حامی حرکت نوپای جشنواره ورزشی جلسات قرآن باشیم/ تلاش جوانان «نفحات» را ارج نهیم
کد خبر: 3735883
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
فعالان قرآنی خطاب به نهادهای مسئول؛

حامی حرکت نوپای جشنواره ورزشی جلسات قرآن باشیم/ تلاش جوانان «نفحات» را ارج نهیم

گروه مسابقات ــ جمعی از قاریان و حافظان جوان قرآنی که همگی در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند بر آن شدند تا به گونه‌ای دیگر به جلسات قرآن کریم نگاه کنند. این بار از توجه همگان به ورزش و علاقه جوانان به توپ و تور استفاده کردند و در حرکتی بدیع و تازه جمع‌های قرآنی کشور را به برگزاری مسابقه فوتسال تشویق کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ زمانی که عبارت جلسات قرآن را می‌شنویم، جمعی از افراد در ذهن ما شکل می‌گیرد که گرد هم در کنار رحل‌های قرآن جمع شده‌اند و مدرس جلسه در حال بیان نکات تجویدی و بیان نغمات قرآنی است و این جمع‌ها به طور معمول در مساجد، تکایا و یا در منازل شکل می‌گیرد.
مدتی است که جمعی از جوانان قرآنی با راه‌اندازی دارالقرآن نفحات برآن هستند تا رنگ و بوی دیگری به این جلسات ببخشند؛ چراکه زمانه دستخوش تغییر شده است و نمی‌توان به همان سبک و سیاق سابق نوجوانان و جوانان را به سمت معنویت و قرآن کریم سوق داد. یکی از حرکات این دارالقرآن برپایی هر روزه کرسی‌های تلاوت قرآن در مساجد با حضور افتخاری قاریان ممتاز و بین‌المللی در سطح شهر تهران و یا حتی دیگر نقاط این کره خاکی بوده است که در همین مدت این جلسات با استقبال خوبی مواجه شده است.

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیمحال همین جمع قاریان و حافظان جوان قرآنی که همگی در دانشگاه‌های مطرح کشور در حال تحصیل هستند بر آن شدند تا به گونه‌ای دیگر به جلسات قرآن کریم نگاه کنند. این بار از توجه همگان به ورزش و علاقه جوانان به توپ و تور استفاده کردند و در حرکتی بدیع و نو جمع‌های قرآنی کشور را به برگزاری مسابقه فوتسال تشویق کردند.

بالاخره این رقابت‌ها اواخر هفته گذشته در تهران برگزار شد و یک دورهمی با محوریت اساتید قرآنی با لباس ورزشی در مجموعه ورزشی شهرک دریای تهران شاهد بودیم. اما آیا مدیران قرآنی و یا اعضای جامعه قرآنی برگزاری نخستین دوره این فوتسال را فرصت مغتنمی دانستند؟ آیا شاهد استقبال عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب بودیم؟ برای روشن شدن مطلب با چند تن از بازیکنان این تیم‌ها که قاریان و اساتید برجسته کشوری نیز هستند، گفت‌‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

ولی‌الله پوراحمدی، مدرس و قاری برجسته کشوری که خود در حاشیه جلسات قرآنش به شادی نوجوانان و برگزاری بازی فوتسال توجه دارد، اظهار کرد: مسابقات، با توجه به اولین دوره آن، خوب برگزار شد، اما اشکالاتی هم داشت که اگر این مسابقات سال‌های بعد تکرار شود، قطعاً کیفیت‌اش نیز بالا می‌رود که این منوط به وجود امکانات بیشتری است و حمایت نهاد‌های مسئول را می‌طلبد.

وی ادامه داد: این مسابقات با مشکلاتی از جمله برگزاری در سه روز متوالی و حضور تنها دو داور در کل دوره همراه بود که خستگی زیادی به همراه داشت و اگر با فرصت بیشتری مثلا طی یک ماه برگزار می‌شد، بهتر بود. همچنین از حاشیه این برنامه می‌توان گفت که بازیکنانی خارج از جلسات قرآن در این مسابقات حضور داشتند که اگر این‌گونه نمی‌شد، کیفیت بهتر و جو معنوی‌تری داشتیم.

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیم

اسماعیل مکوندی که تیمش کاپ این مسابقات را نیز دریافت کرد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مسابقات گفت: نفس وجود مسابقات برای جامعه قرآنی خوب است، قطعاً این مسابقات در روحیه قاریان تأثیر دارد، اما به علت اینکه اولین دوره بود، کم‌وکاستی‌هایی نیز داشت که اگر حمایت شود، قطعاً سطح کمی و کیفی بهتری در مسابقات آتی خواهیم داشت، لذا کار خودجوش، سلیقه‌های خودجوش را می‌پسندد که اگر پشتوانه و حامی داشته باشد، کار بهتر پیش می‌رود.

وی ادامه داد: انتظار آنچنانی از این جمع در زمینه فوتسال نداریم، اما در کل کیفیت بازی‌ها خوب بود و در مراحل بالاتر با تیم‌های قوی‌تر و بهتری روبرو شدیم. از همان ابتدا هم به دوستان عرض کرده بودم که جایزه و قهرمانی برای ما مهم نیست. و نکته مهم دیگر اینکه ورزش برای تلاوت بهتر قاریان مؤثر است.

امین پویا، مدرس و قاری برجسته کشور بیان کرد: در ابتدا از جوانان موسسه نفحات که با دست خالی این فعالیت را انجام دادند، تشکر می‌کنم. چند ماه پیش فیلم کوتاهی از بازی پینگ‌ پنگم در صفحه شخصی در اینستاگرام منتشر کردم ومطلبی با این مضمون که، چرا همیشه قاریان قرآن باید در مسابقات قرآن شرکت کنند؟ در ذیل آن عکس درج کردم و از آنجایی که جامعه قرآنی ما یک جامعه بزرگی است، بهتر است که مسابقات ورزشی هم در جامعه قرآنی راه پیدا کند که به‌نظرم این پست بسیار تأثیرگذار بود و دوستان با دست خالی که البته شجاعت بسیاری نیز می‌خواست، اقدام کردند.

وی ادامه داد: نمی‌توان همیشه منتظر یک مؤسسه یا نهاد دولتی و یا قرآنی بشینیم تا برای ما کاری کنند. در این چند سال که بنده با مراکز قرآنی در ارتباط هستم، هیچ کاری غیر از مسابقات حفظ و قرائت قرآن برای ما انجام ندادند و درواقع اهمیتی به کارهای غیر از مسابقات قرآن و ارائه آمار که کار سالیانه آنهاست، نمی‌دهند. این  مسابقات ورزشی، حرکت خوبی است که امیدوارم ادامه‌دار باشد و نهادهای قرآنی که بودجه دارند از این برنامه‌ها حمایت کنند که سال‌های بعد المپیاد ورزشی جامعه قرآنی را نیز برگزار کنیم. 

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیم

پویا افزود: هر مسابقه و برنامه‌ای که برای اولین بار برگزار می‌شود، قطعاً نواقصی دارد. اما با توجه به امکانات و بودجه موجود، این مسابقات خوب برگزار شد. همه نواقص به بودجه مربوط است که با برنامه‌ریزی برطرف می‌شود. البته حضور قاریان و حافظان در زمین بازی یک شگفتی بود تا شاگردان و عزیزانی که اساتید را همیشه در لباس رسمی دیده بودند این بار در لباس ورزشی ببینند و همین امر سبب گفت‌وگو و حتی شوخی و خنده شده بود. حضور جامعه قرآنی در مراکزی خارج از جلسات قرآن در جذب به قرآن تأثیر بیشتری دارد و این مسابقات سبب شد تا اساتید و شاگردانشان یک ارتباط صمیمانه‌تر و دوستانه‌تری را با هم داشته باشند.

حامی حرکت نوپای جشنواره ورزشی جلسات قرآن باشیم/ تلاش جوانان «نفحات» را ارج نهیم

محسن قاسمی، مدرس و قاری برجسته کشوری در رابطه با اینکه این مسابقات نیاز به حمایت مسئولان و یا جامعه قرآنیان دارد یا خیر؟ بیان کرد: برگزاری مسابقات فوتسال در بین جامعه قرآنی طرح فوق‌العاده‌ای بود، اما باید از سمت مسئولان و قرآنیان حمایت جدی شود تا بودجه‌ای به این مسابقات تعلق گیرد و در ادوار بعدی با امکانات بهتر و بیشتری برگزار شود.

وی ادامه داد: زمان‌بندی مسابقات به‌گونه‌ایی بود که به زمان صرف نهار و شام برخورد می‌کرد و برخی از عزیزان نمی‌توانستند از بیرون برای خود غذایی تهیه کنند و یا حتی تهیه لباس نیز معضلاتی داشت که در کنار همه این‌ها کمبود زمان و فشرده برگزار شدن مسابقات مشکل اصلی بود که همه این‌ها به علت نبود بودجه و عدم حمایت مسؤلان بود، اما در مجموع هم تفریح بود و هم نشاط خوبی را برایمان داشت.

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیم

قاسمی در رابطه با اینکه این مسابقات در روحیه قرآنیان چه تأثیری داشت؟ تصریح کرد: به واسطه این مسابقات، فضا از فضای محدود جلسات و مسابقات قرآن خارج شده بود و حتی عزیزانی که در فضای قرآنی کمتر فعالیت داشتند، اما ورزشکار حرفه‌ای بودند هم این موقعیت را داشتند تا در کنار قرآنیان و اساتید، ورزش کنند و رابطه دوستانه‌ای در این بازی‌ها در جذب افراد به جلسات قرآن ایجاد شد. رابطه ورزشکاران و قرآنیان یک رابطه بسیار عالی خواهد بود که اگر در کل ایران ایجاد شود، تفکرات غلطی که راجع‌به افراد مذهبی و تک‌بعدی بودنشان است، تغییر پیدا می‌کند و حتی ممکن است ورزشکاران هم در این مسابقات شرکت کنند و از این طریق جذب به قرآن شوند.

به گزارش ایکنا در ادامه با مسعود سیاف‌زاده، مسئول برگزاری مسابقات فوتسال گفت‌وگو داشتیم که وی در رابطه با اهداف برپایی این مسابقات گفت: از جمله اهداف ما برای برپایی مسابقه ورزشی، وارد کردن نشاط در جامعه قرآنیان و نشان دادن جنبه‌های مختلف و استعدادهای افراد قرآنی است که در جلسات حاضر می‌شوند که این افراد علاوه بر قرآن، در ورزش و زمینه‌های دیگر نیز فعال و موفق هستند.

سیاف‌زاده در ادامه چند گلایه داشت: بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به این فعالیت در حدی بود که حتی حاضر نشدند، پنج دقیقه در جلسه بنشینند که این موارد ما را از ادامه راه دل‌سرد می‌کند. علاوه بر این، افرادی که دستی در اجرای مسابقه نداشتند یا به اصطلاح در گود نیستند، مدام قضاوت و انتقاد می‌کردند؛ قبل از قضاوت و انتقاد ببینند ما چه نیازی داشتیم که این کار را با دست خالی و با همه سختی‌هایش انجام دادیم و حالا انتقادات شدیدی به ما می‌شود که در این رقابت‌ها بی‌عدالتی بود، اما ما همه این‌ها را به جان خریده‌ایم؛ چراکه اعتقاد داریم خیر این جریان، بیشتر از شرّ آن است، اما در مجموع همه راضی بودند. و از پیشکسوتان فقط سیدحسین موسوی‌بلده، قاری قرآن و عضو ناظر شورای شهر و منصور آقامحمدی، حافظ کل قرآن به تماشای مسابقه آمدند و از قاریانی که تیم نداشتند، کسی برای تماشا و تشویق بچه‌ها نیامد که بابت این قضیه از قرآنیان گله داریم.

وی در رابطه با نقاط قوت و ضعف مسابقات تصریح کرد: قصد ادامه دادن مسابقات را داریم، اما بودجه و توان انجام یک‌سری فعالیت‌ها مانند دعوت داور رسمی و یا افزایش نیروی انسانی را نداریم. این مسابقات بسیار فشرده برگزار شد و علتش بی‌اهمیتی ما نبود، بلکه به این دلیل بود که تیم‌های شرکت‌کننده‌ای نیز از شهرستان داشتیم که جای اسکان نداشتند و با مشکل مواجه بودند و شرایط و نبود بودجه باعث این اتفاقات شد.

این قاری قرآن ادامه داد: بالا بودن سطح بازی‌ها از نقاط مثبت این مسابقات بود. همچنین به گفته داور، قرآنی بودن اعضا سبب شد تا درگیری‌ها نسبت به مسابقات دیگر کم‌تر باشد و اخلاق قرآنی در بازی بسیار محسوس بروز داشت.

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیم

این قاری و حافظ کل قرآن بیان کرد: در ابتدا بر آن بودیم تا پیش از برگزاری رقابت‌های اصلی از تمامی اعضای تیم‌ها، تست اولیه قرائت قرآن بگیریم، اما بعد به این نظر رسیدیم که شأن جامعه قرآنی بیشتر از این است و اگر افراد غیر قرآنی در این جمع باشد و رفتار خوب قرآنیان را ببینند جذب قرآن می‌شوند. البته قرار بر این بود که اساتید، تیم‌هایشان را از جلسات قرآن انتخاب کنند و اگر غیر از این عمل کردند، قطعاً کاری غیر اخلاقی انجام دادند. از آنجایی که قرآنیان فرصت شرکت در همه جلسات قرآن را ندارند، لذا بسیاری، اهالی جلسات قرآن را نمی‌شناسند و افرادی که ظاهرشان کمی متفاوت بود غیر از اعضای جلسات قرآن می‌دانستند که این فقط حدس و گمان بوده است.

سیاف‌زاده عنوان کرد: بی‌مهری‌ها بسیار بود حتی سالن رایگان هم به ما ندادند و سالنی که برای شهرداری بود با کلی زحمت و دوندگی در اختیارمان قرار گرفت، چرا شهرداری با ما همکاری نکرد و در این کار فرهنگی ـ قرآنی شریک نشد؟ البته دوستانی هم ما را تشویق و کمک کردند که از همگی این عزیزان تشکر می‌کنم.

بی‌تفاوتی مسئولین مانع از ادامه فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی / از قرآنیان گله‌مندیم

سیاف‌زاده در پایان گفت: موسسه نفحات‌القرآن در صورت حمایت، آمادگی کامل برای برگزاری جشنواره‌های قرآنی را دارد و فقط به حمایت مالی نیاز دارد.

یادآور می‌شود، اولین دوره مسابقات فوتسال جلسات قرآن به همت مؤسسه نفحات‌القرآن و همکاری مسجد الغدیر با حضور ۳۲ تیم از جلسات قرآن کشور برگزار شد. در مرحله حذفی این مسابقات، ۱۶ بازی بین تیم‌های صعودکننده از مرحله مقدماتی صورت گرفت که تیم‌ جلسه امین پویا و تیم جلسه اسماعیل مکوندی به مرحله نهایی راه‌ یافتند. در نهایت پس از بازی فینال تیم اسماعیل مکوندی، قهرمان این دوره، تیم امین پویا، نائب‌قهرمان و تیم وحید خزایی پس از انجام بازی رده‌بندی با تیم علی صادقی، سومین تیم این دوره از مسابقات شدند.

انتهای پیام

captcha