زیارت قبور بقیع، شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه
کد خبر: 3735998
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
در گفتگو با ایکنا عنوان شد:

زیارت قبور بقیع، شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه

گروه بین‎الملل ـ شیخ صالح محمد ثانی تصریح کرد: حجاج نیجریه از هر گرایش مذهبی، فکری و سیاسی که باشند، اهتمام ویژه‌ای برای زیارت قبور ائمه بقیع{ع} قائل هستند و این اقدام معنوی را از شروط کمال حج خود می‌کنند.

ادیت شده؛ زیارت قبور ائمه بقیع؛ شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه/ نام «حاجی» برای زائران حج واجب
حج یکی از فروع مهم دین اسلام است و در همین راستا، همه ساله مسلمانان از جای جای جهان با حضور در سرزمین وحی برای ادای این آیین دینی آماده می‌شوند. آیینی که قرار است قدرت، کثرت و وحدت مسلمانان را به رخ جهانیان بکشد.

در کشورهای عربی و اسلامی آداب و سنت‌های مردمی زیبایی در ارتباط با موسم حج به‌ویژه بدرقه حجاج و استقبال از آن‌ها بعد از بازگشت از سفر معنوی حج وجود دارد که از جمله این آداب و رسوم می‌توان به حناگرفتن پای زائر بیت‌الله الحرام، هدیه‌‌دادن مبلغ مالی به حاجی قبل از رفتن به سفر حج، خواندن اشعار زیبای دینی.. اشاره کرد.

همچنین، در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی پس از بازگشت زائر بیت‌الله الحرم از سفر حج، دوستان و خویشاوندان به استقبال وی می‌روند و سروده‌های محلی و مردمی در استقبال از او می‌خوانند که نام این مراسم استقبال در برخی کشورها «سراره» نامیده می‌شود و در میان آن‌ها شیرینی و شربت توزیع می‌شود.

از دیگر آداب و سنت‌هایی که در برخی کشورهای اسلامی در این زمینه وجود دارد، این است که هنرمندان بر دیوار منزل حاجی، نقاشی‌های دیواری که بیانگر مظاهر و جلوه‌های حج است، می‌کشند و در هنگام بازگشت زائر منزل زائر بیت‌الله الحران نیز آذین‌بندی می‌شود.

در برخی کشورهای عربی نیز، شبی که حاجی عازم سرزمین وحی است، دوستان و خویشاوندان در منزل وی جمع می‌شودند و حاجی از آن‌ها طلب عفو و بخشش می‌کند و آهنگ‌ها و سروده‌های دینی با نام «التحنین» خوانده می‌شود که در آن بر عشق مسلمانان به انجام فریضه حج تأکید می‌شود.

از دیگر آداب و رسوم استقبال از زائران بیت‌الله الحرام در کشورهای اسلامی این است که در هنگام بازگشت حاجی، مراسم مختصری برگزار و از تبریک‌گویندگان با خرما، آب زمزم و قهوه عربی استقبال می‌شود و به هر تبریک‌گوینده تسبیحی به‌عنوان هدیه از حرمین شریفین تقدیم می‌شود. همچنین، ولیمه‌دادن به دوستان، نزدیکان و خویشاوندان از دیگر آدابی است که در برخی کشورهای عربی رایج است.
ادیت شده؛ زیارت قبور ائمه بقیع؛ شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه/ نام «حاجی» برای زائران حج واجب
در همین راستا، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با شیخ صالح محمد ثانی، دبیرکل موسسه رسول اعظم(ص) نیجریه و مسئول آموزشی حوزه علمیه باقرالعلوم(ع) شهر «کانو»ی این کشور با هدف  آشنایی با آداب و سنت‌های خاص مردم این کشور در رابطه با موسم حج و همچنین، نحوه و چگونگی اعزام مسلمانان این کشور به سفر معنوی حج انجام داده است که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

وی در ابتدا، اجتماع عبادی و معنوی حج را نوعی معجزه خواند و تصریح کرد: مسلمانان نیجریه با همه گرایش‌های مذهبی، سیاسی و فکری که دارند، ارزش و احترام زیادی برای مناسک حج قائل هستند و هر فردی که به تمکن مالی برسد، این فریضه معنوی را به جا می‌آورد.

دبیرکل موسسه رسول اکرم(ص) افزود: از آنجا که فریضه حج، یکی از شعایر مهم و بزرگ نزد مسلمانان از شرق تا غرب جهان است، مسلمانان نیجریه نیز اهتمام خاصی به انجام این فریضه الهی دارند و هر فرد مسلمانی تلاش می‌کند حداقل یک بار با سفر به سرزمین وحی، خانه خدا و مسجدالنبی(ص) را زیارت کند.

شیخ صالح محمد ثانی تصریح کرد: در کشور نیجریه، برای حجاج از هر گرایش مذهبی، فکری و سیاسی باشند، بسیار مهم است که در سفر به سرزمین وحی به زیارت مسجدالنبی(ص) و قبور ائمه{علیهم السلام} در قبرستان بقیع در مدینه منوره بروند، به‌طوری که آن‌ها زیارت مرقد مطهر پیامبر(ص) و قبور ائمه{ع} در بقیع را یک افتخار پر ارزش برای خود می‌دادند.
 
زیارت قبور ائمه بقیع(ع) در سفر به حج

وی اضافه کرد: در کشور نیجریه این چنین مرسوم است که اگر فردی به سرزمین وحی برود و مناسک حج واجب را به جا بیاورد، اما مسجدالنبی(ص) و به‌ویژه قبور اهل بیت(ع) در بقیع را زیارت نکند، حج او کامل نیست، چرا که مسلمانان این کشور احترام و ارزش زیادی برای زیارت قبر رسول الله(ص) و قبور ائمه{ع} در بقیع قائل هستند.
دبیرکل مؤسسه رسول اعظم(ص) نیجریه عنوان کرد:
وی در ارتباط با مهم‌ترین سنت‌ها و آداب و رسوم مردم نیجریه برای وداع با  زائرانی که عازم سفر حج می‎شوند، گفت: قبل از سفر حجاج، افراد فامیل، نزدیکان و خویشاوندان به منزل فردی که عازم سرزمین وحی است، می‌روند و افتخار سفر به سرزمین وحی و زیارت خانه خدا، مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) را به وی تبریک می‌گویند.

مسئول آموزشی حوزه علمیه باقرالعلوم شهر «کانو» نیجریه گفت: همچنین مردم نیجریه زمانی که حجاج از این سفر معنوی باز می‌گردد از آن پس به وی «حاجی» می‌گویند و این نام، تنها به کسانی اختصاص دارد که به حج واجب(تمتع) مشرف شده‌اند.
 
سفر به حج با وجود تنگنای مالی

شیخ صالح محمد ثانی تصریح کرد: مسلمانان نیجریه با وجود مشکلات مالی که از آن رنج می‌برند و نیازهای زیادی که در زندگی روزمه خود دارند، اما زمانی که پولی پس‌انداز می‌کنند، آن را برای سفر معنوی حج کنار می‌گذارند و فردی که به این توانایی مالی می‌رسد، با نام‌نویسی در هیئت امور حج که یک مؤسسه وابسته به دولت است، عازم این سفر می‌شود.

دبیرکل مؤسسه رسول اعظم(ص) در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارتباط با نحوه اعزام حجاج نیجریه‌ به سرزمین وحی برای ادای فریضه حج تمتع گفت: در کشور نیجریه یک موسسه بزرگ دولتی با نام «هیئت امورحج نیجریه» وجود دارد که این هیئت، مسئولیت نام‌نویسی از مسلمانان برای اعزام به حج و انجام امور مربوط به این سفر معنوی را برعهده دارد.
دبیرکل مؤسسه رسول اعظم(ص) نیجریه عنوان کرد:
 
وی با اشاره به این که نام‌نویسی از حجاج، پیگیری اقدامات و کارهای مربوط به آموزش و اطلاع‌رسانی به حجاج و دریافت ویزا و...برعهده این هیئت است، گفت: نام‌نویسی از مسلمانان نیجریه برای سفر به سرزمین وحی در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان صورت می‌گیرد.

این روحانی نیجریه‌ای گفت: البته، برخی مؤسسات خصوصی نیز طی سال‌های اخیر اعلام آمادگی کرده‌اند که در این مسئله به هیئت امور حج کمک کنند، به‌طوری که این مؤسسات اعلام کرده‌اند که با افتتاح دفتر در شهرهای مسلمان‌نشین به هیئت امور حج در این زمینه کمک کنند.

وی درباره نحوه نام‌نویسی از علاقه‌مندان برای سفر به حج گفت: به هر استان در سراسر نیجریه با توجه به تعداد مسلمانانی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، سهمیه خاصی تخصیص داده می‌شود و کسانی که تمایل دارند، با نام‌نویسی در مراکز اعلام‌شده، آمادگی خود را برای سفر به حج اعلام می‌کنند.
 
نام‌نویسی برای سفر به سرزمین وحی
 
شیخ صالح محمد ثانی اضافه کرد: پس از آن که هر استان میزان داوطلبان خود برای سفر به سرزمین وحی را اعلام کرد، اگر ظرفیتی در هر استان خالی مانده باشد، با اعلام مجدد ظرفیت باقیمانده، تعداد حجاج کشور برای سفر به حج کامل می‌شود.
ادیت شده؛ زیارت قبور ائمه بقیع؛ شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه/ نام «حاجی» برای زائران حج واجب
وی به برنامه‌های آموزشی خاصی که از سوی هیئت امور حج نیجریه برای کسانی که عازم سفر حج می‌شوند، اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌های آموزشی چگونگی انجام مناسک حج به زائران بیت‌الله الحرام آموزش داده می‌شود.
 
کلاس‌های آموزشی

این روحانی نیجریه‌ای ادامه داد: این کلاس‌های آموزشی بیشتر در مساجد و یا مدارس برگزار‌می‌شود که به عنوان مثال بخشی از این کلاس‌های آموزشی برای حجاج در حوزه علمیه «باقرالعلوم(ع)» شهر کانو برگزار می‌شود.

وی درباره خدمت ارائه‌‌شده به حجاج از سوی دولت نیجریه گفت: یک تیم پزشکی مجهز که کادر آن منتخب ادارات بهداشت استان‌های مختلف این کشور‎ است، انتخاب می‌شوند و حجاج را در سفر به سرزمین وحی همراهی می‌کنند و نیازهای پزشکی آن‌ها در طول سفر حج را برآورده می‌کنند.
دبیرکل مؤسسه رسول اعظم(ص) نیجریه عنوان کرد:
کلاس آموزشی حجاج در نیجریه
دبیرکل مؤسسه رسول اعظم(ص) نیجریه گفت: برخی از حجاجی که زودتر عازم سرزمین وحی می‌شوند، ابتدا به مدینه منوره مشرف شده و حجاجی که دیرتر عازم شوند ابتدا به مکه رفته و سپس به مدینه سفر می‌کنند.
 
این روحانی نیجریه‌ای درباره مراسم استقبال از زائران بیت‌الله الحرام گفت: در کشور نیجریه مرسوم است که دوستان، خویشاوندان و نزدیکان فرد پس از بازگشت وی از سفر حج به استقبال وی می‌روند و بازگشت از این سفر معنوی را به وی تبریک می‌گویند.

وی در پایان با اشاره به که برنامه‌ریزی پروازها و سفر حجاج بر عهده هیئت امور حج نیجریه است، گفت: در کشور نیجریه، حجاجی که از سرزمین وحی برمی‌گردند، مسئولیت بزرگی بر دوش آن‌ها قرار می‌گیرد، چرا که مردم از آن‌ها انتظار دارند که این سفر معنوی در جنبه‌های مختلفی اخلاقی، رفتاری و.. آن‌ها تأثیر گذاشته باشد و در حقیقت مردم با دید دیگری به‌ آن‌ها می‌نگرند.

یادآوری می‌شود، کشور نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا است که بیش از نیمی از جمعیت آن مسلمان هستند و شیعیان این کشور، پرجمعیت‌ترین گروه شیعی در قاره آفریقا هستند. این کشور در ساحل غربی آفریقا قرار دارد که پایتخت آن آبوجا، بزرگ‌ترین شهر آن لاگوس و زبان رسمی آن انگلیسی است.
ادیت شده؛ زیارت قبور ائمه بقیع؛ شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه/ نام «حاجی» برای زائران حج واجب
 
ادیت شده؛ زیارت قبور ائمه بقیع؛ شرط کمال حج از نگاه مسلمانان نیجریه/ نام «حاجی» برای زائران حج واجب
 
انتهای پیام
captcha