انتخاب ۲۶ اثر به عنوان آثار برگزیده یازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی کتاب سال رضوی
کد خبر: 3732285
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

انتخاب ۲۶ اثر به عنوان آثار برگزیده یازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی کتاب سال رضوی

گروه فرهنگی - رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در مجموع ۲۶ اثر در یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی به عنوان آثار برتر انتخاب شد.

انتخاب 26 اثر به عنوان آثار برگزیده یازدهمین جشنوراه‌بین‌المللی کتاب سال رضوی
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجتبی بذرافشان مقدم، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، صبح امروز، 31 تیر ماه، در اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: امسال یازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی برگزار می‌شود که از این 11 دوره، 2 دوره اولیه در مشهد برگزار نشده و از دوره سوم تاکنون این جشنواره در مشهد برگزار شده است.

وی افزود: دبیرخانه جشنواره تلاش داشته تا قدم‌های موثری در گسترش فعالیت‌های علمی و پژوهشی سیره و ابعاد مختلف زندگی امام رضا(ع) و خاندان ایشان و شناسایی و تجلیل از تولیدکنندگان آثار هنری بردارد.

بذرافشان مقدم عنوان کرد: به این منظور فراخوانی به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی تهیه و در سایت قرار داده شد. در اردیبهشت ماه امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز حدود 2100 فراخوان در اختیار ناشرین داخلی و خارجی قرار گرفت.

ارسال حدود 4000 فراخوان برای ناشران داخلی و نمایندگان ناشران خارجی و تشکل‌های صنفی برای حضور در جشنواره

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: حدود 4000 فراخوان برای ناشران داخلی مدنظر قرار گرفت و برای نمایندگان ناشران خارجی و تشکل‌های صنفی نیز اقداماتی انجام شد. بیلبوردها و تلویزیون‌هایی نیز در اختیار استان قرار گرفت و علاوه بر تیزر تبلیغاتی در مرکز استان و رسانه ملی، تیزرهای تبلیغاتی دیگری نیز پخش شد.

وی اضافه کرد: برای اماکن مقدس در ایران نیز این فراخوان‌ها ارسال شده است. فراخوان‌ها در دسترس 2300 ناشر و نویسنده و نیز شخصیت‌های علمی و فرهنگی داخلی و خارجی قرار گرفت. آثار منتشره‌ای که دبیرخانه رصد کرده، مرتبط با امام رضا(ع) و بررسی مقاله و پایان‌نامه بوده و دعوت‌نامه‌هایی نیز به صورت ایمیل‌ برای افراد مختلف ارسال شده است که 4500 ایمیل به زبان فارسی برای فارسی زبانان خارج از کشور، 7000 ایمیل به زبان انگلیسی و 5000 ایمیل به زبان عربی بود.

بذرافشان مقدم بیان کرد: بیش از 324 اثر بعد از پالایش اولیه، به داوری‌ها ارسال شد که این آثار از کشورهای مختلف و به زبان‌های متفاوت بود. ما در این کار از جامعه‌المصطفی نیز کمک گرفتیم. 263 اثر به صورت کتاب، 6 اثر به صورت کتاب دیجیتال، 18 اثر به صورت پایان‌نامه و 37 اثر در حمایت از آثار رضوی مورد داوری قرار گرفت. مراحل داوری نیز شامل 4 مرحله مقدماتی، 5 گروه تعیین‌شده، کارشناسان خبره و ممیزی نهایی بود. در نهایت 21 اثر از کتاب‌ها، 2 اثر از پایان‌نامه‌ها و 3 اثر هم در خصوص حمایت از آثار رضوی و نهایتا یک اثر در بخش ناشر فعال انتخاب و  معرفی شد.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه انتشارات آستان قدس، به‌نشر و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان بیشترین آثار ارسالی را به دبیرخانه داشته‌اند، تصریح کرد: در طی این چند دوره از دوره سوم تا یازدهم، بیش از 3000 آثار به تفکیک زبان‌ها و موارد مختلفی که مورد داوری قرار گرفته، ارسال شده است.

وی در خصوص آثار خطی و چاپ سنگی در کتابخانه آستان قدس رضوی با موضوع حضرت رضا(ع) نیز بیان کرد: 150 نسخه به صورت خاص از نسخ خطی ارزشمند در مورد امام رضا(ع)، بیش از 320 مورد چاپ سنگی، 631 پایان‌نامه و در مجموع 1101 نسخه از این نسخ مرتبط با امام رضا(ع) است. یک جلد قرآن خطی که به خط کوفی روی پوست نوشته شده و منسوب به دست خط حضرت رضا(ع) بوده نیز در این کتابخانه وجود دارد. در مجموع 91 هزار و 740 اثر از منابع خطی، قرآن‌ها، اشعار هنری و اسناد در اداره مخطوطات محفوظ است.

انتهای پیام

captcha