آغاز رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی با برگزاری مراسم دعای عرفه/ اجرای طرح گردشگری مساجد تاریخی
کد خبر: 3734258
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
در شيراز صورت می‌گيرد؛

آغاز رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی با برگزاری مراسم دعای عرفه/ اجرای طرح گردشگری مساجد تاریخی

گروه اجتماعی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در تشریح رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز گفت: این رویدادها با برگزاری مراسم عرفه در ایام عرفه در مسجد تاریخی جامع عتیق از 30 مردادماه آغاز می‌شوند.

آغاز رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی با برگزاری مراسم دعای عرفه/ اجرای طرح گردشگری مساجد تاریخی

به گزارش ایكنا از فارس، لیلا دودمان، رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 7 مردادماه در جمع خبرنگاران با تشریح رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز گفت: رویدادهای فرهنگی پیش‌بینی شده برای بافت تاریخی فرهنگی شهر شیراز متناسب با مناسبت‌های تقویمی و براساس ظرفیت های موجود این بافت طراحی و پیشنهاد شده است.
وی افزود: بافت فرهنگی تاریخی شهر شیراز ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه فرهنگی دارد که با باز تعریف رویدادهای فرهنگی می‌توان این ظرفیت‌ها را به جامعه ارائه و معرفی کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز گفت: رویدادهای فرهنگی بافت تاریخی شهر شیراز با برگزاری مراسم عرفه در ایام عرفه در مسجد تاریخی جامع عتیق با مشارکت کاروان‌های زیارتی، تولیت مسجد و شهرداری منطقه تاریخی در تاریخ 30 مردادماه آغاز می‌شود.

اجرای طرح ویژه گردشگری مساجد تاریخی طی روزهای 31 مردادتا 2 شهریورماه
دودمان به وجود مساجد تاریخی و کم نظیر شهر شیراز در بافت فرهنگی تاریخی اشاره کرد و گفت: طرح ویژه گردشگری مساجد شاخص و تاریخی شهر شیراز به‌مناسبت روز جهانی مسجد در روزهای 31 مردادماه تا 2 شهریورماه برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: در طرح گردشگری بازدید از مساجد تاریخی شهر شیراز، دفاتر خدمات گردشگری، انجمن صنفی راهنمایان و تورگردانان، گروه‌های گردشگری و تشکل های مردم نهاد مشارکت خواهند داشت.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز از غذا به عنوان یکی از شاخص‌های مهم مردم شناسی در حوزه بافت تاریخی شیراز یاد کرد و گفت: با همکاری اتحادیه صنف بستنی و فالوده شیراز و خانه فرهنگ جاودان، جشنواره پالوده سنتی شیراز در محوطه مقابل بازار وکیل در تاریخ‌های 7 تا 9 شهریورماه اجرا می‌شود. علاوه بر این اجرای جشنواره خوراک‌های شیرازی نیز در تاریخ 23 تا 26 بهمن ماه در یکی از گذرهای تاریخی این شهر پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه خانه‌ای تاریخی دارای ارزش در بافت تاریخی متعلق به عموم مردم است، بر لزوم حفظ و احیای این خانه‌ها تأکید کرد و گفت: به‌مناسبت روز جهانی جهانگردی و با هدف آشنایی با سنت‌های مهمان نوازی شیرازی، طرح گردشگری بازدید از خانه‌های تاریخی بافت از تاریخ 3 تا 5 مهرماه اجرا خواهد شد.

30 آبان؛ زمان برگزاری همایش بزرگداشت روز فلسفه
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز برگزاری همایش بزرگداشت روز فلسفه در تاریخ 30 آبان و همزمان با روز جهانی فلسفه را از دیگر برنامه‌های رویداد محور در بافت تاریخی شهر شیراز اعلام کرد و گفت: بخشی از فلسفه اسلام مدیون تلاش ملاصدرای شیرازی و مکتب فکری شیراز است و مدرسه تاریخی خان محل تحصیل و تدریس حکیم ملاصدرا یکی از مبادی تولید اندیشه فلسفی در جهان اسلام است که پذیرای همایش روز جهانی فلسفه خواهد بود.
دودمان با بیان اینکه سعی شده برنامه‌های فرهنگی همه جانبه‌ای در بافت تاریخی شیراز بازتعریف و اجرا شود، ادامه داد: برگزاری جشنواره گل نرگس شیراز به مناسبت روز درختکاری در تاریخ‌های 16 و 17 اسفندماه فرصتی خواهد بود تا بار دیگر برند معروف شیراز در حوزه گل و باغات و توجه مردم این شهر به موضوع گل در اذهان عمومی یادآوری شود.
عضو شورای شهر شیراز گفت: یکی از شاخص‌های مهم بافت تاریخی شهر شیراز اسکان و پذیرایی از اقوام مختلف در طول تاریخ بوده و حتی محله‌هایی به نام دیگر اقوام را به ثبت رسانده است.

جشنواره اقوام تا پایان مردادماه در بافت تاریخی برگزار می‌شود
وی اضافه کرد: به همین منظور تلاش می‌شود تا پایان مردادماه جشنواره اقوام با هدف معرفی اقوام شاخص و ساکن در این بافت و شهر شیراز و بلکه استان فارس برگزار شود.
انتهای پیام

captcha