حضور سالانه ۷۰۰ هزار زائر در تکیه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) چایپاره
کد خبر: 3732078
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

حضور سالانه ۷۰۰ هزار زائر در تکیه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) چایپاره

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان چایپاره از حضور سالانه ۷۰۰ هزار زائر و گردشگر در تکیه حضرت ابوالفضل (ع) چایپاره خبر داد و گفت: زائرین تنها مختص کشور نبوده و زائران خارجی بسیاری از کشور‌های همجوار نیز به این تکیه گاه می‌آیند.

حضور سالانه 700 هزار زائر در تکیه گاه حضرت ابوالفضل (ع) چایپاره

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن پوراکبر، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان چایپاره در تور رسانه‌ای پویش «امامزادگان سرزمین من» در محل تکیه گاه حضرت ابوالفضل (ع) چایپاره بیان کرد: تکیه حضرت ابوالفضل (ع) یکی از بقاع شاخص و درجه یک استان به شمار می رود و قدمت آن 200 سال است.

وی با اشاره به اینکه این مکان نه قدمگاه بوده و نه زیارتگاه است و نه حتی حضرت ابوالفضل (ع) در اینجا حضور یافته است، ادامه داد: این مکان فقط یک تکیه گاه بوده و ملک شخصی دو نفر بوده است که در مرز بین دو ملک دچار اختلاف می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پوراکبر افزود: بنا به نقل قول های صورت گرفته یکی از این دو شخص ملک خود را وقف حضرت ابوالفضل (ع) می کند و نفر دوم نیز به دلیل پاره ای مشکلات در زندگی خویش، مشکلات را به این ملک نسبت داده و او هم وقف می نماید.

وی با بیان اینکه ریشه این تکیه‌گاه به موقوفه بودن آن باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: سنگی که در این مکان قرار دارد و بسیار معروف شده، در مرز دو ملک قرار داشته است و شخص دوم هر روز سنگ را جابجا می کرده تا مرز ملک خود را بیشتر کند ولی هر روز سنگ حرکت می‌کرد و به مکان اصلی خود باز می‌گشت و این مورد چندین بار تکرار می شود تا اینکه فرد ملک خود را وقف حضرت ابوالفضل (ع) می کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان چایپاره تصریح کرد: به مرور زمان چون این مکان به نام حضرت ابوالفضل (ع) شناخته شده بود موجب شد تا قداست خاصی برای مردم پیدا کند و اکنون سالانه بیش از 700 هزار نفر زائر و گردشگر از اقشار مختلف شیعه و سنی از سطح کشور و حتی کشورهای همجوار همچون ترکیه، آذربایجان و نخجوان نیز در این مکان حضور می یابند.

وی اظهار کرد: نزدیک به 5 هزار قربانی در این مکان ذبح می گردد و آن چیزی که مردم را به این مکان مقدس می کشاند در واقع عشق و محبت مردم را به حضرت ابوالفضل (ع) می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین پوراکبر گفت: در راستای تجهیز امکانات این تکیه گاه نیز 30 باب زائرسرا برای زائرین تدارک دیده شده و مغازه های تجاری فراوانی نیز وجود دارد.

وی افزود: این مکان 60 هزار متر مربع وسعت داشته و طی تفاهم نامه ای که میان اداره منابع طبیعی و اداره اوقاف منعقد شده منابع طبیعی تا 15 هکتار می تواند به محیط بقاع متبرکه و امامزادگان واگذار کند که در این تکیه گاه علاوه بر آن مقدار، 13 هکتار دیگر نیز افزوده شده و تا بدینجا 73 هکتار وسعت این مکان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان چایپاره ادامه داد: در راستای اجرای طرح جامع نیز 7 هزار متر مربع در حال اجرا بوده و طرح جامع شامل فضاهای متعددی است که در آن تعبیه شده و اکنون یک فاز حسینیه افتتاح نیز شده و کتابخانه دیجیتالی، فضای سبز، رواق و سرویس های بهداشتی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه با اتمام طرح جامع این مکان به یک قطب فرهنگی در منطقه تبدیل می‌گردد، خاطرنشان کرد: عملیات فیزیکی طرح جامع این تکیه‌گاه از سال 90 آغاز شده 3 میلیارد تومان برآورد اولیه شده بود که فعلا 1 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده و یکی از بقاعی که توانسته از اعتبارات دولتی استفاده کند، تکیه گاه حضرت ابوالفضل(ع) است.

انتهای پیام

captcha