کتابت با کرامت، در فرهنگ دینی ما جایگاه والایی دارد
کد خبر: 3732260
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

کتابت با کرامت، در فرهنگ دینی ما جایگاه والایی دارد

گروه فرهنگی - تولیت آستان قدس رضوی گفت: کتابت با کرامت، در فرهنگ دینی ما جایگاه والایی دارد. آنچه از قضا و قدر در عالم آفرینش می‌گذرد، به دست فرشتگان ذات حق کتابت می‌شود. آنچه بر انسان و بر جوارح و جوانح او می‌گذرد نیز توسط کرام‌الکاتبین به نگارش درآمده و به انسان ارایه خواهد شد.

باید بیش از چاپ و انتشار اثر، تولید و ارایه حرفی نو مورد توجه قرار گیرد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، صبح امروز، 31  تیرماه، در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی اظهار کرد: ما باید در این نشست‌ها ضمن ارج نهادن به کارهایی که انجام شده و تلاش‌هایی که در دست اقدام است، به آنچه انجام شده و آنچه باید انجام شود نیز نگاهی بیاندازیم.

وی افزود: کتابت با کرامت، در فرهنگ دینی ما جایگاه والایی دارد. آنچه از قضا و قدر در عالم آفرینش می‌گذرد، به دست فرشتگان ذات حق کتابت می‌شود. آنچه بر انسان و بر جوارح و جوانح او می‌گذرد نیز توسط کرام‌الکاتبین به نگارش درآمده و به انسان ارایه خواهد شد. خداوند تشریع را به وسیله قلم، علم و دانش به انسان آموخت. آنچه خداوند در دانش به انسان آموخت، در گرو قلم بود. دانشی که انسان از آن برخوردار است به او آموخته شد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه انسان به وسیله علم از جانب حق می‌تواند جهل علمی و عملی خود را بزداید، عنوان کرد: این جهل و جهالت به وسیله علم، دانش و قلم از انسان زدوده شد و خداوند هم مدینه و هم باب آن را به انسان نمایاند تا انسان شهر و باب آن را گم نکند. این باب علم، امیرالمومنین(ع) و فرزندان او هستند که انسان با استفاده از این باب، دانش خود را بالا برده و بالاتر از ملائک قرار می‌دهد. انسان آموخت که در این منظومه، شهر علم کجاست و چگونه باید وارد آن شد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سوگندهای خداوند در قرآن، بیان کرد: سوگند بشر در مقابل بینه بوده و قسم در مقابل شاهد و گواه است اما در مورد قلم و سوگندهای ذات حق، خود شاهد مورد قسم بوده و هر قلمی مورد سوگند خداوند نیست بلکه مهم مسطور قلم است. هر نوشته‌ای مورد قسم خدا نبوده و تنها قلم توحیدی، انسان‌ساز و راهنمای انسان که زمینه رشد انسان را فراهم کند و عیوبش را به او بشناساند، مورد سوگند پروردگار است.

وی با بیان اینکه آنچه موجب قداست و کرامت قلم می‌شود، بدون تردید علم نافع است که نه تنها موجب کرامت قلم بلکه موجب اعتلای مرکب نیز خواهد شد، گفت: در فرهنگ دینی ما اصحاب قلم اصحاب کرم شمرده شده‌اند زیرا کرامت آن‌ها با مسطور قلمشان، کرامت کم‌نظیری در جامعه است به ویژه اگر در پرتو کرامت رضوی باشد.

قلم، بارزترین نشان فرهنگ جامعه امروز است

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه بارزترین نشان فرهنگ جامعه امروز، قلم است، تصریح کرد: قلمی معقول و مقبول است که در نگاه دیگران هم سخنی دلپذیر و هم گوش‌نواز ارائه ‌دهد. آنچه ابرازکننده اندیشه بلند بوده و می‌تواند اندیشه بلند را نشان دهد و جامعه را به اهداف خود رهنمون کند، قلم باکرامت است.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: امروز وسایل ارتباطی به نحوی بوده که ما را برای دستیابی به منابع کتابخانه‌ای دنیا قادر کرده است. امروز این تسهیل دسترسی باید ما را در ارایه اثر ارزشمند کمک کند. ما باید با تحقیق محصولاتی جامع‌تر، قوی‌تر و فاخرتر تولید کنیم. امروز صاحبان دیدگاه‌های ارزشمند می‌توانند با هم گفت‌وگو کرده و اثر ارزشمندی را ایجاد کنند. باید محصول کار و تلاش بسیار بیشتر باشد. ما در تولید علم باید بسیار کار کنیم.

حجت‌الاسلام رئیسی اضافه کرد: تولید علم امر مهمی است و من از بخش‌های مختلف استان می‌خواهم موضع مرجعیت علمی را در دستور کار قرار دهند. این یک شعار و آرمان دست‌نیافتنی نیست. باید در مرکز پژوهشی و علمی خود جذب نیروهای پژوهشگر و نگاه به چهره‌های جوان و ایده‌ساز در دستور کار باشد. در مجموعه پژوهشی و علمی ما، بهترین نام‌ها تحت نام حضرت رضا(ع) حاضر هستند که با ما همکاری می‌کنند. باید کار متفاوتی در این مجموعه ارایه شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما برای چاپ و انتشار کتاب‌ها و نوشته‌های خوب زمینه و ظرفیت بسیاری داریم. اینجا نیز یکی از این ظرفیت‌هاست اما باید بیش از چاپ و انتشار، تولید و ارایه حرفی نو مورد توجه قرار گیرد. بخش عظیم ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی باید در خدمت تولید علم قرار گیرد. محققان و پژوهشگران بسیاری در ایران و جهان اسلام آمادگی همکاری تحت نام امام رضا(ع) را دارند.

انتهای پیام

captcha