تصمیم‌گیران حوزه فرهنگ کشور بر ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی تکیه کنند
کد خبر: 3734345
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

تصمیم‌گیران حوزه فرهنگ کشور بر ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی تکیه کنند

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با اشاره به توانمندی‌های موجود در جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی، گفت: قانون‌گذاران و تصميم‌گيران حوزه فرهنگ كشور هرچه بيشتر بر ظرفيت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی تكيه كنند.

محمدامين صالحی‌نژاد، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در گفت‌وگو با ايكنا از خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگي اين سازمان در سال 1396، گفت: در سالي كه گذشت فعاليت‌هاي خوبي در معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي خوزستان انجام شد كه مهم‌ترين آن، راه‌اندازي مجدد مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا)، سازمان قرآني دانشگاهيان و مركز روايت‌پژوهي دفاع مقدس بود.

وي افزود: با توجه به اهميت سنجش افكار عمومي و تاثير آن بر تصميم‌گيري‌هاي كلان مديريتي و نيازي كه در اين زمينه در استان خوزستان احساس ‌شد، از شهريورماه سال گذشته راه‌اندازي مجدد مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) در جهاد دانشگاهي خوزستان در دستور كار قرار گرفت و نخستين پروژه اين مركز نيز با عنوان «سنجش ذائقه گردشگري مردم در استان خوزستان» در شهريورماه با موفقيت به انجام رسيد.

صالحي‌نژاد تصريح كرد: در 6 ماه دوم سال گذشته 17 پروژه افكارسنجي توسط اين مركز در استان خوزستان اجرايي شد و نتايج آن به صورت كاملا محرمانه در اختيار كارفرماهاي مرتبط قرار گرفت. اين مركز در استان خوزستان به مجموعه‌اي امين تبديل شده و چندين پروژه افكارسنجي با عناوين مختلف نيز در سال جاري براي دستگاه‌هاي دولتي انجام شده است. از جمله پروژه‌هاي مهمي كه در سال گذشته انجام شد، افكارسنجي از زائران اربعين در مرزهاي شلمچه و چذابه و همچنين نيازسنجي فرهنگي و اجتماعي دانشجويان بود كه خروجي اين پروژه‌ها مي‌تواند در تصميم‌گيري‌هاي مديريتي موثر باشد.

معاون فرهنگي سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان خاطرنشان كرد: در بسياري از جلسات و نشست‌هاي مديريتي استان شاهد هستيم كه به صورت كيفي اظهارنظر مي‌شود و طبيعي است كه در چنين شرايطي، نمي‌توان انتظار داشت كه تصميم درستي اتخاذ شود. اين در حالي است كه اگر پيش از تصميم‌گيري، برآورد درستي نسبت به شرايط حاكم بر جامعه هدف، به‌ويژه در حوزه فرهنگ، داشته باشيم، تصميم‌گيري‌هاي بهتري اتخاذ خواهد شد. مركز افكارسنجي جهاد دانشگاهي خوزستان در اين مورد مي‌تواند به سيستم مديريتي استان بسيار كمك كند.

صالحي‌نژاد تاكيد كرد: با وجود اهميت افكارسنجي و پايش نظرات مردم، هنوز شاهد هستيم كه بخشي از مديران كشور و استان خوزستان، اهميت اين مقوله را آنگونه كه بايد درك نكرده‌اند و در نتيجه كمتر به مقوله افكارسنجي اهميت مي‌دهند. بخش ديگري از مديران نيز در برخورد با نتيجه تحليل نظرات مردم، واكنش منفي نشان مي‌دهند و هميشه انتظار دارند نتايج پايش‌ها، مثبت باشد. طبيعي است تا زماني كه افكار جامعه به‌خوبي رصد نشود، تصميم‌‌گيري‌هاي درستي نيز انجام نمي‌شود و شاهد اقدامات آني و پر از خطا خواهيم بود.

وي ادامه داد: سازمان قرآني دانشگاهيان جهاد دانشگاهي خوزستان نيز از سال 1396 فعاليت خود را آغاز كرده و با هدف توسعه فعاليت‌هاي قرآني و ترويج سبك زندگي اسلامي در جامعه دانشگاهي، برنامه‌هاي خوبي در حال اجرا دارد. اين سازمان مي‌تواند حلقه اتصال برنامه‌هاي فرهنگي عمومي و دانشگاهي باشد. انتشار نشريه رايحه با موضوع بررسي آثار و شخصيت علامه شيخ شوشتري از جمله اقدامات شايسته اين مركز بود كه در سال گذشته انجام شد.

صالحي‌نژاد گفت: يكي از نيازهاي اساسي جامعه امروز، توليد محتواي فاخر است و به همين دليل، سازمان قرآني دانشگاهيان شعبه خوزستان توليد محتوا در زمينه زندگينامه بزرگان استان را در دستور كار قرار داده است.

وي ادامه داد: ثبت تاريخ شفاهي دفاع مقدس، مقوله ديگري است كه بسيار داراي اهميت است و تاكنون اقدام موثري در اين زمينه در استان خوزستان انجام نشده است. با همين هدف، درخواست تشكيل "مركز مطالعات و روايت‌پژوهي دفاع مقدس" در اسفندماه سال گذشته به شوراي نظارت و گسترش تشكيلات فرهنگي جهاد دانشگاهي ارائه و مجوز اصولي فعاليت اين مركز اخذ شد.

معاون فرهنگي سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان با اشاره به فعاليت خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايكنا در استان خوزستان، گفت: خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايكنا در استان خوزستان به ترتيب در سال‌هاي 1381 و 1385 به عنوان نخستين شعبه استاني اين خبرگزاري‌ها در استان كار خود را آغاز كردند. ايسنا در طول بيش از 16 سال فعاليت در استان، تلاش كرده به مجموعه خبري امين در استان تبديل شود و با برپايي نشست‌هاي خبري متعدد در تحريريه خبرگزاري و پيگيري مشكلات مردم استان، تا حصول نتيجه، امروز به يك خبرگزاري تاثيرگذار در استان تبديل شده است و سالانه بيش از 13 هزار خبر بر روي خروجي اين خبرگزاري قرار مي‌گيرد. ايكنا نيز با هدف انتشار اخبار قرآني، بيش از 12 سال در استان فعاليت كرده است و در سال جاري نيز علاوه بر موضوعات قرآني، مقوله ترويج سبك زندگي اسلامي را در دستور كار قرار داده است. اين خبرگزاري نيز بيش از 3 هزار خبر در سال ارسال مي‌كند.

وي با اشاره به سابقه فعاليت انتشارات جهاد دانشگاهي خوزستان، ادامه داد: انتشارات جهاد دانشگاهي در سال‌هاي گذشته در اهواز فعاليت داشت و چند سالي فعاليت آن متوقف شد. در سال 1397 اين مجموعه مجدد در استان خوزستان فعاليت خود را آغاز خواهد كرد و شاهد انتشار كتاب‌هاي علمي و برگزاري نشست‌ها و برنامه‌هاي متعدد از سوي اين مجموعه خواهيم بود.

صالحي نژاد با اشاره به برگزاري مسابقه ملي عكس «آن سوي واقعه» در سال گذشته، گفت: با توجه به حضور عكاسان مطرح استان خوزستان در خبرگزاري ايسنا، سال گذشته با محوريت ايسنا، مسابقه ملي عكس آن سوي واقعه ويژه پياده‌روي اربعين برگزار شد. محسن راستاني، كيارنگ علايي و امين نظري داوري اين مسابقه را بر عهده داشتند و اختتاميه آن نيز با حضور استاندار خوزستان برگزار شد. در سال جاري نيز دومين دوره اين مسابقه ملي به ميزباني جهاد دانشگاهي خوزستان برگزار خواهد شد. برپايي چندين جشنواره و مسابقه با موضوعات فرهنگي و ادبي نيز در برنامه سال جاري قرار دارد.

معاون فرهنگي سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان با اشاره به معضلات فرهنگي و اجتماعي جامعه امروز، اظهار كرد: به دلايل مختلف، شاهد بروز معضلات فرهنگي و اجتماعي متعدد در جامعه جوان امروز هستيم؛ طبيعي است با تغيير نسل‌ها، لازم است رويكردهاي فرهنگي نيز به‌روز شود و با نسخه قديمي، نمي‌توان درد امروز را مداوا كرد. جوانان و دانشجويان در جامعه امروز، خلاء‌هاي بسياري دارند كه بخشي از آن به دليل كم‌كاري خانواده‌ها و بخش اعظمي از آن، به دليل ناتواني دستگاه‌هاي فرهنگي و اجتماعي در كشور است. در چنين شرايطي، لازم است ابتدا با پايش شرايط موجود و به‌دور از پيش‌قضاوت، سياست‌گذاري درستي در حوزه فرهنگي و اجتماعي صورت گيرد. جهاد دانشگاهي توانمندي‌هاي بسياري در حوزه فرهنگي در اختيار دارد و با توجه به اينكه بخش عمده مخاطبان اين نهاد در حوزه فرهنگي، جوانان هستند، لازم است قانون‌گذاران و تصميم‌گيران حوزه فرهنگ كشور هرچه بيشتر به ظرفيت‌هاي اين مجموعه تكيه كنند.

انتهای پیام

captcha