مدیریت «دبا» و پرسش‌های بی‌پاسخ/ دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی؛‌ طلایه‌دار یا مدعی؟
کد خبر: 3735567
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

مدیریت «دبا» و پرسش‌های بی‌پاسخ/ دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی؛‌ طلایه‌دار یا مدعی؟

گروه اندیشه ــ «مرکز دایرة‍‍‌المعارف بزرگ اسلامی» از مراکز مهم تولید دانش ایران در زمینه میراث اسلامی است؛ سه ماه پیش حواشی بی‌پاسخ در خصوص مدیریت این مرکز به وجود آمد که منجر به اخراج معاون پژوهشی این مرکز شد، اما همچنان سؤالاتی بی‌پاسخ ماند که مرورشان می‌تواند آسیب‌شناسی از این مرکز باشد.

مرکز دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی
به گزارش ایکنا؛ «مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» را به اختصار «دبا» می‌خوانند؛ برخی این مرکز را فخر جهان اسلام می‌دانند تا با بهره‌گیری از مفاخر سنت اسلامی ایران تلاش کند بیانگر معارف میراث تمدن اسلامی باشد، تاریخ را بگشاید و مفاهیم را تفصیل دهد.
 
«دبا» در اسفند سال ۱۳۶۲ به همت سیدکاظم موسوی‌بجنوردی در تهران بنا نهاده شد. ساختمان کنونی این مرکز از سال ۶۸ تا ۸۳، به همت دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران، در زمینی به مساحت ۳۶۰۰۰ مترمربع و به وسعت تقریبا ۷ هکتار ساخته شد. فخامت این بنا چندان بود که در سال ۲۰۰۱ کاندیدای شرکت در جایزه بین‌المللی معماری بنیاد فرهنگی آقاخان شد.

«دبا» غیرقابل چشم‌پوشی است، حالا این مرکز از زبان بسیاری از جمله بنیان‌گذار آن رو به فروپاشی و اضمحلال می‌رود. در این میان برخی مسئولیت اصلی را عدم تامین مالی توسط دولت می‌دانند و برخی سوءمدیریت مؤسس و فرزندان او را مطرح می‌کنند.

مقدمات این گزارش حدود یک ماه پیش فراهم آمد و روز‌های بسیاری انتظار برای تعیین وقت مصاحبه با رئیس این نهاد بی‌نتیجه ماند. در آخرین تماس با دبا، رئیس دفتر مؤسس این نهاد پژوهشی، حتی پس از تبیین سرفصل‌های مصاحبه که عموما در خصوص عملکرد رئیس این نهاد بود، از عدم اختصاص هرگونه مصاحبه‌ای در این زمینه سخن به میان آورد.

انتظار دو ماهه امروز به پایان رسیده و گزارش زیر حاصل اطلاعات موجود در فضای وب، گفته‌های یکی از کارکنان این مرکز و سیدصادق سجادی، معاون سابق پژوهشی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است. گفتنی است سجادی، معاون پژوهشی سابق این مجموعه بوده و به مدت ۳۴ سال در رده مدیریتی این نهاد همکاری داشته است. او پس از طرح انتقادات اساسی از رییس «دبا» اخراج شد. از سجادی پیشتر ۱۴ کتاب و مقالات زیادی در عرصه تاریخ اسلام منتشر شده است. ناگفته نماند که برخی از اساتید نام‌آشنا که مؤیداتی بر مطالب پیش‌رو داشتند، به خاطر ملاحظاتی راضی به انتشار گفته‌های خود نشدند.

دستاورد‌های دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی هر چشم نگرانی به فرهنگ این مرز و بوم را به آینده این مرکز معطوف می‌کند و پرسش از وضعیت امروز آن، در واقع جستجوگری و آسیب‌شناسی از میراث ارزشمندی است که ارتقای فرهنگ اسلامی را بر عهده دارد.
مرکز دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

آنچه این نگرانی را افزایش می‌دهد، اخراج بسیاری از کارکنان این مرکز بود. این رویداد در سال ۹۰ نیز روی داده بود اما این بار در اوایل سال جاری، اعتراض و انتقاد کارکنان و معاون پژوهشی، به بازگرداندن موقت کارکنان و البته اخراج معاون پژوهشی مرکز انجامید.

خروجی‌های مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی و آینده آن

مهم‌ترین محصول این بنیاد، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی است، آنچه رفته رفته انتشار آن دشوارتر شده و بیشتر به طول کشیده است. آخرین جلد این مجموعه دو سال پیش منتشر شده است و این در حالی است که مجلدات گذشته با فاصله زمانی کمتری منتشر می‌شد.

این مرکز را فخر جهان اسلامی خوانده‌اند و انتشار 23 جلد دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، 9 جلد ترجمه عربی دائرة‌المعارف، 6 جلد ترجمه انگلیسی دائرة‌المعارف به نام اسلامیکا، 5 جلد دانشنامه فرهنگ مردم ایران، 2 جلد دانشنامه تهران بزرگ، 20 جلد تاریخ جامع ایران و ده‌ها اثر فرهنگی بزرگ دیگر چنین باوری را تقویت می‌کند. اگر این را نیز در نظر بگیریم که بسیاری از چهره‌های ماندگار و پژوهشگران برجسته این سرزمین در این مرکز فعالیت کرده و می‌کنند، این باور بیشتر تقویت خواهد شد.

دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

این مرکز خصوصی است، اما همواره از حمایت دولتی برخوردار بوده، به طوری که هزینه زمین پهناور این مرکز که در یکی از گران‌قیمت‌ترین نقاط تهران واقع شده و مبلغ ساخت‌وساز آن‌، یکی از پربهاترین بناهای عمومی است، توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین شده است. گفته می‌شود ساختمان این مرکز از آغاز فعالیت تا اواخر دهه هفتاد در یک ساختمان مصادره ای در محدوده خیابان آقایی واقع شده بود.

در اوایل سال جاری (1397)، این مرکز خصوصی خبر از پایان کار خود در صورت عدم اختصاص کمک‌های دولتی داد، در حالی که بسیاری از کارمندان آن از اعتبارات، سرمایه و نیز درآمدش می‌پرسند که در سایه کمک‌های دولتی به دست آمده است.

کارکنانی که به خاطر آنچه «نبود بودجه» مطرح شده، اخراج شدند می‌پرسند چرا نباید سهمی در این میراث عمومی داشته باشند که برای آن زحمت کشیده‌اند؟ میراثی که به یاری آنها و هزینه دولت به دست آمده است و حالا به نظر می‌رسد همه درآمدهای آن به‌درستی هزینه نمی‌شود.

سیدصادق سجادی، معاون سابق پژوهشی این مرکز که پس از انتقاد از نحوه مدیریت آن نهاد اخراج شده است، در پاسخ به این پرسش ایکنا که با توجه به آنکه اساتید معتبری با دایرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری می‌کنند و این مرکز پتانسیل بسیار بالایی در زمینه فعالیت علمی دارد، آیا عملکرد فعلی این مرکز با این پتانسیل متناسب است یا خیر؟ می‌گوید: مسئله مقداری پیچیده است و به‌سادگی نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد. اجمالا می‌توانم بگویم این مرکز دوره‌های متمایزی داشته و فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته است.

فراز تا فرودِ «دبا»

براساس مصاحبه‌ای که خبرگزاری قرآن با سجادی داشته است، دوره اوج این مرکز زمانی بود که استادان بزرگ هنوز در قید حیات بودند، یا به لحاظ سنی قوت و قدرت تألیف و تحقیق داشتند. محققان جوان هم به تأسی از آن استادان کوشش‌های سترگ برای اعتلای وضع تحقیقات و تالیف مقالات نشان می‌دادند.

سجادی با بیان اینکه در دوره دیگری که آن استادان یا درگذشتند یا به‌تدریج وارد کهولت سن شدند و از تألیف تا اندازه زیادی بازماندند، تحقیق و تالیف به دست جوان‌ترها افتاد، ادامه می‌دهد: البته بازهم، مخصوصا با دقت و وسواسی که من به عنوان معاونت پژوهشی و غالب مدیران بخش‌های خود دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در انتخاب نویسنده و ملاحظه مقالات نشان می‌دادیم، مقالات درجه اول نوشته می‌شد. اینها همه مربوط به خود دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی است.

 سیدصادق سجادی

وی درباره دیگر دانشنامه‌های ریز و درشتی که آقای بجنوردی تالیف آنها را بر عهده خود می‌شمارد، فعلا چیزی نمی‌گوید و ادامه می‌دهد: دوره اخیر مرکز که در واقع سقوط پژوهشی و اداری و اجرایی آن است، با ورود و حضور و استیلای پسران ایشان و جلب اشخاص کم‌مایه یا بی‌مایه به عنوان محقق و مدیر بخش‌های من درآوردی و عضو شورای علمی و مدیر طرح‌های ریز و درشت دانشنامه‌ای آغاز می‌شود.

معاون پژوهشی سابق این مرکز در پایان نتیجه می‌گیرد که آن پتانسیلی که می‌فرمایید اکنون دیگر وجود ندارد؛ در واقع از دو سال پیش وضع تحقیق و تألیف کما و کیفا سیر نزولی داشته است.

داستان مالی دولت و دایرة‌المعارف؛ کمک‌ها کجا رفته‌اند

محمدکاظم موسوی‌بجنوردی، رئیس «دبا» در مصاحبه‌ای با ایلنا که مربوط به چهار ماه گذشته است، بیان می‌کند که این مرکز از حمایت مالی کافی برخوردار نیست به گونه‌ای که کارکنان این مرکز از سه ماه پیش حقوق نگرفته‌اند و پرداخت حق‌التالیف ده‌ها تن از استادان و پژوهشگرانی که با این مرکز همکاری دارند، با تاخیر چند ماهه روبرو شده است. او گفته است: دولت یاری کند.

موسس و رئیس سی‌وچند ساله این مرکز شکایت از بودجه را همواره داشته است اما سنخ بیان او در آغاز سال جاری که منجر به کش و قوس‌هایی در عرصه رسانه بود، رنگ و بوی متفاوتی داشت.

موسوی‌بجنوردی درباره بحث‌ها و انتقادهایی که اخیرا درباره این مرکز مبنی بر مسائل مالی و نگرانی از تعطیلی آن مطرح شده است، در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: اینکه از لحاظ بودجه در مضیقه هستیم کاملا درست است. این اتفاق افتاده است چون بودجه‌ای که مجلس از ردیف کمک‌ها در اختیار ما قرار می‌داد سال گذشته کم شد و ما مجبور شدیم شش ماه حقوق ندهیم و به همکاران‌مان شش ماه حقوق (با احتساب سنوات و عیدی) بدهکاریم.

شکایت موسوی‌بجنوردی در حالی است که دولت پیش از این کمک‌های بسیاری به این مرکز کرده بود. یکی از کارکنان این مرکز می‌گوید: ظاهر امر این است که بودجه نیست، اما این مرکز همیشه از دولت کمک می‌گرفته و این کمک‌ها کم نبودند و مدیران می‌توانسته‌اند به عنوان سرمایه از آن استفاده کنند.

وی در خصوص رابطه مالی دولت و این مرکز می‌گوید: دایرةالمعارف بغیر از کمک‌های مستقیمی که گرفته، زمین و حوزه پرورش ماهی داشته است. این مستخدم مرکز که دوباری طعم قطع همکاری را با این نهاد به خاطر نبود بودجه چشیده است، می‌پرسد: مسئولان این مرکز نمی‌گویند سرمایه‌گذاری‌هایی که شده و درآمدهایی که کسب می‌شود، کجاست و اگر این مرکز درآمدی نداشته چطور پسر موسس این نهاد پس از اختلاف با پدر توانسته است سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در تاسیس «رایزن 2» داشته باشد.

مرکز دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

سجادی نیز در این خصوص می‌گوید: به هرحال آقای بجنوردی در سال‌های متمادی پیش از این، از پول‌های دولتی به‌وفور استفاده می‌کرده است. البته دایرةالمعارف هیچ وقت ردیف بودجه نگرفته است و آقای بجنوردی خودش مایل نبود ردیف به او بدهند، زیرا نمی‌خواست پای حساب‌رسان دولتی به آنجا باز شود و نمی‌دانم چرا نمی‌خواست.

معاون پژوهشی سابق این مرکز ادامه می‌دهد: آقای بجنوردی همواره از کمک‌های فرهنگی استفاده می‌کرد و علاوه بر آن همه می‌دانند و به یاد دارند که برای ساختمان‌های مرکز بودجه عمرانی هم می‌گرفته است و خود ایشان بارها در جلسات عمومی و خصوصی این مطلب را گفته است.

سجادی با بیان اینکه این ساختمان رایزن که قسمتی از اختلاف‌ها بر سر درآمدهای کلان آن و متعلقات آن است، ادامه می‌دهد: این مراکز با پول دولتی ساخته شده است، این را همه می‌دانند. عجیب است که آقای بجنوردی و پسرانش آشکارا انکار می‌کنند. حالا همان‌ها که این مطلب را از ایشان شنیده‌اند یا خود در جریان اخذ بودجه عمرانی بوده‌اند، بنابر ملاحظاتی که من نمی‌فهمم، درباره آن چیزی نمی‌گویند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی از سوی دستگاه‌های نظارتی روی مبالغی که از دولت‌های مختلف گرفته می‌شده است، وجود نداشته است؟ می‌گوید: به هیچ وجه، هیچ نظارتی نمی‌شده است، چون عرض کردم ایشان مایل نبود که دایرةالمعارف ردیف بودجه داشته باشد و نداشتن ردیف بودجه باعث می‌شد که دستگاه‌های نظارتی حضوری در آنجا نداشته باشند.

همچنین سجادی در خصوص سرانجام درآمدهای این مرکز می‌گوید: من نمی‌دانم و در مصاحبه قبلی هم عرض کردم که این مسئله مبهم است و من بارها به خود بجنوردی‌ها گفتم که باید ریزدرآمدها و هزینه‌ها یعنی جزئیات آن منتشر شود؛ یعنی چقدر از رایزن و متعلقات رایزن مانند کتاب‌فروشی، و کتاب شهر(حالا کافه و عتیقه فروشی و غیره ..) درآمد حاصل شده است و اینکه کجا خرج می‌شود، با جزئیات و به طور روشن اعلام شود. من نمی‌دانم و نگفته‌ام که کجا خرج می‌شود و تنها گفته‌ام که مبهم است. هنوز هم همین طور است و روشن نیست.

مرکز دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

کارمند یادشده مرکز می‌گوید: پسر بزرگ خانواده، آقای حسن بجنوردی اولین مدیر سالن‌ها رایزن بود. وی در اسفند 95 و بعد از ده سال، به خاطر اختلاف خانوادگی، یک روز دفاتر را تخلیه کرد و گفتند که نقل مکان کرده است؛ بعد از چند سال متوجه شدیم که وی خانه فرهنگ رایزن در نیاوران در محدوده میدان یاسر را که خانه‌ای سه الی چهار هزار متری است خریده و خانه فرهنگ رایزن را راه انداخته است.

وی ادامه می‌دهد: مدتی بعد هم دیدیم که کلیپی از خانه فرهنگ رایزن دو در لواسان به اشتراک گذاشته شده است و الان رایزن سه تاست، یکی در دایرة‌المعارف است و دو تای دیگر که پسر بزرگ‌شان تاسیس کرده‌اند و معلوم نیست پول تاسیس اینها از کجا آمده است.

کارمند یادشده نتیجه می‌گیرد که به نظر می‌رسد آقای حسن بجنوردی آن‌قدر در ده سال پول در آورد که بتواند چنین خانه‌ای در شمران بخرد و به خانه فرهنگ تبدیل کند. شما در سایتش می‌توانید بخوانید کدام شرکت‌هایی آن را بازسازی کرده‌اند که جایی بسیار لاکچریی هم است.

«دبا» یا «ملک خانوادگی»

هرچند آقای بجنوردی مؤسس این دایرةالمعارف بوده اما کمک‌هایی از دولت هم گرفته‌ است. وی از کم بودن بودجه سخن به میان می‌آورد، اما برخی می‌گویند این مؤسسه علمی به مؤسسه‌ای خانوادگی تبدیل شده است.

سجادی در این خصوص می‌گوید: من در این زمینه که موسسه ملک خانوادگی شده است، سخنی به میان نیاورده‌ام و این دعوی را از آقای بجنوردی نقل کرده‌ام، ایشان بارها و بارها در برابر بسیاری از استادان و محققان سطوح مختلف گفته‌اند که مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و همه متعلقاتش ملک خانوادگی ماست.

وی تصریح کرده است که یکی از پسران ایشان رسما در برابر جمعی از اساتید و خود بنده گفت، هیچ کس هیچ حقی در اینجا ندارد و اینجا را پدر من، آجر به آجر از پول جیب خود ساخته است!

سجادی جمع‌بندی می‌کند که در واقع آشکار است که این مرکز طی چند سال اخیر به کلی خانوادگی شده است. شاید پیشتر این جریان به خاطر آنکه فرزندان ایشان هنوز به سن رشد نرسیده بودند، صورت محسوسی نداشت.

مرکز در حال حاضر

مرکز در حال حاضر در دو ضلع خود بخشی از زمین را به یک عتیقه‌فروشی و یک کافی‌شاپ اختصاص داده است.

کارمند پیش‌گفته می‌گوید: در ضلع غربی دایر‌ة‌المعارف شهر کتابی واقع بود که چند ماهی است که به عتیقه فروشی تبدیل شده و در ضلع شرقی کافه‌ای به نام «کافه تهران» زده‌اند و هر دوی اینها عتیقه فروشی و کافه تهران در زمین‌های دایرة‌المعارف است و من نمی‌دانم چقدر از این فعالیت‌ها درآمد حاصل می‌شود.

مرکز دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی توانسته است در طول سه دهه فعالیت خود میراث اسلامی را معرفی کند، اما این روند در حال حاضر با کندی بسیاری پیش می‌رود.

سجادی در خصوص هزینه‌هایی که در این مرکز می‌شده و نباید می‌شد معتقد است آقای بجنوردی مبلغی را که به عنوان کمک فرهنگی می‌گرفته خرج دانشنامه‌های بی‌فایده و بی‌معنا کرد و در واقع با دست خود دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی را عملا راکد کرده است.

وی ادامه می‌دهد که دانشنامه ایران، دانشنامه فرهنگ مردم، دانشنامه زبان‌ها و گویش‌ها، دانشنامه هنر، دانشنامه حماسه‌های ایرانی و مانند آنها، هیچ فایده و اهمیتی در برابر دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی ندارند.

معاون پژوهشی سابق این مرکز با بیان اینکه بعضی از اینها اصلا باید توسط نهادهای فرهنگی دیگر مانند فرهنگستان یا مراکز تحقیقات اجتماعی و مردم‌شناسی تألیف شود، می‌گوید: این موارد به مرکز دایر‌ة‌المعارف بزرگ اسلامی ابدا ربطی ندارد.

سجادی تصریح می‌کند که آقای بجنوردی هیچ‌گاه، به طور مطلق می‌گویم، هیچ‌گاه نتوانست دلیلی قانع‌کننده برای اجرای این طرح‌های من‌درآوردی و بی‌‎معنا اقامه کند. البته استادان و محققان عالی‌رتبه مرکز هم بارها از آقای بجنوردی خواستند که آن دانشنامه‌ها را متوقف کند و نکرد.

وی همچنین در این خصوص ادامه می‌دهد: شگفت آنکه یک‌بار به دنبال دلایلی که من و دیگر استادان آوردیم و هشداری که نسبت به تعطیلی دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی دادیم، ایشان اعلامیه‌ای نوشتند و آن دانشنامه‌ها را تعطیل کردند. آن اعلامیه را من و دیگر محققان و استادان هنوز داریم؛ اما شگفت‌آورتر آنکه خود پنهانی از مدیران آن دانشنامه‌ها خواست بی‌سر و صدا به کار خود ادامه دهند! فعلا در این باره بیش از این سخن نمی‌گویم.

محمدکاظم موسوی بجنوردی؛ انتقاد مطلقا ممنوع

همانطور که بیان شد، تلاش‌های خبرنگار ایکنا برای مصاحبه با آقای بجنوردی حتی زمانی که سرفصل انتقادی مطرح شد، نتیجه‌بخش نبود؛ یکی از سؤال‌هایی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که میزان نقدپذیری و پاسخگویی رئیس دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به چه میزان بوده است؟

سجادی در این زمینه می‌گوید: رئیس این مرکز ابدا نقدپذیر نیست، به خصوص اگر انتقاد متوجه پسران او باشد. در حقیقت آنچه دایرةالمعارف بزرگ اسلامی را دستخوش سقوط و اضمحلال کرده و بیش از پیش خواهد کرد، اولا حضور پسران ایشان است که بدون تحصیلات قابل توجه و بدون علم و اطلاع نسبت به طبیعت فعالیت علمی و پژوهشی، بدون اطلاع از فن مدیریت یک مرکز فرهنگی و حتی بدون اطلاع از اصول روابط اجتماعی و معاشرت، به ناگاه مدیر و معاون شده‌اند و ثانیا مسئله دانشنامه‌های ریز و درشت بی‌وجه و بی‌فایده است.

کتابخانه دایرة‍‌المعارف بزرگ اسلامی

وی تصریح می‌کند که اکثریت قریب به اتفاق همین طور فکر می‌کنند، اما بنابر ملاحظاتی لابد صلاح نمی‌بینند صریحا بگویند و بنویسند. متأسفانه سبب این نابسامانی هم همان ملاحظات است.

«دبا» و ضرورت پاسخگویی

همه می‌دانیم که انتقادپذیری از روحیات لازم برای هر مدیریتی است. نیز می‌دانیم که اصلاح یک نهاد بدون آسیب‌شناسی آن به نتیجه‌ای نخواهد رسید. آنچه در داستان دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی صورت داده است، حذف منتقدان و عدم پاسخ‌گویی است. چه انتقاد‌ها وارد باشد و چه نباشد، عدم پاسخ می‌تواند ادامه کار یک نهاد را به اتمام برساند.

نقد‌هایی که در خصوص مدیریت «دبا» مطرح شده است، از سوی رئیس این نهاد بی‌پاسخ مانده و در آخرین اقدام، سؤال‌کننده که از مدیران بلندپایه این مرکز بوده، اخراج شده است. هرچند ممکن است این نهاد چند صباحی به این همین روند ادامه فعالیت بدهد، اما بی‌آسیب‌شناسی و اصلاح روند کنونی این افق، چندان روشن نیست.

اگرچه سیدمحمدکاظم بجنوردی راهی مبارک را آغاز کرد و مجموعه‌ نفیس کنونی را به جای گذاشت، اما فرجام راه را هم می‌تواند رقم بزند. این نهاد از بودجه دولت بهره‌مند شده و در عین حال همه آنها هزینه نشده، بلکه بدل به سرمایه‌هایی درآمدزا شده است.

مدیر کنونی این دایرة‌المعارف چندان دارایی نداشته است که بتواند چنان مجموعه‌ای را بسازد و اداره کند و از آنجا که از بودجه عمومی این کارها را انجام داده است باید به سوالات کارکنان، رسانه و دولت پاسخگو باشد. گلایه دائم از عدم اختصاص بودجه و تعطیلی مرکز از این روی، وقتی ساختمان، عتیقه‌فروشی، کافی‌شاپ و زندگی فرزندان او را ببینیم، چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد.

گزارش از میثم قهوه‌چیان

انتهای پیام

انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
رخشنده امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۰:۲۲
0
0
هر دم از این باغ بری می‌رسد
سیاوش راهدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۰:۲۴
0
0
کاش بازرس و ناظری در کشور وجودداشت که از این قسم کارها پرده برمیداشت و افراد متخلف را بهاشد مجازات میرساند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۴:۱۷
0
0
درود به ایکنا با این موضوع تاپ
نفیسه رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۴:۴۴
2
0
واقعا جای تاسف داره اقا قرار بود فخر جهان اسلام رو به مدیریت کنه الان کافه طهرون و عتیقه فروشی !! فردا هم حتما جنس چینی و بدل وارد می کنه...اینگونه مملکت ما آباد خواهد شد...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۵:۴۸
0
0
بسیار جالب بود
ایکنا باید این سوژه جالب را پیگیری کند و به یک گزارش بسنده نکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۵:۵۷
0
3
جناب آقای دکتر سجادی! مگر خود شما سی و اندی سال به اصطلاح خودتان معاون علمی و مشاور اول این مرکز نبودید! کجا بودید در این سالها! اگر اظهار بی اطلاعی میکنید که وای بر شما که در این سالها مسئولیتی به این مهمی داشتید و از هیچ چیز خبر ندارید و اگر خبر داشتید چرا تا به امروز سکوت کرده بودید! اگر شما با تعدیل همکاران مخالف بودید چرا در سالهای گذشته خودتان نفر اول جلسات تصمیم گیری در اخراج همکاران بودید! امسال چه کسی در لیست اخراجی ها بود که صدایتان را درآورده! همه مخالف تالیف دانشنامه های گوناگون (البته مفید) در این وضعیت مالی هستند، ولی مگر خودتان مخفیانه دانشنامه خلیج فارس را مدیریت نمیکردید! نه تنها دانشنامه خلیج فارس را متوقف نکردید که خود مدیر آن بودید! و چه مقالاتی! فقط یک نفر از دوستان شخص شما نزدیک به صد و پنجاه هزار کلمه در یک سال تالیف کرده اند و آن ها بدون هیچ نظارت علمی! چرا؟ آن زمان که حقوق چند میلیونی خارج از قرارداد میگرفتید میدانستید پولها کجا خرج میشود! آن زمان که خانه ای جنب مرکز به شما دادند میدانستید پولها کجا خرج میشود! آن زمان که برای ویرایش تاریخ جامع (که عجب ویرایشی) میلیونها حق الزحمه گرفتید، میدانستید پولها کجا خرج میشود!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۶:۱۶
1
0
متاسفانه رانتهای بزرگ فرهنگی، چنان صدمه ای به اقتصاد فرهنگ و فعالان فرهنگی زده اند که صدها تهاجم فرهنگی قدرت این تخریب را ندارند. امیدوارم در این مسیر مبارک نقد دبا، شاهد تداوم انتقادات و به نتیجه رساندن موضوع از سوی ایکنا باشیم
متعجب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۱۷:۳۱
1
0
ببخشید اینجا ... خبرگزاری ایکناست؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۶ - ۱۱:۲۳
1
0
این سوژه جالب را پیگیری کنید تا کم کم برسید به فسادهای غیر مالی این مرکز به ظاهر اسلامی
دیده بان
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۶ - ۱۹:۱۵
0
1
اشکال کار این جاست که فردی ناموجه سخنان موجه می‌زند. آقای سجادی فقط یک ایستگاه زودتر از این قطار پیاده شده‌اند (تصحیح می‌کنم: بر اثر بی‌احتیاطی از قطار پرت شده‌اند) من کاری به رانت‌های مالی که اثباتشان سند و مدرک می‌‌خواهد ندارم. به نکته‌ای اشاره می‌کنم که هرکس الفبا بداند می‌تواند آن را پیگیری کند.
دست کم دو بار نام ایشان روی جلد کتاب دیگران (یکی چاپ دبا و دیگری چاپ «رایزن») چنان حک شده است که گویی مؤلف آن است.
1-دولت‌ها و سلسله‌های حاکم بر قلمرو اسلام که نام ایشان دقیقا زیر عنوان کتاب آمده و هیچ نام دیگری نیز روی جلد روکش کتاب قید نشده است. این در همه‌جای دنیا به معنی آن است که صاحب این نام نویسندۀ کتاب است. در حالی که در شناسنامۀ کتاب و حتی گزارش‌های ایبنا و اظهارات خود صادق سجادی ایشان مترجم است و نه مؤلف
2- از این ناپسندتر این که ایشان واقعا معلوم نیست به چه دلیل نام خود را روی جلد آخرین جلد از دسترنج استاد منزوی آوردند با عنوان «به کوشش صادق سجادی» آن هم در حالی که نام مؤلف روی جلد قید نشده بود و شگفت آن که بازهم نام مؤلف در صفحۀ عنوان همان بود که باید می‌بود
اما در مورد نقش ایشان در ویرایش و نظارت علمی بر تاریخ جامع، اما در واقع «پشت هم چیدن مقالات این و آن» چه گویم که ناگفتنم بهتر است
همۀ این‌ها هنگامی عجیب‌تر جلوه می‌کند که صادق سجادی از نوشتن عاجز نیست و پیش از آنکه خود را آلودۀ معاونت پژوهشی دبا و تاریخ جامع و ... کند هم اهل علم بود و هم اهل قلم
شاید یکی از بدترین کارهای آقای بجنوردی این بود که «صادق سجادی دانشور» را از جامعۀ علمی کشور گرفت و «سجادی معاون پژوهشی» تحویل داد که نه «صادق» بود و نه «دانشور»
مهشید نجفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۰:۲۱
1
0
دوستان ایکنایی خیلی ممنون از پرداخت به این موضوع. ولی حواستون باشه از این مراکز در گوشه کنار کشور کم نداریم. لطفا کمی این طرف و کمی آن طرف تر هم نگاه کنید و باب نقد رو به این مسایل ادامه دهیn. به امید رستگاری ایرانیان
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۲:۳۴
0
1
جناب ناشناس!! همه به خوبی می دانیم که دکتر سجادی در تمام این سالها، در مقابل فسادِ مالی سکوت نکرده و همواره در پی احقاق حقوق کارمندان بوده اند. اما برایم جالب است بدانم شما در ازای دریافت چه مبلغی این چنین به دکتر سجادی تهمت می زنید؟ که البته در متن ارسالیتان می توان ردپای سالها عقده را به وضوح دید!!! شمایی که برای خود مثلا ظاهری موجه و علمی ساخته اید و خدا میداند که در پشت این نقاب چه ها که نمی کنید!!! البته مخارج بالا رفته و شما هم که همیشه خرجتان بالا بوده و هست؛ لذا برایتان صرف می کند که با چنین دروغ بافی هایی کمی به وضعیت اقتصادیتان سامان بدهید. اما این را خوب بدانید که ماه هرگز پشت ابر پنهان نخواهد ماند پس چه خوب است که اینطور شرفمان را به حراج نگذاریم!!
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۲:۴۸
0
0
اشکال کار اینجا نیست که شما نوشتید. اشکال کار آنجاست که جهل بر خرد حکم کند. قطاری که از آن سخن گفتی، قطار ما نبود، قطار دیگران بود. صادق سجادی قطار سوار نشد، پیاده ای بود که از فرط خستگی دمی هم سوار شد. میزان در آمد یک دلال را حتی نمی توان با استاد فرهیخته ای مانند صادق سجادی مقایسه کرد. اگر برخورداری بوده که دیگران بسی بیشتر داشتند و بردند. اگر از طایفه قلم هستی، بدان که این وادی را طهارتهاست. تخریب کردن کسی که عمرش را در این کار گذاشت و کار کرد، شیوه مردان نباشد. از آن کسی که از کار دیگران بهره ها برد باید سخن میگفتی، کسی که بر گرده های عالمان و محققان پا گذاشت و نام ناشناسش را لااقل در جامعه علمی شناس کرد، ولی حق آنان را نداد، و تنها با تهدید و تهدید، سعی کرد تا فرمان را در دست نگاه دارد. دردناک تر از همه اینکه هیچ دادرسی پیدا نشد تا این "فخر جهان اسلام" را از زیر دست و پا جمع کند. حرفها یکسر از بردن و خوردن است، گویی که آینده ای نیست. میراث امروز ما را فردا چه خواهد شد؟ وقتی سجادی ها بروند که تاریخ این دایرة المعارف بودند، دیگر که خواهد ماند، تا برای فردا بنویسد؟
عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۲:۵۳
0
0
امیدوارم جناب دیده‏ بان در موارد دیگر اینگونه دیده بانی نکنند که آن وقت وای به حال همه ی ما. قصدم طرفداری از دکتر سجادی عزیز که همه کارکنان دائره المعارف می دانند در تمام سال های مسئولیت از تلاش برای احقاق حق مظلومان دائره المعارف از هیچ کوششی فروگذار نکرده نیست. می خواهم به آقای دیده بان بگویم آقای دکتر سجادی مهمترین آثارش را در همان سال های مسئولیتش نگاشته آثاری مانند تاریخنگاری در اسلام که به چاپ سیزدهم رسیده و هر دانشجوی تاریخی برای طی مراحل پیشرفته تر در تحصیلاتش نیازمند خواندن آن است و تصحیح رساله اخبار برامکه که برای ایشان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را به ارمغان آورد. دکتر سجادی برآمده از خاندانی صاحب فضل و کمال است که هم در گفتن حرف حق گوی سبقت از دیگران ربوده اند و هم در خلق آثاری نو. دیده بان عزیز را متوجه آن استادان ناموجهی می کنم که نام خودشان را گذاشتند استاد در حالی که کار اصلی شان در همین دائره المعارف کمک برای پنهان کردن خطاها و فسادها و جعل اسناد است. ایشان را به آن استادی توجه می دهم که تمام دغدغه اش به جای اینکه نوشتن کتاب باشد به استخدام درآوردن فرزندانش به واسطه ی روابطی است که برساخته و اتفاقا دشمنیش با دکتر سجادی از همینجا هم ناشی می شود. یادم هست یکبار دکتر سجادی پای اخراج یکی از کارمندان دائره المعارف که اتفاقا پسر آن استاد بود ایستاد. آن هم بدلیل بهره وری بسیار پایین و سواد اندک و اخلاقیات فاسد او بود و الا من سراغ ندارم دکتر سجادی چنین محکم اخراج کسی را پیگیری کند. رسوایی اخلاقی او امروز ملکه ذهن همه کارمندان دائره المعارف است. بله او نیرویی جوان بود ولی جوانی اش را از آنجا که پشتش به حمایت های پدر استادنمایش گرم بود نه در راه پیشرفت در کار علمی که در راه دیگری خرج می کرد. دیده بان عزیز شما را به آن استاد با چنین پسری و چنان اعمالی ارجاع می دهم. آن ها ناموجهانی هستند که امروز قلم بدستان مزدور شبکه فساد شده اند و برای فرار از عقوبت و پنهان کاری اعمالشان به نوشتن مقالاتی در حمایت از شبکه فساد و بر ضد افراد آزاده ای چون دکتر سجادی دست می زنند. نکند شما هم از همان دسته اید؟ اگر نیستید درباره آنها هم بنویسید.
میرباقری
|
Sweden
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۶:۵۴
0
0
آن دست از عزیزانی که با زدن تهمت و افترا‌های خنده دار قصد پاک کردن سوالات اساسی‌ مطرح شده در مقاله را دارند، خود بهتر میدانند که حمله‌های ناروا به چهرهٔ علمی دکتر سجادی نمی‌تواند باعث تطهیر تشکیلات عظیم اقتصادی بجنوردی ها، حساب‌های هنگفت خارج از کشورشان، و در آمد‌های خارج از عرف نزدیکانشان بشود. به جای پاک کردن صورت مسئله، سعی‌ در روشن کردن این موضوع داشته باشیم که چگونه فرزندان جوان جناب آقای بجنوردی به سمت‌های مدیریتی منصوب شده ا‌ند و زندگی‌ این چنین اشرفی در داخل و خارج از کشور دارند. و یا اینکه چگونه اساس نامهٔ مرکز را تغییر داده و آن را ملکی‌ شخصی برای خانواده خودشان کرده ا‌ند. این ناهنجاری‌ها دستبرد به بیت المال است.
دیده بان
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۱۹:۴۰
0
0
عدالت عزیز
گویا اطلاعات تاریخی شما اندکی نم کشیده است.
«تاریخ برمکیان» و «رسالۀ اخبار برامکه» در واقع تز دکترای دکتر سجادی است که در سال ۱۳۷۰ دفاع شده است.
تاریخ‌نگاری در اسلام دکتر سجادی نیز نخستین بار در سال ۱۳۸۰ چاپ شد
هر دو اثر آثاری از نظر علمی ارزشمند و حاصل جست‌وجو و پژوهش بسیار است اما همچنان که می‌بینید اصل کار پیش از اشتغال ایشان به معاونت (سال ۱۳۸۱؟) بوده است.
از این گذشته به نظر شما پرداختن به زمزمه‌های درگوشی دربارۀ فساد اخلاقی این و آن (حتی اگر کاملا درست باشد)، اندکی نخ‌نما و البته بسیار نامربوط به بحث نمی‌نماید؟
آیا وقت آن نرسیده است که اهل «علم و قلم»، با علم، قلم در دست گیرند.
همان استاد را می‌توان از منظر شایستگی علمی نقد کرد (اگر حدس من درباۀ هویت او درست باشد بسیار هم شایستۀ نقد است؛ کافی است کمی جغرافیای تاریخی بدانید!) . کاری که شایستۀ اهل علم است و نه از منظر مردمان کوچه و بازار
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۹:۵۸
0
0
آقای دکتر سجادی برای دائرةالمعارف بزرگ اسلامی بسیار زحمت کشیده و ۳۴ سال از بهترین سالهای عمر خود را در این مرکز فرهنگی به پژوهش و تالیف پرداخته اند. متاسفانه عده ای با نوشتن متنهایی علیه آقای دکتر سجادی و نادیده گرفتن زحماتشان در طی این سالها، سعی در تخریب چهره وی دارند که کاری بس ناجوانمردانه است. اگر حرف و سخنی هست بهتر است رو در رو مطرح شود.
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۱۳:۱۸
0
0
وقتی در ظلمت، آتشی افروخته می شود، پی چیستی ها نباید رفت. "دیده بان"، خوب ندید و از آن است که سالهای سال در تنهایی خویش، غمی جز "قلم و نشر"ش نیست. احتیاط چیزی است که مرزهایش روز به روز در این دایرة المعارف گسترده تر می شود، چه در زمانه ای که جسارت از دلها ربوده شده است. سجادی سخنی گفت که حرف همه کارکنان و محققان را زد، "معلوم نیست درآمدها کجا صرف می شود؟" کاش به جای دیده بانی در صفات خصوصی وی، با آن همه دقت که چیزی از قلم نیافتد، در شیوه مدیریتی اینجا دیده بانی کرده بودید. قیمت جامعه علمی کشور را تا این حد تنزل ندهید. دیده ها را از سطح آنانی که عمرشان را در این مرکز گذاشتند بیرون بیاورید؛ آنان را باید ارج نهاد. هر چه هم که بگویی، انتقادت هم که به جا باشد، اکنون مساله اساسا چیز دیگری است. من از طریق این رسانه قرآنی، از همه دستگاههای حکومتی و در راس آنها، از "مقام معظم رهبری" تقاضا دارم تا به وضعیت مدیریتی خانواده موسوی بجنوردی بر این مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی که به حق زمانی فخر جهان اسلام بود و اکنون دارد آبروی جهان اسلام را می برد، رسیدگی کنند.
حقوق معوقه اعضای این مرکز با احتساب عیدی و سنوات به 8 ماه رسیده است. ما اسیر نان هستیم و دیده بان های ما در پی آنند که ببینند چطور می شود دکان نان فروشی بزنند. سجادی دیگر نیست که مجوز ندهد، حالا به ابواب مختلفی راه باز شده است.
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۲۲:۲۹
0
0
از دستان عزیزان چه بگویم گله ای نیست اگر هم گله ای هست دگر حوصله ای نیست ... این حکایت اهل فرهنگ ماست که خسته اند از اهالی فرهنگ نما... گرگانی که سالها پوست میش به تن کردند و چهرۀ موجه بخود گرفتند و آنقدر خوب این نقش را بازی کردند که امثال سجادیها نیز با تمام هوش و ذکاوت تا همین سالهای اخیر به ماهیتشان پی نبردند. تا روزگارانی نه چندان دور همۀ ما میپنداشتیم سید کاظم موسوی بجنوردی در قحط الرجال فرهنگی برای نجات آمده و چون دانش مدیریتی ندارد تنها ایرادش همین است، غافل از اینکه در تمام این سالها در پشت پردۀ فرهنگ در حال مال اندوزی و فعالیت اقتصادی است و چه هوشمندانه این راه را برگزیده، به خیال آنکه هر شرایطی پیش آیدکسی به سراغ فعال فرهنگی نمیرود، حال آنکه فرزندان نااهل رشته های پدر را پنبه و با نادانی دست او را رو می کنند این خود برای اهالی سالها زجر کشیدۀ دایره المعارف جای بسی تاسف دارد که سرانجام از خواب غفلت برخیزند و ببینند که حاصل کار ارزشمندشان به کام کسانی رفته که با فریب و ظاهرسازی آنان را با حداقل دستمزد اعلام شده از سوی وزارت کار در تنگنای مالی قرار داده اند و خود در کشورهای دور و نزدیک با خرید ملک و ویلا به تفریح میپردازند... کارمندان نجیبی که در ده سال اخیر همان حداقل دستمزد را هم بموقع دریافت نکرده اند و بعضا" سالی دو بار حقوق گرفته اند... و امروز هنوز عیدی سال گذشته به دستشان نرسیده چه رسد به دستمزد پنج ماه سال ۹۷. دوستانی که از دکتر سجادی انتقاد و اذهان را از اصل موضوع منحرف می کنید آیا از اوضاع همکاران بی حقوق خود اطلاع دارید؟ یا مانند مدیر بی وجدان دایره المعارف در سفر تفریحی خارجتان بسر میبرید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۲۲:۵۴
0
0
آقایان ناصر، عدالت و... ! توهم توطئه دامن شما را هم گرفته است! اگر کسی نظری مخالف دارد یعنی پول گرفته و آنکه مطابق ذائقه شما سخن بگوید، میشود فاضلِ در خدمتِ علمِ بی ادعا! بنده حتی یک کلمه در رد جایگاه علمی دکتر سجادی حرفی نزدم و نمیزنم و لزومی به صحبت نیست! جایگاه علمی ایشان را شما ندانید، بنده بهتر میدانم و دیده ام. اما لطفا از ایشان شوالیه نسازید که در قد و قواره این لقب نیستند. شما بودید یا نه، نمیدانم، اما به خوبی جلسه عمومی اسفند نود و پنج، پیش از تعدیل را به یاد دارم که چون کوه در کنار آقا و آقازاده نشسته بودند و جلسه را بر بندی از انگشت میچرخاندند... اگر صدای مخالفی بود، این آقای حامی پژوهشگران و استادان! فورا سرکوب میفرمودند. نمونه اش پژوهشگری برخاست و اظهار تاسف کرد از اوضاع نابسامان پژوهشگران، و جناب دکتر سجادی عزیز و گرانقدر چنان تند و بی ادبانه و البته غیر علمی پاسخ دادند که پژوهشگر بی ارزش (البته از نگاه جناب معاون علمی) نشست و دیگر نتوانست از خجالت برخیزد! جمع کنید این بساط حمایت بیهوده از جناب معاون را که اگر در رساندن این مرکز بزرگ به بن بست، در صف اول مقصرین نباشند، مسلما میتوان نقش تک تیرانداز را برایشان متصور شد. آن زمان که بجنوردی بزرگ مثل نقل و نبات به آقازاده ها سمت های مدیریتی میداد، جناب آقای معاون کجا تشریف داشتند؟ باید خدمتتان عرض کنم که آن موقع، شانه به شانه بجنوردی پدر ایستاده بودند و برای آقازاده ها کف میزنند. من و همکاران من که ۸ ماه حقوق نگرفته ایم، نیازمند پول کثیف امثال شما نیستیم، وگرنه عمرمان را خرج علم نمیکردیم. برای شنیدن صدای حق، سراغ سجادی و بجنوردی و امثال او نروید. صدای حق در گلوی ماست...
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۲:۰۴
0
0
آقای ناشناسِ دوم!!!
ظاهراً این شما هستید که دچار توهم شدید؛ آن هم چه توهمی!! من و دیگر همکاران بارها شاهد تلاش ایشان برای احقاق حقوقمان بوده ایم، رسمِ انسانیت نیست که اینطور حقیقت را کتمان کنید!!! برای امثال شما باید تاسف خورد که همواره از اوضاع مرکز ناله می کنید و جرات حرف زدن در مقابل بجنوردی ها را ندارید و در حال حاضر همچنان در خدمتشان هستید! آن وقت از دکتر سجادی توقع داشتید اوضاع را برایتان دگرگون کنند و یک روز به نعل و یک روز به میخ، بد و خوب بدانیدشان!!! (گرچه شما در حدی نیستید که ایشان را قضاوت کنید)؛ متاسفم ... حالا که ایشان در مرکز حضور ندارند، بفرمایید حقتان را بگیرید آقای ناشناس؛ حرفتان را به آن کس که باید بگویید و مثل مرد پایش بایستید، با ترس چیزی عوض نخواهد شد.
محمد
|
Sweden
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۴:۲۰
0
0
جناب ناشناس،

کسانی‌ که اطلاعات کافی‌ از موضوع دارند به خوبی‌ میدانند که آقای سجادی از اول با حضور پسران آقای بجنوردی در سمت‌های مدیریتی مخالف بوده و این مخالفت را بارها به خود مدیریت ابراز کرده است. البته مبرهن است جناب عالی‌ نه تنها در مورد این موضوع، بلکه در مورد خیلی‌ از مسأیل دیگر هم اطلاعات کافی‌ ندارید. مشخص است که نمیدانید تعریف "معاون پژوهشی" چیست، و اینکه امور مالی و مدیریت منابع انسانی‌ را در بر نمیگرد! قطعا از سابقهٔ مخالفت‌های آقای سجادی با سیاست‌های آقای بجنوردی اطلأع ندارید که از وژگانی عجیب مثل "تک تیر انداز" استفاده می‌کنید! البته چرا باید داشته باشید؟! برای حمله به اشخاص، حتی اگر در جهت حفظ منافع محقق‌هایی‌ مثل شما اعتراض کرده باشند، هیچ احتیاجی‌ به دانستن این موضوع‌ها نیست. بله، ما این "بساط حمایت بیهوده" را جمع می‌کنیم، و از دوستانی مثل شما حمایت می‌کنیم که صدای اعتراضتان فقط در فضای مجازی بلند است، و از روی محافظه کاری هیچ گاه جسارت اعتراض علنی را نداشته اید. صدای "حق" در گلوی شما که از نگرفتن ماه‌ها حقوق معترض است، همان صدایی است که در اعتراض‌های آقای سجادی در حمایت از حق کارمندان مرکز و سال‌ها فعالیت علمی دوستانی مثل شما بگوش می‌رسد.

"پول‌های کثیف" را کسانی‌ با خاطر آسود میگیرند که نه نگران کارمندان زحمت کش و بی‌ توقع مرکز هستند، نه ابایی از در آمدهای نامشروع دارند. هیچکس حق ندارد به دوستانی مثل شما که حق ماه‌ها کار خود را نگرفته اید یک چنین تهمت‌هایی‌ بزند. البته همانطور که مطمئن هستم که خود هم میدانید، اشخاصی‌ نزدیک به مدیریت هستند که در تمامی‌ این دوران که مرکز با مشکلات شدید مالی در گیر بوده و است، نه تنها حقوق خود را گرفته ا‌ند بلکه بیشتر از آن، به پاس چاپلوسی‌ها و ... انتقاد حق طبیعی هر کس است، ولی‌ انتقاد معقول. آیا اینکه شخص شریف شما همه را به یک چشم می‌بینید، و با وجود این همه مشکل کوچک و بزرگ هیچ گونه اعتراض علنی نمیکنید گزینهٔ درست است، یا حمایت از کسی‌ که جسارت اعتراض و زدن همان حرف حقی‌ که شما از آن سخن میگویید را دارد؟
حسن بجنوردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۱۷:۲۱
0
0
من با نظر جمع موافقم
محقق دانشنامه
|
Singapore
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۹ - ۲۱:۰۴
0
0
بنده یکی از مولفین پروژه ناتمام خلیج فارس هستم و امروز از طریق دوستانم از گزارش خبرگزاری ایکنا درباره مرکز مطلع شدم. پس از مطالعه این گزارش تأسف برانگیز و کامنت‌های الحاقی آن که متأسفانه به جای پاسخگویی به شبهات اصلی مطرح شده بیشتر به جنگ بین دو جبهه می ماند و تأسف برانگیزتر اینکه جبهه طرفداران جناب بجنوردی ظاهرا با پرداختن به زندگی شخصی دکتر سجادی و آثار ایشان و مواردی از این دست سعی در منحرف کردن اذهان اهالی فرهنگ از اصل ماجرا را دارند لازم دانستم در مورد یکی از مواردی که به ایشان نسبت داده شده است شهادت دهم. در سال گذشته از طرف دکتر سجادی با من تماس گرفتند و خواستند تألیف عناوینی را که برای پروژه خلیج فارس در دست داشتم متوقف کنم و حتی تصویر بخشنامه‌ای را برای من ارسال کردند که در آن بعضی پروژه های مرکز به حالت تعلیق درآمده بود. بنابراین این موضوع که ایشان پنهانی پروژه را ادامه می‌دادند الحق تهمت ناروایی به ایشان است ضمن آنکه شخص آقای دکتر سجادی چندبار مقالات من و برخی از دوستانم را برای اصلاح مواردی که مشخص کرده بودند را به ما بازگرداندند. محققان می فهمند که چنین کاری نشان از دقت ایشان در پذیرش مقالات را دارد.
بینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۱:۴۹
0
0
جناب ناشناس اول
تقریبا همه اعضا مرکز اعم از استاد و محقق و کادر اداری تقریبا از حدود شش هفت سال پیش با حاد شدن مشکلات مالی مرکز و ابهامات در درآمد های رایزن که توسط فرزند ارشد آقای بجنوردی اداره می شد متوجه فساد در سیستم مرکز دائره المعارف شدند. تا پیش از آن همگی تصور می کردیم در کنار یک فرد فرهنگ دوست به فرهنگ ایران خدمت می کنیم. با نیامدن درآمدهای رایزن به مرکز که در زمان مدیریت پسر بزرگ در اوج بود همه از جمله دکتر سجادی متوجه شدیم یک جای کار می لنگد و حتما همه به خاطر دارند که ایشان به همراه دکتر سید جوادطباطبایی در اعتراض به عملکرد مدیر رایزن از انتشارات آن مجموعه و مجله ایرانشهر که قطعا مواهب و عوایدی هم برایشان داشت کناره گیری کردند و پس از آنهم تا آنجا که به خاطر دارم همواره اعتراض خود را نسبت به عدم شفافیت درآمدهای آن مجموعه در مناسبتهایی که به همراه اعضا بخش به دیدنشان میرفتیم و از عقب افتادن حقوق شکایت میکردیم بیان میکردند. حتی یادم هست که بعد از فرار شبانه فرزند بزرگ از مرکز ایشان گفتند بهتر است آقای بجنوردی در این شرایط اداره رایزن را به فرزندان دیگرش نسپارد و آنجا را اجاره دهد. من در این سالها دلخوریهایی از دکتر سجادی دارم و به عملکرد ایشان در بعضی موارد نقد دارم اما به نظرم این مجال جای عقده گشایی و پرداختن به خصومتهای شخصی نیست و همانطور که یکی از دوستان هم فرمودند ایشان حرف دل همه ما را فریاد زدند" معلوم نیست درآمدها کجا خرج میشود"
جالب اینست که ظاهرا شما اصرار دارید که این فساد از سی و اندی سال پیش وجود داشته است!!!!
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۴
0
0
مرکز دایره را نام و نشانی نبوَد / آخر این دایره را دادستانی نبوَد
ما در این دایره چون نقطه صفریم ولیک / صفر ما را رقمی مونس جانی نبود
چون که بر اهل خرد جهل کند حکم مپرس / این چه قفلی است کلیدش به جهانی نبود
"فکر بهبود خود ای دل بکن از جای دگر" / کاین سرا را ز حسد سوته دلانی نبود
هر یکی از جهتی تیر زند بر دگری / بی سپر را نبود بیم چو جانی نبود
کاظم موسوی و جمله فرزندانش / از درستی در آن خانه نشانی نبود
این دبا را پسران جمله به تاراج برند / نیک بینی تو ببینی دیده بانی نبود
چون که از حادثه ها جان به سلامت ببرم / از تخلص تو مپرسم که نشانی نبود
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۳:۳۹
1
0
منطقی عزیز، حرف دلِ ما را زدید. امیدوارم این دوستان از خواب غفلت برخیزند و بجای تخریبِ شخصیتِ انسان بزرگی چون دکتر سجادی به اصلِ موضوع (مال اندوزی خانواده بجنوردی) بپردازند.
عدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۳:۵۷
0
0
یک دست صدا ندارد، دستانمان را به هم بدهیم.
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۵:۴۵
0
0
درود بر کامران
اسماعیل
|
Canada
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۱ - ۲۱:۳۶
0
0
آقای دکتر سجادی در مصاحبه اولش گفت درآمدها و هزینه ها ابهام دارد و جوابش را با اخراج گرفت. آن «ناشناس» که خواستۀ او و کارکنان دیگر را رها کرده و چسبیده به اینکه خودتان چرا قبلاً سکوت کرده بودید، خودش جواب خودش را داده. من اگر هم جای سجادی بودم و برخورد بجنوردی را پیش بینی می کردم، شاید تا وقتیکه به روشهای دیگر امید داشتم سکوت می کردم. از این غرض و مرض چه در می آید؟ تمام تلاش بجنوردی و اعوان و انصارش این است که مسئلۀ اصلی خودشان را دعوای سجادی با بجنوردی جلوه بدهند و ذهن کسانی را که به سابقۀ اینجا علاقه ای دارند منحرف کنند. اگر ریگی به کفش ندارند جواب سؤالها را بدهند و ادعای کارکنان مظلوم را با شفافیت رد کنند. اگر آن «ناشناس» اهل فرهنگ بود، به این روش رسوای نخ نما متوسل نمی شد که جواب انتقاد را با تهمت زنی بدهد. فسادی که امروز کشور را گرفته نتیجه همین بازیهای کثیف است که جای متهم بانفوذ و شاکی بی پناه را عوض کرده.
یک دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۱ - ۲۲:۴۸
0
0
من در اردیبهشت امسال که با دوستانم به نمایشگاه کتاب رفتیم مسوولین غرفه دائره المعارف دائم در وصف تاریخ جامع و بی نظیر بودن آن سخنرانی میکردند تا ما راضی شویم بهای چند میلیونی خرید ان را بدهیم حالا اینجا برای ضربه زدن به فلان آقا میگویید ویرایش درستی نشده!!!! پس منفعت شما ارزش کتاب را تعیین میکند!!!!
دانشجویان بینوا را ملعبه دستان ... نکنید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۸:۲۰
0
0
بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر
دیدی که چگونه گور بهرام گرفت ...
دکتر سجادی یکی از موافقان سرسخت تعدیل نیروهای مرکز حتی بیش از اینها بودند و به قول “ناشناس “نفر اول جلسات تصمیم گیری در این خصوص . و علت آشفتگی و اعتراض ایشان در مورد تعدیلی های اخیر هم بر اعضای دائرة المعارف پوشیده نیست.
اما مسئله مهمتر رسوایی مالی است که دکتر سجادی از آن پرده برداشته و باید پیگیری و رسیدگی شود آن هم در شرایطی که حقوق کارمندان ماه ها و حق التألیف مؤلفین سالها است که پرداخت نشده است.
captcha