تاثیرات حضور در کارهایی با محوریت ائمه بر زندگی بازیگر
کد خبر: 3732340
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
ساحت هنر و ادبیات در دهه کرامت/4

تاثیرات حضور در کارهایی با محوریت ائمه بر زندگی بازیگر

گروه هنر ــ بازیگر سریال «ولایت عشق» گفت: کارهایی با محوریت زندگی ائمه(ع) یک شاخصه مهم و ویژه دارد، آنهم اینکه به نوعی حضور در این دست کارها زندگی بازیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چراکه برکت حضور در چنین کارهایی زیاد است.

حبیب دهقان‌نسب؛ بازیگر سریال «ولایت عشق» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره الزام ساخت کارهایی با محوریت ائمه اطهار(ع) گفت: ائمه ما شخصیت‌هایی هستند که وسعت وجودشان را نمی‌توان با چند کار تلویزیونی و سینمایی تصویر کرد، برای همین اینکه فکر کنیم با ساخت سریالی چون «ولایت عشق» وظیفه ما به پایان رسیده است، اشتباه محض بوده و باید پیرامون آن مجدداً اندیشید. با این توضیح من کارهایی نظیر ولایت عشق را سر آغاز تولیدات بعدی می‌دانم تا با استفاده از تجربه کارهای گذشته آثار بهتری را خلق کرد، البته قبول دارم کارهایی در قالب کارهای معاصر، فیلم‌های بسیاری در این زمینه تولید شده است، ولیکن قصه‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع می‌پردازند به نظرم کارکرد بیشتری دارند.

وی افزود: کارهایی با محوریت زندگی ائمه(ع) یک شاخصه مهم و ویژه دارد، آنهم اینکه به نوعی حضور در این دست کارها زندگی  بازیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چراکه برکت حضور در چنین کارهایی زیاد است. در این رابطه من بسیاری خوشحالم که در بسیاری از سریال‌هایی مذهبی سیما حضور داشته‌ام. امام علی(ع)، مختارنامه، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... از جمله این تولیدات است. درباره سریال ولایت عشق نیز باید بگویم هر زمان که ایام ولادت یا شهادت امام رضا می‌رسد ناخودآگاه یاد روزهایی می‌افتم که در آن کار حضور داشتم و تمام آن لحظات خاطره بود و امید دارم به واسطه حضورم در این کار گوشه‌ای از ارادتم را به امام رضا(ع) نشان داده باشم.

اثر باور بازیگر به نقش در تاثیرگذاری بر مخاطب

این بازیگر ادامه داد: نکته ای که به نظرم برای تاثیرگذار بودن کارهای دینی ضروری است باور بازیگر به نقشش است. منظور اینکه وقتی من خود به موضوع یا فرد مورد نظری که درباره آن فیلم یا سریال ساخته شده باور نداشته باشم، چگونه می‌خواهم موضوع مورد نظر را برای مردم باور پذیر کنم. در کنار این ویژگی بازیگر برای کارهای دینی بیش از دیگر کارها انرژی صرف کند، چون بخشی از مسئولیت وی حرفه‌ای و بخش دیگری از وظیفه‌ای که بر عهده‌اش گذاشته شده ایمانی است. منظور اینکه در قبال اعتقادات و باورهای خود و دیگر هم کیشانش مسئول است تا پیام را به بهترین شکل ممکن به مخاطب ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه خاطره‌ای از بازی در ولایت عشق به یاد دارد، گفت: در سکانسی از این سریال وقتی امام رضا(ع) برای خواندن نماز به سمت مسجد می‌رفت من قرار بود ایشان را ترور کنم. این سکانس باعث شده بود که بسیاری از مردم درباره این بخش از من سوال می‌کنند، درصورتیکه من به عنوان بازیگر موظف هستم هر نقشی را بازی کنم. این مسئله نیز هیچ ربطی به میزان ارادت من به ائمه ندارد، البته درک می‌کنم مردم به واسطه عشقی که به امامان معصوم(ع) دارند تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما اینکه دنیای واقعیت را بخواهیم با فیلم یکی دانیم کمی دور از ذهن است.

این بازیگر ادامه داد: ذکر نکته‌ای را در این زمینه ضروری می‌دانم آنهم اینکه گاهی مواقع بازی کردن در نقش‌های منفی در سریال‌هایی که موضوع آن ائمه(ع) هستند دشوارتر از نقش‌های مثبت است، چون تو باید به اندازه‌ای در کارت خوب و باور پذیر باشی که نقش مثبت باورپذیر‌تر باشد. نکته دیگر اینکه شاید عده‌ای حاضر نباشند در نقش‌های منفی کارهای مذهبی بازی کنند، پس این محدودیت به نوعی رسالت هنرمند را بیشتر می‌کند تا کیفیت کار دستخوش آسیب نشود.

چرا نقش‌های منفی سریال‌های مذهبی بیشتر دیده می‌شود

دهقان‌نسب متذکر شد: بازی در نقش‌های منفی سریال‌های مذهبی یک امتیاز ویژه دیگر دارد. آنهم اینکه نقش‌های مثبت انعطاف کمتری دارند، چون ممکن است کوچکترین تحریف یا لغزشی با اعتراض مردم مواجه شود، اما درباره نقش‌های منفی می‌توان تنوع حرکت داشت. همین اتفاق به نظرم باعث شده تا در بسیاری از کارهای دینی نقش‌های منفی بیش از شخصیت‌های مثبت دیده شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر هم‌اکنون در صحن امام رضا(ع) حضور داشتم از آن امام عزیز برای تمام ملت ایران خوشبختی و سلامتی آرزو می‌کردم، چوم مردم ایران اسلامی لایق بهترین‌ها هستند، اما به واسطه کینه‌ورزی بدخواهان انقلاب مشکلات اقتصادی آنان را آزرده‌خاطر کرده است.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، دلیل ماندگار شدن کارهایی نظیر «ولایت عشق» را چنین توصیف کرد: مهمترین دلیل به نظرم در عشقی است که همه مردم ایران به امام رضا (ع) دارند. برای همین این مجموعه در هر گوشه‌ای از ایران که روی آنتن رود مردم با عشق آن را تماشا می کند. در کنار باور و عشق مردم به نظرم گروه خوبی که در کار وجود داشت سبب شد اتفاقات بسیار خوبی در سریال امام رضا (ع) رخ دهد. درباره مسائل فنی سریال دوست دارم به یک مطلب به طور ویژه اشاره کنم. آنهم اینکه شخصیت‌پردازی در این فیلم بسیار مطلوب و قوی انجام شده برای همین هم کار بازیگر بیشتر و بهتر دیده شده است.

دهقان‌نسب در انتهای سخنانش تأکید کرد: در خاتمه حرف‌هایم می‌خواهم گله‌‌ای از مسئولان سیما داشته باشم. ما به عنوان بازیگر تنها درآمد زندگی بازیگری است، برای همین انتظار داریم وقتی در کاری حاضر می‌شویم دستمزد ان را هم بعد از پایان کار دریافت کنیم، اما در بسیاری از مواقع ما بعد از چند ماه هنوز پولی بابت کار خود دریافت نکره‌ایم!

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha