مانع تفکر دانش‌آموز، شرّی به‌نام کنکور است/ اردوگاه شهید باهنر را برای نوادگانمان حفظ کنید
کد خبر: 3734043
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۲
در آئین آغازین مسابقات دختران نخبه قرآنی مطرح شد؛

مانع تفکر دانش‌آموز، شرّی به‌نام کنکور است/ اردوگاه شهید باهنر را برای نوادگانمان حفظ کنید

گروه مسابقات ــ در آئین آغازین سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان در بخش آوایی دختران، علت سوق نیافتن دانش‌آموزان به سمت تفکر و تدبر که از پیام‌های اصلی قرآن است، معضلی به‌نام کنکور معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در آئین آغازین سی‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان برگزیده در بخش آوایی(حفظ و قرائت قرآن) دختران که عصر امروز، ششم مردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، شروع رقابت‌هایی اعلام شد که تا سه‌شنبه که روز برپایی آئین پایانی است، ادامه دارد.
طبق روال همه محافل این‌چنینی، در ابتدا صوت خوش قرآن، طنین‌انداز شد و آن هم با صدای نوجوان قاری قرآن «محمدحسین قصری‌زاده» حائز رتبه برتر در رشته قرائت تحقیق، که او در مراسم پایانی بخش آوایی پسران نیز تلاوت داشت.
رقابت‌های دختران یک روز پس از پایان مسابقات پسران در همین اردوگاه شهید باهنر برگزار می‌شود، رقابت‌هایی که با حضور 780 پسر برپا شد و در مراسم پایانی آن «سیدمحمد بطحایی»، وزیر آموزش و پرورش حضور داشت.
مراسم امروز نیز همانند آئین آغازین و پایانی بخش پسران با پخش زنده از شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود و این بار «مجید یراق‌بافان» اجرای مراسم را برعهده داشت. اجرایی که سعی می‌شد که فضایی شاد و در عین حال معنوی را حاکم کند؛ یراق‌بافان در خلال اجرا و پس از پایان صحبت‌های دو سخنران مراسم، نکاتی را بیان ‌کرد که نشان از دغدغه او بود از جمله اینکه او خطاب به مسئولان آموزش و پرورش گفت که خودم و خیلی از دانش‌آموزان تهرانی و ایرانی و حتی فرزندانشان در اردوگاه شهید باهنر، روزهای خوبی را گذرانده‌اند، پس اردوگاه را برای نوادگانمان نیز حفظ کنید در واقع او به خبرهای ضد و نقیض چند روز اخیر درباره واگذاری این اردوگاه اشاره داشت.
همچنین پس از پایان سخنان عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، یراق‌بافان به معضل کنکور اشاره کرد، مشکلی که نه‌تنها دانش‌آموزان پایه دوازدهم که حتی پایه‌های مقطع ابتدایی را نیز درگیر خود کرده است.
در این مراسم که در مجموع دو سخنرانی کوتاه داشت و یک اجرای گروه سرود توسط پسران نوجوان به نام «نسیم قدر» اتفاق دیگری را هم شاهد بودیم و آن امضاهایی که دختران نوجوان در قالب یک طومار جمع کرده بودند، طوماری که از کنار هم چسباندن برگه‌های سفید کوچک درست شده بود و به عنوان دختران نخبه قرآنی درخواست دیدار با رهبر معظم انقلاب را داشتند.
اما اولین سخنران این مراسم، عباسعلی باقری، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بود که آمده بود تا به عنوان میزبان دانش‌آموزان سراسر کشور، خیر مقدم بگوید. او در ابتدای سخنانش، برگزاری چنین محافلی را از نعمت‌های بزرگ الهی دانست که باید شاکر بود.

شّری به‌نام کنکور
باقری، خیرمقدم خود را از زبان یک میلیون و 88 هزار دانش‌آموز و 58 هزار مدیر و معلم شهر تهران بیان کرد و افزود: قرآن، سفره‌ای است که هرکس به اندازه بضاعتش از آن بهره‌مند می‌شود. تدبر و تفکر و عمل به مفاهیم قرآن، دو موردی است که جایگاه ارزشمند آن از سوی خود قرآن، رسول خدا(ص)، مفسران حقیقی قرآن یعنی ائمه هدی(ع) و بزرگان دین، سفارش شده است.
وی این جملات را با وضعیت فعلی جهان و نیز کشورمان مقایسه کرد و به عنوان یکی از مسئولان در وزارتخانه مهم آموزش و پرورش گفت: متاسفانه شاهدیم که برخلاف این آموزه‌های درست که همگان را به سمت تفکر سوق می‌دهد، معلمان کنکور، مدام این جملات را می‌گویند که در سر جلسه کنکور هر مسئله‌ای را که نتوانستید، حل کنید، فکر نکنید و از آن عبور کنید و وقت نگذارید و سریع به مسئله دیگر بپردازید و این کنکور شرّی شده است که ان شاالله از سر ما برطرف شود.
باقری در بخش دیگری از سخنانش، معارف دینی را انسا‌ن‌ساز دانست که انسان را سرمایه می‌داند و تفکر او را ثروت محسوب می‌کند و اگر این تفکر در قرآن کریم باشد و منتهی به عمل شود، بشر به آرامش می‌رسد. آرامشی که در پی امکانات دنیوی فعلی و آسایشی که به خاطر تلاش‌ها و کشف فن‌آوری‌ها برای خود رقم زده است به آن نرسیده است. بشر فعلی، آسایشی بدون آرامش دارد.
گزارش ایکنا حاکی است؛ مهدی نوید، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، سخنران دیگر آئین آغازین بخش آوایی مسابقات قرآن دختران سراسر کشور بود که خطاب به دانش‌آموزان حاضر در مراسم گفت: موفقیت، همانند سکه،‌ دو روی دارد. یک روی آن که کاملاً قابل قدردانی است، خود دو بخش دارد که یکی زحمات خودتان و بخشی هم محصول عواملی چون همراهی خانواده و کادر آموزشی مدارس شماست؛ چرا که یکی از وظایف آموزش و پرورش، شناسایی استعدادها و فراهم کردن زمینه برای شکوفایی آن در همه ابعاد است.
او «مریم میرزاخانی» نخبه جهانی ریاضی را از جمله این افتخارات نام برد و در ادامه چهره‌های فعال قرآنی، مدال‌آوران رشته‌های ورزشی، دانش‌آموزان طلایی المپیاد‌ها را نام برد که بخشی از موفقیت‌هایشان مدیون تلاش مدیران و مربیان هستند.

خدمات آموزش و پرورش دیده شود
نوید، نقدهایی که در قالب آسیب‌شناسی آموزش و پرورش کشور همه خدمات و دستاوردهای بزرگ آموزش و پرورش را نادیده می‌گیرد، نکوهش کرد و گفت: روی دیگر سکه موفقیت، تعهدآمیز بودن و مسئولیت‌پذیر بودن است. الان به عنوان یک چهره قرآنی در سطح مدرسه، خانواده و فامیل شناسایی شده‌اید و هر چه مراتب موفقیت شما بالاتر برود، مسئولیت اجتماعی شما سنگین‌تر می‌شود. شما دختران فعال قرآنی، باید به‌گونه‌ای اندیشه کنید که نام قرآن را به خوبی تجلی دهید. قرآن، کتاب ادب، ایثار، عبودیت و ... است، شما این لباس را به تن کردید و باید در رفتار شما متجلی باشد.
وی در پایان افزود: خوشبختانه افرادی هستند که این لباس‌ را به تن دارند و ما به وجود این شخصیت‌های قرآنی و دینی افتخار می‌کنیم، اما داریم کسانی که لباس دین و قرآن به تن کردند، اما به کژی‌ها و ضد پیام‌های قرآن، آلوده شدند.
نوید در تکمیل سخنانش به حدیث جامع رئیس مکتب جعفری امام صادق(ع) اشاره کرد که «يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً؛ ای شیعیان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبروريزی ما».

یادآور می‌شود، طی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، ۷۸۰ شرکت‌کننده دانش‌آموز پسر با همراهی ۹۰ نفر مربی و سرپرست طی بازه زمانی اول تا چهارم مردادماه در مجتمع فرهنگی اردویی کشوری شهید باهنر حضور داشتند. که حدود ۱۷ دانش‌آموز شرکت‌کننده نیز روشندل بودند که دانش‌آموزان در شش رشته قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء۵، ۱۰، ۲۰ و همچنین حفظ عمومی و اذان و مداحی باهم به رقابت پرداختند.
همچنین این دوره از مسابقات در بخش دانش‌آموزان دختر از ششم تا نهم مردادماه در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ کل و اجزا با رقابت ۶۷۵ دانش‌آموز دختر از سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است.

انتهای پیام

captcha