ضعف اطلاعات علمی و مذهبی شاعران؛ عامل محدودیت‌ اشعار مرتبط با امام رضا(ع)
کد خبر: 3733219
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
عبدالجبار کاکایی مطرح کرد:

ضعف اطلاعات علمی و مذهبی شاعران؛ عامل محدودیت‌ اشعار مرتبط با امام رضا(ع)

گروه فرهنگی - محدودیت‌هایی که در حوزه اشعار مرتبط با امام رضا(ع) وجود دارد، به دلیل ضعیف بودن اطلاعات شاعران نسبت به موضوعات علمی و مذهبی است.

ضعف اطلاعات علمی و مذهبی شاعران؛ عامل محدودیت‌ اشعار مرتبط با امام رضا(ع)

عبدالحبار کاکایی، شاعر، نویسنده و زبان‌شناس در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با تاکید بر این موضوع که محدودیت‌هایی که در حوزه اشعار مرتبط با امام رضا(ع) وجود دارد، به دلیل ضعیف بودن اطلاعات شاعران نسبت موضوعات علمی و مذهبی است، اظهار کرد: از طرفی دیگر هم این موضوع ناشی از این است که شاعران به منابع عرفانی شیعه و برداشت‌هایی که باعث خلق آثار خوبی می‌شود، محدود شده‌اند و از این نوع موضوعات کم‌تر سخن به میان آمده و کم‌تر در مجالس به اینگونه مباحث اشاره می‌شود.
وی افزود: شاعران هم تقریبا کارشان شاعری است و کم‌تر به نقل حکمت و اندیشه می‌پردازند و مسائلی چون انتقال میراث فکری و معنوی نه تنها در موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) وجود دارد بلکه در اغلب موضوعاتی که مرتبط با حوزه اندیشه، فکر و حکمت است نیز مشاهده می‌شود. معمولا شاعران نسبت به این موضوع احساس مسئولیتی نمی‌کنند؛ این در حالی است که مانند شاعران گذشته که یا حکیم بودند و یا به نوعی با علم کلام و فلسفه ارتباط داشتند، در اینگونه موضوعات سعی می‌کردند داشته‌ها و دانسته‌های علمی خود را منتقل کنند.

شاعران امروزی احساسات خود را موزون می‌کنند
این شاعر و ترانه‌سرا عنوان کرد: شاعران امروزی بیشتر احساسات خود را موزون می‌کنند و این احساسات هم نسبت به امام رضا(ع) احساسات محدودی است که معمولا یا احساس یک زائر، یک مسافر و یا یک غریب نسبت به غریب دیگر، در قالب نیازها و یا مطالباتی که مردم از زیارت دارند، مانند شفا، رزق و روزی و گشایش‌های زندگی روزمره بیان می‌شود.
وی با بیان اینکه چنین میدان فکری برای شاعران امروز در شعر امام رضا(ع) وجود دارد، تصریح کرد: در حوزه آثار عاشورایی نیز تا حدودی این مقوله‌ها متفاوت است چرا که آنجا میدان جنگ است و قابل توسعه به مسائل اجتماعی امروز خواهد بود؛ اما نیاز به امام رضا(ع) یک نیاز علمی و عرفانی است و باید درک شخصیتی برای انتقال معنویت و میراث معنوی آن ناشی از یک مطالعه عمیق در زندگی انسان باشد.
کاکایی بیان کرد: تمام این موارد در دایره مطالعاتی است که معمولا شاعران امروز خیلی درون آن‌ها قرار نمی‌گیرند و این باعث شده که مضامین محدود شود و به انتقال احساسات معمولی که بسیاری از این احساسات قابل وصف برای همه موضوعات است، متمرکز باشد.

گسترش شعر معنوی
وی خاطرنشان کرد: توصیه من برای توسعه شعر معنوی این است که باید به گسترش آن پراخت. مجالس مختلفی برگزار کرد، توجه مرکز نشر شعر و ادبیات به مضامین فکری، اندیشه‌ای و به ویژه در زمان‌های خاصی که ویژه ائمه(ع) برگزار می‌شود را بیشتر مورد توجه قرار داد. البته نقش مردم در این خصوص این است که باید توقعات خود را از شعر مذهبی بالا نبرند.
این شاعر و ترانه‌سرا گفت: در واقع مراکز فرهنگی ما که در سطح شهر جلساتی را به کرات برگزار می‌‌کنند، بیشتر مداحی و وعظ است و در آن کم‌تر به مباحث فکری پرداخته می‌شود. در واقع بحث فکری به نوعی ممکن است در شرایطی قرار گیرد که منجر به یک مسئله مهمی در جامعه شود.

انتهای پیام

captcha