درک نکردن آیات؛ ضعف قاریان ایرانی
کد خبر: 3736398
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
سادات‌فاطمی مطرح کرد:

درک نکردن آیات؛ ضعف قاریان ایرانی

گروه فعالیت‌های قرآنی - پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه مصری‌ها صاحب نظر و صاحب سبک هستند اما قاریان ما را بعد از خودشان در سطح بالا می‌بینند، عنوان کرد: قاریان ما بسیار قوی هستند؛ تنها ضعف آن‌ها در این است که فقط قرآن می‌خوانند و از نوع وقف و ابتدا آنان مشخص است که درکی از آیات قرآن ندارند.

ضعف قاریان ایرانی در درک نکردن آیات است/باید در زمینه تحقق زندگی قرآنی تلاش کنیم

مرتضی سادات‎فاطمی، پیشکسوت قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، تصریح کرد: ما باید در زمینه تحقق زندگی قرآنی کوشش کنیم. اگر از قرآن در جامعه ما به درستی استفاده شود، دیگر شاهد انواع فساد در کوچه و خیابان‌ها نخواهیم بود.
وی افزود: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری «قرآن خواندن لازم است اما کافی نیست. باید آن را بفهمیم و سپس به آموزه‌های آن عمل کنیم»، قاریان در ابتدا تنها دنبال آموزش صوت و لحن هستند زیرا جاذبه‌های موسیقیایی فراوانند و مسابقات قرآن مقصر اصلی در جذاب نشان دادن این امر است.
این پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه برای حل این مشکل ابتدا باید استاد خوب تربیت کنیم، تصریح کرد: تا وقتی که استاد خوب نداشته باشیم، قران‌آموزان ما هم خوب تربیت نخواهند شد. باید از سطح دبستان آغاز کنیم و فرزندان ما در زمینه فرهنگ قرآنی به دقت آموزش ببیند تا اثر آن در دوران جوانی نمایان شود.

قاریان ما بسیار قوی هستند
وی با اشاره به اینکه مصری‌ها صاحب نظر و صاحب سبک هستند اما قاریان ما را بعد از خودشان در سطح بالا می‌بینند، خاطرنشان کرد: قاریان ما بسیار قوی هستند؛ تنها ضعف آن‌ها در این است که فقط قرآن می‌خوانند و از نوع وقف و ابتدا آنان مشخص است که درکی از آیات قرآن ندارند.
سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه قرآن باید با تدبر تلاوت شود زیرا برای هدایت بشر آمده است، عنوان کرد: برخی از قاریان مصری به حافظان ما می‌گویند که شما معجزه هستید و هرجای قرآن را به هر شکلی که از آنان سؤال شود تلاوت می‌کنند، در صورتی که قاریان ما چنین قابلیتی ندارند.

نقطه ضعف قاریان در مفاهیم است

این پیشکسوت قرآن اضافه کرد: به رضا عابدین‌زاده، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، لقب کامپیوتر قرآن داده شد زیرا همه جای قرآن را به راحتی با هر سؤالی می‌تواند پاسخ دهد. وجود چنین افرادی نشان می‌دهد که ما در هر زمینه قرآنی رشد کرده‌ایم اما نقطه ضعف ما در مفاهیم است که اصل تلاوت قرآن نیز همین امر است.
وی تصریح کرد: اگر عشق به قرآن باشد، می‌توانیم کاری کنیم که مردم به درستی با قرآن انس بگیرند و در ادامه این راه می‌بینیم که تمام آیات این کتاب آسمانی کلید راه‌گشایی است که می‌توان در سختی‌های زندگی از آن بهره برد.

انتهای پیام

captcha