آسیب‌های ناآگاهی معلمان به روش آموزش قرآن
کد خبر: 3734788
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
صدرالحفاظ عنوان کرد:

آسیب‌های ناآگاهی معلمان به روش آموزش قرآن

گروه ادب ــ یکی از اساتید قرآن گفت: ناآگاهی نسبت به تغییر روش آموزش قرآن واکنش‌های منفی را در پی داشته و فلسفه این کار را تغییر خواهد داد.

آموزش قرآن در مدارسسیدحسین صدرالحفاظ، از اساتید قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آموزش قرآن در مدارس گفت: جریان تغییر کتب درسی نیازمند یک فرآیند طولانی است و این طور نیست که یک شورای 10 – 15 نفره تصمیم‌گیری کند و کتاب‌ها تغییر یابند. تغییری که اکنون رخ داده این است که ساکن و علائم کمکی حذف شده‌اند؛ این امر با مشورت چند نفر از اساتید صاحب رای در کل کشور انجام شده؟ و یا چند نفر از ایشان با این کار موافقند؟ و یا چند درصد از معلمان کشور توجیه‌اند؟ معتقدم برای تغییر ماهیتی در یک شیوه نگارشی که صدها سال مأنوس جامعه بوده، باید همه اساتید کشور در جریان این تغییر باشند؛ چرا که اگر در جریان نباشند و یا توجیه نباشد، با این کار و روش مخالفت خواهند کرد.
وی افزود: به ویژه وقتی که از زاویه قدرت بخواهند آن را اجرایی کنند و اینکه من چون رئیس این سازمانم و می‌خواهم این تغییر را ایجاد کنم همه باید به آن گوش دهند، این شکل نگاه کردن به مقوله فرهنگ صحیح نیست و جامعه واکنش منفی نسبت به آن نشان خواهد داد، حال ممکن است این واکنش‌های منفی را در ظاهر (اظهار نظر رسمی) نبینید، اما در عمل خواهید دید.
صدرالحفاظ ادامه داد: عدم آگاهی نسبت به این موضوع نیز واکنش‌های منفی را در پی خواهد داشت، یکی از آسیب‌های این عدم آگاهی، تغییر در ماهیت این شیوه خواهد بود، به عنوان مثال در جلسات هفتگی قرآن که با دوستان داریم، در یکی از جلسات، دانش‌آموزی با کتاب درسی قرآن خودش به جلسه آمده بود تا از روی آن قرآن بخواند. وقتی کتاب را مشاهده کردم، در آن علامت‌هایی را دیدم که با خودکار قرمز مشخص شده بود، وقتی جویا شدم، گفت؛ معلممان گفته که این علامت‌ها جا افتاده است و خودتان بگذارید. این نشانه این است که معلم توجیه نیست و متأسفانه این اتفاق در شهر ری که شهری مذهبی است، رخ داده، در شهرها و روستاهای دور چه باید بکنند.
وی تصریح کرد: بیش از 300 – 400 سال است که در کشورمان، قرآن را به شکلی چاپ می‌کنیم که این علامت‌ها در آن هست، پدران ما به این صورت یاد گرفته‌اند و ما نیز به همین شکل آموخته‌ایم، وقتی این تغییرات ایجاد می‌شود، انقطاع بین نسل‌ها رخ خواهد داد. به این معنی که خانواده‌ها در آموزش نمی‌تواند کمکی به فرزندان خود بکنند. آموزش‌های مردمی، جلسات محلی، خانوادگی و ...با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به همین دلیل معتقدم برای تغییر کتب درسی، نیاز به برگزاری سمیناری با حضور قاطبه اساتید کشور است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha