رسالت جهاد دانشگاهی، حل مسائل روز جامعه است
کد خبر: 3736347
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸

رسالت جهاد دانشگاهی، حل مسائل روز جامعه است

گروه فرهنگی- معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی باید اتاق فکر تشکیل داده و در جهت مسئله‌شناسی جامعه امروز و یافتن راهکارهایی برای حل آنها گام بردارد.

 رسالت جهاد دانشگاهی، حل مسائل روز جامعه است

حجت‌الاسلام جعفر شانظری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی بعد از انقلاب تأسیس شد و همان‌طور که از نام آن پیداست، به معنای تلاش بی‌وقفه، صادقانه و مخلصانه برای پیشرفت، استقلال و رشد و توسعه کشور می‌باشد و هدف از تأسیس آن تلاش برای نشر اندیشه‌ها، تولید علم و ترویج فرهنگ بود.

وی افزود: یکی از نهادهایی که در جمهوری اسلامی تأسیس شد و توانست در جهت انجام رسالت خود گام بردارد، جهاد دانشگاهی است و مانند برخی از نهادهایی که فقط نامی از آنها باقی ماند، ولی رسالت خود را فراموش کردند، هیچ‌گاه از انجام وظایف و رسالت خود شانه خالی نکرد.

جهاد دانشگاهی بیش از 80 درصد به اهداف خود دست یافته است

معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه اصفهان بیان کرد: اگر منصفانه قضاوت کنیم، جهاد دانشگاهی بیش از 80 درصد به اهداف خود دست یافته، ولی در مسیری عهده‌دار انجام رسالت شده که پایان‌ناپذیر است، یعنی مسیر علم‌آموزی و رشد علمی که خط پایانی ندارد و قطعا با وجود تمام موفقیت‌ها و گام‌های بلندی که برداشته، در دنیای انفجار علم و اطلاعات باید بتواند همدوش صاحبنظران و اندیشمندان دنیا در عرصه‌های مختلف حرکت کند، به ویژه عرصه‌هایی که مورد نیاز جامعه امروز ما است، مثل مسائل زیست محیطی و آسیب‌های اجتماعی و جهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه‌ها خدمت بزرگی به جامعه انجام دهد.

حجت‌الاسلام شانظری تصریح کرد:  جهاد دانشگاهی را در زنجیره نهادهایی که بعد از انقلاب تأسیس شدند، نهاد موفقی می‌دانم، ولی چون قلمرو فعالیت آن بسیار پویا و تلاش‌گرانه است، هنوز تا دستیابی به آرمان‌های بلند خود راهی طولانی پیش رو دارد.

نهادهای سیاسی-اجتماعی و مدیریتی ازظرفیت جهاد دانشگاهی بهره‌مند شوند

وی با اشاره به مهمترین رسالت و مأموریت جهاد دانشگاهی در شرایط کنونی گفت: جهاد دانشگاهی باید مسئله‌شناسی جامعه امروز و یافتن راهکارهای حل آنها را عهده‌دار شود. این نهاد باید اتاق فکری تشکیل داده و در جهت مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی جامعه امروز گام بردارد و همراه زمان خود حرکت کند، در واقع جهادگران باید عالم به زمان باشند، یعنی مسئله‌شناسی کنند و برای حل آنها چاره‌ای بیندیشند.

معاون فرهنگی-اجتماعی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: متولیان عرصه علم و فرهنگ به خصوص دانشگاهیان تا حد بسیار مطلوبی از توان و ظرفیت جهاد دانشگاهی استفاده کرده‌اند، ولی یکی از مشکلات جامعه ما این است که نهادهای سیاسی-اجتماعی و مدیریتی کمتر به مراکز علمی از جمله جهاد دانشگاهی توجه کرده و خواستار حل مسائل از سوی آنها می‌شوند. سیاستمداران به جای استفاده از افراد نابلد و فاقد تخصص باید به ظرفیت اندیشمندان و مراکز علمی توجه کرده و حل مسائل جامعه را از آنها خواستار شوند.

انتهای پیام

captcha