جشنواره گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س)؛ الگوی موفق فعالیت قرآنی
کد خبر: 3735859
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
عباس سلیمی عنوان کرد:

جشنواره گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س)؛ الگوی موفق فعالیت قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: برخی با آغاز شدن جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) فکر نمی‌کردند این مسابقات از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند، اما به برکت قرآن و نیت خالص دست‌اندرکاران جشنواره در سطح استان مرکزی، این جشنواره قابلیت آن را دارد که در بخش منطقه‌ای و ملی به عنوان الگوی موفق فعالیت قرآنی معرفی شود.

جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) بعنوان الگوی موفق فعالیت دینی معرفی شود

عباس سلیمی، پیشکسوت و قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: برگزاری جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) از سال 93 با حوصله و شکیبایی مسئولان و مردم در شهرستان محلات با وجود موانع و شاید تحمل برخی کم‌لطفی‌ها و بی‌محبتی‌ها آغاز شد.

جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س)، الگوی موفق فعالیت قرآنی
وی تصریح کرد: شاید برخی با آغاز شدن جشنواره قرآنی فکر نمی‌کردند این مسابقات به توسعه کمی و کیفی دست پیدا کند، اما به برکت قرآن و نیت خالص دست‌اندرکاران شهرستان و استان جشنواره در سطح استان مطرح شد، این جشنواره این قابلیت را دارد که هم در بخش منطقه‌ای و هم ملی به عنوان الگوی موفق فعالیت قرآنی معرفی شود.
سلیمی اضافه کرد: تبیین آثار و برکات جشنواره قرآنی برای مسئولان ذی‌ربط تصمیم گیرنده به نهادینه شدن مبانی قرآنی در جامعه کمک می‌کند. برگزاری جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) تأثیر بسیار زیادی در سبک زندگی قرآنی و حاکمیت رفتارهای قرآنی دارد، بی‌شک اگر این آثار برای مسئولان تشریح شود آنان بیش از پیش وارد میدان شده و به میزانی که توفیق خدمت به قرآن را دارند همراهی می‌کنند.

سایر استان‌ها از این طرح الگوبرداری کنند
قاری بین‌المللی اضافه کرد: با پشتکار عجیبی که در مردم این خطه (استان مرکزی) وجود دارد مطمئن هستیم که از حرکت در مسیر قرآن کوتاه نخواهند آمد و روزی دیگر استان‌ها از این حرکت زیبا الگو‌برداری می‌کنند.
سلیمی گفت: انس، تعامل و برگزاری مسابقات قرآن در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار تأثیرگذار است، مسلماً اگر از این دریچه به قرآن نگاه کرده که قرآن کتاب زندگی، هدایت، سعادت، دستورالعمل خوشبختی و عصاره همه کتب آسمانی، نتیجه زحمات و مجاهدت‌های 124هزار پیامبر، صدها میلیون پیروان صادق آنان و اولیای الهی است؛ قطعا جهان‌بینی حقیقی و الهی بر ما حاکم می‌شود.

مسابقه «رفتار قرآنی» به جشنواره اضافه شود
به گفته وی از ظرفیت بسیار بالای محلات ساخته است که امسال دریچه دیگری همچون برگزاری مسابقه رفتار قرآنی را به جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) اضافه کند. تمام فعالیت‌ها در حوزه قرآن مقدمه‌ای برای آشنایی جامعه با فرهنگ و فهم آیات این مصحف شریف است، همه تلاش دارند تا فرهنگ قرآن بر جامعه حاکمیت پیدا کند.
سلیمی در تشریح نحوه برگزاری مسابقه رفتار قرآنی گفت: مقدمه پیشنهاد این است که در آیات قرآن تدبر، پیام قرآن را دریافت و به طرف فهم قرآن حرکت کنیم، بایدها و نبایدهای قرآنی را شناخته و جامعه را برای رفتارهای قرآنی آماده کنیم. اگر رفتار قرآنی در جامعه فزونی یابد حاکمیت فرهنگ قرآن تحقق پیدا می‌کند.

دو محور «تکریم حجاب» ویژه دختران و «احسان به والدین» ویژه پسران ایجاد شود
وی ادامه داد: شاید برخی از افراد در ابتدای کار عنوان کنند مسابقه رفتار قرآنی قابل اجرا نیست، اما بنده اعتقاد دارم حتما می‌شود، باید کارگروه بسیار چابک و کوچک را مامور کنیم ارزش‌های رفتاری را که قابل تبدیل به کمیت است استخراج و احصا کند، پیشنهاد می‌کنم امسال برای شرکت‌کنندگان جشنواره قرآنی دو محور «تکریم حجاب» ویژه دختران و «احسان به والدین» ویژه پسران را در مسابقه رفتار قرآنی لحاظ کرده و بررسی کند اگر شرایط فراهم شد اجرا کنند.
سلیمی افزود: در کنار مسابقات دختر یا پسری که قرآن را صوت زیبا تلاوت کرده یا محفوظات خوبی دارد کارنامه عملی از احسان به والدین و رعایت عفاف و حجاب از سن تکلیف به بعد را ارائه دهند تا جایزه‌ای اضافه بر جایزه مسابقه دریافت کنند. مربیان قرآن باید به دختران به سن تکلیف‌رسیده قرآنی گوشزد کنند که در کنار تعامل با قرآن توقع رعایت حجاب و عفاف نیز ایجاد می‌شود که باید در رفتار لحاظ کنند.
وی به آیه 83 سوره مبارکه «بقره» که می‌فرماید؛ «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً؛ جز خداى را نپرستید و نیکى کنید به پدر و مادر» استناد کرد و گفت: اگر احسان به والدین به نحو احسن در خانواده‌ها حاکم باشد، قطعا شاهد حضور نوجوانان در دارالتأدیب‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت نخواهیم بود، رعایت حقوق والدین از تشکیل پرونده قتل پدر به دست فرزند نوجوان خود جلوگیری می‌کند.
پیشکسوت بین‌المللی قرآن تأکید کرد: مسابقه رفتار قرآنی را به عنوان سوژه جدی در دستور کار قرار دهند. کارگروه عناوین قابل مسابقه را بررسی و استخراج کند، صداقت، ادب و... از جمله دستورهای قرآنی است که می‌توان به آن پرداخت، اگر همه دستورات قرآن را رعایت کرده و در جامعه حاکم شود، قطعا در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیر به سزایی دارد.

لزوم اضافه شدن بخش پژوهش‌های قرآنی به جشنواره
سلیمی در تشریح پرداختن به پژوهش‌های قرآنی و اضافه شدن این مهم به جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) اظهار کرد: در همه رشته‌ها و اماکن جای پژوهش و تحقیقات عمیق در علوم و معارف قرآنی و حتی سایر علومی که می‌تواند در راستای تحقق سعادت و خوشبختی جامعه مؤثر باشد خالی است. اما متأسفانه این مقوله در کشور کمرنگ است. پژوهش قرآنی آن‌چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و در برخی موارد که مورد حمایت واقع شده است دردی از درد دنیا و آخرت مردم و ملت را حل نمی‌کند؛ لذا اگر بخشی از جشنواره به پژوهش‌های قرآنی پرداخته شود بسیار پسندیده است.
قاری بین‌المللی در پایان اضافه کرد: جامعه جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) کودکان و نوجوانان هستند، منافاتی ندارد بزرگسالان در حوزه پژوهش‌های قرآنی به میدان آمده و فعالیت‌های این بخش را برعهده گیرند. نوجوانان نیز متناسب با سن و روحیات با فراگیری اصول پژهش و تحقیق برای پژوهش قرآنی تربیت شده و قلم‌فرسایی در حوزه قرآن را از این سنین بیاموزند. تربیت نوجوانان دارای تألیف آغاز شده و باید فراگیر شود. اگر روحیه تحقیق، پژوهش و رفتار قرآنی بین نوجوانان نهادینه شود هرگز در دانشگاه‌ها با چالش رفتاری و اخلاقی مواجه نخواهیم شد؛ چراکه همین دانش‌آموزان چند سال دیگر با پشتوانه قرآنی وارد دانشگاه‌ها و پس از آن وارد چرخه مسئولیتی می‌شوند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha