جهاد دانشگاهی يكی از سنگرهای مقابله با تحريم است
کد خبر: 3736503
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲

جهاد دانشگاهی يكی از سنگرهای مقابله با تحريم است

گروه اجتماعی ـ رئيس دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان با اشاره به توانمندي‌هاي جهاد دانشگاهي، گفت: جهاد دانشگاهي مي‌تواند معنا و مفهوم متفاوتي را به نمايش بگذارد و امروز جهاد دانشگاهي يكي از سنگرهاي مقابله با تحريم است.

به گزارش ايكنا از خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحسن شفيعي رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان امروز 15 مردادماه با حضور در جهاد دانشگاهي خوزستان ضمن تبريك سي‌وهشتمين سالروز تاسيس جهاد دانشگاهي، اظهار كرد: جهاد دانشگاهي خوزستان در هر عرصه‌اي واجد شايستگي‌ها و صلاحيت‌هاي بسياري است؛ اگرچه خودمان نوعي كم‌كاري فروتنانه‌نمايان داريم و گاهي فعاليت‌ها، آنگونه كه بايد معرفي نمي‌شوند و تصور مي‌كنيم كه اين، تواضع است، اين در حالي است كه اتفاق‌هاي خوب خوزستان بايد منعكس شوند.

وي ضمن تقدير از مديران فعلي و سابق جهاد دانشگاهي خوزستان، افزود: هر بنياد خوبي كه برپا مي‌شود، قطعا حاصل تلاش افراد بسياري است كه ديده مي‌شوند يا ديده نمي‌شوند و به رقم همه نقدهايي كه ممكن است وجود داشته باشد و طبيعي است، ولي اين درس را از دين‌مان آموخته‌ايم كه حسنات گذشتگان را ببينيم و تقدير كنيم و بر كاستي‌ها چشم بپوشيم.

شفيعي تصريح كرد: پس از گذشت چهار دهه از حيات انقلاب اسلامي، امروز فرصت جديدي پيش آمده كه تفكر انقلابي و تفكر اداري و حركت رسمي را بازخواني كنيم و ببينيم آنجا كه انقلابي و جهادي كار كرده‌ايم به چه نتيجه‌اي رسيده‌ايم و آنجايي كه اداري و با حركتي آرام سير كرده‌ايم، به چه نتيجه‌اي رسيده‌ايم. ماهيت انقلاب اسلامي، با جوشش و خيزش و حركت ملازمه دارد. در تعريف يك مفهوم، برخي اركان كليدي هستند و نمي‌شود از مفهوم انقلاب، حركت و زايش را گرفت و اگر اينها گرفته شد، با يك ماهيت جديد مواجه خواهيم بود. غفلت از ريشه‌هاي اين مفهوم ما را به جايي رسانده كه امروز در برخي مسايل حيران هستيم بين اين دو نگاه و نتيجه اين مي‌شود كه مشكلاتي را شاهد هستيم.

رييس دفتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان خاطرنشان كرد: هر جا حركتي جهادي در كشور انجام شده است، آنجا به نتيجه رسيده‌ايم. در دوران دفاع مقدس كمبودها و مشكلات زيادي در كشور وجود داشت، ولي چون روحيه عمومي روحيه جهادي بود، از آن‌همه سختي با يك مقاومتي ارزشمند عبور كرديم؛ ولي چرا امروز اين تلاطم اقتصادي اين موج را در جامعه ايجاد مي‌كند؟ علت اين است كه با آن روحيه به مواجهه‌اش نرفته‌ايم و مي‌بينيم كه در يك افت و خيز اقتصادي در كشور، براي روزها هيچ مسئول رسمي در رسانه حاضر نمي‌شود؛ هيچ صحبتي مطرح نمي‌شود و اميدي به جامعه انتقال داده نمي‌شود؛ اگر نگوييم كه گاهي در نقطه عكس نيز عمل مي‌شود و مثلا يك وزير مي‌گويد با دور جديد تحريم يك ميليون نفر بي‌كار مي‌شوند و وزيري كه خود مسئول ايجاد كار در جامعه است به‌جاي آنكه پاسخ دهد كه در 6 سال گذشته چه كاري در اين زمينه انجام داده است، اظهار نظري هم مي‌كند كه زانوي يك جامعه را به لرزه مي‌اندازد.

وي افزود: بدون ترديد شرايط امروز كشور با دوره هشت‌ساله جنگ تحميلي زمين تا آسمان فرق مي‌كند. امروز براي مواجهه با تحريم از نظر سخت‌افزاري امكانات خيلي بيشتري داريم. بيش از هزار كيلومتر خط مشترك با عراق كه در دوره جنگ تحميلي خط آتش بود، امروز خط ارتباط با يك كشور همسايه است و اين يكي از امكانات امروز ما در مواجهه با تحريم است كه در دوران دفاع مقدس آن را نداشتيم. ولي مشكل، در حوزه نرم‌افزاري است. در مواجهه با دشمن هيچ عاقلي به ضعف و ناداري توصيه نمي‌كند و وقتي ملتي در مواجهه با دشمن قرار مي‌گيرند، بايد امواج اميدواري به جامعه تزريق شود؛ مثل كسي كه با يك بيماري مواجه است و مهمترين توصيه‌اي كه در اين شرايط مي‌شود اين است كه به آن بيمار اميدواري بدهيد.

شفيعي گفت: در شرايط فعلي كشور به روحيه جهادي نيازمنديم و بايد به غفلت‌هايي كه در مواجهه با روحيه جهادي مرتكب شده‌ايم، بيانديشيم. جهاد دانشگاهي امروز مي‌تواند معنا و مفهوم متفاوتي را به نمايش بگذارد و امروز جهاد دانشگاهي يكي از سنگرهاي مقابله با تحريم است و مي‌تواند به مردم بگويد كه آنچه كه دشمن مي‌خواهد از ما دريغ كند، فرزندان شما آن را در جهاد دانشگاهي بازتوليد خواهند كرد و اين ادعا، چهار دهه عقبه و پشتوانه دارد.

وي افزود: نظام سلطه جنگ رواني ايجاد مي‌كند تا ملت ايران پيشاپيش به زانو درآيند و تاثير كار دشمن را هم در برخي مسئولان مي‌بينيم كه گاهي عنوان مي‌كنند كه بايد مذاكره كرد و يا اينكه چرا نبايد با آمريكا مذاكره كنيم؟ و دشمن نيز شرايطي را فراهم مي‌كند تا مردم جلوجلو به تسليم درآيند. بنده نقد دارم و در طول 6 سال دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم مكرر اين دغدغه را بيان كرده‌ام كه تغيير گفتمان عمومي از گفتمان مقاومت و ايستادگي و پايداري به گفتمان ترس از جنگ، خطاست و امروز اگر مسئولي رسمي از گفتمان پايداري صحبت كند، همه متعجب مي‌شوند. انقلاب اسلامي مادامي كه بر ماهيت خود استوار است با اين نوع دشمني‌ها روبه‌رو است. نوع برخورد نظام سلطه با كره شمالي را ببينيد؛ امروز آنها همچنان مي‌گويند كه تحريم‌ها عليه كره شمالي پابرجاست.

شفيعي با اشاره به اهميت بررسي مجدد نقش نهادهاي انقلابي، تصريح كرد: جهاد دانشگاهي در طول حيات خود، كارهاي بزرگي را انجام داده است كه اين كارها با روال عادي و اداري انجام آن امكان‌پذير نبود. نگاه به بيگانه داشتن، ما را به جايي نمي‌رساند، بلكه بايد با صداقت، گفتماني كه چند سال به حاشيه رانده شد، جبران شود. در اين سال‌ها نتيجه اعتماد به گفته‌هاي شفاهي و مكتوب نظام سلطه تجربه شده است. زماني مي‌گفتند كه پشتوانه برجام،وعده جان كري است، غافل از اينكه در نظام سلطه، اينها مهره هستند و آدم‌ها نقشي ندارند. بسيار مي‌گفتند كه برجام تعهد حكومت آمريكاست و دولت‌ها نقشي ندارند، ولي امروز چيز ديگري را شاهد هستيم.

وي افزود: از اين موج و از اين ميدان با اتكا به سرمايه‌اي به نام جهاد دانشگاهي و روحيه جهادي مي‌شود به سلامت عبور كرد. با اعتقاد به امام خميني (ره) و اعتقاد به محور بودن مقام معظم رهبري و روحيه جهادي، مي‌شود از اين مقطع عبور كرد. اينكه عده‌اي آدم حقير صداي طنين‌انداز يك فرمانده رشيد سپاه را محكوم كنند يا زير سوال ببرند، اين‌جور افراد در طول تاريخ وجود داشته‌اند.

شفيعي گفت: جهاد دانشگاهي يك سرمايه‌اي در استان خوزستان دارد و آن، حسن شهرت است و اين خيلي ارزشمند است. برخي دستگاه‌ها در افكار عمومي ناكارآمد شناخته مي‌شوند، ولي برخي دستگاه‌ها اعتماد عمومي به خود را حفظ كرده‌اند و اين يك سرمايه است. اعتماد به جهاد دانشگاهي در فضاي استان خوزستان وجود دارد و در خاطرات شفاهي نيز از جهاد دانشگاهي با يك اتفاقات مثبتي ياد مي‌شود. به عنوان مثال نخستين جلسات بزرگداشت استاد مطهري، نخستين جلسات وحدت حوزه و دانشگاه، داروخانه 13 آبان و مركز پزشكي و خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايكنا كه دو فرزند جهاد دانشگاهي هستند. نگاه به ايسنا و ايكنا در طول سال‌ها فعاليت در خوزستان، نگاه صداقت، اعتماد و اعتبار بوده است.

وي افزود: جهاد دانشگاهي بايد در صحنه‌هايي كه گره كوري در كار مردم وجود دارد، حضور پيدا كند. افكار عمومي نيز پس از عبور از شرايط دشوار، بر اساس نقش‌آفريني سازمان‌ها و نهادها در دوره سختي قضاوت خواهد كرد. جهاد دانشگاهي مجموعه‌اي است كه از روز نخست بر اساس فلسفه انقلابي‌گري تاسيس شد و آن خلائي كه براي آن جهاد دانشگاهي تاسيس شد، مادامي كه آن خلاء و نياز وجود دارد، جهاد دانشگاهي نيز بايد بماند و آن نياز هنوز هست.

رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي خوزستان با اشاره به اهميت حوزه فرهنگي جهاد دانشگاهي، تاكيد كرد: مبادا هويت جهاد صرفا به يك هويت پژوهشي و سخت‌افزاري تبديل شود، بلكه اگر فرهنگ درست شود، بقيه مسايل نيز درست مي‌شود. مهمترين كار جهاد دانشگاهي در حوزه فرهنگي، پاسداري از هويت انقلابي است و اگر اين هويت از بين رفت، ديگر معنايي براي جمهوري اسلامي نخواهد ماند. هويت انقلابي آن است كه در برابر عربده‌كشي، ايستادگي كند و ما هيچ‌گاه از صداي بلند نمي‌ترسيم. چهار دهه است كه ملت ايران تحريم هستند و مربوط به ديروز و امروز نيست.

شفيعي ضمن گراميداشت شهداي جهاد دانشگاهي، به‌ويژه شهيد كاظمي آشتياني، گفت: اين شهدا نمادهاي سربلندي ملت ايران و سرمايه‌هاي ما هستند.

انتهای پیام

captcha