تشریح فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی/ هدف ایکنا؛ حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی
کد خبر: 3736594
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

تشریح فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی/ هدف ایکنا؛ حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: در بحث فعالیت خبرگزاری ایکنا رویکرد تعریف‌شده حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی است، در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ خبر توسط این خبرگزاری تولید شده است و با توجه به مخاطب خاص خبرگزاری ایکنا باید به سمت تولیدات و فعالیت‌های خاص پیش برویم و تلاش داریم تولیدات کیفی و تخصصی و توجه به آسیب‌های اجتماعی از منظر قرآن دنبال شود.

تشریح فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی/ هدف ایکنا؛ حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی

محسن مرادی به مناسبت فرارسیدن سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، به تشریح اقدامات و برنامه‌های پیش‌روی معاونت فرهنگی این نهاد پرداخت و با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی در جهاد دانشگاهی با 2 رویکرد انجام می‌گیرد، افزود: امور فرهنگی باید متناسب با اهداف تعیین‌شده و برنامه‌های بالادستی انجام گیرد به همین دلیل در حال حاضر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی براساس سند چشم‌انداز 1404 دنبال می‌شود که در این سند اهدافی تحت عنوان اهداف فرهنگی در سطح کلان و برنامه‌های ششم توسعه از سال 96 تا 1400 تعریف شده است.
وی عنوان کرد: در کنار این عامل باید راه‌های رسیدن به اهداف بر اساس نیاز و شرایط روز جامعه مشخص شود به همین دلیل معاونت فرهنگی هر ساله برنامه‌های خود را براساس اهداف کلان جهاددانشگاهی تعریف می‌کند.

تشریح فعالیت‌های معاونت فرهنگی
مرادی با اشاره به انجام برنامه‌های مختلف فرهنگی براساس شاخص‌های تعریف شده در سال 96، استفاده از همکاری و همفکری اعضای هیات عملی به میزان 200 نفر ساعت، انجام 70 طرح داخلی، پوشش 15 هزار نفر ساعت مخاطب، همکاری افتخاری با 25 دانشجو، تولید 27 محصول فرهنگی که تولید 20 محصول از این تعداد به درآمدزایی منجر شده است را بخشی از اقدامات و برنامه‌های سال گذشته معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی دانست.
وی با بیان اینکه با توجه به وجود بخش‌های مختلف در بدنه معاونت فرهنگی، در هر حوزه برنامه‌های مجزایی تعریف می‌شود، گفت: براساس ساختار کلان تعریف شده، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی دارای ساختارهای مناسب و به‌روزی است و این امر باعث شده است که نیازی به تغییر ساختار در این معاونت وجود نداشته نباشد، هرچند فرصتی هم برای تغییر ساختار نداریم و باید در بحث محتوا ورود کنیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی ساختار 5 گانه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی را متشکل از خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز فعالیت‌های قرآنی، انتشارات، مرکز افکارسنجی دانشجویان و سازمان دانشجویان عنوان کرد و افزود: سازمان‌های دانشجویی بسترساز انجام کلیه فعالیت‌های دانشجویی جهاددانشگاهی هستند و رویکرد کلان به این حوزه مبتنی بر انجام اقدامات بزرگ و موثر و فارغ از موازی‌کاری است.
وی با اشاره به انجام 2 کار عمده در سازمان ‌دانشجویان در سال گذشته از جمله برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی با هدف نهادینه شدن فرهنگ گفتمان دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: این برنامه در مقابل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اقدامی حداقلی است و جهاددانشگاهی استان مرکزی سال گذشته با 18 تیم، مسابقات مناظره دانشجویی را در ابتدای امر به صورت استانی و سپس به صورت منطقه‌ای برگزار کرد.
مرادی افزود: بخشی از فعالیت‌های معاونت فرهنگی در سطح ملی و بخشی در سطح استانی است که فعالیت‌های استانی در قالب طرح‌های سفارشی و خویش‌فرما انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: دومین دوره طرح دانشجو معلم قرآن با حضور 40 نفر از دانشجویان استان با هدف تربیت‌مربی قرآن و با محوریت اشتغال‌زایی در یک دوره هشت روزه برگزار شد و امسال نیز برگزاری سومین دوره مدنظر است. افراد آموزش‌دیده در این دوره برای اجرای طرح‌های قرآنی در هر فضایی آمادگی دارند.
مرادی با اشاره به فعالیت مرکز علمی، فرهنگی و گردشگری به عنوان زیرمجموعه سازمان دانشجویان در این معاونت گفت: در جریان فعالیت‌های این مرکز اردوهای فرهنگی دانشجویی به منظور آشنایی با دستاوردهای ملی در صنایع و کارخانجات موفق برگزار می‌شود و در سال گذشته نیز اردوی کویرشناسی و رصد ستارگان انجام گرفت، همچنین با همکاری هلال‌احمر اردوهایی همچون سفر به ساوه و محلات نیز برگزار شد.

جهاددانشگاهی متولی تمامی اردوهای دانشجویی
وی در خصوص توسعه تعاملات با دستگاه‌های مختلف در جهت توسعه اردوهای فرهنگی و دانشجویی بیان کرد: براساس یک تفاهم‌نامه در سطح کشور تصمیم بر این است که جهاددانشگاهی تولی‌گری تمامی اردوهای دانشجویی را به عنوان بازوی اجرایی به عهده گیرد. رایزنی‌هایی در این راستا با هلال احمر، دانشگاه علوم‌پزشکی و بنیاد نخبگان صورت گرفته است که این امر قطعا مانع موازی‌کاری با طرح "ایران مرز پرگوهر" خواهد شد و با توجه به تجربه 12 ساله جهاددانشگاهی در این راستا می‌توان عملکرد خوبی به دور از آزمون و خطا در این حوزه شاهد بود.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی در ادامه، برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی را بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان دانشجویان دانست و گفت: جهاددانشگاهی در قالب فعالیت‌های سازمان دانشجویان تلاش دارد که فعالیت‌های کلان و منحصربفرد را دنبال کند که دیگر دستگاه‌ها توان اجرای آن را ندارند، از طرفی این نهاد رویکرد خود را حرکت به سمت سبک زندگی دانشجویی تعریف کرده است تا فعالیت‌های موثر در سبک زندگی را در حوزه دنبال ‌کند و از اقدامات خرد و تکراری پرهیز خواهد کرد.

تشکیل شبکه دانشجویی سازمان دانشجویان در استان مرکزی
وی با بیان اینکه تلاش بر این است که امسال سازمان دانشجویان به سمت تشکیل شبکه دانشجویی استان حرکت کند، تصریح کرد: جهاددانشگاهی استان مرکزی ظرفیت بالایی دارد، اما امکانات کاملی در اختیار ندارد و از طرفی لازم نیست که سازمان دانشجویان در هر دانشگاهی دفتری جداگانه با اختصاص امکانات و نیروی انسانی داشته باشد، در واقع می‌توان با استفاده از پتانسیل دانشجویی موجود، شبکه دانشجویی را در کل استان و در گام اول در دانشگاه‌های سطح شهرستان اراک ایجاد کرد، شکل‌گیری این شبکه تسهیل‌گری و تسریع در انجام امور و استفاده از بدنه دانشجویی در جریان انجام امور را میسر می‌کند.
مرادی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در بدنه این معاونت و انجام طرح‌های موفق نظرسنجی در استان عنوان کرد: یکی از مهمترین طرح‌های انجام شده نظرسنجی درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر بوده که عملکرد قابل قبولی در این حوزه از این مرکز به جای ماند.

ایسپا بزرگترین مرکز افکارسنجی کشور است
وی افزود: ایسپا بزرگترین مرکز افکارسنجی در کشور است چراکه در همه نقاط کشور شعبه دارد. براساس گزارشات تهیه شده، نظرسنجی انجام شده در انتخابات سال گذشته توسط ایسپا با کمترین خطا همراه بوده و پیش‌بینی‌های واقعی را رقم زد که این عملکرد اعتبار جهاددانشگاهی را افزایش داد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی انجام نظرسنجی برای اداره کل راهداری و حمل و نقل پایانه‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، مسائل مرتبط با مباحث روز و طرحی مرتبط با مباحث دانشجویی را بخشی از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته توسط ایسپا دانست و گفت: رویکرد کلی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در سطح کلان کشور توجه به مباحث آسیب‌های اجتماعی است. در این راستا حتی مرکز دیده‌بان اجتماعی در معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان مرکزی شکل گرفته است و ایسپا به عنوان بازوی اجرایی در حوزه رصد و پایش مورد نیاز این طرح حاضر خواهد بود، امسال نیز ایسپا در استان مرکزی طرح‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.
وی رصد و پایش فعالیت‌های دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی و نیازسنجی فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های استان مرکزی را یکی از طرح‌های پیش‌رو در سال جاری در مرکز ایسپا عنوان کرد و گفت: در سال جاری بحث ساختاری ایسپا نیز مدنظر است تا در 12 شهرستان استان مباحث کمی دنبال شود تا رصد موثرتری انجام گیرد.
مرادی در خصوص فعالیت‌های سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با بیان اینکه انتشارات دارای سابقه بالایی است و در بازه زمانی 12 ساله فعالیت خود به نشر 110 کتاب در استان مرکزی دست زده است، اظهار کرد: بیشترین رویکرد سازمان انتشارات نشر کتب دانشگاهی است.

برگزاری سومین دوره طرح دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه دانشجویی در استان مرکزی
وی با اشاره به چاپ 25 عنوان کتاب در سال گذشته افزود: در بحث انتشارات دو کار ملی در حال انجام است که اولین طرح پایان نامه سال دانشجویی که تاکنون 17 دوره برگزار شده و طرح دوم نیز طرح دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه دانشجویی است که طی 2 سال اخیر در کشور انجام شده و درخواست داریم که امسال سومین دوره در استان مرکزی برگزار شود.
مرادی تصریح کرد: در سال جاری تلاش بر این است که نشر کتاب را فراتر از کتاب‌های دانشگاهی دنبال کرده و به سمت نشر کتب عمومی حرکت کنیم. در بحث کتب دانشگاهی نیز انتشارات تخصصی ایجاد کنیم.

هدف ایکنا؛ حرکت به سمت اصلاح سبک زندگی
وی در خصوص فعالیت‌های رسانه‌های ایسنا و ایکنا بیان کرد: در بحث فعالیت خبرگزاری ایکنا رویکرد تعریف شده حرکت به سمت سبک زندگی است، در سال گذشته حدود 2 هزار و 500 خبر توسط این خبرگزاری تولید شده است و با توجه به مخاطب خاص خبرگزاری ایکنا باید به سمت تولیدات و فعالیت‌های خاص پیش برویم و تلاش داریم تولیدات کیفی و تخصصی و توجه به آسیب‌های اجتماعی از منظر قرآن دنبال شود و از توجه صرف به تولید خبر به سمت انجام فعالیت‌هایی همچون برگزاری میزگرد، تحلیل، نقد و نشست سوق یابیم و تاثیرگذاری را دوچندان کنیم.

افتتاح دفتر ایکنا در محلات و خمین؛ در آینده‌ای نزدیک
مرادی با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا شعبه استان مرکزی همواره جزو 5 شعبه برتر کشور بوده است، افزود: امسال درصدد توسعه این خبرگزاری در دیگر شهرستان‌های استان هستیم به طوری که به زودی شعبه خبرگزاری ایکنا در شهرستان خمین فعال خواهد شد، همچنین درخواست ایجاد شعبه محلات نیز دریافت شده است که در دست بررسی است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی در خصوص فعالیت ایسنا عنوان کرد: این رسانه در استان مرکزی سالانه بیش از 6 هزار خبر تولید می‌کند و جز مناطق قدیمی خبرگزاری ایسنا در کشور به شمار می‌رود و جایگاه قابل قبولی در بین دفاتر ایسنا در استان‌های مختلف دارد.

اثربخشی ایسنا در تصمیم‌سازی‌ها
وی افزود: در این خبرگزاری نیز باید نسبت به تکمیل نیروی انسانی تخصصی اقدام کنیم و به سمت تحلیل و نقد و میزگرد حرکت شود. رویکرد ما علاوه بر توجه به اخبار کیفی، کمک به بهبود سبک زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اثربخشی این رسانه در تصمیم‌سازی‌هاست تا فعالیت‌ها به رفع مشکلات ختم شود.
مرادی با بیان اینکه خبرگزاری ایسنا در سطح کلان تاکید بر توجه به مباحث استانی و پوشش اخبار استان توسط مناطق خبری دارد، گفت: باید رویکرد کاربردی را در این رسانه دنبال کنیم. خبرگزاری ایسنا در استان مرکزی به جهت عملکرد موفق خود جزو برترین دفاتر این خبرگزاری در کشور به شمار می رود.

ماموریت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در مهندسی فرهنگی کشور مشخص نیست
وی در ادامه به چالش‌های موجود در مسیر حرکت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی پرداخت و بیان کرد: با توجه به وجود اسناد بالادستی و اقدامات موثر در بحث فرهنگی و فعالیتی، با دو چالش اساسی مواجه هستیم. اول اینکه دقیقا مشخص نیست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در بحث فرهنگی کشور چه نقشی قرار است بازی کند، هنوز ماموریت معاونت فرهنگی این نهاد در بحث مهندسی فرهنگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است مشخص نیست. امروز سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری در کشور فعال هستند و باید هر سازمان عهده‌دار انجام یک کار منحصربفرد شود.
مرادی با تاکید بر اینکه علیرغم وجود ساختا‌رهای مشخص در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هنوز مشخص نیست که این معاونت در پازل فرهنگی باید چه نقشی را ایفا کند، افزود: تعیین نقش‌ها مانع انجام موازی کاری و باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش هم‌افزایی می‌شود و در این صورت بدون سردرگمی می‌توان اقدامات موثری را به انجام رساند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ، گفت: در شرایط کنونی کشور و افزایش چالش های اقتصادی، جهاد دانشگاهی نیز متاثر از این شرایط منابع مالی را به صورت قطره‌چکانی دریافت می‌کند و رویکرد جدید نیز توجه ویژه به مباحث اقتصادی و درآمدی معاونت فرهنگی است تا علاوه بر درآمدزایی اتکای صرف به دیگر بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی کاهش یابد.

باید از قالب‌های سنتی خارج شده و قالب‌های جدید را تجربه کنیم
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی اضافه کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم در فعالیت‌های فرهنگی متناظر با پیشرفت و توسعه فناوری حرکت کنیم و عملا درگیر یک عقب‌ماندگی هستیم در حالی که باید از قالب‌های سنتی خارج شده و قالب‌های جدید را تجربه کنیم.
وی پیشنهاد کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش و ماموریت فرهنگی جهاد دانشگاهی را مشخص کند و افزود: در بحث مالی نیز راهکارهای درآمدزایی مدنظر است و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها تلاش بر این است که ایده‌های جدید دنبال شود به طوری که اخیرا جهاد دانشگاهی در دانشگاه علم و فرهنگ پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را تشکیل داده است که تبدیل ایده‌های فرهنگی به محصولات در این پارک دنبال می‌شود.
مرادی، صنایع‌دستی، هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر، فیلم، مستند، فضای مجازی و ... را قالب‌های تولید محصولات فرهنگی دانست و گفت: معاونت فرهنگی در تلاش است که ایده‌های فرهنگی را در قالب ساختار فرهنگی و هنری ارائه کند و در همین راستا امکان ایجاد مراکز نوع "ب" در قالب مراکز تخصصی مبتنی بر تولید محصولات فرهنگی و درآمدزایی از این طریق در معاونت فرهنگی وجود دارد و اولویت تاسیس این مراکز انجام فعالیت‌های مرتبط با آسیب‌ها و فعالیت‌های هنری است.

بنیه اقتصادی بخش فرهنگ تقویت شود
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر توجه به بحث امید به آینده و انجام اقدامات مثبت در این راستا بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی کشور که در بحث فرهنگی نیز اثرگذار بوده مقرر است ایده‌های دانشجویی دریافت و محصولات فرهنگی تولید شود. در کنار آن منابع بودجه‌ای جدید موجود در کشور نیز شناسایی و جذب و ایده‌های کارآفرینی دنبال شود تا از نظر اقتصادی بنیه خود را تقویت کنیم و فعالیت‌های فرهنگی بر زمین نمانند.
وی در خصوص اثربخشی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در رفع چالش‌های فرهنگی کشور و استان مرکزی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ماموریت‌های معاونت در حوزه دانشجویی است. در این بخش خلاءهای فرهنگی محسوس هستند، امروز شاهد تعدد مراکز فرهنگی در محیط های دانشگاهی هستیم و در این فضا باید در قالب ماموریت ویژه هدایت فکری دانشجو انجام گیرد و جهاد دانشگاهی با توجه به سابقه و تجربه خود در این راستا می‌تواند هدایت فکری دانشجویان را عهده دار شده و نقش محوری در این زمینه ایفا کند. به نظر می رسد در این حوزه می‌توان تربیت نیروهای جوان، متعهد و انقلابی را با جدیت دنبال کرد و با تربیت این افراد کادرسازی برای مدیریت آینده انقلاب اسلامی را به انجام رساند.
مرادی با تاکید براینکه پتانسیل اصلی جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی هنوز به صورت کامل استفاده نشده است، بیان کرد: جهاد دانشگاهی جوهره انقلاب است و با ابزارهای مختلف خود خاصه در حوزه فرهنگی قطعا می‌تواند در بحث فرهنگی جامعه بویژه حوزه دانشگاهی محور فعالیت‌ها باشد، اما لازم است که رویکرد اثربخشی در این حوزه دنبال شود و متولیان فرهنگی نیز باید ظرفیت‌های معاونت را مورد توجه قرار دهند که قطعا با شناخت درست ظرفیت‌ها می‌توان ایفاگر نقش مثبت و بازدارنده در مقابله با تهاجم فرهنگی بود.
وی در خصوص عملکرد مسئولان امر در استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در شرایط کنونی، جهاد دانشگاهی ارتباطات بین دستگاهی خوبی دارد و مسئولان استان مرکزی نیز ظرفیت‌های این مجموعه انقلابی را می‌شناسند، اما ضعف فعلی این است که مسئولان ما شناخت کاملی نسبت به این ظرفیت‌ها ندارند و این امر در بازدیدهای مدیران استان از جهاد دانشگاهی مشهود است، هرچند که شاید این ضعف شناختی به عملکرد مجموعه جهاد دانشگاهی در معرفی ناکافی پتانسیل‌های خود باز می گردد.

استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در حد حرف باقی مانده
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با تاکید بر اینکه بحث استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در حد حرف باقی مانده و شکل عملیاتی به خود نگرفته است، افزود: با وجود ظرفیت‌های متعدد در جهاد دانشگاهی و اعلام آمادگی‌های این نهاد برای نقش‌آفرینی در عرصه های مختلف، اما در عمل این ظرفیت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، در حالی که اگر یک ماموریت ویژه و بر زمین مانده به جهاد دانشگاهی سپرده شود، قطعا توانمندی این مجموعه به منصه ظهور می‌رسد. هرچند حتی اگر ماموریتی از بیرون مجموعه به این نهاد محول نشد، این نهاد انقلابی باید خود در جهت تعریف ماموریت موثر و منحصربه‌فرد حرکت کند.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بر پایه مباحث فرهنگی شکل گرفت و سپس رویکردهای پژوهشی و آموزشی را دنبال کرد، گفت: این نهاد به دلیل ساختار خود چابک و چالاک است و به دلیل این ساختار در مواقعی که به موضوعی ورود کرده، موفق بوده است، مصداق این موفقیت فعالیت مرکز درمان ناباروری و فعالیت فرهنگی و پژوهشی این نهاد است، اما با توجه به عملکرد موفق در سابقه کاری خود در 38اُمین سالگرد تاسیس خود و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی لازم است که بازنگری جدی در رویکردها و فعالیت‌های خود داشته باشد و اثربخشی فعالیت‌ها با رویکرد فعلی نیز ارزیابی شود.
مرادی کارنامه جهاددانشگاهی را خاصه در مواردی که فعالیت و کارویژه مشخص داشته است موفق دانست و افزود: با توجه به فضای فعلی موجود در کشور مقرر شده است که در بحث آسیب‌های اجتماعی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در راستای رصد فضا، مطالعه و تحلیل و ... ورود شود و قطعا در این مسیر از پتاسیل خبرگزاری‌ها، ایسپا و سازمان دانشجویان بهره‌ خواهیم برد و از قالب‌های سنتی نیز خارج شده و از ابزارهای جدید و به‌روز خاصه در حوزه هنر برای تولید محصولات استفاده خواهیم کرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کار در حوزه آسیب‌های اجتماعی خاصه در مرکز افکارسنجی و خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا آغاز شده و بخشی از اقدامات نیز از سوی سازمان دانشجویان در حال پیگیری است.
انتهای پیام

captcha