خیابان امام رضای مشهد نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری است
کد خبر: 3733360
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
مسجدجامعی:

خیابان امام رضای مشهد نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری است

گروه اجتماعی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: شهر آشفته نشان دهنده ذهن آشفته است و ذهن آشفته به شهر آشفته منجر می‌شود. خیابان امام رضای مشهد به عنوان نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری است؛ باید گفت اگر شهرداری یزد در حوزه شهرسازی مانند مشهد عمل می‌کرد، ثبت جهانی نمی‌شد.

خیابان امام رضای مشهد نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امروز، 3 مردادماه در سالن جلسات شماره یک تالار شهر مشهد برگزار شد، در رابطه با تفاوت مقوله «فرهنگ» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با شهرداری‌ها اظهار کرد: در وزارت ارشاد با صورت‌های مختلف کالاها یا خدمات فرهنگی در سیاست‌گذاری سروکار داریم اما فرهنگ در شهرداری‌ها معنای متفاوتی دارد؛ به همین دلیل نمی‌توانیم در شهرداری‌ها تئاتر یا فیلم بسازیم چون در حوزه کار شهرداری‌ها نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته، سینماهای شهرداری به فیلم‌هایی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داده بود، اجازه اکران نمی‌داد، یادآور شد: نمونه دیگر این بود که وزارت ارشاد به کتابی مجوز می‌داد اما در مراکز مربوط به شهرداری اجازه رونمایی از کتاب داده نمی‌شد. این نوعی دخالت مدیریت شهری در حوزه فرهنگ کشور بود که در واقع برعهده وزارت ارشاد است.

مسجدجامعی با بیان اینکه مجوز دادن به تبلیغات شهری به لحاظ محتوایی برعهده وزارت ارشاد است اما اجرایش برعهده شهردای‌هاست، ادامه داد: بنابراین وقتی می‌خواهیم کار مشترکی بین وزارت ارشاد و شهرداری‌ها انجام شود، باید حدود وظایف هرکدام شناخته شود.

وی با اشاره به نقطه مشترک فعالیت شهرداری‌ها با بخش اجرایی حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حوزه شهرداری‌ها، بین بخشی و فرابخشی است که در آن به ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر کمک می‌شود.

تأکید رهبر انقلاب به تشکیل کمیسیون معماری و شهرسازی در شورای اسلامی شهر

مسجدجامعی با اشاره به دیدارش با رهبر معظم انقلاب در شورای اسلامی چهارم تهران و اعلام تأسیس سه کمیسیون سلامت و محیط زیست، نظارت حقوقی و شهرسازی، اضافه کرد: از کمیسیون‌هایی که ایشان تأکید داشتند تشکیل شود، کمیسیون معماری و شهرسازی بود. شهر آشفته نشان دهنده ذهن آشفته است و ذهن آشفته به شهر آشفته منجر می‌شود. خیابان امام رضای مشهد به عنوان نمونه آشفتگی سیما و منظر شهری است که اگر شهرداری یزد در حوزه شهرسازی مانند مشهد عمل می‌کرد، ثبت جهانی نمی‌شد.

وی اضافه کرد: شهرداری‌ها لازم است در جمع‌آوری آمار و داده‌ها به گزارش‌های رسمی اعتماد نکنند و اطلاعاتشان را از مردم کسب کنند.

سید سعید سرابی، مدیر مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه کمسیسون‌های فرهنگ شوراهای اسلامی کلان شهرها با عضویت اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: تبادل نظر بین مسئولان فرهنگی شهرها می‌تواند بسیار مؤثر باشد و لازم است چنین نشست‌هایی ادامه پیدا کند.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری در تعریف فعالیت‌های فرهنگی در حوزه تعریف فعالیت‌های فرهنگی گفت: قطعاً تعاریف قبلی با نیازها و شرایط امروز تفاوت جدی دارد؛ بر همین اساس لازم است رویه‌های جدید در دستور کار قرار گیرد که برگزاری نشست مشترک بین کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی شهر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در تبادل تجربه‌ها در ایجاد رویکرد جدید مؤثر باشد.

انتهای پیام

captcha