جهاد دانشگاهی؛ بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3734414
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳

جهاد دانشگاهی؛ بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها

گروه اجتماعی - رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: در راستای تبیین نقش علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، ضرورت انقلاب فرهنگی مطرح شد و به‌دنبال آن، نهادی به‌نام جهاد دانشگاهی شکل گرفت که در حقیقت بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بود.

جهاد دانشگاهی؛ بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها

عيسی ابراهيم‌زاده، مدرس و رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه‌ها تبدیل به پایگاه‌های عضوگیری احزاب سیاسی مختلف شده بود که نه تنها فعالیت‌های علمی را با مشکل مواجه کرده بود، بلکه خطر انحراف انقلاب نیز وجود داشت.
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، فضای دانشگاهی کشور هم‌چنان یک فضای غیرانقلابی بود و برخی اساتید برخلاف حرکت انقلاب و ملت حرکت می‌کردند، بنابراین انقلاب فرهنگی و فعالیت‌هایی در این خصوص ضرورت داشت.
رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا دانشگاه اظهار کرد: در راستای تبیین نقش علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، ضرورت انقلاب فرهنگی مطرح شد و به‌دنبال آن، نهادی به‌نام جهاد دانشگاهی شکل گرفت که در حقیقت بازوی اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها بود.
وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از بطن انقلاب درآمد و در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و اشتغال وظایف مهمی را عهده‌دار شد که تاکنون نیز خدمات ارزشمندی ارائه کرده است.
ابراهیم‌زاده افزود: توسعه دانش و تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور، ایجاد و انتقال فناوری‌های منتخب در حوزه‌های مهم و استراتژیک کشور، توسعه تجاری سازی فناوری‌های آماده بهره‌برداری از جمله رسالت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش است.
وی ادامه داد: این نهاد انقلابی در حوزه آموزش نیز رسالت‌ ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت نیروهای تخصصی مورد نیاز برای پیشرفت کشور از طریق تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در تولید علم و فناوری را بر عهده دارد.
رئیس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: جهاد دانشگاهی در همه زمینه‌ها توفیقاتی داشته است، اما اگر عطف توجه خود را در همین حوزه پژوهش و فناوری متمرکز کند، اثرات عمیق‌تر و دقیق‌تری در سطح ملی و حتی بین الملی خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha