بخش آوایی سی‌وششمین مسابقات قرآن دانش‌آموزان پایان یافت + عکس
کد خبر: 3733554
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
در بخش پسران؛

بخش آوایی سی‌وششمین مسابقات قرآن دانش‌آموزان پایان یافت + عکس

گروه مسابقات ــ در آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، دانش‌آموزان برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور صبح امروز، چهارم مردادماه با حضور مدیران و مسئولان ادارات کل آموزش و پرورش در سالن پوریای ولی در مجتمع فرهنگی اردویی شهید باهنر تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که از شبکه قرآن و معارف سیما به صورت زنده و با اجرای «هادی ربیعی» پخش می‌شد، «محمدحسین قصری‌زاده»، حائز رتبه نخست در رشته قرائت تحقیق به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.
سپس «علیرضا کاظمی»، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد تربیتی و قرآنی وزیر آموزش و پرورش که شخصاً فعالیت‌های این حوزه را رصد می‌کند، گفت: امروز، شاهد بزرگترین اجتماع قرآنی در مجموع دو هزار نفر از دانش‌آموزان برگزیده دختر و پسر در سطح کشور هستیم.
کاظمی با تأکید بر اینکه خداوند به شما لطف و عنایت کرده است که در مسیر قرآن قرار گرفته‌اید، تصریح کرد: شما به عنوان نخبه‌های قرآنی در سطح کشور توانسته‌اید در این مسابقات حضور داشته باشید.
معاون پرورشی آموزش و پرورش اظهار کرد: خداوند درباره قرآن بیان فرموده است که «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» و قرآن را به عنوان ذکر بیان کرده است و نماز نیز بالاترین مصداق ذکر است که دلیل آن نیز به واسطه قرار گرفتن سوره حمد در نماز به عنوان عصاره قرآن است.
وی افزود: خداوند با رویکرد تبشیری و تنذیری در قرآن با ما صحبت می‌کند. قرآن، نور و مایه هدایت، نجات و سعادت انسان است و در رویکرد تبشیری همه مسیرهای سلامتی از همان قرآن نشئت می‌گیرد، همانطور که در سوره مزمل بر آن تصریح کرده است.
کاظمی با اشاره به آیه «فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»، عنوان کرد: مؤانست با قرآن، دارای آثار و برکات مادی، معنوی و ملموس در زندگی ماست و رمز و کلید همه موفقیت‌ها در قرآن است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه رویکرد تبذیری قرآن مهمتر است، گفت: خداوند می‌فرماید، «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا...» ریشه تمام سختی‌ها و مشکلات و گرفتاری‌ها و ناملایمات روحی و روانی امروز که در جامعه جاری و ساری است، ناشی از فاصله گرفتن از قرآن است، لذا خودم و شما را به پیوند عمیق با قرآن توصیه می‌کنم.
کاظمی با تاکید بر اینکه از جمله برنامه‌های دارای اولویت این معاونت، توسعه فرهنگی ـ قرآنی و گسترش حوزه عترت و نماز هست، تصریح کرد: برای موفقیت این برنامه‌ها 25 برنامه محوری در سه حوزه قرآن، عترت و نماز تدوین کرده‌ایم. همچنین برنامه ویژه امر به معروف و نهی از منکر، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و تحقق شعار سال برای حمایت از کالای ایرانی را دنبال کرده و می‌کنیم.
وی اظهار کرد: طی سال آینده نیز برنامه‌هایی در حوزه قرآن چون نهضت ملی حفظ قرآن بین دانش‌آموزان و برپایی مسابقات قرآن در سطوح مدارس، مناطق، استان‌ها و کشوری و بین‌المللی ـ که در فصل بهار سال 1398 برگزار خواهد شدـ، در نظر داریم.
در ادامه کلیپی از روند این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران رسید و سپس «محمدرضا ولی‌محمدی» از استان گلستان، «محمدجواد کاشفی» از گیلان، «محمد مدنی» از استان کهگیلویه و بویراحمد، «فرید یزدانی» از شهرستا‌ن‌های استان تهران و «محمدحسین محمدکرمی» از ایلام به اجرای قطعه‌ای در رشته‌هایی که در این دوره از مسابقات حضور پیدا کردند، پرداختند.
فوری//بخش آوایی سی و ششمین مسابقات قرآن، عترت و نماز پایان یافت/ عزم جدی برای نهضت ملی حفظ قرآن بین دانش‌آموزانگزارش ایکنا حاکی است، در ادامه سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت و با گرامیداشت یاد امام(ره) و شهدای دفاع مقدس و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید اظهار کرد: از رسانه‌های عمومی به ویژه صدا و سیما به منظور همراهی با آموزش و پرورش برای ترویج و پخش این گونه مراسم‌ها قدردانی دارم.
بطحایی خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: همانطور که شما عزیزان می‌دانید، تمسک به قرآن و عمل به آموزه‌های آن تنها راه نجات بشر در شرایط سخت امروز است، بشری که در سختی‌های دنیای امروز گرفتار شده است و در مسیرهای ناجوانمردانه‌ای که امروزه دنیا بر بشر امروزی روا داشته است، سرگشته و حیران به دنبال ساحل نجات می‌گردد تا به آرامشی برسد. اما هیچ راهی جز عمل به نسخه شفابخش و درمانی آموزه‌های وحیانی ندارد. بشر امروز، مسیر سرسبز و مفرح و آرام و بانشاط زندگی را که خداوند متعال برای او تجویز و توصیه کرده است، رها کرده است و مسیری سنگلاخ و بسیار خطرناک که انواع تهدیدها و خطرهای جسمانی و روحی را به او تحمیل می‌کند و تا بدترین وضعیت او را در معرض تهدید قرار داده است در پیش گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: انس با قرآن، شرط لازم برای تمسک به قرآن است، تمسک به قرآن یعنی عمل به آن چیزی که خداوند رحمان و رحیم از سر محبت برای عاقبت بخیری بشر در قرآن برای ما تجویز کرده است.
سپس بیانیه هیئت داوران توسط میکائیل باقری، معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش قرائت شد.
حسن ختام این برنامه تجلیل از 125 دانش‌آموز، پنج نفر برتر در هر رشته با اهدای لوح و هدایای نقدی با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان و مدیران ادارات کل آموزش و پرورش انجام شد.
سپس سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اختتامیه سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در بخش دانش‌آموزان پسر و با حضور در جمع خبرنگاران بیان کرد: این اختتامیه به صورت باشکوه و نورانی برگزار شد که فضایی با نشاط را ایجاد کرده بود.
وی ادامه داد: این مسابقات موج خوبی را در سطح آموزش و پرورش و مدارس میان دانش‌آموزان ایجاد می‌کند. بیش از هفت میلیون دانش‌آموز در این مسابقات در سطح مدارس و سپس برگزیدگان آنها به منطقه و سپس در استان و کشور شرکت کردند که امروز شاهد راه‌یافتن دو هزار دانش‌آموز دختر و پسر به مرحله کشوری هستیم.
بطحایی عنوان کرد: امیدوارم با گسترش این حرکت مبارک در سطح مدارس و دانش‌آموزان و فراهم شدن امکانات لازم برای ارتقای کیفیت اینگونه مراسم، بتوانیم گام جدی برای تعمیق آموزه‌های الهی و قرآنی برداریم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران درباره اینکه برگزیدگان این مسابقات از چه مزایایی در کنکور برخورد خواهند بود، عنوان کرد: همانطور که در بیانیه هیئت داوران نیز مطرح بود باید از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنند برگزیدگان المپیادهای علمی که برای آنها امتیازاتی برای ورود به دانشگاه قائل هستند، مذاکراتی را انجام دهیم، حداقل در برخی از رشته‌های علوم انسانی که با حوزه قرآن، عترت و نماز نزدیک است بتوانیم تسهیلاتی را برای منتخبان این دوره از مسابقات پیش‌بینی کنیم تا تشویقی برای این افراد باشد.
وی ادامه داد: همانظور که می‌دانید بسیاری از چهره‌های قرآنی جامعه ما از همین سطح دانش‌آموزی هستند که شناخته می‌شوند و سپس رشد می‌کنند و پرورش داده می‌شوند و افتخاراتی را برای کشور ما رقم می‌زنند و لذا جا دارد که روش‌های تشویقی را برای استقبال بیشتر دانش‌آموزان در نظر بگیریم.
فوری//بخش آوایی سی و ششمین مسابقات قرآن، عترت و نماز پایان یافت/ عزم جدی برای نهضت ملی حفظ قرآن بین دانش‌آموزانیادآور می‌شود، طی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور ۷۸۰ شرکت‌کننده دانش‌آموز پسر با همراهی ۹۰ نفر مربی و سرپرست طی بازه زمانی اول تا چهارم مردادماه در مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر حضور داشتند که دانش‌آموزان در شش رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء5، 10، 20 و همچنین حفظ عمومی و اذان و مداحی باهم به رقابت پرداختند.
همچنین این دوره از مسابقات در بخش دانش‌آموزان دختر از ششم تا نهم مردادماه در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل و اجزا با رقابت ۶۷۵ دانش‌آموز دختر برتر از همه استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.
گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha