ضعف‌های فرهنگی و مذهبی منطقه ۹ نیازمند حمایت بیشتر/ تلاش برای زیست‌پذیرکردن قدمگاه امام خمینی(ره)
کد خبر: 3735287
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
مفاخریان بیان کرد:

ضعف‌های فرهنگی و مذهبی منطقه ۹ نیازمند حمایت بیشتر/ تلاش برای زیست‌پذیرکردن قدمگاه امام خمینی(ره)

‌گروه جامعه ــ شهردار منطقه ۹ تهران با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم این منطقه را که به قدمگاه امام‌خمینی(ره)، معروف است برای زیست‌پذیرکردن تبدیل کنیم، از ضعف‌های فرهنگی و مذهبی منطقه سخن گفت و افزود: کل منطقه ۳۶ مسجد و دو امام‌زاده دارد، هرچند تعداد مساجد از لحاظ شماره نسبتا خوب است، اما از نظر ظرفیت و متراژ، حجم بسیار کمی دارد که نیاز به حمایت برای گسترش این مراکز داریم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعلی مفاخریان، شهردار منطقه ۹ شهرداری تهران، در بازدید از پروژه‌های این منطقه که با حضور خبرنگاران برگزار شد با اشاره به جزئیات این منطقه و پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در دست احداث در این حوزه گفت: منطقه ۹ در غرب تهران واقع شده است و به نام قدمگاه امام خمینی(ره)، معروف است؛ این منطقه با وسعتی نزدیک به ۱۹ و ۸ کیلومتر مربع جمعیتی بالغ بر ۱۵۸۴۲۵ نفر را در خود جای داده است که اغلب آن‌ها در محله‌های هاشمی، شمشیری، شهید دستغیب، مهرآباد و سی متری جی سکونت دارند.

وی افزود: محدوده این منطقه از شمال به خیابان آزادی و جاده مخصوص کرج از جنوب به بزرگراه فتح و ۴۵ متری زرند و از شرق به خیابان‌های شهیدان و سادات و از غرب به مسیل کن منتهی می‌شود. این منطقه دارای ۲ ناحیه و ۹ محله بوده که در داخل محدوده شهری قرار گرفته‌اند و تعداد ۵۰۰۰۰ خانوار در این دو ناحیه سکونت دارند.

شهردار منطقه با اشاره به اینکه این منطقه دارای ۲۵ بوستان است و مساحت کل فضای سبز آن ۲۸۲ هکتار است، ادامه داد: فضای سبز آن شامل فضای سبز بوستان‌ها، جنگل‌کاری و رفیوژو لچکی است. سرانه فضای سبز در این منطقه با احتساب فضای سبز عمومی ۱۸/۱۷ متر مربع است.

مفاخریان با بیان اینکه شعار شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر در این دوره مدیریت شهری حائز اهمیت است و برنامه‌ها بر اساس این شعار اجرایی می‌شود، گفت: در حال حاضر ۵۰ پروژه عمرانی، فرهنگی و ورزشی در این منطقه در حال احداث داریم. بر همین اساس برنامه‌ها و خدمات ما در این منطقه با توجه به این شعار انجام می‌شود. البته برای ارائه خدمات بهتر در این منطقه طرح‌های فناورانه ازجمله داشبورد مدیریت شهری را راه‌اندازی کرده‌ایم.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/5/10/983625_676.jpg

وی افزود: راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۳۰ کیلووات برق روزانه به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی منطقه از دیگر اقدامات ما برای ایجاد محیطی سالم‌تر و صرفه‌جویی مصرف برق است. البته در حوزه حمل نقل عمومی نیازمند توجه بیشتر هستم.

در خیابان ۲۱ متری جی، مسیری به طول ۲ کیلومتر درختان آن به شهروندان واگذار شده است و قراردادی بین ما و شهروندان منعقد شده تا از این درختان حفاظت کند و این موضوع موجب مشارکت شهروندان در اداره شهر می‌شود. راه‌اندازی اولین پمپ بنزین بدون بخار در منطقه و مدرسه صنایع دستی از دیگر اقدامت ما برای تحقق اهداف و شعار اعلام شده است.

بعد از این صحبت‌های وی، خبرنگاران به محل چند پروژه فرهنگی و عمرانی منطقه اعزام شدند که اولین آن پروژه فرهنگی و ورزشی «کوثر» در حاشیه شهرداری ناحیه ۱ این منطقه بود. مفاخریان در این بازدید با بیان اینکه منطقه ۹ در همه سرانه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی کمبود‌هایی دارد، گفت: باید در این خصوص اقدامات لازم جهت افزایش سرانه‌ها انجام شود و لذا پروژه کوثر یکی از این اقدامات است.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/5/10/983620_252.jpg

شهردار منطقه ۹ بیان کرد: در بعضی از محلات این منطقه امکان ساخت و ساز وجود ندارد و افراد تبعه در آنجا زندگی می‌کنند؛ لذا باید در حوزه سرمایه‌گذاری بافت‌های عمرانی و زیرساخت‌های لازم امکاناتی را فراهم کنیم تا شهروندان خدمات بهتری را دریافت کنند.

مفاخریان بیان کرد: شهروندان منطقه ۹ خدمات لازم را دریافت نمی‌کنند و برای دریافت این خدمات به مناطق دیگر مراجعه می‌کنند؛ در حوزه سرانه‌ها و خدمات اجتماعی واجب است اقدامات گسترده‌ای در این منطقه صورت بگیرد. البته حدود ۵۰ میلیارد تومان در این منطقه پروژه‌های مختلف تعریف شده است که باید به تحقق این درآمد به تخصیص آن در پروژه‌ها دست پیدا کنیم.

در ادامه این برنامه خبرنگاران سوار بر اتوبوس به بازدید از مناطق مختلف این منطقه راهی شدند؛ در این مسیر مفاخریان به خیابان هاشمی اشاره کرد و گفت: در این خیابان جمعیت زیادی زندگی می‌کنند و باید مورد توجه قرار بگیرند و سرمایه‌گذاری‌های اصولی و منطقی بر اساس مطالعات لازم در این محله انجام شود. ما در منطقه ۹ بر اساس سرانه جمعیتی، سالن سینما، تالار پذیرایی و پروژه‌های خدماتی نداریم و باید در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/5/10/983631_575.jpg

شهردار منطقه ۹ درباره افتتاح پروژه‌ها در منطقه ۹ نیز گفت: کتابخانه دکتر قریب به زودی در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود و یکی دیگر از پروژه‌ها نیز افتتاح دهکده کارآفرینی در این منطقه است و این دهکده در ۶ ماهه اول ۹۷، افتتاح می‌شود. البته تمامی پروژه‌هایی که در این منطقه افتتاح می‌شود به تأیید شورای شهر رسیده است.

وی در خصوص بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران هم اشاره کرد و گفت: باید این بدهی به مرور زمان پرداخت شود و تا کنون منطقه ۹ تهران ۵۰ میلیارد از مطالبات خود را با مشارکت و صبر پیمانکاران پرداخت کرده است و مابقی بدهی‌ها نیز پرداخت خواهد شد.

مفاخریان با اشاره به برنامه‌های شهرداری برای بافت فرسوده این منطقه، گفت: در منطقه ۹، ۱۴۷ هکتار بافت فرسوده وجود دارد. بر همین اساس یکی از پروژه‌های ما تجمیع قطعات دانه‌ریز است که پروانه این ملک‌ها به صورت تجمیع برای ساخت و ساز داده می‌شوند. البته تا کنون ۳۲۵ قطعه بلوک در بافت فرسوده منطقه ۹ تجمیع آن انجام شده که در این خصوص شهرداری این منطقه تسهیل‌گر بوده است و تشویق می‌کنیم که املاک واقع در بافت فرسوده تجمیع شوند.

وی به اراضی پادگان جی هم اشاره کرد و گفت: سه ارگان متفاوت از جمله ارتش، وزارت دفاع و آموزش و پرورش در این اراضی حضور دارند که پروژه عبور یادگار امام و استاد معین نیز در بخشی از این اراضی در حال انجام است که توافقات لازم در اجرای این پروژه و دیگر پروژه‌ها در این اراضی انجام شده است.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1397/5/10/983652_732.jpg

شهردار منطقه ۹ درباره پروژه زیرگذر استاد معین هم بیان کرد: این پروژه در ۲.۵ نیم سال گذشته متوقف بوده است و با پیگیری‌های صورت گرفته تلاش می‌شود تا پایان سال ۹۷ به مردم ارائه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر میزان سرانه فرهنگی و مذهبی این منطقه و همچنین اقدامات انجام شده در حوزه خدمت به ایثارگران و معلولین گفت: پی‌گیری دغدغه‌های امورات مربوط به ایثارگران از اولویت‌های مجموعه شهری منطقه است که در این راه با برگزاری جلسات با فرزندان شهدا و ایثارگران منطقه سعی شده تا مشکلات پیش روی آن‌ها مرتفع شود. ما در مورد سرانه‌های مذهبی و فرهنگی کمبود داریم.

مفاخریان در ادامه اظهار کرد: در کل منطقه ۳۶ مسجد و دو امام‌زاده عبدالله و زید(ع) را داریم، هرچند تعداد مساجد از لحاظ شماره نسبتا خوب است، اما از نظر ظرفیت و متراژ حجم بسیار کمی دارد که همین امر باعث شده جمعیت‌های کمی را در خود جای بدهند و در نهایت افراد کمتری هم می‌توانند از این مراکز استفاده کنند و البته در این منطقه حدود ۷۰ حسینه هم فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این منطقه ۲ فرهنگسرا داریم که فرهنگسرای رویش و فرهنگسرای کار در این منطقه و زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری کار می‌کنند. در مراکز فرهنگی دیگر همچون خانه مشق هم فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود که جزو سرانه‌های فرهنگی منطقه محسوب می‌شود؛ اما در مجموع سرانه‌های فرهنگی منطقه بسیار محدود است.

انتهای پیام
captcha