حجی که فقر و مرگ بد را دور می‌کند
کد خبر: 3736586
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳
با حجاج؛ از فرش تا عرش

حجی که فقر و مرگ بد را دور می‌کند

گروه جامعه ــ تحولى كه حج، در پرتو ايمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مى‏‌آورد منافعی دارد که از جمله می‌توان به برطرف شدن فقر و جلوگيرى از مرگ بد اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ تحولى كه حج، در پرتو ايمان و معرفت در زندگى انسان به وجود مى‏‌آورد و او را از گناهان، آلودگى‏‌ها، كج‏‌روى، انحرافات، تباهى‏‌ها، خصلت‏‌هاى زشت اخلاقى و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ديگران باز مى‏‌دارد، زمينه رشد و تكامل‏‌بخشى است، كه انسان را در قله بلندى از ديانت، درستى، صداقت، پاكى و فضيلت قرار مى‏‌دهد و در پرتو چنين رشد و تكاملى، مى‏‌توان به خير مادى و معنوى دنيا و آخرت دست يافت و آثار آن را در خدمت‏‌رسانى به خانواده و ساير حوزه‏‌هاى اجتماعى گسترش داد.

بدين جهت، پيامبر گرامى اسلام(ص) فرموده است: هركس تصميم دارد به خير دنيا و آخرت دست يابد، حتما خانه كعبه را زيارت كند.

 برطرف شدن فقر و جلوگيرى از مرگ بد

رسول خدا(ص) فرمودند: «حج به جاى آوريد تا بى‏‌نياز شويد». براى اين كه، بدانيم فقر و پريشانى در زندگى چه فاجعه دردناكى است، سخن امام صادق(ع) را مورد توجه قرار مى‏‌دهيم كه فرمودند: «فقر و پريشانى، مرگ سرخ و خونين است». همچنين، بايد بدانيم، كه رسول خدا(ص) فرموده‌اند: «صدقه دادن، از مرگ بد جلوگيرى مى‏‌كند».

همانطور كه در روايات آمده، عمل صادقانه، خالصانه و مفيد به حال جامعه هم نوعى صدقه است، كه انجام آن يک توفيق الهى است.

امام صادق(ع) نيز درباره يك اثر و نتيجه حج و عمره مكرر فرموده‌اند: «حج و عمره مكرر، و پى‌‏درپى كه با كوشش و تلاش انجام شود، از گرفتار شدن به فقر و پريشانى و مبتلا شدن به «موت سوء» و مرگ بد و دلخراش جلوگيرى مى‏‌كند.»

نورانيت حج‏

نورانيت حج را كه از نور آسمان‏‌ها و زمين نشأت مى‏‌گيرد و در بستر نور كعبه و طواف و سعى و عرفات و مشعر و منا و مناجات پرورش مى‏‌يابد، بايد پرارزش‏ترين، زيباترين و ماندگارترين ارمغان و ميراث حج دانست. براى تحصيل‏اين نورانيت، بايد مطالعه و تلاش کرد و زحمت كشيد و از آن مهم‏تر، براى حفظ و استمرار آن، مراقبت جدى کرد.

درباره اصل نورانيت به وجود آمده در پرتو حج، امام صادق(ع) فرموده است: حج‏‌كننده، پيوسته داراى نور حج خواهد بود، تا خود را به گناهان كوچک هم آلوده نكرده است.

اين نورانيت بر اثر حج و اعمال نورانى آن، در درون و زبان و حركات و سكنات زائر خانه خدا نمودار است، در برخوردها و روابط اخلاقى و اجتماعى و حقوقى با همراهان و همسفران مشاهده مى‏‌شود و غنيمت و سرمايه بسيار ارز‏شمندى است، كه پس از بازگشت از سفر، ديگران نيز بايد اثر عينى آن را در همه روابط و مناسبات حاجى مشاهده كنند و تحت تأثير آن نيز واقع شوند.

اين نورانيت حج را مى‏‌توان عالى‏‌ترين ارمغان انسانى حج دانست و عنايت فوق‏‌العاده خداوندى را كه حتى پس از بازگشت نيز حاجى را مشمول خود قرار داده است، به فراموشى نسپرد و آن را حفظ کند و استمرار فزاينده بخشيد.

 نشانه قبولى حج

نورانيتى‏ را كه ‏به عنوان يک ارمغان و يک نتيجه فوق‏‌العاده ارزشمند براى حج مطرح كرديم، مى‏‌تواند در سراسر زندگى و در مراحل مختلف خوشى‏‌ها و سختى‏‌ها، امتحان‏‌ها و تضاد منافع‏‌ها، تمايلات نفسانى و خودمحورى‏‌ها، چنان زواياى فكر و روح انسان را روشن کند، تا از تاريكى‏‌هايى كه موجب گم كردن راه و افتادن در چاله‏‌ها و سنگلاخ‏‌هاى تباهى و فساد مى‏‌شود، حفظ گرداند و زائر خانه خدا صلاح و سِداد و راه درستى را كه در كنار كعبه از خدا خواسته است، فراروى او قرار دهد و اثر عينى حج را در همه روابط و اعمال فردى و اجتماعى او نمودار سازد.

بدين جهت، رسول گرامى اسلام(ص) فرموده است: نشانى قبولى حج (در پيشگاه پروردگار عالم) اين است، كه بنده گناهانى را كه مرتكب مى‏‌شد ترک كند.

بنابراين، آثار و منافع حج را، كه با زحمات زيادى به دست آمده و عمده آن عبارت بود از؛ آمرزش گناهان و پيراسته شدن از معصيت، سلامتى و طول عمر، مقام ميهمانى خدا، مصونيت خويشتن و بستگان، افزايش مال و ثروت، اصلاح ايمان، خير دنيا و آخرت، پيش‏گيرى از فقر و مرگ بد و به خصوص نورانيت اين عبادت بزرگ را، كه نتايج آن در قبولى حج نيز نمايان می‌شود، بايد با مراقبت و تلاش فراوان حفظ کرد و اگر اين صدهاهزار نفرى كه هر سال به حج مشرف مى‏‌شوند، به چنين دست‏‌آوردهاى بزرگى دست يابند، تحول فرهنگى، اقتصادى و انسانى عظيمى در جوامع اسلامى به وجود می‌آید.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha