خیلی برایشان جالب بود، اما این اتفاق هنوز در صداوسیمای استان نیفتاده است.

وی هدف خود از راه اندازی تاکسی کتاب را معرفی فرهنگ والای گیلان و شهر رشت دانست و گفت: همسر و تنها دخترم حامی من در این کار هستند و همواره با کمک آنان اقدام به تهیه کتاب می کنم. ما در اعیاد نوروز و مناسبت های مختلف به محلات حومه شهر رشت می رویم و به کودکان کتاب هدیه می دهیم. البته مسافران همیشگی من در خط صیقلان به گلسار نیز می توانند کتاب ها را به مدت یک ماه بدون پرداخت هزینه به امانت ببرند.

توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!

آقای فیلسوف، از چاپ کتاب «ساحل، رادیو، تاکسی» خبر داد و خاطرنشان کرد: در این کتاب به بیان دل گفته های خود در کسوت راننده تاکسی پرداخته ام. امیدوارم این اقدام نیز به ترویج و نهادینه شدن بیش از پیش فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند.

وی خواستار ثبت فرهنگی نخستین تاکسی کتاب کودک شد و تصریح کرد: از شورای شهر رشت می خواهم حمایت   های مادی و معنوی لازم را از این حرکت فرهنگی و نوآورانه داشته باشد.

راننده تاکسی کتاب رشت، «کتابخوانی را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم» را شعار خود دانست و متذکر شد: در ابتدا انواع و اقسام کتاب در تاکسی بنده وجود داشت، اما از دو سال پیش روی کتاب کودک تمرکز کردم و در نوروز 96 و 97 حدود 800 جلد کتاب به کودکان هدیه دادم. دیدن خوشحالی کودکان بسیار برایم انگیزه بخش است.

آقای فیلسوف، خود را یک کتابخوان حرفه ای دانست که از کودکی علاقه خاصی به مطالعه کتاب و روزنامه داشته و دارد و بیان کرد: اکنون که در حال ادامه تحصیل می باشم، به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شدم و در حرفه رانندگی نیز در کشور و استان نمونه هستم.

وی به والدین و بزرگ ترهای خانواده توصیه کرد با زبان نرم و خوش کودکان را به مطالعه تشویق کنند و گفت: امروز جدا شدن از تکنولوژی مانند موبایل و کامپیوتر امکان پذیر نیست، اما باید یاد بگیریم که در کنار زندگی روزمره با کتاب قهر نکنیم و حداقل روزی 10 دقیقه مطالعه داشته باشیم. کتاب یا روزنامه فرقی نمی کند، فقط باید فرهنگ مطالعه کردن را در خود تقویت کنیم.

کتاب و کتابخوانی نیاز هر جامعه برای پیشرفت و توسعه است

راننده خوش ذوق گیلانی، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را نیاز هر جامعه برای پیشرفت و توسعه دانست و عنوان کرد: امیدوارم در صنوف مختلف ایستگاه کتاب راه اندازی شود تا جامعه به اهمیت موضوع پی ببرد.

آقای فیلسوف، با بیان اینکه از 14 سال پیش دغدغه کتاب و مطالعه را داشتم، یادآور شد: آن روزها روزنامه می خریدم و با قرار دادن آن در تاکسی خودم، مسافران را مشغول مطالعه می کردم. یک کتاب هم داشتم که گاها به امانت برده می شد، اما کم کم احساس کردم باید تعداد کتاب ها را بیشتر کنم و کتاب های متنوع بیاورم.

وی خود را سفیر فرهنگی سازمان تاکسیرانی رشت در کشور دانست و یادآور شد: از سوی مدیرکل سازمان انتقال خون استان گیلان نیز به عنوان سفیر فرهنگی معرفی شده ام، اما متاسفانه در طول این چهار سال در هفته کتاب و مراسمات ویژه کتاب و کتابخوانی هیچ یادی از من و تاکسی کتاب نشده است و مسئولان خیلی زود مرا فراموش کرده اند.

این فعال فرهنگی، در پاسخ به این سوال که آیا تاکسی کتاب همچنان در راه است؟، عنوان کرد: متاسفانه دو ماه است که فعالیت تاکسی کتاب را متوقف کرده ام و این موضوع باعث ناراحتی خودم و شهروندانی شده که تاکسی مرا با کتاب هایش می شناختند.

توقف تنها «تاکسی کتاب» کشور در ایستگاه اقساط!

وی با بیان اینکه تاکسی کتاب را از پراید آغاز کردم، گفت: تاکسی من اسقاط بود و نیاز به نوسازی داشت، در زمان بارندگی نیز هم باعث گله شهروندان می شد و هم کتاب ها آسیب می دیدند لذا اقدام به تعویض خودرو کردم، اما با وجود مشکلات مالی که در این زمینه داشتم، کمک هیچ مسئولی شامل حال من نشد.

وی رانندگی در شهر رشت را متفاوت از سایر شهرها دانست و خاطرنشان کرد: رانندگان تاکسی شهری مشکلات فراوانی از جمله ترافیک و مسافربران شخصی دارند و من نیز از این قاعده مستثنی نیستم، اما با وجود ارزشی که برای کتاب قائلم با وجود همه مشکلات، به این کار فرهنگی پرداختم. اکنون هشت ماه است که تاکسی نو دارم. حدود 6 ماه سعی کردم تاکسی کتاب پا بر جا بماند، اما اکنون فشار اقتصادی ناشی از بازپرداخت وام نوسازی خودرو اجازه نمی دهد به تهیه کتاب و اهدای آن به کودکان بپردازم.

آقای فیلسوف، از استاندار گیلان خواست تنها یک بار در تاکسی کتاب بنشیند و شاهد باشد که چگونه کودکان با هدیه گرفتن یک کتاب خوشحال می شوند و گفت: من به خودم قول دادم که این کار را ادامه دهم، اما دلخوش به حمایت مادی و معنوی متولیان فرهنگی استان و شهر رشت هستم. امیدوارم دوباره بتوانم تاکسی کتاب را حرکت دهم و سایر همکارانم را به انجام این کار تشویق کنم.

گزارش از طاهره رفعتی

انتهای پیام

 

 

captcha