لزوم استفاده از ظرفیت‌های قرآنی اراک/ از برنامه‌ریزی جهت حضور مردم تا تغییر در سبک برگزاری مسابقات
کد خبر: 3733581
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱

لزوم استفاده از ظرفیت‌های قرآنی اراک/ از برنامه‌ریزی جهت حضور مردم تا تغییر در سبک برگزاری مسابقات

گروه فعالیت‌های قرآنی - جلسه مشترک ستاد راهبری و ستاد اجرایی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت امروز، ۴ مرداد با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن جلسات اداره‌ کل اوقاف استان برگزار شد.

از تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های قرآنی استان مرکزی تا تغییر در سبک برگزاری مسابقات

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، جلسه مشترک ستاد راهبری و ستاد اجرایی چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت امروز، ۴ مرداد با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس اداره قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سالن جلسات اداره‌ کل اوقاف استان برگزار شد.
حجت‌الاسلام حسینی گفت: ورود جدی استاندار مرکزی و مدیران استان در مسابقات سراسری قرآن فرصت خوبی است که اگر از این فرصت برای هماهنگی بین ستاد اجرایی و معین استفاده نکنیم تبدیل به تهدید می‌شود. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده بسیار امیدوارم شاهد نواقصی که در استان‌های دیگر بودیم در استان مرکزی تکرار نشود.
وی با اشاره به فراز و نشیب‌های موجود در مسابقات سراسری سال‌های قبل از جمله عدم تحقق وعده‌ها توسط مسؤلان، اظهار کرد: فراز و نشیب‌ها باعث شد در عمل موفق نشدیم ظرفیت‌هایی که در استان بود را به فعلیت برسانیم. دستگاه‌ها اگر پابکار هستند کار را از خود بدانند و دلسوز باشند.
حجت‌الاسلام حسینی تصریح کرد: اگر مدیران می‌پذیرند خدماتی را انجام دهند و باری را از دوش مسابقات بر می‌دارند ما از آنان تقدیر خواهیم کرد اما باید تدبیر کرد برای هریک از آنان جایگزینی در نظر گرفته شود که مسئولیت دبیران بسیار سنگین است. دبیری کمیته‌ها با اوقاف به آگاه‌سازی ما نسبت به برنامه‌ها و اقدامات کمیته‌ها کمک می‌کند. در این فاصله دو ماه اگر کمیته‌ای فعال نشده است زنگ خطری را برای ما روشن می‌کند. برای پیشرفت کار باید از سهل‌انگاری جلوگیری‌ شود.

حضور استاندار در بطن مسابقات نشانه خوبی است
این مقام مسئول اضافه کرد: حضور استاندار در بطن مسابقات نشانه خوبی است به شرط آنکه از این فرصت استفاده خوبی داشته باشیم. اگر در مدت یک هفته آینده کمیته‌ای وظایف خود را انجام ندهد هرچه سریع‌تر به استاندار گزارش شود. برای رسیدن به نتیجه دلخواه مستلزم گفتمان بین‌دستگاهی هستیم. هم‌افزایی با جامعه قرآن، اصحاب فرهنگ، رسانه و اساتید قرآنی بسیار مهم ارزیابی می‌شود.
حسینی ادامه‌داد: متاسفانه علاوه ‌بر اینکه فرهنگ تعامل بین دستگاه‌های مختلف در کشور نهادینه نشده است فرهنگ تعامل بخش‌های حاکمیتی با بخش مردمی هم جا نیفتاده است. ورود بخش مردمی به مسابقات زمینه‌ساز خیرات بسیاری است. با توجه به سیاست‌های موجود جامعه مبنی بر برون‌سپاری و پرهیز از تصدی‌گری اگر قرار است بخشی برون‌سپاری شود از هم‌اکنون اقدامات صورت گیرد. تصدی‌گری‌های فراوانی که باعث شود در ایام مسابقات اعضای ستاد اجرایی وقتی نداشته باشند تهدید بسیار بزرگی است.
رئیس اداره قرآن سازمان اوقاف با تأکید بر لزوم مدیریت برنامه‌ها تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی درست و با هماهنگی صورت گیرد کسی آزرده خاطر نمی‌شود اما گاهی کوچک‌ترین تعلل به خاطر خستگی یا عدم مدیریت زحمات همه را از بین برده و خاطره‌ای خوب برجای نمی‌گذارد. اگر در مجموعه فرهنگی‌قرآنی استان ظرفیت‌هایی وجود دارد باید استفاده کرد.
حسینی گفت: استان مرکزی استان صنعتی است اگر مجموعه‌هایی به عنوان حامی مطرح شوند با ادبیاتی که در حوزه ادبیات اسپانسری وجود دارد می‌تواند به تأمین منابع مالی مسابقات کمک کند. با توجه به ظرفیت صنایع اگر گروهی جدی کار را پیگیر شود نتیجه دلخواه را می‌دهد. انجام این کار دقیق است و در طول ۴۰ سال مسابقات هنوز نحوه استفاده از ادبیات اسپانسرها را نیاموختیم.

پرهیز از نام بردن‌های بی‌مورد از مسئولان
به گفته وی برای حصول نتیجه بهتر باید از تعارفات و ملاحظات استانی کاسته شود. نباید تعارفات در مسابقات قرآن کشوری سایه بیندازد. متاسفانه قادر نیستیم ملاحظات استانی را عمل کنیم. قرار نیست اگر مسئولی خدمتی را انجام داده است مدام از او و دیگران تشکر کرد. نباید در مراسم اختتامیه از تعداد کثیری از مسؤلان کشوری و استانی نام برد. فضای مسابقات رسمی است. مجریان در تشکر حضور مسئولان حد و حدود را رعایت کنند. نام‌بردن‌های بی‌مورد زمینه تنزل مسابقات کشوری را به مسابقات محلی فراهم می‌کند. تعداد سخنرانان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه باید به حداقل برسد تا دیگر برنامه‌ها با قوت بیشتری برگزار شود.

مجالس قرآنی شبیه مجالس ختم اداره می‌شود
حسینی اضافه کرد: آنچه برنامه‌های قرآنی را بسیار راکد و غیر‌جذاب کرده است، این است که با پخش برنامه‌هایی همچون خندوانه ذائقه مردم را به سمت برنامه‌های جذاب و پرهیجان بردیم اما مجلس قرآن با وجود تعدد سخنرانان همانند مجلس ختم است. بعد از گذشت ۴۰ سال که در حوزه‌های هنری، فرهنگی پیشرفت کردیم هنوز در بخش قرآنی دارای نواقصی هستیم. به طور مثال در برخی استان‌ها همه کار برای اختتامیه انجام شد جز اهدای جوایز.
وی ادامه‌داد: اگر مردم در مسابقات حضور ندارند مقصر ما هستیم. گاه مردم برای حضور در برنامه‌هایی همچون دورهمی و خندوانه از ماه‌ها قبل ثبت‌نام می‌کنند ولی ما همه‌کار می‌کنیم اما جمعیتی می‌آیند و زود هم جلسه را ترک می‌کنند. وقتی برنامه درست و جذاب نباشد قاعدتاً مخاطبی ندارد. با تمهیدات امسال فشار کار کمتر از استان‌های دیگر است. برنامه‌ها از ۸ ساعت حداکثر به ۴ ساعت می‌رسد.

برنامه‌ریزی جذاب جهت حضور پرشور مردم
وی بابیان اینکه علاوه بر جذابیت‌ها باید تدابیری نیز اتخاذ شود، گفت: برای حضور مردم نیازمند محرک‌ها و مشوق‌هایی همچون اعطای کمک‌هزینه عتبات و پخش آن از طریق صدا و سیما هستیم. وقتی‌که دشمنان از هر فرصتی استفاده می‌کنند ما فقط از انگیزه‌های صرفا معنوی نمی‌توانیم مردم را به شرکت در مسابقات دعوت کنیم.
رئیس اداره قرآن سازمان اوقاف اضافه کرد: تکریم مهمانان قرآنی بر ما واجب است. ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مسابقه‌ای ماندگار برگزار شود. بازدید‌ها ویژه شرکت‌کنندگان زمان‌بندی شده باشد تا با زمان ارائه محفوظات یا تلاوت‌ها تداخل نداشته باشد.
حجت‌الاسلام حسینی در بخش دیگر از نشست با جامعه قرآنی نیز گفت: جامعه قرآنی کار را از خود بدانند ما برای خدمت مرز‌کشی نکردیم. توقعات را اعلام کنند تا نسبت به برآورده شدن آن اقدامات لازم صورت گیرد.

حتما جامعه و پیشکسوتان قرآنی تکریم شوند
وی ادامه‌داد: اگر وظایف درست تعریف نشود کسی پاسخگو نخواهد بود. وظایف باید مشخص شده و برنامه‌ریزی شده باشد. حتماً جامعه قرآنی، پیشکسوتان قرآنی تکریم شوند. سال ۹۸ از اساتید و مربیان مقام‌آوران مرحله استانی هر استان نیز تجلیل می‌شود. در تجلیل از پیشکسوتان باید دقت کرد تا کسی از قلم نیفتد.
رئیس اداره قرآن سازمان اوقاف اضافه کرد: بررسی شود اگر داوران استان قابلیت داوری مرحله کشوری دارند داوری برخی رشته‌ها به آنان سپرده شود. تکریم جامعه قرآنی تنها به داوری نیست باید دید می‌توان چه نقشی را برای آنان در نظر گرفت. برگزاری کارگاه داوری را در ایام مسابقات جهت ارتقای سطح داوران داشته باشیم اگر داوری نامزد داوری مسابقات مرحله کشوری است می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

تغییر در سبک برگزاری مسابقات
وی تصریح کرد: سبک برگزاری مسابقات عوض شده است. مسابقات مانند سال‌های قبل برگزار نمی‌شود. براساس بررسی و مطالعاتی که ستاد عالی مسابقات صورت گرفت مرحله مقدماتی در آرامش بیشتری برگزار می‌شود. این مسابقات سه هفته طول می‌کشد و این افراد بر اساس قرعه‌کشی تنها یک روز در قم حضور دارند و برنامه را اجرا می‌کنند که ضبط و داوری می‌شود در این مرحله ضبط تلویزیونی نداریم. امسال در هر رشته ۱۰ نفر به فینال راه می‌یابند. با توجه به نوع برگزاری مرحله نیمه‌نهایی نداریم.
رئیس اداره قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان گفت: رویدادهای قرآنی را جدی بگیرید و جریان‌سازی کنید. اگر قرار است مسابقه‌ای برگزار شود تعدادی محدود قرآنی باشند ارزش ندارد. سازمان‌ها و دیگر دستگاه‌ها پابکار شوند. زمانی مسابقات مفید است که موسسات و مساجد مخاطب قرآنی داشته باشند اگر نتوانیم مردم را تحت‌تأثیر این رویداد قرآنی قرار دهیم خیلی موفق عمل نکردیم. مسابقات نقطه عطفی در تاریخ قرآنی معاصر استان مرکزی است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha