ارائه اسناد جنایات میانمار به دادگاه لاهه
کد خبر: 3732098
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
رئیس مجلس سنای بنگلادش اعلام کرد؛

ارائه اسناد جنایات میانمار به دادگاه لاهه

گروه بین‌الملل ـ رئیس مجلس سنای بنگلادش اعلام کرد که کشورش اسناد و اطلاعات مربوط جنایات میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را در اختیار دادگاه بین‌المللی کیفری (دادگاه لاهه) قرار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آراکان؛ شیرین شرمین چوهدری رئیس مجلس سنای بنگلادش در نشستی که به مناسبت بیستمین سالگرد تصویب اساسنامه رم در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه برگزار شد، تصریح کرد: حکومت میانمار با کشتن و آواره کردن اقلیت روهینگیا آنها را نابود کرده است.

وی افزود: علی‌رغم این که میانمار عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست، بنگلادش اطلاعاتی را در ارتباط با بحران روهینگیا به اداره  تحقیقات مقدماتی این دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه داده است.

رئیس مجلس سنای بنگلادش اعلام کرد: سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر وابسته به آن تعهد کرده‌اند که درافشای جنایات انجام‌شده علیه اقلیت مسلمان روهینگیا از جمله پاکسازی نژادی و کشتار جمعی در کنار بنگلادش بایستند.

وی همچنین بر نقش‌آفرینی مستمر و فعال جامعه بین‌الملل برای بازگشت امن و دائمی آوارگان روهینگیا تاکید کرد.

یادآور می‌شود؛ حدود 700 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار به دلیل شدت گرفتن حملات ارتش و بودائیان افراطی از 25 آگوست سال 2017(سوم شهریور 96) به بنگلادش گریختند.

بنگلادش پیش از این نیز پناهگاه حدود 400 هزار میانماری بود که در طول دهه‌های گذشته به دلیل فشارهای موجود از میانمار فرار کرده بودند.

دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است که مقر آن در لاهه، هلند قرار دارد.

انتهای پیام

captcha