پنج خصلت بهترین زنان/ ملاک‌های انتخاب همسر چیست
کد خبر: 3734755
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

پنج خصلت بهترین زنان/ ملاک‌های انتخاب همسر چیست

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسن رفیعی با اشاره به تناسب‌های لازم در ازدواج، گفت: معصومین‌(ع) برای انتخاب همسر سه ملاک ایمان، اخلاق و اصالت خانوادگی را به ما معرفی کرده‌اند که بعد از این ملاک‌ها در کفویت دنبال تناسب می‌گردیم.

پنج خصلت بهترین زنان/ ملاک‌های انتخاب همسر چیست

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسن رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه هفتم مردادماه در جلسه سیزدهم از سلسله جلسات تربیتی محفل ماهیانه زیارت امین‌الله در قم با اشاره به تناسب‌های لازم در ازدواج، گفت: امام رضا(ع) از امام علی(ع) روایت فرموده‌اند «خیرُ نسائِکمُ الخَمسُ» بهترین زنان شما، زنی است که پنج خصلت داشته باشد سهل‌گیر باشد و سخت نگیرد، نرم‌خو و آرام باشد و تندخو نباشد، از شوهر خود اطاعت کرده و فرمانبرداری داشته باشد، هرگاه شوهرش را به خشم آورد، چشم برهم نگذارد تا او را راضی کند.
وی با بیان اینکه دیگر ائمه(ع) و امام رضا(ع) نیز دقیقا این روایات را برای مردان فرموده‌اند و آنان را توصیه به رفتار خوش با همسر کرده‌اند، افزود: منظور از آسان‌گیر بودن این است که زن کم و کسرهای شوهرش را به روی او نیاورده و در حدی که شوهرش قادر به برآورده کردن است از او توقع داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نرم‌خویی نقطه مقابل خشونت است، عنوان کرد: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید که اگر اخلاق نرمت نبود همه از دور تو پراکنده می‌شدند. بنابراین، اگر زنی می‌خواهد محبوب شوهرش باشد و قلب مرد را جلب کند، رمزش نرم‌خویی است.
وی در ادامه گفت: در سختی‌ها و مشکلات، کنار همسر بودن معنای موافق و همراه بودن است. چهارمین ویژگی بهترین زن این است که اگر در طول روز شوهرش را اذیت کرد تا از او رضایت و حلالیت نطلبیده شب خوابش نبرد چنانچه امام صادق(ع) فرموده‌اند «روز قیامت برای زن هیچ شفیعی مؤثرتر از رضایت شوهرش نیست».
رفیعی با تأکید بر اینکه زنی که راز خانه‌اش را افشا می‌کند، امانت‌دار خوبی نیست، افزود: ویژگی پنجم بهترین زن امانت‌داری است به این معنا که زن در غیاب شوهرش از خانه و خانواده‌اش مراقبت کند.
وی با اشاره به تفاوت‌های فردی بین زن و مرد، نداشتن بلوغ‌ اخلاقی، عاطفی، اجتماعی، عقلانی و اقتصادی، و فقدان علم همسرگزینی را از موجبات بروز اختلاف بین همسران دانست و گفت: معصومین‌(ع) برای انتخاب همسر سه ملاک را به ما معرفی کرده‌اند که عبارتند از ایمان، اخلاق و اصالت خانوادگی.
حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: بعد از این ملاک‌ها در کفویت دنبال تناسب می‌گردیم که اولین تناسب که شاید بعد از سه ملاکی که مطرح شد اصلی است، تناسب زیبایی است یعنی دختر و پسر بعد از ایمان و اخلاق باید ظاهر یکدیگر را هم بپسندند و این تناسب ظاهری است. پیامبر(ص) فرموده‌اند که از سعادت انسان است که همسری زیبا و با دیانت داشته باشد.
وی ادامه داد: حد تناسب زیبایی به خصوصیات جسمانی فرد برمی‌گردد، اما ملاک روان‌شناسان به عنوان شاه‌کلید این بحث این است که در نگاه اول ضمیر ناخودآگاه دختر و پسر بگوید از او خوشم آمد یا از او بدم نیامد، این دختر و پسر ملاک زیبایی را پسندیدند، اما اگر خوش‌شان نیامد دیگر این دختر و پسر حجت شرعی برای ادامه خواستگاری ندارند. لذا، توصیه من این است که در این ملاک خانواده‌ها اجازه بدهند که خود طرفین این مسئله را لحاظ کنند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: دومین ملاک، وجود فاصله سنی بین سه تا هفت سال است. از دید روان‌شناسان به علت زودتر به بلوغ فکری و عقلی رسیدن دختران نسبت به پسران و زودتر شکسته شدن زنان به علت سختی‌ها برای حفظ تناسب فکری و ظاهری باید دختر از پسر کوچک‌تر باشد.
این سخنران تناسب سطح درک و فهم افراد از مسائل زندگی و اجتماعی را ملاک سوم دانست و گفت: تناسب فرهنگی، محور چهارم تناسب است؛ با ازدواج دو طایفه کنار هم قرار می‌گیرند که در صورت تفاوت در فرهنگ باید فرهنگ‌ها را مرور کرد تا همخوانی پیدا کنند یا مراقب باشند هر دو از یک فرهنگ باشند.
وی درباره تناسب اخلاقی اظهار کرد: دو طیف شخصیتی درون‌گرا و برون‌گرا وجود دارد و به گفته روان‌شناسان افراد درون‌گرا، افرادی هستند که انرژی روانی برای زندگی‌شان را از تنهایی می‌گیرند و آدم‌های برون‌گرا انرژی روانی برای سرحالی و ادامه زندگی را از جمع می‌گیرند. پس باید توجه داشت که بهتر است افراد همسر شبیه به طیف خود را برگزینند.
رفیعی با تأکید بر اینکه مرد وظیفه دارد شرایط رفاهی و امکاناتی خانه پدری را برای همسر خود فراهم کند، تناسب اقتصادی را از دیگر ملاک‌ها عنوان کرد و گفت: همچنین همگونی اعتقادی و عاطفی، و هماهنگی در مسائل جنسی بین همسران بسیار مهم است.
حجت‌الاسلام رفیعی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به مجموعه این ملاک‌ها می‌شود به تناسبات بین دختر و پسر پی برد، گفت: این اطلاعات را در تحقیقات دقیق از محیط درسی، کاری، دوستان و فامیل و... می‌توان به‌دست آورد، البته نباید سه مسئله مهم توکل، توسل و تحقیق در امر ازدواج را فراموش کرد.
فاطمه صعیدی
انتهای پیام

captcha