به گزارش
ایکنا؛ ماندگاری، پایایی و گسترش دین خدا در گرو «تبلیغ» است و اگر هنوز عطر خوش وحی در میان آدمیان پراکنده و استشمام میشود، تنها به دلیل اثر شیوههای تبلیغی پیامبران، اولیای الهی، معصومین(ع) و سپس مبلغان بزرگ دینی بعد از آنها است. اهمیت تبلیغ تا آنجاست که خداوند در قرآن کریم به پیامبر خود میفرماید: «اگر آنچه را بر تو نازل کردیم تبلیغ نکنی، در واقع رسالت خود را انجام ندادهای»؛ و این یعنی در پرتو تبلیغ است که راه سعادت و هدایت بر روی انسانها گشوده و مبانی اصلی فرهنگ اسلامی تبیین و درونی میشود.
در کشور ما نیز با حدوث انقلاب و پایهگذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهایی که بتوانند هریک بهنوعی مروج آرمانهای فرهنگی، دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بهصورت بیوقفه مدنظر مقامات کشور قرار گرفت. در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول شدند. در این جریان سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی بود که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصهای اعتقادی، بنا نهاده شد.
از سال ۱۳۸۰ محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهرهگیری از ابزارهای جدید و فنآوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت و در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، طی حکمی در تاریخ سوم مهرماه سال ۱۳۸۰ حجتالاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب شد.
بعد از اعلام محورهای کلی این سازمان توسط رهبر معظم انقلاب، فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی در ۲۰ حوزه اصلی متمرکز شد و هماکنون این سازمان، دارای موسسات فرهنگی، هنری، تبلیغی و ترویجی بسیار است که دفاتر نمایندگیهای آنها در همه شهرهای کشور گسترش و ساختار عریض، طویل و پیچیدهای را به خود گرفته است؛ این سازمان علاوه بر بودجه مشخص، نیروهای بسیاری را به خدمت گرفته تا بتواند سنگینترین وظیفه تبلیغی و ترویجی مبانی دینی و قرآنی کشور را پیادهسازی و اجرا کند. اما کشور ما در سالهای اخیر با هجمههای فرهنگی و اقتصادی بسیاری مواجه شد که مقابله با این حملات در شرایط فعلی به یکی از مهمترین دغدغههای رهبر معظم انقلاب و وظایف دستگاههای فرهنگی و تبلیغی در کشور تبدیل شد.
ضریب دادن به فرهنگ از سوی رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر اگرچه توجهات را بیش از پیش به این سمت سوق داد، اما گویا هنوز این مقوله مهم از سوی مسئولان امر در جای اصلی خود ننشسته است. در این میان عملکرد و نحوه بازخورد اقدامات و فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی و نیروهای تحت نظر آن در قالب رسالت سنگین تبلیغ مبانی دینی و قرآنی در مواجهه با هجمههای مختلفی که تغییر سبک زندگیها به سمت و سوی غربی را روبه افزایش داده است، باید مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد. اگرچه سازمان تبلیغات اسلامی در دهه اخیر از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظهای برخوردار بود و کارهای خوبی در این سازمان کلید خورد و سعی شد در برخی حوزهها مانند هیئات مذهبی و تشکلهای غیردولتی، نقش نظارتی ایفا کند؛ اما شرایط روز جامعه و افزایش آسیبها و عدم کنترل آنها نشان دهنده این است که فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی در کشور آنطور که باید اثرگذار نبوده و باید فکری به حال آنها کرد.
تلاش میکنیم ضعف نیروی تبلیغی را برطرف کنیمدر همین رابطه حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در گفتوگو با
ایکنا با بیان اینکه تلاش میکنیم ضعف نیروی تبلیغی را برطرف کنیم، گفت: سعی ما بر این است که قوت تبلیغی روحانیون مستقر در روستاهای محروم و آسیبپذیر را افزایش دهیم، تا با کار فرهنگی در این مناطق، شاهد کاهش مهاجرت به شهر و مهاجرت معکوس باشیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه این سازمان به سبب وظایف ذاتیاش به عنوان یک نهاد دینی و فرهنگی، ضرورت دارد تا در حوزه تبیین و ترویج تعالیم الهی، معنوی و آرمانهای انقلاب اسلامی پیشقدم باشد، گفت: در این مسئله میطلبد که مدیران تبلیغات اسلامی در استانها و شهرستانها با دستگاههای فرهنگی تعامل و ارتباط مطلوبی برقرار کنند.
تشکیل ۱۹۰۰ پایگاه فرهنگی و اجتماعی در حاشیه شهرها
حجتالاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه ترویج و اشاعه تعالیم قرآنی در جریان اجرای برنامههای اجتماعی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، به عنوان یک راهبرد مدنظر است، افزود: بر این اساس پایگاههایی فرهنگی و اجتماعی در مناطق و سکونتگاههایی غیر رسمی شکل گرفته است و تلاش میکنیم تعداد آن را تا ۱۹۰۰ مورد گسترش دهیم و در مناطق جغرافیایی تعیین شده با همکاری شورای اجتماعی کشور و دستگاههای دخیل و با حضور روحانیون نسل سوم و جهادگر آن را اجرایی کنیم. تجربه ۱۰ استان امروز محقق شده است و این مسئله امروز مهمترین کار و فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی است.
سخنان حجتالاسلام خاموشی بیانگر این است که سازمان تبلیغات اسلامی بخشی از راهبرد برنامههای خود را بر مسئله حاشیه شهرها گذاشته است، که این امر نیز ضروری و انکار ناپذیر است؛ اما مراکز اصلی شهرها و پایتخت کشور نیز به نوعی مرکز هجوم آسیبها هستند؛ اما مسئله مهم علاوه بر پرداختن به آنها، نحوه تبلیغ و شیوه پیادهسازی محتوای دینی و قرآنی در شرایط امروز جامعه است که باتوجه به تغییرات گسترده در سبک زندگی مردم نیازمند بازنگری جدی است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد بازنگری شیوه تبلیغ اثرگذار دینی هم به ایکنا گفت: سازمان تبلیغات در زمینه تبلیغات سنتی، مدرن و فناورانه کارهای سابقهداری دارد و ما گامهایی فراتر از تبیان را در برنامههای خود پیشبینی کردهایم، که مهمترین آن بحث IPTV است که سازمان تبلیغات یکی از آیپیتی ویهای مجوز دار صدا وسیما را ایجاد کرده و مجموعههای تبلیغی را در این عرصه فعال کرده است.
روحانیون باید از گزاره شفاهی تبلیغ به تعامل اجتماعی با مردم دسترسی پیدا کنند
حجتالاسلام خاموشی با تاکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیتهای آموزشی موجود جامعه برای تبلیغ بهینه آموزههای دینی استفاده کنیم، گفت: روحانی فعال نسل سوم و دوم باید در صف مبارزه با آسیبهای اجتماعی باشد. در زمانه معاصر فعلی رسالت روحانیت، تعامل اجتماعی با مردم است؛ لذا روحانیون باید از گزاره شفاهی تبلیغ به تعامل اجتماعی با مردم دسترسی پیدا کنند به شکلی که این کارکرد اجتماعی بر منبر، تبلیغ شفاهی و خطابه غلبه پیدا کند.
حال این سوال مطرح میشود که مسئولان و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی در استانها و شهرستانها تا چه میزان توانستهاند تعامل مطلوب و اثرگذاری را با دستگاههای فرهنگی برقرار کنند که شاهد جذب جامعه به مبانی دینی و قرآنی باشیم و از طرفی آسیبهای اجتماعی جامعه کاهش پیدا کند؟ در حالی که یکی از وظیفههای اصلی سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاههای مذکور در حوزه فرهنگی و ارائه یک چهره زیبا از اسلام ناب محمدی مد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است؛ اما شرایط فعلی جامعه گویای این است که این سازمان نتوانسته چنین وظیفهای را به درستی و به صورت صحیح محقق کند.
امروز سازمان تبلیغات اسلامی دارای موسسات وابسته فراوانی، چون حوزه هنری، موسسه انتشاراتی امیرکبیر، مدارس معارف اسلامی صدرا، دارالقرآن الکریم، پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز (برای مخاطبان انگلیسی زبان)، موسسه تبیان، بنیاد دعبل، موسسه سرچشمه و... است، که با وجود مراکز متعدد دفاتر تبلیغات اسلامی در استانهای مختلف و شهرها با اندک دقت و نظارتی میتوان دریافت که این سازمان بر برخی از مراکز وابسته خود، نتوانسته آنطور که باید نظارت داشته باشد و سیاستهای خود را در استراتژی و برنامههای میان مدت زیرمجموعههای خود محقق کند.
وجود موسسات و مراکز فرهنگی، هنری، تبلیغی و ترویجی وابسته به این سازمان سوال دیگری را مطرح میکند که آیا با وجود داشتن نهادهای متولی امور فرهنگی و هنری مشخص در کشور، موازیکاری در فعالیتهای این سازمان با نهادهای دیگر ایجاد شده است یا خیر؟ درصورتی که شاهدیم گاهی اوقات فعالیتهای این سازمان با سازمان اوقاف و امور خیریه، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت تبلیغ مرکز مدیریت حوزههای علمیه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه کانونهای فرهنگیـهنری مساجد کشور، مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز و امثال این سازمانها تداخل پیدا کرده است.
تجمیع فعالیتهای فرهنگی ـ مذهبی یکی از راهکارهای حل مشکل موازی کاری است، اما متأسفانه ارگانهای متعدد، با یک کار مشابه هزینههای زیادی را بر کشور تحمیل میکنند و تجربه نشان داده است که با وجود این ساختارهای متعدد نمیتوان برنامه و سیاست مشخصی را در جامعه پیاده کرد و بسیاری از فعالیتها همپوشانی پیدا خواهند داشت و نتیجتا یک مسئول پاسخگو و پیگیر هم نخواهیم داشت.
عدم موفقیت موسسات دینی تبلیغی به دلیل اداری شدن آنها است
همین جریان باعث شده که روند موسسات تبلیغی دینی با ضعف و عدم موفقیت همراه باشند؛ همان طور که حجتالاسلام علی اصغر اوحدی؛ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان یکی از مسئولان فرهنگی که سابقه فعالیت در این سازمان را دارد در این باره میگوید: عدم موفقیت موسسات دینی تبلیغی به دلیل اداری شدن آنها است و تا وقتی به فرهنگ، اداری نگاه کنیم، کارآمدی لازم را نداریم. به هر حال تبلیغات اسلامی و دینی نباید به هیچ وجه شکل مردمی خودش را از دست بدهد. منظورم از دولتی، یعنی سبک کار دولتی است، یعنی اداری شدن. این وضع بر محتوا و کیفیت کار تأثیر منفی دارد.
در این میان حجتالاسلام والمسلمین علی دارابی، همین نظر را دارد و معتقد است: عمیقا معتقدیم در هر عرصهای که مردم به صورت جدی، انقلابانه و تکلیفمدارانه به صحنه حضور پیدا کردند خیلی از مسائل، مشکلات و آسیبها را میتوانیم آنجا حل شده ببینیم.
استفاده از 4000 روحانی در شبکه تبلیغ
وی سازمان تبلیغات اسلامی را نهادی از میان مردم و برای ارائه خدمت به مردم در ساحت تبلیغ حکیمانه دین معرفی کرد و به ایکنا گفت: این سازمان با بهرهگیری از ظرفیت شبکه تبلیغ خودش با عنوان روحانیون مستقر در مناطق محروم و روستایی کشور، چیزی بالغ بر ۴ هزار نفر روحانی را در مکانهای مختلف و شرایط مقتضای تبلیغی کشور با حضور عالمانه خودشان بهکار گرفته و توانسته است اقدامات فاخری را در این رابطه انجام دهد. شرایط حضور مبلغان ما و روحانیون مستقر به گونهای است که نه تنها علاوه بر ارائه فعالیتهای تبلیغی بلکه به فعالیتهای مشاورهای، خدمات فرهنگی تبلیغی و خدمات اجتماعی هم مشغول هستند.
از روحانیون نسل سوم انقلاب اسلامی بهره میگیریم
معاون امور مجلس و استانهای سازمان تبلیغات اسلامی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوههای نوین این سازمان در جذب و هدایت جوانان به سمت مبانی دینی و قرآنی هم گفت: ما به همین جهت از روحانیون نسل سوم انقلاب اسلامی بهره میگیریم که بتوانند با ادبیات نسل نوجوان و جوان ایران اسلامی خیلی راحت مواجهه داشته باشند و بتوانند آنها را جذب کنند؛ آنها میتوانند جوانان دیگر را به میدان کار بیاورند و امیدواریم با یک حرکت اجتماعی خوب، جامع و همهجانبه بتوانند مسیر کمک به مردم و رفع برخی از معظلات اجتماعی را به دست خود مردم و جوانان عزیز سامان ببخشند. امروز خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی هم در ۱۰۰ پایگاه فرهنگی و اجتماعی سراسر کشور شاهد نمونههای بسیار عالی از این روش هستیم.
بر محتوامحوری و معنامحوری برنامههای قرآنی بیشتر سرمایهگذاری میکنیم
اینکه در این شیوه تا چه میزان از مبانی دینی و قرآنی و شیوههای نو استفاده میشود و آیا این سازمان توانسته به رسالت خود در سالهای اخیر عمل کند، سوالی است که حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی به آن پاسخ داده است و میگوید: جامعه امروز نیازمند این است که مباحث محتوامحوری و معنامحوری برنامههای قرآنی در اشکال مختلف در آن تجلی پیدا کند، این شیوهها میتواند در قالب آموزش مفاهیم، بحث سبک زندگی قرآنی و امثال آن تجلی پیدا کند. روی این بخشها با توجه به نیازی که در جامعه احساس میشود، بیشتر سرمایهگذاری خواهیم کرد و تلاش میکنیم، موارد این موضوعات را بررسی و جمعبندی کنیم؛ البته تحقق این مسئله در جامعه به تنهایی انجام نمیپذیرد و ضروری است که سه تا چهار وزارتخانه دیگر هم به این مسئله بپردازند. اما تا آنجایی که برای ما امکان داشته باشد، این مسائل را در دستور کار قرار خواهیم داد.
عدالت اصل فراموش شده
حجتالاسلام موسوی هوایی با اشاره به یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب هم روی آن دست گذاشتهاند که ما هم باید خیلی بیشتر روی آن کار کنیم و کم کاری در مورد آن انجام شده است، گفت: عدالت مسئلهای است که باید روی آن کار کنیم. عدالت یعنی تمام ابعاد اجتماعی، آموزشی، سیاسی و عدالت فرهنگی که رهبر معظم انقلاب بر روی آن بسیار تاکید کردهاند محقق شود. تحقق این عدالت کار و زمان بسیاری میبرد و جمهوری اسلامی را به اسلامی شدندش نزدیکتر میکند.
حجتالاسلام موسوی هوایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به معنای حکوت دین بر جامعه است و ما با جمهوری اسلامی مطلوب هنوز فاصله داریم؛ گفت: همه هدف انقلاب اسلامی حاکمیت دین بر جامعه است. هرچند هنوز تا شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم منتهی میتوانیم حرکت کنیم؛ لذا باید عظم جدی دولتمردان که امور اجرایی و بودجه کشور دست آنها است را یکی کنیم تا مشکلات گرهگشایی شود.
البته این انتقاد هم از سوی برخی منتقدان که میگویند سازمان تبلیغات با مدیریت مسن و بازنشسته اداره میشود و نخبگان و جوانان خلاق در طرحها و ایدههای آن جای ندارند به آن وارد است و شاید همین امر موجب شده تا امروز خلاقیت و اثرگذاری برنامههای این سازمان مهم در کشور روزبه روز کاسته شود و شاهد کمرنگ شدن فعالیتهای دینی و قرآنی این سازمان حتی در مناسبتهای مذهبی و دیگر ایام سال باشیم.
عمقبخشی به فعالیتها یا افزایش گستره حضور؟
در این میان با وجود گسترش فضای مجازی ضرورت و رسالت دیگر سازمان تبلیغات اسلامی مطرح میشود و آن هم تبلیغ در این عرصه پر سر و صداست. در این باره حجتالاسلام والمسلمین حسین روحانینژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی؛ میگوید: ما در حوزه فرهنگ ایرانی-اسلامی نگاه محصولی داریم و سعی میکنیم در همه میدانها از جمله حوزه فضای مجازی، بازیهای رایانهای، متون، صوت، مدیا در حوزه تولیدات فرهنگی-اجتماعی وارد شویم و در تمامی این حوزهها اقدام به تولید محتوای کردهایم.
حجتالاسلام روحانینژاد ادامه داد: فعالیتهای سازمان تبلیغات به این موارد بسنده نمیشود و در حوزههای رسانه، فضای مجازی و شبکههای اینترنتی و همچنین در حوزههای نرمافزاری و گسترش و انتشار محتوای مکتوب و دیجیتال برای عامه مردم فعالیت دارد و تمامی این فعالیاتها را با توجه به ارزیابی سال ۹۶ بهبود بخشی کرده و سایر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در سال ۹۷ را ادامه خواهیم داد، تا بتوانیم برای شاخصهایی که در برنامه ۵ ساله سازمان پیشبینی شده به سند ۲۰ ساله برسیم.
حضور پرنگتر در محیطهای مجازی
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در سال ۹۷ با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری به یک سری فعالیتهای ویژه در عرصه فضای مجازی هم توجه کردهایم؛ ازجمله این فعالیتها حضور پرنگتر در محیطهای مجازی است که به صورت جدی به آن خواهیم پرداخت و جزو دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۷ قرار گرفته است و نمیتوانیم از این مسئله غفلت بکنیم.
وی ادامه داد: مسئله سبک زندگی، بصیرتبخشی به جامعه و دشمنشناسی جز دیگر اولویتهای سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۹۷ قرار گرفته است. البته با توجه به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی، با راهاندازی موسسه تبیان در فضای مجازی جزو بنیانگذار فعالیتهای جمعی در این فضا بوده است، فعالیتهای گسترده دیگری را بر روی پایگاه ویکی فقه، مدرسه فقاهت و صدها وب سایت و پایگاههای اینترنتی خواهیم داشت.
بار سنگین فعالیتهای فرهنگی در حوزه فضای مجازی بر دوش مردم است
حجت الاسلام روحانینژاد به سایتهایی که در حوزه فقه، همسان گزینی، ازدواج و تشکیل خانواده، مسائل اجتماعی و فرهنگی و امثال آن تولید شده اشاره کرد و گفت: اینها ازجمله سایتهایی است که به طور جدی در رابطه با محتوا و گسترش آنها پیگیری میشود. عمدتا بار سنگین فعالیتهای فرهنگی در حوزه فضای مجازی بر دوش مردم است و سازمان تبلیغات اسلامی بیشتر با بهرهمندی از شبکههای مردمی کارهای خودش را پیش میبرد که انشاء الله خداوند توفیق دهد بتوانیم این فعالیتهای را هم به قوت و قدرت در سال ۹۷ ادامه دهیم.
در حوزه تبلیغ دینی، مدیریت چند رسانهای باید اتفاق بیفتد
البته در همین رابطه نیز حجت الاسلام احمد صحت قول، مدیرکل امور فرهنگی، رسانهای و فناوریهای نو سازمان تبلیغات اسلامی کشور معتقد است: در حوزه تبلیغ دینی، مدیریت چند رسانهای باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین بایستی محورهای کلی برنامهها بر پایه تولید و تامین محتوا برای سایت تبیان، ایجاد و به روز رسانی سایتها و وبلاگهای مرتبط، برقراری گفتمان دینی دانشجویی و دانشآموزی در حوزه رسانه و فضای مجازی، برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی، تولید نرم افزار، کتاب، نشریات و... برنامهریزی و تدوین شود.
مدیرکل امور فرهنگی، رسانهای و فناوریهای نو سازمان تبلیغات اسلامی کشور تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فضای مجازی چند طرح را تدارک دیده است. یکی از این طرحها ارتقای سطح سواد رسانهای است که برای مردم ایجاد شده و دیگری برای کارمندان با هدف ارائه روشها و تکنیکهای جدید به منظور بهرهگیری از ابزارهای نو در تبلیغات دینی است. تاکنون چندین طرح تحول در وزارت کشور نوشته شده ازجمله طرحهای تحول اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... که دستگاهها به بررسی و اجرای طرحها میپردازند. در برنامه تحول فرهنگی و اجتماعی، ۱۸۶ طرح پذیرفته شده که از این تعداد، دو طرح مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی ادامه داد: در این زمینه براساس تقسیم وظایف انجام شده، هر آسیب اجتماعی در سه مقوله شامل پیشگیری، درمان و صیانت مورد بررسی و اجرا قرار میگیرد که سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به جایگاه و تکالیفی که دارد در حوزه پیشگیری وارد میشود؛ در این حوزه تاکنون دو طرح سازمان پذیرفته شده است.
مدیرکل امور فرهنگی، رسانه و فناوریهای نو سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه در مدیریت پایگاههای فرهنگی، اجتماعی باید از ظرفیتهای مردمی در کنار حضور روحانیان استفاده کرد، گفت: اگر سازوکاری رخ دهد که پایگاههای فرهنگی در بین مردم تشکیلاتی را بهمثابه هیئتمدیره تشکیل داده و امور را در دست بگیرند موفقتر خواهیم بود.
عملکرد و اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی به گفته مسئولانش هم نیاز به جنبش بیشتر و در برخی موارد نیاز به رشد و تغییر دارد؛ حال باید دید که بازخورد این اقدامات چه زمانی مشخص میشود و با وجود هجمههای بسیار معلوم نیست که شانههای خسته سازمانی که وظیفه خطیر و مهم تبلیغ دین و مبانی قرآنی کشور را بر عهده گرفته با این منوال تا چه زمانی میتواند دوام بیاورد و شکسته نشود. شاید ضروری باشد تا از عملکرد این سازمان هرچه دقیقتر تحقیق و تفحص به عمل بیاید تا نقاط ضعف شناسایی و احیانا کوتاهیهایی که در این سازمان صورت گرفته رسیدگی شود و به این ترتیب منویات مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان محقق شده و مطالبات مردم به صورت جدی پیگیری شود.
در پایان این نوشتار و باتوجه به شرایط جامعه میتوان گفت که امروز بیش از همه نیازمند سازماندهی امور تبلیغات دینی در کشور هستیم؛ و ضروری است تا به جای نهاد و سازمان متولی امور دینی، آنها را دریک مجموعهای که پاسخگو به نهادهای نظارتی باشد، تجمیع کنیم تا شاید بتوانیم در مقابل بسیاری از همپوشانیها، موازیکاریها، اتلاف بودجهها و هزینهها را بگیریم و البته در نقطه موثری برای تاثیرگذاری بر روح و جان مخاطبمان بایستیم.
گزارش از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
جای تاسف داره که کاری رو به چشم نمیبینیم وم معاونتها ایتقدر از اقدامات پنهان صحبت میکنند