یک قرن همراه با قرآن/شرح مختصر زندگی استاد همتی‌پور
کد خبر: 3733796
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

یک قرن همراه با قرآن/شرح مختصر زندگی استاد همتی‌پور

گروه فعالیت‌های قرآنی – حبیب‌الله صابری‌نسب با انتشار مقاله‌ای به شرح مختصری از زندگی استاد قرآن کریم، مرحوم حجت‌الله همتی‌پور پرداخته است.

یک قرن همراه با قرآن کریم/شرح مختصر زندگی استاد همتی‌پور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حبیب‌الله صابری‌نسب، چهره قرآنی کشور با انتشار مقاله‌ای با عنوان «یک قرن همراه با قرآن کریم» به شرح مختصری از زندگی استاد قرآن کریم مرحوم حجت‌الله همتی‌پور پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: این قرآن‌دانانند که محاط و رحمت خدا و پوشیده به نور خدای عزوجل هستند. قرآن‌دانان در روز قیامت روسای قبیله بهشتیان هستند.
قرآن کریم کتاب هدایت، روشنگر، نور، قرآن گویا و آیاتش نشانه‌های آشکار و روشنی‌بخش دل‌هاست و خداوند در آیه 44 سوره نحل می‌فرماید:« وَ أَنْزَلْنا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ و قرآن را بسوی تو فرود آوردیم تا برای مردم آنچه را که به سوی ایشان نازل شده است، تبیین نمایی»
پیامبراکرم(ص) فرمود: برشما باد به قرآن، آن را پیشوا و فرمانده خود کنید. نیکوترین سخن، کتاب خداست و بهترین روش، روش محمد(ص) است. این کتاب الهی جاوید توسط نبی گرامی(ص) بر بندگان خدا عرضه شده و امامان(ع) شارحین این کتاب الهی بوده و شاگردان مکتب حضرت ختمی مرتبت و ائمه هدی(ع) ارائه دهنده تفسیر روشن از کلام خدا توسط ایشان تبیین شده و مسلمانان به این کتاب الهی عشق فراوان داشته و دارند.
در این میان اساتید قرآنی نقش اساسی در اشاعه‌ فرهنگ قرآنی داشته‌اند، زیرا به تعبیر امام راحل(ره) احیاگر قرآن در عصر حاضر که می‌فرمودند: اگرقرآن کریم نبود باب مغفرت برای ابد بسته بود.
در طول تاریخ اسلام علما، مراجع عالیقدر، اندیشمندان علوم قرآنی و مفسران کلام وحی با زحمات طاقت‌فرسا از این اعجاز جاوید حفاظت نموده و آن را به نسل‌های بعدی از بُعد تلاوت، تفسیر،ترجمه، شرح آیات و ادبیات آن‌ و سایر علوم قرآنی گرفته تا ترویج فرهنگ مکتب قرآنی انتقال داده‌اند.
در استان مرکزی اساتید بسیاری جلوه نموده بویژه مفسر عالیقدر حضرت آیت‌الله سید نورالدین عراقی صاحب تفسیر گرانسنگ «العقل و القرآن» و مفسیرین دیگر که پیوسته منشا خدمات فرهنگ قرآنی در این بلاد اسلامی گردیده‌اند تا حافظ قرآن، اعجاز قرن مرحوم سیدالقرآن کربلایی کاظم ساروقی طلیعه‌دار انوار قرآنی در استان مرکزی درخشیده‌اند و بازهم در این میان استاد مرحوم حاج محمد‌حسن نهرمیانی، حافظ و قاری قرآن کریم و مرحوم، آقای شهاب و آقای صدیق از اساتید بنام این استان بوده ‌اند.
جلسه‌داران این شهر از جمله مرحوم سید ضیاء جواد‌پور است و شاگردان زیادی را تربیت نموده‌اند. استاد بزرگوار حجت‌الله همتی‌پور 85 سال همراه با قرآن کریم بود به طوری که به صورت سنتی و جلسات قرآن رهرو طریقت کلام وحی بود.
این استاد فرزانه متولد اول مهرماه 1300هجری شمسی از سن 10 سالگی تحت تعلیم قرآن کریم توسط پدر قرار گرفته است و سپس در مراحل بالاتر زیر نظر عمویش شیخ محمد که از روحانیون با اخلاص و عالم بود به آموزش قرآن و مفاهیم آن می‌پردازد. همینطور از اساتیدی چون ملا عبدالله پریدری عموی همسر گرامیشان استفاده می‌کند که در سال 1327 به سلک فرهنگیان درآمدند و در آموزش و پرورش اراک استخدام می‌شود. ازدواج استاد در سن 18 سالگی با سرکار خانم فاطمه هدائی صورت گرفت و حاصل این زندگانی پربرکت قرآنی دو پسر با نام‌های احمد و حسین و سه دختر با نام‌های زهرا، معصومه و شهلا می‌باشد.
به تعبیر امام راحل(ره) که می‌فرمودند: آن‌هاکه منشاء اثرات عالی شده‌اند ساده زندگی کردند، زندگی بسیار ساده استاد و اخلاص ایشان قابل توجه بود به طوری که جلسات طولانی در طی سال‌های متمادی بصورت جلسات خانگی ادامه داشته که خود لذت معنوی خاصی را دارا بود. استاد علی‌رغم کار و تلاش و جلسات قرآنی و اداره این جلسات پیش‌نماز مساجد هزاوه‌‌ایها، سیدها، ابوالفضل(ع) و... بود و از نظر شکل رفتاری درست شبیه استاد فرزانه مرحوم حاج نهرمیانی بود. زندگی ساده و بی‌ریا، اخلاق خوب، رفتار عالی و قرآنی با عبایی ساده و کلامی بسیار عادی و عصا‌زنان به این مراسم و جلسات رفته و احترامی برای شاگردانش قائل بود که زبانزد خاص و عام بود. در این مسیر قرآنی توسط ایشان شاگردان زیادی از جمله حبیب‌اله صابری‌نسب، محمد‌باقر نشیبا، جلال بیرقی، رضا دارابی، شهید حسین‌آبادی، عباس زاهدی و... مورد تعلیم قرار گرفتند.
امید است که قدر این اساتید بزرگوار را بیشتر بدانیم و از زحمات این عزیزان قدردانی کنیم تا آیندگان از اساتید خود، خوب یاد کنند و نسل به نسل این شیوه و رفتار قرآنی ادامه یابد.
پیامبر (ص)، قرآن‌دان، پرچمدار اسلام است هرکسی او را گرامی دارد، بی‌گمان خدا را گرامی داشته است.
حبیب‌الله صابری‌نسب
انتهای پیام

captcha