مشکلات اقتصادی بر اخلاق و فرهنگ جامعه تأثیر سوء می‌گذارد/ با متخلفان بدون اغماض برخورد شود
کد خبر: 3735475
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
خطیب جمعه تهران:

مشکلات اقتصادی بر اخلاق و فرهنگ جامعه تأثیر سوء می‌گذارد/ با متخلفان بدون اغماض برخورد شود

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به تأثیرات سوء مشکلات اقتصادی بر اخلاق، فرهنگ و روح و روان جامعه گفت: مسئولان باید بین مردم بیایند و مشکلات فقرا، جنوب‌شهری‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، جانبازان، ایثارگران، از کار افتادگان، ورشکستگان را از نزدیک لمس کنند.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه مشکلات اقتصادی اولین مسئله و سخن روز و شب مردم است، گفت: مشکل اقتصادی در اخلاق، فرهنگ، روحیه و روان افراد جامعه اثر می‌گذارد و در آرامش خانواده تأثیر به سزایی دارد. لذا مسئله اقتصاد قوم هر جامعه است و از پایه‌های اساسی سعادت هر جامعه است.
وی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم معلول غفلت‌ها، سوء مدیریت‌ها و عدم توجه به قوانین شرع انور در مدیریت کشور است. مدیریت دینی و رهنمودهای خدا در عرصه مدیریت توصیه می‌کند که مدیر باید قوی، امین، علیم و حفیظ باشد. یعنی مدیر باید هم کارشناس باشد و هم تحفظ نفس داشته باشد، سیاسی بازی نکند و دین خود و خزانه ملت را حفاظت کند و به پول ملت ارزش بدهد و فضای عمومی جامعه را به آرامش برساند. در این حفیظ بودن نکات زیادی وجود دارد.
صدیقی اظهار کرد: مدیر باید از خود مردم باشد. اشراف، متکبران و خودشیفتگان با مردم فاصله دارند و لذا مدیر باید از متن مردم جوشیده باشد. پیامبر اکرم(ص) درد یتمی و نداری را کشیده بود و لذا درد یتیمان و فقرا را می‌فهمید و هیچ‎وقت آنان را از یاد نمی‌برد. میل پیامبر(ص) و ائمه اطهار بر تقویت ضعفا بود.
وی ادامه داد: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمود من چگونه راحت بخوابم وقتی در سرحدات حکومت من کسانی باشند که قرص نانی برای خوردن نداشته باشند. این الگوی ماست. باید مسئولان ما بین مردم بیایند و درد فقرا، جنوب‌شهری‌ها، حاشیه‌نشین‌ها، جانبازان، ایثارگران، از کار افتادگان، ورشکستگان را از نزدیک لمس کنند.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: آنچه اتفاق افتاده، گذشته است. اما حال چه باید کرد؟ در برخرود با حوادث سنگین که ما اسم آن را بحران و مسئله غیر قابل حل نمی‌گذاریم چه باید کرد؟ ملتی که 8 سال جنگ را با نبود امکانات و نداشتن تجهیزات لازم برای دفاع با توکل بر خدا و ایمان توانست با موفقیت به پایان برساند از این پیچ خطرناک جنگ اقتصادی با الگو گرفتن از آن مرحله باز هم می‌تواند با شرط و شروطی با سربلندی مشکلات را پشت سر بگذارد.
وی اضافه کرد: مردم و مسئولان در برخورد با این مشکلات می‌تواند دو نوع برخورد داشته باشند؛ اول اینکه انسان سختی‌ها و مشکلات را فرصت تلقی کند. دولت و ملت اگر فلز قیمتی باشند این مشکلات به آنها برنامه، راه و هدف می‌دهند اما اگر فلز غیر مقام باشند و منتظر بیرونی‌ها باشد، چشمش به کفار باشد و تا امکانات فراهم نشود کار نکند با کوچکترین فشاری از گردونه خارج می‌شود و به افسانه تبدیل می‌شود.
صدیقی ابراز کرد: لذا ما باید به صورت واقعی، نه شعاری، مردان عهده‌دار مدیریت کشور، حالت‌های سابق را کنار بگذارند و به صورت کسانی که در معرکه هستند و در معرض موشک‌های دشمن می‌باشند عمل کنند. امروز شرایط جنگ اقتصادی است؛ همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند امروز خزنه‌داری آمریکا تبدیل به اتاق جنگ علیه ایران شده است، لذا باید برای خودکفایی نباید این مشکلات را تهدید تلقی کرد بلکه فرصت است.
وی تأکید کرد: بی‌مهری دشمنان شما را منقطع به خدا می‌کند و به نیروهای داخلی تکیه می‌کنید. من از باب نمونه به دو مسئله اشاره می‌کنم. در خودروسازی با این همه سابقه همچنان وابسته هستیم و هر وقت صحیت تحریم می‌شود بازار خودرو متلاطم می‌شود. این چه وضعی است که هر کسی می‌تواند هر جور دلش می‌خواهد برای مردم مشکلات روحی و روانی درست کند.
صدیقی اظهار کرد: الان وقت آن است که دندان طمع را از دشمن بکنیم و کمر ببندیم که خودمان همه چیز را فراهم کنیم. مگر ما صاحب موشک بودیم اما چه شد که خودمان موشک را به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت و سرافرازی تولید کردیم و خودکفا شدیم.
وی اضافه کرد: در مسئله خودرو هم اگر به بیگانگان تکیه نکنیم و از جوانان در کنار مواد اولیه‌ای که همه آن را خودمان داریم استفاده کنیم و از فرهیختگان دانشگاه‌ها استفاده کنیم می‌توانیم موفق شویم. از حالا باید شروع کرد هر چند دیر شده ولی به بن‌بست نرسیدیم. به نیروهای جوان جهادی رو بیاورید و از آنها کمک بگیرید.
صدیقی به عنوان نمونه دوم به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ابتدا دو شرکت خارجی آمده بودند اما تا زمزمه تحریم‌ها را شنیدند کار رها کردند اما همین قرارگاه خاتم‌الانبیاء و برادران جهادی و سپاهی، در مدتی کمتر از انچه که فکر می‌شد این پالایشگاه را راه انداختند.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: امروز این پالایشگاه باعث خودکفایی در تولید بنزین، ایجاد ارزش افزوده میعانات گازی، جلوگیری از صادرات مواد خام، تولید بنزین با کیفیت یورو 5 و کاهش آلایندگی محیط زیستی و ... شده است. اینها از آسمان نیامده‌اند و از همین بچه‌ها کمک بگیرید. از 1‌1 میلیون فارغ التحصیل آماده به کار که برخی از انها معتقد به خون شهدا هستند کمک بگیرید.
وی در ادامه به نحوه حل مشکلات آب خوزستان اشاره کرد و گفت: دشمن در حال موج‌سواری از این مشکل بود و امنیت آن منطقه را نشانه گرفته بود اما دیدیم همین برادران عزیر سپاهی در مدتی کوتاه آن مشکل را حل کردند. بنابراین توصیه‌های سازنده رهبر حکیم انقلاب را در نظر بگیرید.
صدیقی در ادامه با اشاره به اهمیت برخورد با متخلفان گفت: باید با فساد برخورد جدی شود. برخورد با متخلفان نباید تبعیض‌آمیز باشد و در هر سمت و جایگاه و هر ارتباط و نسبتی که با هر مقامی دارند باید با فرد متخلف و خائن در مسائل اقتصادی بدون اغماض برخورد قانونی قاطع شود.
خطیب جمعه تهران ادامه دارد: البته در این رابطه هم ریاست قوه قضائیه و هم سخنگوی دستگاه قضا، وعده‌های جدی داده‌اند و خصوصا از فرمایشات سخنگوی قوه قضائیه اینگونه استفاده می‌شد که در پشت پرده فساد ارز و سکه و سایر فسادها، افرادی در بدنه دولت همکاری داشته‌اند و امروز در جنگ اقتصادی کسی که فساد می‌کند و ملت شهیدداده را به چالش می‌کشد و دشمن را امیدوار و ملت را ناامید می‌کند، خیانت جنگی مرتکب شده و فساد فی‌الارض است و مجازاتش هم باید متناسب با شرایط جنگی باشد و لذا از مردم از قوه قضائیه توقع دارند اگر بناست برخورد قاطع صورت بگیرد شعار و حرف نباشد ثانیا طول نکشد.
وی عنوان کرد: درست است که چارچوب‌های قضایی با حرف‌های روزنامه‌‌ای و رسانه‌ای تفاوت دارد اما در حد امکان رسیدگی‌ها را درمسیری قرار دهند که توقعات به جای مردم صبور، نجیب و شهید داده و همیشه حامی انقلاب ما به سرانجام برسد و در فرصت مناسب مجازات‌های بازدارنده عبرت‌آمیز در مورد متخلفین و مفسدین اقتصادی اعمال شود.

وی سپس به مسئله سوریه اشاره کرد و گفت: از اینکه کشور عزیز سوریه با مقاومت، نصرت الهی را همراه خودش دارد و آخرین مراحل پیروزی را رقم می‌زند خدا را شاکر هستیم. در این مسئله ما جبهه‌ واحد مقاومت هستیم. پیروزی سوریه، پیروزی اسلام، مقاومت و آزادگی و ذلت آمریکا و شکست روحیه اسرائیل است. همچنین منتظر ضربات آخر به جریانات تروریستی وابسته به عربستان و امارات هستیم که الحمدالله تاکنون در جبهه نبرد یمن، 4هزار نفر از مزدوران سعودی و اماراتی به جهنم واصل شده‌اند و یمن هر روز به لحاظ دفاعی و بالا بردن موشک‌های بالستیکی رو به پیش است که این هم معجزه خون شهدای و تبعیت درست از امام مقاومت است.
صدیقی با اشاره به در پیش بودن روز حقوق بشر اسلامی گفت: اسلام چون حق است از این جهت حقوق بشر ان هم براساس رهنمودهای وحی است. انچه خدای متعال برای ما حق دیده آن حقوق بشر است. خداوند می‌فرماید :«لقد کرمنا بنی آدم» و همه انسان‌ها را خطاب قرار داده نه فقط متقین را. حضرت علی (ع) نیز کرامت انسان‌ها را به حکم انسان بودن مورد توجه قرار داده است. مدعیان حقوق بشر با بمباران اتمی هیروشیما، ناکازاکی، جنایات در ویتنام، کودک‌کشی در غزه و یمن و زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو و ... رسوا شده‌اند و منشا هر خشونت و شکنجه‌ای برای بشر همین گرگ‌های در لباس بشر هستند. رئیس‌جمهور آمریکا را نمی‌توان ادم نامید او یک گرگ در لباس بشر است.
وی اظهار کرد: برخی هنوز هم می‌خواهند اشتباهات گذشته را تکرار کنند یکبار برجام را تجربه کردید و عهدشکنی اینها را دیدید. اینها چون عهد ندارند و به قراردادها و امضاهای خود اعتنایی ندارند لذا نمی‌توان با انها مذاکره کرد. اگر هم روزی بنا به مذاکره بود با این دولت و با این رئیس‌جمهور به هیچ وجه امکان مذاکره نیست.
صدیقی در پایان با اشاره به در پیش بودن عید غدیر گفت: در هر صنف و به هر نحو ممکنی غدیر را بزرگ بدارید. غدیر پشتوانه، حفاظ و خط مشی نظام ماست. غدیر سبک زندگی ماست و حضرت علی(ع) الگوی ماست.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول در ادامه تفسیر سوره حمد در خصوص آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» گفت: «ایاک نعبد» یعنی ما قدرت اختیار و انتخاب داریم که خودمان نماز بخوانیم، نماز جمعه برویم و ... اما «ایاک نستعین» یعنی با وجود اینکه ما خدا را عبادت می‌کنیم و اراده و عزم ما مؤثر است اما اگر خدا نخواهد نمی‌شود. در واقع عبادت و ترک گناه ما به کمک خداست.
وی ادامه داد: خدا به ما توفیق شناخت خوب و بد را داده و لذا هر چه داریم از ان خداست و خدا آفریده است، اما با این اوصاف خدای متعال در امور خیر در کنار ماست.
صدیقی عنوان کرد: این همراهی و معیت، نیز برای هدایت، نصرت، نور و جذبه است. خدا هدایت می‌کند، عنایت می‌کند و نیروی بیشتری می‌دهد در حالی که شیطان نیروها و انرژی‌ها را می‌گیرد.
صدیقی در پایان اظهار کرد: هر کار خیری که از خدا می‌خواهیم، رمش بندکی خداست. باید خدا را همه کاره خود دانست تا موفق شد از پروردگار کمک گرفت و این رمز آن است که ابتدا «ایاک نعبد» و بعد «ایاک نستعین» گفته می‌شود.

انتهای پیام

captcha