تفاهم سازمان هلال احمر و سازمان انتقال خون‌؛ ترویج فرهنگ نیکوکاری و نوع دوستی
کد خبر: 3734842
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵

تفاهم سازمان هلال احمر و سازمان انتقال خون‌؛ ترویج فرهنگ نیکوکاری و نوع دوستی

گروه سلامت ــ در نشست مشترک هلال احمر و سازمان انتقال خون بر استفاده از ظرفیت‌های مشترک در جهت گسترش اهداف بشر دوستان و داوطلبانه در سراسر کشور به منظور کاهش آلام مردم تاکید شد.

 تفاهم سازمان هلال احمر و سازمان انتقال خون‌؛ ترویج فرهنگ نیکوکاری و نوع دوستیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ صبح امروز همزمان با روز ملی اهدای خون تفاهم نامه‌ای بین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان انتقال خون در راستای آموزش اهدا کنندگان، بهره گیری از نیرو انسانی و استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو نهاد در راستای گسترش فرهنگ نیکوکاری اهدای خون با حضور علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر و علی اکبر پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون منعقد شد.

 در ابتدای این مراسم پور فتح الله با بیان اینکه این تفاهم نامه در سه حوزه جوانان، داوطلبان و بین‌الملل خواهد بود گفت: نسل اهدا کنندگان ما هنوز نسل دوران جنگ بوده و در آن زمان هفت برابر اهدای خون و میزان همبستگی بالایی را شاهد بودیم اگر هرم سنی را نگاه کنیم عمدتا سن اهدا کنندگان به شصت تا شصت و پنج سال نزدیک شده که این سن سن منع اهدای خون است چرا که خون سازی کمتر شده و احتمال بروز برخی بیمارها بیشتر می‌شود از سوی دیگر جامعه به سمت سالمندی حرکت کرده و در نتیجه به مصرف خون بیشتر نیاز داریم. بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی برای اینکه کشورهای توسعه یافته دچار مشکل نشوند به سمت جوان کردن سن اهدا کنندگان گرایش پیدا کرده و ما نیز باید زیر ساخت‌ها را به سمت جوانان ببریم.

وی افزود: ورود جوانان به عنوان اهدای کننده خون بسیار مهم بوده چرا که همه متولدین سال 73 به بعد واکسن هپاتیتB  را در نوزادی دریافت کرده و خطر انتقال این بیماری از طریق واحدهای خون و فرآوردهای خونی به صفر می‌رسد.

پور فتح الله افزود: بخش دیگر این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت جمعیت داوطلبان این سازمان بوده که بستر سازی مهمی را برای کمک رسانی در بحران‌ها ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات حال حاضر بحران پاتوژن‌های جدید و انفولانزا است یک اپیدمی آنفولانزا کارکنان بسیاری را درگیر می‌کنند بر همین اساس باید از نیروهای داوطلب در دریافت خون استفاده کنیم.

پور فتح الله همچنین بخش دیگر این تفاهم نامه را همکاری‌های بین‌المللی خواند و اظهار کرد: 50 درصد مراکز انتقال خون دنیا در جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ شکل گرفته و این نهاد در زمینه سلامت خون هم کار می‌کند لذا این فرصت مناسبی برای همکاری‌های مشترک به وجود می‌آورد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در ادامه با اشاره به ارسال یک میلیون و 200 هزار واحد پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی اروپایی عنوان کرد: این پلاسما به منظور تولید دارو از مشتقات پلاسمای ارسال شده که باید استانداردهای بالای را به همراه خود داشته باشند.خوشبختانه سلامت خون ما در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون عنوان کرد: این تفاهم نامه فرصت بهره گیری از داوطلبان هلال احمر را در مواقع بحرانی برای ما فراهم کرده و می‌توانیم نیروهای انسانی و داوطلبانی را که در زمان‌های مانند شب‌های قدر یا شب‌های ماه مبارک رمضان که مراجعه کنندگان برای اهدای خون افزایش پیدا می‌کند بهره برده و این داوطلبان را در مرکز طب انتقال خون برای دریافت خون از اهدا کنندگان آموزش دهیم.

وی همچنین از برچیده شدن واحدها و مراکز کوچک اهدای خون خبر داد و یاد آور شد: تلاش ما در دسترس قرار دادن مراکز خونگیری برای مردم و اهدا کنندگان است.  در این راستا ما می‌توانیم از ظرفیت هلال احمر برای حضور در شهرهای مختلف و جمع آوری خون استفاده کنیم.

در ادامه این نشست علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی با بیان اینکه امیدواریم در همه سطوح به کمک مردم بشتابیم گفت: هلال احمر چهار هدف کلی کاهش آلام و مشکلات مردم، ترویج روحیه نوع دوستی، کمک برای ارتقاي سلامت هموطنان و تکریم انسان‌ها را دارد بر همین اساس ما انتقال و اهدای خون را نیز در راستای این اهداف دیده و سعی داریم با گسترش فرهنگ اهدای خون مردم را با این موضوع آشنا کنیم.

پیوندی افزود: جمعیت رو به سالمندی و بیماری‌های مزمن بسیار بیشتر شده است از این رو ما باید شرایطی را برای گسترش فرهنگ نیکوکاری در زمینه اهدای خون فراهم کنیم.

پیوندی افزود: امسال 14 هزار نفر از داوطلبان ما خون اهدا کرده و سال گذشته نیز 70 هزار نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کرده بودند.

وی با بیان اینکه در هر شرایطی ما باید بتوانیم اهداف هلال احمر را محقق کنیم گفت: هدف این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت‌های مشترک، گسترش فرهنگ اهدای خون و خدمت رسانی به مردم است کار این دو نهاد در بسیاری از زمینه‌ها مشترک بوده و امیدواریم در این روند همکاری فضای مناسبی را برای گسترش فرهنگ اهدای خون فراهم کنیم.

پیوندی با بیان اینکه هلال احمر در حوادث مختلف همیشه نقش اول را در امداد رسانی دارد گفت: ما تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های سازمان‌های دیگر برای کمک رسانی بهتر در این حوادث استفاده کنیم یکی از این سازمان‌ها سازمان انتقال خون بوده و این تفاهم نامه را به فال نیک می‌گیریم.

پیوندی با بیان اینکه این تفاهم نامه موجب این خواهد شد که کمبود خون را کاهش داده و دیگر نیازی به انتقال واحدهای خون از یک استان به استان دیگر نشویم.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به وجود خانه‌های هلال در روستاها و شهرهای کوچک در سراسر کشور اعلام کرد: تمامی این خانه‌ها در زمینه خون گیری از اهدا کنندگان متعلق به سازمان انتقال خون بوده و در زمینه‌های بین المللی نیز از ظرفیت‌های یکدیگری استفاده می‌کنیم.  

انتهای پیام

 

captcha