بخش ویژه صفویه‌شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد
کد خبر: 3735618
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

بخش ویژه صفویه‌شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد

گروه اجتماعی - بخش ویژه صفویه‌شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل با حضور مسئولین استانی و معاونت استاندار اردبیل راه‌اندازی شد.

بخش ویژه صفویه شناسی در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد
به گزارش ایکنا از اردبیل، علی نواداد، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل امروز ۱۳ مرداد ماه در مراسم افتتاح بخش ویژه صفویه شناسی درکتابخانه مرکزی اردبیل تصریح کرد: این بخش به عنوان یک گنجینه مهم از اسناد تاریخی اردبیل و بویژه سلسله صفویه محسوب می‌شود و کتاب‌های گرد آوری شده در این مجموعه در شناساندن هویت تاریخی این شهر نقشتاثیر گذاری راخواهد داشت.
نواداد، توجه به حوزه فرهنگی و تاریخی اردبیل را مهم برشمرد و افزود: صفویان به عنوان اولین سلسله پس از ورود اسلام به ایران توانستند با تشکیل دولت متمرکز و قدرتمند، هویتی مبتنی بر مذهب تشیع را برای این سرزمین و ساکنان آن ایجاد نمایند.
وی خاطرنشان کرد تشکیل حکومت صفویان در اردبیل از یکسو موجب بازگشت ایران به صحنه‌ی معادلات و مناسبات جهانی شد و از دیگر سوی، ایرانی را بنیان نهادند که در دوره‌های بعد از خود نیز منشا اثر فراوان بوده‌اند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل افزود:نقش صفویان به عنوان یک حکومت شیعی در مطالعاتتاریخی ایران بالاخص در حوزه‎های دینی و مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و صفویان درمیان تمامی سلسله‎ها و حکومت‎های شیعه مذهب در طول تاریخ اسلام، مهم‎ترین و موثرترین نقش رادر پیشرفت تشیع و نهادینه کردن آن داشته‎اند.
رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این مراسم از گردآوری بیش از ۱۵۰ نسخه کتاب و ۴۷ حلقه لوح فشرده برای راه اندازی این بخش خبر داد و خاطرنشان کرد: این اداره کل همزمان با گرامیداشت هفته اردبیل (۳۰ تیر لغایت ۴ مرداد) با همکاری تعدادی از موسسات مردم نهاد با ایجاد غرفه در محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به مدت سه روز اقدام به گردآوری کتاب‌های اهدایی مردم نمود که در این مدت منابع قابل توجهی جمع آوری شد.
عزیزخانی همچنین با اشاره به تخصیص ۵۰ میلیون ریال اعتبار برای خرید کتاب‌های مربوط به تاریخ اردبیل افزود: در تلاش هستیم تمامی کتاب‌های منتشر شده در این خصوص را خریداری نمائیم.
وی همچنین به تهیه ۲۱ حلقه لوح فشرده از کتاب‌هایی که در موزه آرمیتاژ لنینگراد (سن پطررزبورگ روسیه) نگهداری می‌شود اشاره کرد و گفت: این منابع جزو آثار ارزشمند در حوزه تاریخ اردبیل هستند که در تامین نیاز‌های علمی و اطلاعاتی محققان و پژوهشگران نقش اساسی را برعهده خواهند داشت.
انتهای پیام

captcha