عوامل استجابت دعا در کلام نویسنده الهی‎نامه
کد خبر: 3732801
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

عوامل استجابت دعا در کلام نویسنده الهی‎نامه

گروه معارف ــ نویسنده کتاب الهی نامه به ذکر عوامل مرتبط در استجابت و همچنین موانع استجابت دعا پرداخت.

عوامل استجابت دعا در کلام نویسنده الهی‎نامهآیت‎الله عباسی خراسانی در گفت وگو با ایکنا از قم، گفت: دعا و اجابت آن دارای شرایطی است که توجه به آنها قطعا در اثربخشی به دعا موثر خواهد بود.
سحر، بهترین وقت دعا
وی افزود: اولین عامل در دعا، وقت مناسب است که یکی از شرایط استجابت می‎باشد؛سحر، بهترین وقت اجابت است؛ آنکه سحر ندارد از خود خبر ندارد؛ دعای سحر امام باقر(ع) و احادیث و روایاتی که در این خصوص وجود دارد فراوان و قابل استفاده است.
استاد حوزه بیان کرد: از دیگر ساعات پرفضیلت دعا بین نماز ظهر و عصر و آخر شب و روز جمعه است که روایت است که در روز جمعه دعا مستجاب است؛ برای هر کدام از این ساعات نیز دعاهایی وارد شده است.
وی گفت: یکی از شروط دعا، حال معنوی و نشاط است زیرا حتی نماز نیز در حالت کسلی و بی حالی و بی رغبتی اثر چندانی ندارد و تنها عمل به تکلیف است در حالی که حتی برای این عمل نیز باید با نشاط باشیم.
وی اظهارکرد: دعای در هنگام باران از جمله موثرترین ادعیه است؛ همچنین دعای انسان برای چهل مومن نیز از مواردی است که در استجابت دعا بسیار مهم است؛ طهارت داشتن و رو به قبله بودن و همچنین خالی کردن دل از کینه از جمله شروط مهم استجابت است.
عباسی خراسانی بین کرد: یکی از موارد مهمی که در خصوص دعا سفارش شده است، ذکر صلوات پیش و پس از دعا است زیرا در روایاتی از امام صادق(ع) بیان شده که کسی پیش و پس از دعا صلوات می پذیرد دعای خود را در بین دو دعای مستجاب قرار می دهد، پس امکان ندارد که خداوند این دعا را اجابت نکند.
وی گفت: یکی از ادعیه امام صادق که فرمود به اجابت این دعا بهشت را برای شما ضمانت می کنیم و خروج از دوزخ است، فرستادن صد مرتبه صلوات از طلوع فجر تا طلوع خورشید است که آثار بسیاری دارد.
دعای فرزندان و پدران و مادران برای هم
نویسنده الهی نامه بیان کرد: فرزندان همیشه باید رابطه خوبی با والدین خود داشته باشند و از آنها بخواهند که برای آنها دعا کند؛ بسیاری از بزرگان ما، مراتب بزرگی خود را با دعای پدر و مادر بدست اودند.
وی گفت: امام علی(ع) بیان می کنند که یکی از مسایلی که برای مردم ایجاد مشکل می کند، این است که فرزندان به یاد پدر و مادران خود نباشند.
وی با اشاره به استجابت ادعیه قنوت و اهمیت قراردادن دعاها در قنوت نماز بیان کرد: یکی از شرایط دیگر استجابت دعا، قرائت چند مرتبه سوره توحید پیش از دعا است که با یک ختم قرآن برابری می کند؛ همچنین دعای پس از استغفار نیز باعث استجابت دعا است
موانع استجابت دعا
وی گفت: یکی از مهمترین ارکان دعا که حتما باید پیش از دعا آن را عمل کرد، عمل به حق الله است؛ اگر انسان نماز و دعا نداشته باشد و واجبات و محرمات را رعایت نکند قطعا حق الله را اجابت نکرده و دعای او نیز تحت تاثیر همین مساله رد می شود.
وی اظهارکرد: اگر انسان واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند بهترین وسیله سیر و سلوک است؛ اگر انسان مرتبا قرآن بخواند ولی به آن عمل نکند قطعا کارهای او نیز درست نخواهد شد؛ همه انسانها بهشت را می خواهند ولی با کارهایشان از آن فاصله می گیرند.
عباسی خراسانی بیان کرد: اگر انسان بداند که عبد است و خدایی دارد ولی رعایت حق خدا را نکند به بیراهه رفته است زیرا خدا رازق و مالک است و اگر چیزی از او می خواهی حداقل عقل و انصاف حکم میکند که به حق او نیز پایبند باشیم.
وی گفت: یکی از مهمترین موانع استجابت دعا، آن است که انسان عیب دیگران را ببیند و به مردم بگوید ولی از عیب خود غافل باشد؛ خداوند نیز به شدت از چنین عملی ناراضی خواهد شد و در قرآن نیز به شدت به این مساله هشدار می دهد.
وی اظهارکرد: دعا باید همراه با تلاش باشد یعنی ظاهر و باطن انسان یکی باشد؛ شرط اجابت این است که منقطع از غیر الله شود و به اضطرار برسد که دعای این فرد قطعا مستجاب خواهد شد؛ دعا بهترین چیزی است که خداوند به انسان داده است؛ خداوند آیات قرآن را فرستاد و دعاهای انسان را تحویل می گیرد، هرچه دعا بزرگتر باشد شخصیت او نیز بزرگتر است.
دعا، شناسنامه حقیقی انسان است
وی تصریح کرد: دعا شناسنامه حقیقی انسان است؛ شناسانمه دعا میگوید که در عالم آخرت هم خوانده می شویم و همانطور که ما می خوانیم خدا هم می خواند به همین دلیل است که در این دنیا تا می توانیم باید دعا کنیم.
استاد حوزه بیان کرد: تمام ائمه ما الهی نامه داشتند صحیفه سجادیه الهی نامه امام سجاد(ع) بود؛ مناجات شعبانیه نیز به نقل از امام راحل الهی نامه همه ائمه است؛ هرچه دعا قوی ترا باشد نشان دهنده قوت داعی است؛ الداعی بلاعمل کل رامی بلا وتر؛ معصومین گفتند که کسی که داعایش با هدف است مثل تیراندازی است که به هدف می خورد.
انتهای دعا

captcha