ضرورت ایجاد نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی/ قرآنیان مورد اعتماد جامعه و محل ارجاع‌ هستند
کد خبر: 3732563
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
عیسی علیزاده تأکید کرد:

ضرورت ایجاد نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی/ قرآنیان مورد اعتماد جامعه و محل ارجاع‌ هستند

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نیازمند ایجاد نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی هستیم، گفت: گاهی حل مشکل یک متعلم می‌تواند کل مسیری که می‌خواهید به او قرآن آموزش دهید را طی کند و باید هم این‌گونه باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی صبح امروز، دوشنبه اول مردادماه، در مراسم افتتاحیه نخستین دوره دانشجو متدبر قرآن کریم که در محل سازمان قرآن دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است، با بیان اینکه این سازمان موفق‌ترین سازمان در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی است، گفت: سازمان قرآنی توانسته اقدامات خوبی با توجه به نیاز‌های روز انجام دهد و مطابق با نیاز‌های جامعه دانشگاهیان گام بردارد.
 
وی با ابراز خرسندی از حضور در این جمع، ادامه داد: حضور در جمعی که با عنایت به قرآن گرد هم آمده‌اند، امیدبخش است. در طول این سال‌ها که فرصت‌هایی حاصل شد و خدمت مقام معظم رهبری رسیده‌ایم، ایشان همواره بر تدبر و عمل به قرآن تاکید داشتند. کلیدواژه صحبت‌های ایشان در توصیه‌ها این بوده که روخوانی و روانخوانی مقدمه تدبر، تدبر مقدمه فهم و فهم هم مقدمه عمل باشد.

علیزاده با اشاره به ویژگی متفاوت این دوره‌ها با سایر دوره‌ها گفت: ۲ رکن مهم در بحث معلمی قرآن وجود دارد؛ نخست اینکه مقام معلمی از سابق تا به حال، از حرمت و احترام خاصی برخوردار بوده و جزء تعالیم و از سنت‌های گذشته ما بوده و دیگر آنکه این معلمی در حوزه قرآن است.

وی ادامه داد: به عنوان یک برادر کوچک‌تر عرض می‌کنم؛ در کنار تخصص‌ها و مهارت‌هایی که یک معلم باید دارا باشد، مهم‌ترین ویژگی یک معلم اخلاق او است. به ویژه مسئولیت کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با مسئولیت معلمانی که در دیگر حوزه‌های علم فعالیت دارند، بیشتر است. سرمایه اجتماعی یک معلم قرآن و کسی که در مسیر قرآن فعالیت دارد، قطره قطره جمع می‌شود و خدا نکند اتفاقی بیفتد که این سرمایه به یک‌باره از بین برود. در کنار حسن و خدمتی که یک معلم می‌تواند داشته باشد، اگر ضربه‌ای هم در این عرصه وارد کند زیاد است. اتفاقات و مسائلی که در گذشته به وجود آمد شاهد این مدعاست. اگر قرار است نارسایی در این عرصه وجود داشته باشد و سرمایه اجتماعی که مردم هستند از بین برود، این سرمایه به راحتی بر نمی‌گردد.
 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: معلمی صرفا این نیست که یک معلم رسالت خود را انجام دهد. باید بتوانیم یک نهضت رجوع به قرآن برای درمان مشکلات اجتماعی با توجه به شرایطی که اکنون در جامعه وجود دارد، راه‌اندازی کنیم؛ این نهضت باید در حوزه اجتماعی پررنگ‌تر باشد. آنچه که از آمار و ارقام و نتایج آسیب‌های حوزه اجتماعی حاصل می‌شود این است که در عرصه اجتماع به سمت پرخاشگری، خشونت و عدم مدارا پیش می‌رویم و منبعی جزء قرآن که بتواند کمک حال ما باشد  وجود ندارد و دراین مسیر معلم قرآن است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی افزود: گاهی حل مشکل یک متعلم می‌تواند کل مسیری که می‌خواهید به او قرآن آموزش دهید را طی کند و باید هم این‌گونه باشد. معلم باید توانمندی‌های دیگر هم داشته باشد؛ توانمندسازی معلمین قرآن در حوزه‌های مختلف از جمله فضای مجازی، مطالعات اجتماعی و اطلاعات سیاسی مورد توجه قرار گیرد. این‌گونه نیست که دانشجو در این کلاس انتظار داشته باشد تنها مباحث مرتبط با قرآن را بیان کنند.

علیزاده گفت: جامعه ما درباره این موضوعات به سرعت در حال حرکت است و افراد در این حوزه نباید از اتفاقات بی‌اطلاع باشند. باید فرقی در حوزه تعلیم بین کسی که رو در رو به دانشجو آموزش می‌دهد با یک نرم‌افزار وجود باشد، اگر تنها هدف آموزش باشد، خوب این آموزش را می‌توان با صرف هزینه‌های کمتر و زمان کمتر به وسیله نرم‌افزار‌ها فرا گرفت. برخورد چهره به چهره با متعلم باید تاثیرات دیگر هم روی او بگذارد.

به گفته معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ توانمندی‌های اخلاقی، روحی و معنوی کسی که وارد این حوزه می‌شود باید متفاوت باشد. صرف نظر از تاثیر مثبت این افراد، اصل ارتقا معنوی است.
 
قرآنیان در جامعه مورد اعتماد و محل ارجاع‌ هستند

وی ادامه داد: مجددا تاکید می‌کنم باید دوره‌های افزایش مهارت برای دانشجو معلمان قرآن کریم برگزار شود تا در حوزه مسائل اجتماعی ارتقا پیدا کنند؛ چرا که جامعه ما هنوز به این قشر اعتماد دارد و محل ارجاع است و خیلی از مشکلات جامعه را می‌توان با حضور این دوستان برطرف کرد. اعتقاد داریم درصد زیادی از تاثیرات حاصل از حضور این قشر، از دست و اختیار آن کسانی که در این عرصه هستند، خارج است؛ به مصداق آیه «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ»، اگر لطف و مدد الهی نباشد خیلی از این کار‌ها بی‌نتیجه خواهد بود. امیدوارم این دوره‌ها تداوم داشته باشد و نیز دوره‌های به صرفه‌تری در این حوزه برگزار شود.

گزارش تصویری مراسم افتتاحیه را می‌توانید اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha