امامزاده‌هایی با ظرفیت تولید برق
کد خبر: 3735080
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
گزارش ایکنا از تولید برق متفاوت؛

امامزاده‌هایی با ظرفیت تولید برق

گروه جامعه ــ آستان امامزادگان که همواره منبعی از نور و مایه آرامش مردم بوده‌اند به کمک آمده‌اند تا علاوه بر بهره‌مند کردن مردم از ظرفیت‌های معنوی با بروز ظرفیت‌های مادی و تأسیساتی خود نیز به بهبود زندگی مردم کمک کنند و خدماتی در راستای تولید برق ارائه دهند.

امامزاده‌هایی که روز و شب مردم را نورانی می‌کنندبه گزارش ایکنا؛ انرژی به دو دسته عمده تجدیدناپذیر منابع انرژی فسیلی و انرژی‌های تجدیدپذیر یا نو تقسیم می‌شود. انرژی‌های نو بر خلاف اسمشان چندان هم جدید نیستند. پیش از کشف و به خدمت‌گیری منابع انرژی فسیلی، انسان عمدتا نیاز خود به انرژی را از منابعی تأمین می‌کرد که امروزه انرژی‌های تجدیدپذیر یا نوین خوانده می‌شوند. در گذشته استفاده از قایق‌ها و کشتی‌های بادبانی و آسیاب‌های بادی و آبی، تعبیه بادگیرهای طبیعی برای سرمایه اماکن مسکونی و بسیاری موارد دیگر از جمله مثال‌های بارز استفاده از منابع انرژی‌های طبیعی بوده‌اند. اما پس از این دوران در اثر رشد جوامع و پیچیده‌تر شدن صنعت و فناوری، نیاز بشر به منابع انرژی تشدید شد و کشف و بهره برداری وسیع از منابع فسیلی در دستور کار قرار گرفت.

در دوره‌ای که کشور با تغییر آب و هوا روبرو بوده و کمبود منابع آبی مشکلات متعددی برای ایرانیان به ویژه در حیطه برق پدیده آورده است، آنچه می‌تواند راهگشا و عاملی حمایتی باشد، بکارگیری روش‌های نوین و نسبتا ارزان قیمت است. در این میان آستان امامزادگان که همواره منبعی از نور و مایه آرامش مردم بوده‌اند به کمک آمده‌اند تا علاوه بر بهره‌مند کردن مردم از ظرفیت‌های معنوی با بروز ظرفیت‌های مادی و تأسیساتی خود نیز به بهبود زندگی مردم کمک کنند.

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث نیروگاه‌های خورشیدی پروسه‌ا‌‌‌ی است که چندی است در برخی آستان امامزادگان کلید خورده و روند رو به رشدی را نیز به لحاظ کمی و کیفی می‌پیماید.

علی ادیانی، نماینده قائمشهر و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از آمادگی کمیسیون انرژی مجلس برای استفاده از ظرفیت امامزادگان سراسر کشور در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده و گفته است: یکی از ظرفیت‌هایی که در کشور و سیاست‌های کلی نظام از جمله برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده مسئله استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این مسئله ارتباط مستقیم با ظرفیت‌های طبیعی کشورمان مثل انرژی خورشیدی و انرژی بادی دارد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و امامزادگان فرصتی بسیار مناسب جهت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مخصوصا انرژی خورشیدی و انرژی بادی است.

بنابر گزارش ایکنا؛ اما آنچه مسلم است اینکه تعداد آستان‌ها و بقاع متبرکی که در حال حاضر در این زمینه فعالیت می‌کنند بسیار محدود است و جا دارد که در این زمینه مدیریت جدی‌تری به منظور انتفاع مردمی صورت گیرد اما گویا مشکلاتی در میان است و برخی بسترها مهیا نیست.

در ادامه به معرفی برخی آستان امامزادگان که در این زمینه فعالیت داشته‌اند می‌پردازیم و برخی موانع پیش روی را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

امامزاده‌هایی که روز و شب مردم را نورانی می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران آغاز بکار تولید برق به واسطه حرارت و نور خورشید در بقاع متبرکه استان تهران را مربوط به سال 96 دانست و گفت: تا کنون 46 بقعه در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و پروسه نصب پنل‌های خورشیدی در حال انجام است. در برخی موارد نیز کارهای تأسیساتی به پایان رسیده و تولید برق آغاز شده است که از جمله می‌توان به آستان مقدس بی بی سکینه در ملارد اشاره کرد.

وی کند بودن روند کار را به دو دلیل دانست و گفت: با وجود اینکه در داخل کشور پنل‌های ایرانی تولید می‌شود اما برخی واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها مانع از خرید این اجناس می‌شود و ما مجبور هستیم در شرایطی که مشکلات ارزی پیش آمده و قیمت دلار در بالاترین سطح و در نوسان است اقدام به خرید تجهیزات خارجی کنیم که اصلا مقرون به صرفه نیست.

حجت‌الاسلام محمدزاده دومین مشکل را اضافه شدن متعدد بندها و تبصره‌ها به قراردادهای تولید برق در آستان امامزادگان برشمرد و تصریح کرد: گاهی با وجود اینکه سرمایه گذاری به صورت داخلی صوت می‌گیرد و تسهیلات بانکی نیز دریافت نمی‌شود و خدمات نیز به ثروت عمومی تبدیل می‌شوند سنگ اندازی‌های متعددی صورت می‌گیرد و دوندگی‌های زیادی باید انجام شود، در صورتی که نفع این جریان به مردم می‌رسد.

اعلام آمادگی اوقاف تهران به منظور گسترش پروژه تولید برق در آستان امامزادگان

وی با این وجود از اعلام آمادگی اوقاف تهران به منظور گسترش پروژه تولید برق در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه خبر داد و گفت: امیدواریم این رقم تا پایان سال به 100 عدد برسد. هزینه‌های تأسیساتی از محل درآمدهای موقوفات و نذورات مردمی اخذ و درآمدهای تولید برق نیز صرف مخارج و گسترش آستان امامزادگان و بقاع متبرکه و خدمات فرهنگی می‌شود. این گردش صحیح و سالم مالی سبب ارائه خدمت به مردم شده است.

وی تعامل با وزارت نیرو را تا چند ماه گذشته بهتر از وضعیت فعلی ارزیابی و عنوان کرد: در دوره وزارت جناب چیت‌چیان مشوق‌های خوبی برای این جریان در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر با برخی مشکلات روبرو هستیم.

گزارش ایکنا گویای آن است که از جمله آستان‌هایی که در این زمینه فعال شده، آستان مبارک حضرت بی بی سکینه در شهرستان ملارد است. امامزاده بی بی سکینه دختر گرامی امام موسی کاظم(ع) و خواهر بزرگوار امام رضا(ع) است که در 40 کیلومتری غرب شهریار در کنار جاده ترانزیتی ملارد- اشتهارد و در دهستانی به نام بی بی سکینه واقع است. این امامزاده که با توجه به کرامات فراوانش و صفا و معنویتی که در آن موج می‌زند از گذشته‌های دور مورد توجه مردم بوده و از آن در کتب قدیمی نام برده شده است امروز نیز آستان مبارکش به نحو دیگری نیز به ‌یاری مردم آمده است.

امامزاده‌هایی که روز و شب مردم را نورانی می‌کنند

حجت‌الاسلام محمد سلیمی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملارد با بیان توضیحاتی در این زمینه گفت: مهرماه سال گذشته فعالیت‌های تأسیساتی پنل‌های خورشیدی آغاز و در بهمن‌ماه به بهره‌برداری رسید و در پی انعقاد قراردادی 20 ساله با وزارت نیرو با حجم 20 کیلو وات برق تولیدی از پنل‌های خور‌شیدی به شبکه برق کشور متصل شد.

وی به وجود برخی مشکلات قانونی در ابتدای کار و شناخته شدن به عنوان یک شخصیت حقیقی یا حقوقی اشاره و عنوان کرد: هزینه‌های احداث نزدیک به 100 میلیون تومان بود که از محل درآمدهای امامزاده اخذ و کار آغاز شد ولی نیاز به مساعدت‌های دولتی بیشتر به منظور دریافت ارز دولتی و تسهیلات داریم تا بتوانیم این روند را با سرعت بیشتری در بقاع متبرکه گسترش دهیم.

در ادامه به سراغ استان خراسان رضوی رفتیم. در کنار جاده مشهد ـ تهران به فاصله پنج کیلومتری شهر، آرامگاه خواجه اباصلت هروی به چشم می‌خورد. این جا از قرن‌ها پیش مزار و مورد توجه شیعیان بوده است. اما امروز این آستان مبارک باب جدیدی از خدمت را به روی مردم باز کرده و شعاع نورآفرینی را وسعتی دوچندان بخشیده است.

مرتضی حقیقی، معاون بهره وری اقتصادی اوقاف استان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگویی با ایکنا به روند فعالیت نیروگاه خورشیدی در این آستان مبارک اشاره و عنوان کرد: این امر به دلیل اهمیت مسائل زیست محیطی و استفاده از انرژی پاک و ارزان خورشیدی صورت گرفت. تا کنون در این استان کار در  سه آستان آغاز شده است و هشت پروژه دیگر را نیز در دست اجرا داریم. 86 بقعه دیگر نیز امکان شنجی شده‌اند و طی امسال و سال آینده کار احداث آنها آغاز می‌شود.

امامزاده‌هایی که روز و شب مردم را نورانی می‌کنند

حقیقی ادامه داد: دو نیروگاه 50 و 70 کیلوواتی در امامزاده یحیی ابن زید میامی، یک نیروگاه در حسینیه‌ای در بجستان، دو نیروگاه در موقوفه عبدالله رضوی و دو نیروگاه نیز در امامزاده‌های قوچان در حال اجرایی شدن است.

وی آغاز به کار پروژه در آستان امامزاده اباصلت(ع) را مربوط به سال گذشته دانست و اظهار کرد: ظرف سه ماه کار آغاز و برق هشت کیلو واتی به کمک خیرین تولید شد که پنج کیلو وات آن در اختیار نیروگاه و سه کیلو وات نیز برای مصرف داخلی آستان استفاده می‌شود.

امامزاده‌هایی که روز و شب مردم را نورانی می‌کنند

معاون بهره وری اقتصادی اوقاف استان خراسان رضوی با بیان اینکه این بقعه دارای طرح توسعه است، عنوان کرد: از هزینه‌های تولید برق برای طرح توسعه بقعه اباصلت(ع) استفاده می شود تا منجر به رفاه حال زائران شود.

وی با بیان اینکه پایه‌های سلول‌های خورشیدی وارداتی است، نوسانات نرخ ارز را عاملی برای بروز مشکل دانست و گفت: برای ایجاد یک نیروگاه حداقلی بین 30 تا 35 میلیون تومان هزینه لازم است. همچنین محدودیت دیگر ارائه ظرفیت بر اساس انشعاب و اشتراک موجود است و هدف شرکت برق توسعه شبکه موجود نیست و اگر کنتور 15 آمپر داشته باشیم متناسب با آن اجازه نیروگاه خورشیدی می‌دهند ولی اگر برخی بقاع از قطب برق دور بوده و انشعاب نداشته باشند نمی‌توانند نیروگاه خورشیدی احداث کنند.

در پایان یادآوری می‌شود، گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی در سال‌های گذشته، به بهای بروز صدمات جدی به محیط زیست تمام شده است و بی تردید، این آسیب‌ها در نهایت به کاهش رفاه مردمان ساکن بر روی کره خاکی می‌انجامد. اما برای اینکه بتوانیم به رفاهی بلندمدت برای خود و البته نسل‌های آینده دست پیدا کنیم، راهی جز در پیش گرفتن اقداماتی مبتنی بر توسعه پایدار نداریم. در این میان، استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی را می‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه پایدار و ترسیم آینده‌ای درخشان برای نسل فردای بشر دانست. حال که این اماکن مقدس مجددا سبب خیر و برکت شده‌اند شایسته‌ است با حمایت و پشتیبانی راه ارائه خدمت را برای آنان هموارتر کنیم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر وهاب خدابخشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۱:۳۰
0
0
خدا قوت.. عالی و جذاب بود. ای کاش از این روش در ادارات و شرکت‌های دیگه هم استفاده میشد تا در این بی برقی بتونیم حداقل انرژی این مراکز رو تامین کنیم.
captcha