تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار
کد خبر: 3732041
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی؛

تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار

گروه هنر ــ آیین اختتامیه سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی، عصر امروز شنبه 30 تیر با تجلیل از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم اختتامیه سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی، عصر امروز شنبه 30 تیر در تالار وحدت تهران برگزار شد و طی آن ضمن ارائه گزارش از سوی دبیر جشنواره، دبیر تخصصی جشنواره و قرائت بیانیه هیئت داوران از برگزیدگان این جشنواره تقدیر و از تنی چند از پیشکسوتان موسیقی نواحی و اقوام ایرانی نیز با اهدای تندیس جشنواره تجلیل به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم، احد جاودانی؛ دبیر سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی طی سخنانی با تشکر و قدردانی از تمامی عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره گفت: زمانی جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در چند شاخه و رشته محدود آغاز به کار کرد، اما امروز در 31 استان کشور شاهد برگزاری شکوهمند این جشنواره هستیم که در رشته‌های گوناگون فرهنگی و هنری شهره خاص و عام شده است و اتفاقاً آوازه آن به خارج از کشور هم رسیده است.

وی ادامه داد:  در مقطعی از زمان و مقارن با برگزاری یکی از ادوار جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) جای خالی جشنواره آواها و نواهای رضوی نیز احساس شد که به تدبیر دوستان مسئول و مشورت با کارشناسان، اهالی فن و خبرگان موسیقی خوشبختانه این جشنواره نیز به ثمر رسید و ما اکنون شاهد برگزاری سومین دوره آن  در استان تهران و به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: سال گذشته شاهد تقاضای 250 گروه برای شرکت در این جشنواره بودیم، اما امسال و در سومین دوره جشنواره 300 متقاضی داشت که این امر نشان از رشد کمی این جشنواره و اشتیاق بسیاری از گروه‌های موسیقی به ویژه در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی به منظور شرکت در این رویداد بزرگ هنر دینی را دارد.

وی به حضور گروه‌های بین‌المللی از 4 کشور جهان نیز در این دوره از جشنواره نیز اشاره کرد و گفت:  تجربه این دوره از جشنواره به وضوح توانست این خودباوری و قابلیت را به اثبات برساند که این جشنواره با وجود جوان بودن به نسبت سایر جشنواره‌های فرهنگی و هنری رضوی، اما قادر است از همین حالا به شکل بین‌المللی برگزار شود تا محل و محفلی برای حضور همه دلسوختگان و عاشقان به ساحت امامان معصوم(ع) و از همه مهمتر امام هشتم باشد.

جاودانی در پایان سخنان خود به آوا و نوا و ترانه به عنوان اسنادی در جهت معرفی هویت، ذات و باطن هر قومی اشاره کرد و گفت: وقتی که آوا و نوای برآمده از باور بومی و سنتی ایرانی در خدمت فرهنگ و آئینی مقدس همچون سیره رضوی قرار می‌گیرد، این نشان از این دارد که فرهنگ اصیل ایرانی تا چه اندازه توانسته است با فرهنگ دینی و شیعی ممزوج و قرین شود.

تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم از 4 هنرمند عرضه موسیقی ملل که سرپرست گروه‌های موسیقی خارجی حاضر در سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی هستند، به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

علی اکبر دلاهنگ از کشور افغانستان، سردار مه‌مدوف از کشور آذربایجان، مِهمت کمال کایال از کشور ترکیه و اشرف تامیروف از کشور گرجستان.

همچنین پس از تقدیر از نمایندگان موسیقی ملل حاضر در جشنواره در بخش رقابتی از برخی از هنرمندان حاضر در این جشنواره  نیز با اهدای تندیس جشنواره به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

ابوالفضل چمن فاربد از خراسان رضوی در بخش آهنگسازی و تنظیم

سعیدعلی اسماعیلی از تهران در بخش آهنگسازی ردیفی و دستگاهی

عزیز تنها از تربت جام در بخش آهنگسازی موسیقی نواحی و مقامی

مرتضی فطری از همدان در بخش ساخت ملودی

تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار

و در بخش مرور آثار  از محمد هَردو از تهران به خاطر آهنگسازی قطعه «باد زانو می‌زند» و حمید اکبرزاده از تهران  به خاطر آهنگسازی قطعه «زائران بهشت» با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم و در بخش تجلیل از پیشکسوتان موسیقی که در عرصه موسیقی رضوی صاحب آثاری متنوعی هستند با اهدای تندیس و لوح تقدیر جشنواره به شرح زیر قدردانی شد:

علی شجاعی؛ نقاره‌نواز و نوبت‌نواز امام‌زاده زید شهرستان شهداد کرمان

سیدقاسم موسوی قهار؛ پدر مناجات ایران

شاهین فرهت؛ سازنده سمفونی امام رضا(ع) «سمفونی هشت»

فردین خلعتبری؛ آهنگساز مجموعه‌های تلویزیونی فاخر رسانه ملی

سیدحمیدرضا حسینی؛ ترانه‌سرا

محمد علیزاده؛ خواننده موسیقی پاپ

آریا عظیمی‌نژاد؛ آهنگساز و سازنده قطعه موسیقی رضوی «آمده‌ام، شاه پناهم بده»

تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار

پس از برگزاری این بخش از مراسم  احمد صدری؛ دبیر تخصصی  سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: تجربه برگزاری این دوره از جشنواره ثابت کرد که جشنواره در یک سیر روزافزون کیفی قرار گرفته است، اما با وجود این ترقی و پیشرفتی که داشته است، باید گفت که همچنان تا رسیدن به مقام و مرتبه‌ای که بتوان آن را درخور شأن موضوعی که به مناسبت آن برگزار می‌شود دانست، فاصله زیاد داریم.

وی ادامه داد: باید از سوی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برنامه‌ریزی جامعی به منظور کار و آموزش بیشتر به جهت هدفمندی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره صورت گیرد تا ما در شیوه اجرای آغلب گروه‌ها به یک فرم‌بندی مطلوب و در خور شأن جشنواره برسیم.

صدری تصریح کرد: پیشنهاد دیگری که دارم این است که از سوی مسئولان برگزاری این جشنواره آثار تولید و ارائه شده در این جشنواره به ثبت و ضبط رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد تا به این واسطه آنهایی که نتوانستند در زمان برگزاری جشنواره مخاطب آثار باشند، آنها را در اختیار گرفته و استفاده نمایند و در ضمن این امر انگیزه مضاعفی برای گروه‌های شرکت‌کننده برای کار و ممارست بیشتر باشد.

وی در پایان گفت: به هر حال ما در ستاد برگزاری جشنواره و در ارزیابی، بسیاری از آثار را به جهت آن که به شکل ضبط شده در اختیار دبیرخانه قرار گرفتند را نتوانستیم رتبه‌بندی کنیم و در نتیجه آنها را بدون در نظر گرفتن رتبه‌بندی به عنوان گروه‌های برگزیده معرفی کردیم.

تقی ضرابی؛ مدیر انجمن موسیقی استان تهران دیگر سخنران این مراسم بود که به عنوان نماینده هیئت داوران به  قرائت بیانیه هیئت داروان پرداخت و پس از آن با اعلام مجری برنامه گروه‌ها و نفرات برگزیده سومین جشنواره آواها و نواهای رضوی معرفی و از آنها تقدیر به عمل آمد.

اما در بیانیه هیئت داوران این جشنواره بر ضرورت فراهم آمدن بستر مناسب برای شکوفایی استعدادهای موسیقی نواحی به ویژه در میان نسل نوجوان و جوان تأکید شد و همچنین از ستاد برگزاری جشنواره درخواست شد تا در ادوار آتی جشنواره از ارکسترهای نظامی نیز به منظور شرکت در این رویداد با توجه به اینکه ماهیت موسیقی آنها نیز کوبه‌ای و بادی است استفاده شود.

تجلیل از برگزیدگان در اختتامیه جشنواره آواها و نواهای رضوی/ ضرورت فرم‌بندی و هدفمندی آثار

نفرات برگزیده این جشنواره نیز به عنوان حُسن خاتم مراسم معرفی و به شرح زیر تقدیر به عمل آمد:

احمد شامی/گروه ژنده پیل/خراسان رضوی

مهران غضنفری/گروه نوای سیمره/لرستان

مظاهر حدادیان/گروه نواهای شاه جهان/خراسان شمالی

سعید احمد سرکوهی/گروه ساریکا/ خراسان رضوی

محمدرضا برزگر/گروه نجوای کتول/گلستان

حق رضا فطری/گروه فترت/همدان

قاسم حمادی/گروه میسان/خوزستان

یونس یوسف علیزاده/گروه مولانا/خراسان رضوی

مسعود مرادی/گروه نوای رحمت/کردستان

سلجوق شهبازی/گروه عاشیقلر/آذربایجان

محمد ریگی پناه/ندای تفتان/سیستان و بلوچستان

دری محمد طریک و عبدالحمید رژیم از استان گلستان

صمد حبیبی از استان گیلان به عنوان تک خوان

محمدرضا اسحاقی از استان مازندران به عنوان تک خوان

بهمن اسکیمی از استان لرستان به عنوان تک خوان

علی صدیقی راد/ گروه چکاوک/ خوزستان

علی مرادزاده/ گروه کرامت/اصفهان

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha