آموزش و پرورش طرح انس با قرآن را در مدارس اجرا کند
کد خبر: 3732240
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸

آموزش و پرورش طرح انس با قرآن را در مدارس اجرا کند

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیر حوزه علمیه تخصی قرآن شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان گفت: افراد باید از سنین کودکی با معارف و مفاهیم قرآن انس گرفته و شیرینی آن را بچشند و در این زمینه باید از ظرفیت آموزش و پرورش و مساجد استفاده کرد.

آموزش و پرورش طرح انس با قرآن را در مدارس اجرا کند

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، مدیر حوزه علمیه تخصصی قرآن شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ قرآنی در سطح جامعه اظهار کرد: ائمه جماعت مساجد باید به مفاهیم قرآنی تسلط داشته و دانش آنها در این زمینه غنی باشد.
وی با اشاره به طرح «تلاوت نور» در مساجد گفت: اگر در کنار قرائت قرآن بعد از نماز، معارف قرآن کریم نیز برای عموم مردم تبیین شود، علاقه آنها به قرآن به صورت خودکار افزایش می‌یابد. عمده بی‌میلی کودکان و خردسالان در این زمینه به این مسئله برمی‌گردد که لذت و منافع حاصل از یادگیری مفاهیم قرآنی را درک نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند به سمت آن جذب ‌شوند.
مدیر حوزه علمیه شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان تصریح کرد: طرح « تلاوت نور» در مساجد نباید صرفا روخوانی آیات قرآن را در دستورکار قرار دهد، بلکه باید به ترجمه و مفاهیم آنها نیز توجه کند.
حجت‌الاسلام نقدعلی بیان کرد: ائمه جماعت مساجد باید به سلاح معارف قرآن کریم مجهز شوند و توانایی بیان ترجمه آیات قرائت شده را برای مأمومین و نمازگزاران داشته باشند تا با ایجاد شور و شوق در دل آنها، مفاهیم قرآن کریم را قابل فهم و کاربردی سازند.
وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه و جماعت باید توانایی تفسیر و ترجمه قرآن را داشته باشند، افزود: بنده به تجربه شخصی دریافته‌ام که بیان معانی و تفاسیر قرآن چه در عرصه امامت جمعه و جماعت و چه در سیستم اداری و حوزوی به شدت جواب می‌دهد و باعث اقبال نسل جوان و نوجوان به قرآن کریم می‌شود. متأسفانه بعضا در مساجد از ترجمه ضبط شده آیات قرآن در اجرای «طرح نور» استفاده می‌شود که این شیوه بی‌فایده‌ است.
مدیر حوزه علمیه شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان تصریح کرد: باید از ظرفیت مساجد برای چشاندن شیرینی و حلاوت مفاهیم قرآن به عموم مردم به خصوص رده‌های سنی خردسالان و کودکان استفاده کرد.
وی با اشاره به پتانسیل آموزش و پرورش در ترویج مفاهیم قرآنی گفت: متأسفانه در کلاس‌های درسی به آیات قرآن استناد نمی‌شود، در حالی که دبیران پرورشی در مدارس باید با بیان تفسیر آیات قرآن کریم برای دانش‌آموزان، از سنین پایین آنها را به یادگیری مفاهیم قرآنی علاقه‌مند سازند. اصول و مبانی علومی نظیر روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، سیاست و اقتصاد و هر آنچه به هدایت بشر مربوط می‌شود، در قرآن کریم بیان شده است؛ لذا این‌ها باید از سنین کودکی از قرآن استخراج شده و در اختیار دانش‌آموزان مدارس قرار گیرد.

قرآن ثروتی سربسته است که باید استخراج شود

حجت‌الاسلام نقدعلی افزود: آشنایی با معارف آیات قرآن باید از ابتدای پروسه آموزش و پرورش در دستور کار قرار گیرد، به نحوی که دانش‌آموزان در حین آموزش روخوانی قرآن با معارف آن نیز آمیخته شوند؛ البته در کادر آموزش‌ و پرورش در این زمینه ضعف وجود دارد که نتیجه آن این است که شخصیت قرآنی دانش‌آموزان شکل نمی‌گیرد . معارف قرآن مانند ثروت معدنی و سربسته‌ای است که متأسفانه در جامعه ما مورد استخراج قرار نمی‌گیرد و کسی از سوددهی آن اطلاع ندارد و به مراسم ازدواج و ترحیم محدود شده است.
وی با اشاره به آیه 164 سوره مبارکه آل‌عمران، «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ؛ به تحقیق خدا بر اهل ایمان منت نهاد که رسولی از خودشان در میان آنان برگزید که بر آنها آیات خدا را بخواند و نفوسشان را از بدی‌ها پاک گرداند و به آنها احکام کتاب و شریعت و حقایق حکمت را بیاموزد، اگر چه قبلا در گمراهی آشکار بودند»، گفت: خداوند در این آیه فراگیر ساختن فرهنگ قرآنی یعنی قرائت قرآن در گام نخست و سپس انس با معارف قرآن را گوشزد کرده است. شهر اصفهان ظرفیت‌های فراوانی برای فعالیت‌های قرآنی دارد که علاوه بر تعدد مجامع و محافل قرآنی در این شهر، شاهد اجرای طرح‌های سه ساله و یک‌ساله حفظ قرآن هستیم که این اقدامات به نوبه خود کم‌نظیر است.
مدیر حوزه علمیه شهید طباطبایی‌نژاد اصفهان بیان کرد: بخشی از رشد و پیشرفت فردی، خانواد‌گی و اجتماعی‌ مرهون تسلط به قرآن و معارف آن است، لذا از این طریق تا حد زیادی می‌توانیم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم. ما موظفیم به هرکیفیتی که شده است، فرزندان خود را با معارف قرآنی آمیخته کنیم.
انتهای پیام

 

captcha