کتابخانه‌ها باید بر توسعه فرهنگ کتابخوانی متمرکز باشند
کد خبر: 3731990
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
آیت‌الله علم‌الهدی:

کتابخانه‌ها باید بر توسعه فرهنگ کتابخوانی متمرکز باشند

گروه فرهنگی- امام جمعه مشهد با اظهار این مطلب که ما منکر معجزه تکنولوژی و مخالف استفاده از آن نیستیم، تأکید کرد: اما اینکه ابزار دیجیتال جای کتاب را در حوزه مطالعه بگیرد، ظلم به تحقیق و مطالعه است چون فطرت انسان با این با این ابزار انس پیدا نمی‌کند.

جایگزین شدن ابزار الکترونیک برای کتاب، ظلم به مطالعه و کتاب استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، امروز، 30 تیر ماه، در دیدار با حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی، در محل دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، فعالیت افراد جوان در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و همچنین وجود بیش از سه میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های استان را از دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و بیان کرد: زمان طاغوت در مشهد تنها کتابخانه آستان قدس در مشهد فعال بود که کمتر از ۴۰۰ هزار جلد کتاب داشت و بزرگ‌ترین کتابخانه ایران و‌کشورهای اسلامی بشمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی کتابخانه‌های ما با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست، ادامه داد: اما با این وجود، نهاد کتابخانه‌ها باید پویایی خود را حفظ کند‌ و هر سال نسبت به گذشته، توسعه بیشتری پیدا کند چراکه اگر حرکت پویای هرنهاد فرهنگی از جمله کتابخانه، دانشگاه و... متوقف شود، آن نهاد رو به سقوط خواهد رفت.

ابزار الکترونیک مطالعه؛ رقیب جدی کتاب

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابزارهای الکترونیک مطالعه را رقیب جدی کتاب دانست و تصریح کرد: ما با استفاده از ابزارهای دیجیتال مخالف نیستیم اما این کتاب است که با فطرت انسان‌ها سازگار است؛ استفاده از ابزارهای دیجیتال در حد ضرورت خوب است اما نمی‌تواند برای پژوهش بلندمدت و‌ انس با معلومات ابزار خوبی باشد.

وی اضافه کرد: ابتدا فکر می‌کردم چون خودم با کتاب انس دارم، چنین نگاهی به ابزار دیجیتال پیدا کرده‌ام اما در جلسه‌ای که با اساتید دانشگاه شهید بهشتی که افراد روشنفکری هم هستند، داشتیم، همین عقیده بیان شد.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه دانشگاه امام صادق(ع) اولین دانشگاهی بود که رایانه وارد آن شد، عنوان کرد: من هم از اولین اساتیدی بودم که برای کار با رایانه آموزش دیدم اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم که برای پژوهش و‌توسعه علمی نمی‌توان به طور مداوم از ابزار الکترونیک استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و کارشناسان باید  وجهه کتاب را در مقابل ابزار الکترونیک تقویت کنند، افزود: البته نباید منتظر بخشنامه از مرکز بود بلکه گاهی باید کاری ابتکاری انجام داد؛ اگر این ابتکار موفق باشد، چه بسا در سطح ملی نیز فراگیر شود.

وی با بیان اینکه ما منکر معجزه تکنولوژی و مخالف استفاده از آن نیستیم، تأکید کرد: اما اینکه ابزار دیجیتال جای کتاب را در حوزه مطالعه بگیرد، ظلم به تحقیق و مطالعه است چون فطرت انسان با این ابزار انس پیدا نمی‌کند.

کتابخانه‌ها ابزار توسعه فرهنگی هستند

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: افراد با استعداد در هر جامعه‌ای اگر به مواریث علمی گذشته مسلط نباشند، نمی‌توانند از استعدادشان به طور کامل استفاده کنند. ابزار آشنایی با مواریث گذشته نیز کتاب است؛ بنابراین کتابخانه‌ها باید بر توسعه فرهنگ کتابخوانی متمرکز باشند و مراقب باشند کتابخوانی در کتابخانه‌ها تحت‌الشعاع سایر فعالیت‌های فرهنگی قرار نگیرد چراکه کتابخانه‌ها در توسعه فرهنگی نقش حیاتی و اساسی داشته و باید بر فعالیت اصلی‌شان متمرکز شوند.

انتهای پیام

captcha