توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار عبور از تحریم‌هاست
کد خبر: 3736832
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
ستاری:

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار عبور از تحریم‌هاست

گروه سیاسی - معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار عبور از تحریم‌ها است، این استان از پتانسیل نیروی انسانی و سابقه صنعتی و دانشگاهی خوبی برخوردار است.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار عبور از تحریم‌هاست

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، عصر امروز ۱۶مرداد‌ماه با حضور در جلسه شورای اداری استان که در استانداری مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: کارخانجاتی مانند هپکو، آذرآب، ماشین‌سازی برندهای بزرگ صنعت مملکت به شمار می‌روند.
وی ادامه داد:امروز طی بازدید از پارک علم و فناوری استان، مشاهده نمودم افرادی که شرکتی را تاسیس کرده بودند به دنبال وام نیستند یعنی یکی از اصول فکری در حوزه استارتاپ نحوه تامین مالی وام نیست و باید سرمایه‌گذار پیدا کرد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: عاملی که موجب حرکت اقتصاد دانش‌بنیان هیچ چیزی نیست جز خود افراد.
وی گفت: در اقتصاد نفتی به لحاظ وجود مفاهیم با اقتصاد پایه‌دانش متفاوت است، بسیاری از جوانان آرزو دارند که در یک نهادی استخدام شوند و غافل از این هستیم که استخدام بزرگ‌ترین خیانتی است که به آن‌ها می‌شود، معنای استخدام از بین‌بردن نوآوری و اعتماد بنفس، سرکوب کردن کارآفرینی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: رشد اقتصادی با استفاده از پول نفت بدست نمی‌آید بلکه از دل کارآفرینی است که پول خود را سرمایه‌گذاری می‌کند، این دیدگاه‌های متفاوتی است که در اقتصاد دانش بنیان مورد نظر است و هیچ اقتصاد پیشرو در دنیا نیست که با استفاده از منابع زیرزمینی کار کند.
ستاری گفت: در سیستم اقتصاد نفتی فکر می کنیم می توان همه چیز از جمله علم، دانش، صنعت و تکنولوژی را با پول خریداری نمود، آن عاملی که پایه های اقتصاد دانش بنیان استان را مستحکم می کند، راه اندازی محیط کسب و کار است.
وی بیان کرد: مهاجرت جوانان این استان به شهرهایی نظیر اصفهان، تهران و... به دلیل نبود محیط کسب و کار است، اگر آن ها بدانند می توانند در استان تاثیرگذار باشند، مهاجرت نمی کنند. یکی از بحث های بنیاد ملی نخبگان نیز در ارتباط با این موضوع است که چه محیطی برای کسب و کار جوانان ایجاد شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: تمامی شرکت های بزرگ فعالیت خود را از محیط های کوچک مانند زیر زمین خانه خود آغاز کردند و به کمک خانواده متکی نبودند، آن چیزی که باعث شد یک فردی فعالیت خود را اینچنین آغاز نماید و او را به فرد بزرگ در جامعه تبدیل کند برخورداری از محیط یا اکوسیستم برای کسب و کار است.
ستاری افزود: این اکوسیستم اجزایی است که باید وجود داشته باشد، در محیط کسب و کار باید این را خیانت بدانیم که کرکره یک کسب و کار را پایین بیاوریم. در اقتصاد نفتی خیلی آسان کسب و کارها را تعطیل می کنیم، در حوزه استارت ها هر استارت که فیلتر کنیم باید آماده باشیم که یک استارت خارجی جایگزین آن شود مانند اتفاقی که در ارتباط با تلگرام در کشور رخ داد .
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه دانش بنیان ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و سال گذشته درآمد فروش شرکت ها ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
ستاری گفت: در حال حاضر تعداد شرکت های دانش بنیان رو به افزایش است و بزرگ ترین استارتاپ های آی سیتی، بیوتکنولوژی و بزرگ ترین شرکت های بیوتکنولوژی در منطقه متعلق به کشور است.
وی افزود: در کشور ۴۷ میلیون اینترنت یوزر وجود دارد یعنی بیش از اینترنت یوزرهای خاورمیانه را داریم، در کشور ۳۳ میلیون قشر جوان وجود دارد و در اقتصاد دانش بنیان در ارتباط اینکه چه مقدار منابع وجود دارد، صحبت نمی شود بلکه مهم ارزش افزوده است که برای منابع در نظر گرفته می شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: صنعت جدید به تجهیزات عجیب و غریب نیاز ندارد بلکه با استفاده از عقل، ایده و دانش بدست می آید و می تواند میلیاردها تومان سود ایجاد کند .
ستاری گفت: روند واقعا مبارکی در بین جوانان اتفاق افتاده است و ازبین رفتن ترس جوانان است. امسال در صدد اجرای برنامه ای هستیم که تمامی شهر تهران به پارک علم و فناوری تبدیل شود اما کجای دنیا مانند تهران می تواند از این پتانسیل برخوردار باشد. کجای دنیا می تواند این جمعیت جوان را پیدا و به دانشگاه های بزرگ دست پیدا کرد.
وی تصریح کرد: تمامی این شهر پارک علم و فناوری است اگر چتر را درست باز کنیم و محیط کسب و کار مناسبی را برای جوانی که مخترع است و ایده دارد و در منزل خود بتواند ایده را به یک شرکت یا اقتصاد تبدیل نماید، این هنری است که در استان مرکزی باید پیاده شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت های بزرگ استان با شیوه های گذشته نمی توانند رقابت کنند و مطمئن باشند در رقابت با استارتاپ های جدید با مشکل مواجه می شوند زیرا در تقابل سیستم های سنتی و سیستم های جدید به طور قطع سیستم های سنتی بازنده هستند.
ستاری گفت: سال گذشته درآمد حاصل از تراکنش های اینترنتی کشور ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده است، روزی میلیارد ها تراکنش بدون خطا در کشور در حال انجام است و همه نرم افزار های آن ایرانی است و هرروز یک استارتاپ جدید در حوزه بیمه، بانک و... ایجاد می شود. در حال حاضر بانک ها بزرگ ترین حامی حوزه بیمه، بانکداری جدید و... هستند.
وی تاکید کرد: سرمایه گذاران استان باید از جوانان استان حمایت کنند، اینجا جای پول دولتی نیست. بزرگ ترین استارتاپ های کشور یک ریال وام دریافت نکردند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: اگر محیط جدید کسب و کار ایجاد شود آن موقع است که این شرکت ها با ارزش افزوده فوق العاده‌ای که دارند، می توانند موثر باشند.
ستاری گفت: شرکت های بزرگ استان اگر میخواهند ماندگار شوند باید روی استارتاپ ها سرمایه گذاری کنند. اگر میخواهیم جریان نوآوری تزریق شود سرمایه گذاری روی جوانان نیاز است و این نظام ملی و نوآوری است.
وی بیان کرد: در معاونت علمی و فناوری بیش از ۱۴۰ خدمت به شرکت های دانش بنیان ارایه می دهیم. این حرف درست است که فضای کسب و کار فقط مختص چند شهر بزرگ مانند تهران ، اصفهان است اما خیلی خوشحالم این مفاهیم در استان مرکزی جریان دارد، پارک علم و فناوری استان تغییر فرهنگی در استان رقم می زند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: هیچ چیز جلو جوانی با اراده و با انگیزه را نمی گیرد. نباید آن ها را نا امید کرد. در دولت سعی می کنیم نامه ای برای بستن کسب و کار یا فیلترینگ آن نباشد. مهم این است که جوانان را مورد حمایت قراردهیم.
ستاری گفت: ما بهترین جوان های دنیا را داریم که آموزش دیده هستند، برخی از معیارهای نیروی انسانی ما رتبه دوم یا سوم دنیاست.
وی تصریح کرد:توسعه پارک علم و فناوری استان جز اولویت است، آمادگی داریم مدل های موفق را در کسب و کار را ارایه کنیم، نیروی انسانی فوق العاده ای در استان وجود دارد، ۹۵ هزار دانشجو و صدها استاد با ارزش هستند و با اصول نوآوری آشنایی دارند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در حوزه تامین مالی امکانات بسیاری را از طریق صندوق توسعه و پژوهش فناوری پیگیری می کنیم. وام مربوط به شرکتی است که از آب و گل درآمده نه برای استارتاپی که نمی داند پس از ۶ ماه درکجا قرار دارد اما وام برای شرکت های بزرگ یک انتخاب خوب است.
ستاری افزود: کارخانجات را باید در پهنه صنعتی نوآوری کنیم، درسوله های قدیمی بچه ها کارکنند و ماهی ۳۰ الی ۴۰ شرکت از داخل آن ایجاد شود. باید شتاب دهنده برای شرکت ها داشته باشیم که راه های تبدیل شدن ایده به ثروت را برای آن ها بیان کند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: توسعه شرکت های دانش بنیان راهکار عبور از تحریم ها است این استان از پتانسیل نیروی انسانی و سبقه صنعتی و دانشگاهی خوبی برخوردار است. مجموع این موارد همه سرمایه است و باید حواسمان به کارآفرینان و جوانان با استعداد باشد.
انتهای پیام

captcha