مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ثبت‌نام دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن آغاز شد
کد خبر: 3733025
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ثبت‌نام دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «آغاز ثبت‌نام دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم» یکی از مهم‎ترین اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ ثبت‌نام دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 2 مرداد 97 اخبار متعددی را منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز برخلاف روزهای گذشته، کم‌کارتر بوده و تا ساعت 14 امروز صرفا چهار خبر با عناوین «پرچم گنبد و پوشش ضریح مطهر حرم رضوی تعویض می‌شود»، «تلاوت آیاتی از سوره مبارکه شوری با صدای سعید پرویزی+صوت»، «محور همه برنامه‌های آستان گره‌‎گشایی از مردم است» و «ترتیل صفحه 413 قرآن باصدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات» منتشر کرده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز امروز هیچ خبری منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه مربوط به روز یکشنبه 31 تیرماه است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر، امروز صرفا یک خبر با تیتر «دیدار مسئول محافل قرآنی با دبیر کمیته اعزام قاریان ایران» منتشر کرده که در آن آمده است: شیخ عبدالرسول وزنی کربلایی؛ مسئول محافل و جلسات قرآنی عتبه حسینیه، یکم مردادماه در ساختمان شورای عالی قرآن حضور و با محمدتقی میرزاجانی؛ معاون اجرایی شورا نسبت به توسعه تعاملات قرآنی بین دو مجموعه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، میرزاجانی آمادگی شورای عالی قرآن و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم را جهت همکاری با مجموعه عتبه حسینیه به ویژه در برپایی محافل و جلسات قرآنی اعلام کرد.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تعداد هفت خبر قرآنی و معارفی را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «اعزام اولین گروه از زائران ایرانی به مکه مکرمه» آورده است: اولین گروه از زائران کشورمان عصر و شامگاه روز دوشنبه از مدینه منوره عازم مکه مکرمه شدند. ۲۷۰ نفر از زائرانی که روز ۲۷ تیرماه وارد مدینه منوره شده بودند، پس از شش روز حضور در شهر رسول گرامی اسلام(ص)، عازم مکه مکرمه شدند. این دو کاروان استان البرز، اولین کاروان‌های زائران کشورمان بودند که وارد مدینه شدند. زائران در مسجد شجره محرم شده، سپس وارد مکه می‌شوند.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «مشهد میزبان اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)» آورده است: علی ثابت نیا، معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) مجموعه برنامه‌های اختتامیه این جشنواره را تشریح کرد و گفت: اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، با رویکردی متفاوت از ۱۵ دوره قبل برگزار می‌شود و مجموعه برنامه‌های آن محتوامحور و با سرفصل‌های هنری تدارک دیده شده است.
ثابت نیا با بیان اینکه مجموعه برنامه‌های اختتامیه با محور حدیث سلسله الذهب برنامه‌ریزی شده است، افزود: اختتامیه با پخش برنامه تلفیقی از تصویر، نور و صوت آغاز خواهد شد که روایتی متفاوت از سفر تاریخی امام رضا(ع) از مدینه به مرو است. همچنین اجرای آوای نقاره، توسط گروهی از نقاره‌نوازان حرم مطهر حضرت شاهچراغ برگزار خواهد شد. قطعه همسرایی گروه کر با اجرای منحصر به فرد حجت اشرف زاده از شعر عبدالجبار کاکایی اجرا می‌شود که این قطعه برای اولین بار رونمایی خواهد شد.
معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ادامه داد: شعرخوانی حمید رضا برقعه‌ای، قطعه مولودی خوانی همراه با دف نوازانی گروه یاسین از سنندج، اکران قطعه تصویری- تلفیقی با موضوع ظهور و تقدیر از ۸ نفر از خادمان فرهنگ رضوی از دیگر برنامه‌های اختتامیه است.
وی با اشاره به این نکته که سخنران ویژه اختتامیه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: در اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تعدادی از هنرمندان برجسته در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر، شعر، سینما و موسیقی همچون فردین خلعتبری، آریا عظیمی نژاد، مختاباد، نادر فلاح، احمد رضا درویش، بهروز شعیبی، محمود رضوی و مجتبی راعی در این برنامه حضور دارند.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «آذین‌بندی و چراغانی حرم مطهر رضوی در آستانه میلاد امام هشتم»، «وظیفه ما تکریم زائر از مبدأ تا مبدأ است»، «میزبانان مشهدی وظیفه سنگینی در قبال میهمانان امام‌رضا(ع) دارند»، «از مسجد تنها برای اقامه نماز استفاده می‌شود» و «رفتار کریمانه باید در مسائل اقتصادی نیز بروز کند» است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، امروز دو خبر با عناوین «جشنواره امام رضا (ع)، از نشاط تا معرفت» و «در پناه چشمه خروشان مهربانی» منتشر کرده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، مثل همیشه پرکار بوده و تا ساعت 14 امروز تعداد 11 خبر را منتشر کرده است. این صفحه در خبری با عنوان «اهتزاز پرچم امام رضا(ع) در ۱۵ کشور جهان» آورده است: مجتبی مختاری، مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی و مجری طرح «زیر سایه خورشید» گفت: جشن‌های مردمی و بین‌المللی زیر سایه خورشید به همت شبکه‌ای از تشکل‌ها و جوانان رضوی در سراسر کشور و برخی نقاط جهان امسال برای یازدهمین سال پی در پی در حال برگزاری است. هدف اصلی از این برپایی این جشن‌ها، ایجاد فضای زیارت از راه دور در ایام منتسب به امام رضا(ع) برای دل‌های عاشق و مشتاقی است که در این ایام فرصت حضور در مشهد مقدس و حرم رضوی را ندارند. کاروان زیر سایه خورشید با نمادهایی مثل خادم و کفشدار با در اختیار داشتن پرچم مقدس حرم رضوی و با لباس رسمی خدمت در حرم و بسته‌های تبرّکی این آستان، به دیدار اقشار مختلف می‌روند و این حس و حال زیارت را برای آنان یسیرتر می‌کنند.
وی با بیان این مطلب که تشکل‌های مردمی میزبان کاروان‌های زیر سایه خورشید هستند، گفت: امسال در یازدهمین سال اجرای این طرح، 40 قشر مخاطب را در دستور کار خود قرار دادیم که «بیمارستان‌ها، آسایشگاه‌ها، زندان‌ها، مراکز تعلیم و تربیت، خانه‌های بیماران خاص، مراکز علمی و دانشگاهی، دیدار با علما و خانواده‌های شهداء و مراکز دانش‌بنیان، صنعتی و تولیدی کالای ایرانی جهت تقدیر از جهادگران عرصه اقتصادی کشور» از جمله مکان‌های حضور کاروان‌های زیر سایه خورشید به شمار می‌روند.
مجری طرح «زیر سایه خورشید» از برگزاری طرح زیر سایه خورشید در 15 کشور جهان خبر داد و گفت: در حوزه بین‌الملل نیز کاروان زیر سایه خورشید به کشورهای مختلفی اعزام و برای مردم بومی آن کشورها اعم از شیعیان، مسیحیان، اهل تسنن و ...، برنامه‌های متنوعی را برگزار می‌کنند. مبنای حضور کاروان‌ها در کشورهای مختلف جهان، حضور یکی از اساتید علمی و حوزوی است تا پیام امام (ع) را به آنان منتقل کند و به این ترتیب، گفتگوی ادیانی میان آنان صورت گیرد. در روزهای پایانی دهه کرامت شاهد اوج فعالیت‌های کاروان‌های زیر سایه خورشید هستیم. در شب و روز ولادت با سعادت حضرت رضا (ع) به واسطه حضور این کاروان‌ها در مناطق مختلف دل‌های بسیاری از مردم سرسپرده این حرم مطهر خواهد شد.
این صفحه در خبری دیگر با عنوان «ثبت‌نام دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم آغاز شد» آورده است: محمد امیری؛ مسئول دبیرخانه ستاد حفظ و مفاهیم قرآن کریم درباره برگزاری دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایتquranhefz.ir با تمامی شرایط ثبت‌نام در دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه زمینه‌سازی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم و تربیت مربیان کارآمد در زمینه تدریس حفظ قرآن کریم از اهداف اصلی برگزاری این دوره آموزشی است، تصریح کرد: ثبت‌نام در این دوره تا نیمه مرداد ماه ادامه دارد و بعد از اتمام ثبت‌نام، این دوره به مدت دو ماه با بهره‌مندی از اساتید و صاحب‌نظران برجسته برگزار خواهد شد.
مسئول دبیرخانه ستاد حفظ و مفاهیم قرآن کریم جذب و شناسایی استعدادهای درخشان در زمینه مربیگری حفظ قرآن، تامین نیروی انسانی مورد نیاز کلاس‌ها، آشنایی مربیان با مبانی کلی آموزش حفظ قرآن، آشنایی با فنون مهارت‌های عمومی و اختصاصی کلاسداری حفظ قرآن، آشنایی با مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و استفاده از ظرفیت آموزش‌های الکترونیکی و غیر حضوری را از اهداف جزئی برگزاری این دوره آموزشی برشمرد.
امیری درباره شرایط شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی گفت: تقید به شئونات اسلامی، داشتن سلامت جسمی و روحی، تعهد به حضور منظم در کلاس‌ها، داشتن حداقل تحصیلات دیپلم یا اتمام پایه دو حوزه، آشنایی با امور رایانه‌ای نمونه‌ای از شرایط شرکت‌کنندگان حضور در این دوره است.
وی با اشاره به اینکه این دوره آموزشی در بستر سیستم آموزش مجازی lms برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: درسها و محتواهای این دوره در سه بخش پیش‌نیاز، محتوای اصلی دوره و تکالیف پس از دوره برنامه‌ریزی شده است.
مسئول دبیرخانه ستاد حفظ و مفاهیم قرآن کریم یادآور شد: مرور تمامی سرفصل‌ها با امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین و کارگاه‌های رفع اشکال از ویژگی‌های دوره آموزش مجازی تربیت مربی حفظ قرآن کریم است.
دیگر اخبار این صفحه در روز جاری شامل «باز کرده کشورم آغوش خود بر مقدمش/ شاه عالم را نگه، رو سوی ایران آمده»، «آیت‌الله مرتضی تهرانی: نمی‌شود هم خدا و هم شیطان را راضی کرد + صوت»، «آنچه مسئولان حکومتی از رفتار امام علی (ع) باید بیاموزند»، «اخشابی میهمان برنامه بشارت ۱۴۵۲ شبکه قرآن می‌شود»، «در شب ولادت امام رضا (ع) هیئت‌ کجا‌ برویم؟»، « چرایی بیان حدیث «سلسلةالذهب» توسط امام رضا (ع)/ شباهت ماجرایی از نوح (ع) با حضرت رضا(ع)»، «بررسی میزان تحقق اولویت‌های هفت‌گانه سازمان اوقاف در سه ماهه نخست سال ۹۷»، «آموزش قرآن از غرب تهران تا ایالت تگزاس آمریکا/ بهترین موقع برای حفظ قرآن چه‌زمانی است؟» و «ویژه‌برنامه ولادت امام رضا(ع) در آستان حضرت شاهچراغ(ع) اعلام شد» است.
میزان
سه خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل «ذی‌القعده ماه ولادت امام رضا (ع) است/مهم‌ترین اعمال در اولین ماه حرام چیست؟»، «انتشار استفتائات جدید ویژه مردادماه توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری» و «نخبگان اهل مسجد باید شناسایی شوند/تربیت و رشد نیرو‌های متعهد انقلابی در مساجد» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
هفت خبر صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز جاری شامل «اشعار ولادت امام رضا(ع)»، «بررسی میزان تحقق اولویت‌های هفت گانه سازمان اوقاف در سه ماهه نخست سال ۹۷»، «شاعر آیینی عشق شهرت ندارد»، «زندگی نامه شهیدحميد پادار»، «ساخت و ساز آستان امامزادگان پردیس با سرعت مطلوب در حال انجام است»، «خواص خارق العاده ذکر ماشاءالله لا قوه الا بالله» و «حدیث امام رضا(ع) درباره حفظ حریم خدا» است.
روزنامه کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان، امروز گزارشی با عنوان «راه رسیدن به كمال ايمان از نظر امام رضا(ع)» منتشر کرده است که در بخشی از آن آمده است: بر اساس آموزه‌های قرآن، ایمان همانند دیگر امور معنوی دارای مراتب تشکیکی و درجات متعدد و متنوعی است که گویی میان درجه پایین با درجه بالای آن هیچ ارتباطی نیست، همان طوری که چنین گمانی میان نور خورشید و نور کرمک شبتاب پدید می‌آید. تلاش انسان در زندگی دستیابی به مراتب عالی و برتر ایمان است که تنها از راه علم و عمل شدنی است؛ زیرا تنها با این دو بال است که می‌توان بالا رفت. درجه ایمانی هر کسی به معنای درجه معرفتی و ارادی اوست؛ زیرا ایمان، خروجی جزم اندیشه‌ای و عزم ارادی است که عقل نظری و عقل عملی آن را می‌سازد. انسانی که به معرفتی دست یافته باشد و به آن قطع و یقین داشته و سپس بر اساس آن نیت قلبی و انگیزه‌هایش را شکل دهد و عزم نماید تا به آن دست یابد، به ایمان دست یافته است؛ زیرا ایمان پیوند عقل و قلب، علم و عمل، و جزم و عزم است.
دیگر اخبار مهم این صفحه در روز جاری شامل «چگونگی مقابله با افکار انحرافی»، «خدا را با قیاس توصیف نکنید!»، «عوامل ایجاد محبت و اعتماد اعتمادسازی»، «نقش تقوا در عاقبت به خیری»، «خواندن فکر دیگران و نصیحت برای پیشگیری از خطای فکری» و «روح متواضع عذرخواهی دیگران را می‌پذیرد» است.
انتهای پیام

captcha